![]() |
Hoe snel is een oude VW buggy? Project! 56K warning, veel foto's!
Ik weet dat sommige van de heren hier op dit forum een buggy een oud achterhaald ding vinden. Ok, de techniek is dan wel zeer ouderwets, maar toch heb ik een topic aangemaakt van mijn project voor degene die het wel leuk vinden. :wink: Ps. dit topic heb ik ook gepost op buggyboys.be,dus als je daar een trouwe lezer ben, dan hoef je dit niet meer te lezen! :D
Dit is dus mijn buggy: ![]() ![]() Ja, een oude Vw buggy, niks bijzonders best wel traag (hoewel hij wel sneller weg is bij een stoplicht dan een Astra GSI of Vw GTI MkI/II). Wat zijn de plannen: -17 inch lichtmetalo's -luchtgekoelde motor vervangen voor een watergekoelde (GTi motor 8V later met turbo erop) -Sidepods maken -Verlagen -Verlichting aanpakken (led achterlichten andere koplampen) -Drachten legal maken (rolkooi erin dus) -Leuk kleurtje geven -Neon (lekker fout, maar gewoon doen!) -Audio (beetje, niet teveel) -Body totaal aanpakken Zoiets dus voor de sidepods (skirts) ![]() ![]() Achterlichten: ![]() Rolkooitje zoals dit: ![]() Interieur een beetje pimpen: ![]() Wheeliebar is eigenlijk ook wel noodzakelijk, alleen ga ik deze alleen gebruiken bij sprints: ![]() Waarom??? Hierom: http://www.youtube.com/watch?v=jrmrHgTgrVg Maar goed, eerst maar es de buggy van het weekend demonteren, zodat ik echt kan gaan beginnen. Eerst de motor er maar es uit: ![]() ![]() De donor, een gereviseerde FR motor. De kop is iets bewerkt, poorten zijn geflowd en een scherpere nokkenas en een volledige elektronische ontsteking erin zorgen ervoor dat deze motor 98 PK heeft ipv de standaard 85 PK. Later komt hier nog een turbo erop, maar dat is voor latere zorg. ![]() ![]() Nu hoor ik jullie denken, dat gaat toch nooit passen???? Natuurlijk wel, daarvoor is er een pasplaat gemaakt: ![]() Deze pasplaat 'past' op de keverbak aan de ene zijde en aan de andere zijde aan de FR motor: ![]() Nu is het een beetje link om zo'n relatief zware motor aan alleen 4 bouten van de keverbak te hangen, ook al heeft de pasplaat een gefreesde opstaande rand die exact in de keverbak valt. Daarom ga ik het motorbeschermrek niet alleen gebruiken als bscherming, maar ook als extra ophangpunt voor de FR motor: ![]() ![]() Zo eerst maar es kijken naar de velgen die onder de buggy komen, of je vind ze hartstikke mooi (zoals ik) of je vind ze spuuglelijk: ![]() ![]() Oftewel de Dotz Brands Hatch: ![]() Natuurlijk gaat de buggy omlaag, de bodem zal zo'n beetje op 6 cm boven de straat gaan hangen. Dit dmv een verlaagde vooras en dropped spindels. Vandaag alvast een paar dingen aangeschaft, ik hoop dat ik morgen echt kan gaan beginnen... Een paar nieuwe kuipjes: ![]() ![]() Uiteraard een nieuwe koppelingsset, is een drukgroep en plaat van een bus: ![]() Aangezien mijn startmotor de laatste tijd ook al kuren vertoonden deze ook maar nieuw. Ik heb gelijk maar gekozen voor een High Torque startmotor: ![]() ![]() Aangezien het motortje iets meer pk's gaat geven dan de standaard kever motor en ik mijn buggy tzt voor dragraces wil gaan gebruiken ff iets 'zwaardere' versnelligsbaksteunen gekocht. Comfort zal dan wel heel erg ver te zoeken zijn als deze jongens onder de buggy zijn gemonteerd. :roll: ![]() Ff de nieuwe stoelen passen: ![]() ![]() Zoals te zien is zijn deze stoelen een stuk lager dan de oude kuipjes... Komt goed uit want ik wil juist de lage look en daarbij horen geen hoge stoelen! Ff de pasplaat passen: ![]() ![]() Ff mijn versnellingsbak aanpakken... Die moet steviger vast komen te zitten, dus eerst maar de standaard beugel demonteren: ![]() Let op de rubber blokken onderaan de bak, deze komen te vervallen: ![]() Kon het niet laten, gelijk maar ff mijn nieuwe high-torque startmotor gemonteerd: ![]() Nu verder met de bak zelf. Aangezien de bak 1 geheel moet gaan vormen met het chassis (dus geeeeen comfort meer, alle motor trillingen gaan zeer voelbaar worden!) komt er nog een beugel over de bak zelf welke weer vastgemaakt wordt aan de chassis vork: ![]() Nog ff een nieuwe druklager gemonteerd voor de koppeling: ![]() Nog ff M8 draad in het vliegwiel tappen met mijn tapper de luxe... :roll: ![]() |
Ik heb toch maar besloten heel de buggy te gaan restaureren, dus ik ga de bug helemaal demonteren....
