![]() |
RESTAURATIE KEVER / Eindelijk de kever in de garage!
Dit verhaal schreef ik op 29-10-2006, maar mag op dit forum, vindt ik, niet ontbreken...
zoals vele van jullie, was ik rond mijn 12e al helemaal gek van kevers. Modellen sparen, agenda vol met kever plaatjes, je kent het wel. Toen ik rijles ging nemen wist ik dan ook al wat mijn eerste auto ging worden. Al voor ik examen had gedaan, stond er een kever voor de deur te pronken, een licht blauwe 1300 uit 1974. Drie maanden later mijn rijbewijs gehaald, en eindelijk kon ik rijden in mijn trots! Een jaar of 7/8 heb ik dat in volle tevredenheid gedaan, kever wat verlaagd, bredere banden er onder, en zomer en winter rijden. Natuurlijk zat er ook onderhoud aan, zo heb ik de bodemplaten en de chassiskop onderplaat eens laten vervengen bij Jaro kevers in Waalwijk. Na 8 jaar rijden begaf mijn blok het, en daarbij kwam er meer groot onderhoud aan. Op dat moment had ik echter niet de tijd en de finacieele middelen om het aan te pakken, dus de kever weggezet, een golf gekocht en rijden maar weer. Drie jaar, en verschillende golfjes later, de kever weer uit de stalling getrokken, naar huis vervoerd en begonnen met de herstel werkzaamheden. Een ander, nu een 1600 blok erin, nieuwe spatborden gekocht met liggende lampen en kleine achterlichten, en nieuwe treeplanken. Maar helaas..... het mocht niet zo zijn..... Mijn toemallige relatie liep stuk, en nood gedwongen moest ik mijn kever verkopen.... Freek, een vriend van me, had er wel interesse in, hij had al meer kevers staan, en mijn kever ging dus naar Freek. De kever kon ik echter niet los laten, bij bezoeken aan Budel, rosmalen en Spa, bleef het kriebelen. Ik had me er echter mee verzoend, dat mijn kever verleden tijd was, en ik mischien in de toekomst ooit eens een andere kever zou kopen. Tuurljk zou dit anders zijn, want het zou nooit zo erg "mijn" kever worden als bij mijn eerste kever. Inmiddels zijn we twee en een half jaar verder. Een nieuwe relatie is een feit, en ook samen wonen hoort daar al bij. Mijn kever stond nog steeds bij Freek, precies zoals hij die twee en half jaar teug van me had over genomen. Mijn vriendin, die nu ook wel eens mee ging naar een treffen, was stiekem toch ook wel een beetje aangestoken met het kever virus. (al zou ze dit niet snel toe geven....) We hadden samen al eens gekeken naar een andere kever, maar toch besloten het niet te doen. Er staat nog een verbouwing in de planning en de middelen om beide te doen ontbraken. Groot was dan ook mijn verbazing, toen mijn vriendin me vertelden dat ze alvast een verjaars kado voor me had. Ze had wat op en neer gebeld met Freek, en ze had mijn kever terug gekocht! Mijn kever! Helemaal super!! Inmiddels is het onze kever, en kan ik afmaken waar ik twee en een half jaar terug aan begonnen ben! Er zit nog een hoop werk in, maar met geduld en het een en ander sparen komt het wel goed. Zoals hij er twee en half jaar geleden bij stond: ![]() ![]() ![]() Zoals hij er nu bij staat: ![]() ![]() Ondertussen zijn we al weer bezig met onderdelen scoren. De buit van Spa: ![]() De achterlichten van marktplaats: ![]() De bedoeling is hem eerst apk klaar te maken. Er zit nog wat laswerk aan, de dorpels en bekende plekjes. En natuurlijk zullen we ook nog wel het een en ander tegen komen tijdens het opknappen. Ik ben nog op zoek naar een lange voorklep. Daarna zal hij eerst matgrijs gerold worden, en ga ik eerst weer rijden en genieten! Sparen voor een goede spuitbeurt en natuurlijk ook nog even kijken welke kleur het gaat worden. Maar voorlopig kan ik weer verder met MIJN kever! 29-10-2007 Inmiddels verhuisd naar een woning met ruime garage, en veel kluswerk.... Alles lag gewoon te wachten tot de kever thuis kwam. Nu precies een jaar later, ben ik weer jarig. Van Annemieke kreeg ik een doppendoos van TengTools. Daar was ik al erg blij mee, goed gereedschap is nu eenmaal het halve werk! Maar mieke moet gedacht hebben: wat heb je aan een doppendoos als je niets te sleutelen heb.... Dus had ze wat meer geregeld! Rond half vier kreeg ik, met de kamer vol visite, een envelop in de handen geduwd. Of ik deze maar even hardop voor wilden lezen. Er stond in dat ik zou beloven, eerst het huis af te maken, voordat ik opnieuw aan de kever zou beginnen. na dit tegen over famillie en visite beloofd te hebben, was dan ook mijn opmerking dat de kever, voor ik er aan kon beginnen eerst thuis moest staan. Waarop Mieke zegt: Dan moet je even naar buiten lopen..... ![]() ![]() ![]() Eindelijk de kever thuis! Kompleet met strik eromheen! Het halve VW Team was erbij aanwezig, en na jaren reed ik, weliswaar geduwd, weer de eerste meters in mijn kever! ![]() [url] ![]() ![]() ![]() daar stond hij dan, eindelijk! op de oprit voor de garage. Natuurlijk is het de bedoeling dat hij in de garage komt te staan, daar waren we 5 maanden terug tenslotte voor verhuisd. Maar goed, die lag vol verbouwings spul, ik wist tenslotte niet dat hij thuis zou komen. Maar de mannen van VW Team Arnhem zijn de moeilijkste niet! Na een biertje om het te vieren, handen uit de mouwen! ![]() ![]() ![]() ![]() En daar staat hij dan! Eindelijk in de garage! ![]() ![]() Annemieke, bedankt! Geweldige verassing! Freek, Arie, Nando, Dave, Mark, Tim, Jelle, Paul en dames bedankt! En nu als een speer het huis afmaken! Voor het complete verhaal van mijn kever kijk op www.vwteamarnhem.multiforum.nl onder het topic luchtgekoelde projecten. |
Het hele verhaal: Klik
|
heel gaaf zeg !!!!
snel je huis afmaken en dan aan de kever beginnen ;) !! gr. Martijn |
Haha leuk man! Maar snel je huis afmaken dan :thumbup:
|
Leuk verhaal. Suc6 ermee.
|
Hahahaha supercool zoiets van je vriendin/vrouw..