Vandaag een klein beginnentje gemaakt: Eerst de voorruit er maar af gehaald: ![]() Toen heb ik maar es onder het dashboard gekeken naar de 'dradenboom'. Man man man, wat een drama is dat zeg... Achteraf vind ik het niet zo raar dat mijn ruitewisser het soms niet deden en mijn startmotor soms dienst weigerde... Allemaal losse contacten en aan elkaar geknoopte draadjes... ![]() Kap eraf: ![]() Hier zit normaal gesproken de benzinetank, welke nagenoeg compleet doorgeroest is.... Vervangen dus! Maar goed, de tank rust hier op een zeer dun stukje polyester, ik ga dat verstevigen: ![]() ![]() Less is more! ![]() Gisteren kon ik weer via via een aangepaste (met carb.) 1800 motor op de kop tikken.... Scheelt zo'n 20 pk extra tov het andere blok. Daarom heb ik dit blok te koop staan, zie marktplaats. Maar goed dit is het andere blok dus: ![]() ![]() Eerst maar weer es verder met het kaal maken van de buggy, dus ff de bouten en moeren losmaken waardoor de badkuip gescheiden wordt van het chassis: ![]() Echt een badkuip dus!!!! ![]() Wat houden wij dan over??? Juist een stuk staal met een paar wielen: ![]() ![]() Zoals op deze foto's te zien is, is de bodemspeling nog aardig ruim, wordt dus tijd om het spul te laten zakken:verlagen dus!!!! :twisted: ![]() ![]() Verder wil ik ook de bak nog verder gaan verstevigen, maar ik ben nog aan het verzinnen hoe.... ![]() Vandaag een nieuw koppelings-setje voor de 1800cc waterkoker gehaald en deze gelijk ff gemonteerd: ![]() Koppelingsplaat ff centreren: ![]() En de drukgroep vast zetten: ![]() Ik had dus een nieuwe (verstevigde) versnellingsbaksteun gekocht, maar nu blijkt dus dat mijn motorkooi niet meer gaat passen: ![]() ![]() De motorkooi wil ik wel gaan gebruiken, enerzijds als bescherming van de motor en anderzijds als extra ophanging voor de motor... Rest dus niets anders dan het wegslijpen van stukjes metaal.... ![]() Nu ff de motor monteren, dus de motor in de takel en liften maar!! Dit is wel ff lastig, hier moet je een beetje rommelen om de vertanding van de prise-as netjes in de vertanding van de koppelingsplaat te laten vallen.... ![]() De motor hangt! :D ![]() En zoals te zien is kan de buggy echt een heeeel stuk omlaag omdat het laagste punt de onderkant van de achterschokdempers zijn en niet het motorcarter! Natuurlijk weer ff de motorkooi passen, kijken of deze lang genoeg is: ![]() ![]() ![]() ![]() Het lijkt allemaal te passen, ik moet wel de bovenste pijpen van de kooi wel iets verlengen, maar het past allemaal redelijk! Ik zit alleen nog met 1 vraagteken... Past mijn body wel over de motor heen, want dat gekke luchtfilter op de carb steekt redelijk uit. Ik heb namelijk weinig zin om in mijn body te gaan zagen... ![]() ![]() Maar goed, dat ga ik vanavond nog ff proberen, ik ga ervan uit dat het wel gewoon past aangezien de motorhoogte ook nu weer niet zo extreem veel hoger is dan de koeltunnel van een luchtgekoelde vw motor |
leuk project!! ik begin die straatbuggy's steeds gaver te vinden...
|
![]() Ben normaal niet zo'n buggyfan, maar dit is wel erg stoer! Ben benieuwd hoe jouw project eruit komt te zien. Succes. |
leuk projekt is dit zeg! ben erg benieuwd naar het eindresultaat. vooral doorgaan en blijven updaten dit topic he :thumbup:
|
Quote:
:eek: helemaal te vet deze bug.... :thumbup: |
Idd blijven updaten, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Succes ermee !! |
Buggy's zijn zwaar cool :thumbup: . Gaaf project heb je, ben benieuwd hoe het uiteindelijk word!
|
Zojuist nog even de body op het chassis gepast en wat denken jullie??
Het past!!! 8) 8) ![]() ![]() De carburateur met luchtfilter zit gelukkig niet in de weg, dus ik hoef ook niet te gaan zagen! ![]() Het enige wat een probleem zou kunnen zijn, is de uitgang van het koelwater aan de kopse kant van de cilinderkop... Deze zit wel akelig dicht bij de body, maar misschien dat ik dat op kan lossen met een flexible koelwaterslang. ![]() Het blok hangt er op zich wel mooi in, en steekt ook niet al te veel uit aan de achterzijde van de body... Kortom ik ben tevreden! :D ![]() ![]() Nog een algeheel plaatje met mijn trouwe sleutelvriendin: ![]() |
stoer man zo'n street buggy !!
gr. Martijn |
Inderdaad een stoer ding jah!
|
Gaaf project!!! Erg fijne fotoreportage op deze manier, nu is me een en ander veel duidelijker geworden!!
Die pasplaten, kan je die zo ergens bestellen? En waarom niet gelijk een gti motor of zelfs 16v erin hangen dan? |
een hele toffe wagen zeg
omgeving noord limburg toevallig? keep us posted!!! |
Die grijze/antractiet kleurige ziet er wel dik uit :)
En zoals Mellyville zegt, waarom niet gelijk een 16v met webers oid :tongue: |
Een 16v of zoiets komt er wel later in, maar ik denk dat mijn bak dat niet zo leuk gaat vinden.... Plus en dat is het belangrijkste, een carb. motor is redelijk makkelijk te instaleren, zonder dat je met een ECU etc. moet gaan werken en/of die dradenzooi!
Dus eerst maar es dit aan de praat krijgen en dan kijken we volgend jaar wel weer verder! (het idee 'turbo' spookt ook nog iedere dag in mijn hoofd!) |
Ben niet echt een buggy fan....maar als ik dit zie....zou ik er best wel in gezien willen worden.... :thumbup:
![]() |
Quote:
bak was idd het probleem, maar die 16V in stijn's type3 liep wel als de brandweer |
16V loopt ook op twee draadjes hoor :)
Gaaf project in ieder geval! En makkelijk olie bijvullen zo :) |
Ik ben nu ff aan het surfen op het Inet naar andere achterlichten... Ik denk toch dat ik maar zoiets ga monteren in de bug, de new beetle lichten:
![]() of zoiets: ![]() Om toch een beetje in de vw sferen te blijven hangen... Maar ik weet het nog niet, moet er wel 'modern' uit gaan zien :rolleyes: Maar goed als iemand hier op het forum nog andere platte (die dus niet een hoek omgaan voor bijvoorbeeld de knipperlichten) achterlichten weet dan hou ik mijn van harte aanbevolen! |
Bizar zeg, die wheeliende buggies. zeer vet projectje, blijf m zeker volgen!
|
Leuk project! mmmmeen g60 daarop zou onwijs dik zijn!
|
Ondanks de dikte van zon pasplaat kom je dus wel gewoon weg met je vliegwiel?
Mooi project in ieder geval! |
Quote:
Lijkt me sterk, zal wel een ander vliegwiel en koppeling opmoeten! Of ook mischien een plaat tussen vliewiel en krukas met lang bouten. :screwy: |
Ff goed kijken naar deze foto heren!!! :D
![]() De pasplaat is uitgefreest en komt nu net iets hoger te liggen als de aansluiting op het vliegwiel. Men neme een origineel kevervliegwiel, haal het hart eruit, plaats het hart van een VW vliegwiel eronder ![]() , waardoor het vliegwiel ietsje naar buiten komt en zo netjes aansluit op de starterskrans van de startmotor.... Past als gegoten en werkt als een trein!!! ;) Dan krijg je dus zoiets: ![]() |
Vandaag niet zo heel veel gedaan...
Ik zit nog steeds te verzinnen waar ik een radiateur ga plaatsen, of aan de rechterkant van de motor of aan de achterzijde van de motor. Voor dit laatste idee heb ik de motorkooi verlengt, is nog niet definitief (nog niet gelast) maar gewoon om te kijken hoe het staat. Nu komt de kooi 25 cm verder naar buiten dan origineel, maar het krijgt dan wel een errug hoog cross gehalte... :( ![]() ![]() ![]() Of toch de radiateur maar aan deze kant, dus de kant van het oliefilter, zodat de kooi weer wat korter kan worden.... ![]() Ik zou graag jullie mening willen horen! :wink: |
ik zou voor de korte kooi gaan.
De rest ziet dr erg netjes uit |
zou idd voor de korte kooi gaan met radiateur aan de zijkant.
Je zou dan ook beter zitten met de koeling dmv happers aan de zijkant van de body Verder een super bruut project :cool: |
Ik zou de radiateur lekker aan de zijkant plaatsen, en de kooi kort laten!
Je kunt eventueel een scoop vannuit de body, extra lucht naar de radiateur geleiden. |
Waarom geen twee kleine radiateurs?
Je hebt dalijk twee van die fijne luchtinlaten aan de zijkant, dan kun je ze net zo goed functioneel maken. Heel leuk project verder! |
Vandaag begonnen met de rolkooi. Ik wil dus een kooi gaan maken met het ruitje in de rolbeugel.
Eerst nog een rolbeugel aangeschaft bij Hotrod, ik heb er nu dus 2! :D ![]() Beugel ingekort, dit heb ik gedaan voor de lage look die mijn buggy gaat krijgen. ![]() Dit is de oude rolbeugel welke ik ga gebruiken voor mijn voorruit-frame: ![]() De oude rolbeugel heb ik ingekort en door de midden geslepen, immers aan de voorzijde is een buggy smaller als aan de achterzijde. Ik heb een pijp die paste in de pijp van de rolbeugel gedaan, gaatjes geboort en de pijp als het ware gezekert dmv een puntlas aan beide zijden. ![]() ![]() Ik heb het voorruitframe afgelast en is weer stevig! Een paar dwarsliggers maakt het plaatje compleet: ![]() ![]() ![]() ![]() Helaas kon ik vandaag niet verder met het aflassen en aanbrengen van extra verstevigingen omdat mijn lasdraad op is.... Anders was de kooi waarschijnlijk zo goed als zeker al klaar geweest.... :evil: |
goed bezig
Keep us posted |
leuk project!! ben benieuwd!!
|
Vandaag weer ff verder gegaan met de rolbeugel, dus eerst maar es de voorklep pas maken, zagen dus! :twisted:
![]() Uiteraard moet er nog iets gemaakt worden naar de achterzijde van de buggy! Ik heb eerst een plaatje metaal op de body gebout, dit om de juiste hoek en afstand van de pijpen te bepalen: ![]() ![]() Gelijk ook maar een pijpje onder het dashboard gelast, dit alles voor de stijfheid/stevigheid van de kooi: ![]() Zo ziet het er nu uit: ![]() ![]() En gelijk ook maar de motorkooi iets ingekort, was voor het mooie toch iets te lang: ![]() Volgend weekend nog een paar pijpjes lassen en klaar is de kooi! |
mooi projeckt dit wil ik wel blijven volgen.
|
Vandaag weer heel ff verder gegaan met de rolkooi. Ik heb er extra verstevigingen ingelast (platstaal tussen de 2 bovenliggers en achterliggers), zodat de kooi bijna klaar is.
![]() ![]() Het is nu alleen nog een kwestie van goed en netjes aflassen, maar dat doe ik pas als ik de kooi uit de auto haal. ![]() ![]() Morgen weer verder, ik ga dan de buggy maar es verlagen! :twisted: |
Ben dit topic ook aan het volgen. Wil wel eens zien hoe die velgjes eronder staan. En hoe de sideskirts gaan lukken.
|
waarom ben je nu voor vierkante buis gegaan bij dat laatste stuk? doet in mijn ogen afbreuk aan de look van de kooi.
|
Quote:
Eens!. Waaron die extra versteviging in de kooi? Je kunt de kooi toch netjes rondom lassen? Clean look gaat verloren! Verder over project :thumbup: |
Quote:
Weet ik eigenlijk niet.... Alleen vind ik het niet zo storend, bij mij is functionaliteit wel een hele belangrijke factor. Ik denk dat als de kooi in kleur is, dat het dan niet zo storend meer is.... (hoop ik... :rolleyes: ) |
Vandaag was het tijd om de buggy te gaan verlagen. Nu had ik nog een setje dropped spindels van een van de (velen) vorige kevers liggen, dus deze gaan onder de buggy...
Voor degene die niet weten wat dropped spindels zijn: ![]() ![]() Het grote verschil met normale spindels is, is dat de bevestigingen van de stuurkogel en fusees op de ankerplaat tov de astap lager zit. Resultaat is een verlaging van 6 cm tov de standaard spindels, maar wel behoudt van de originele dempers en fusees. Dus dan blijft er nog iets van comfort behouden. (zolang je in een buggy kan spreken van comfort! :roll: ) De oude trommels met spindels er eerst af slopen: ![]() Voor de verlaging: ![]() 18 hele centimeters vanaf band tot spatbord. Na de verlaging: ![]() Nog maar 12 cm's, lager moet ik ook echt niet gaan, want anders passen de 17"ers er niet meer onder: ![]() Maar goed, het ziet er igg al een stuk leuker uit zo: ![]() ![]() ![]() Nu moet de achterzijde ook nog iets zakken, maar niet te veel.... Hoeveel tandjes (cm-ers) dat gaat worden weet ik nog niet... |
All times are GMT +1. The time now is 21:40. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.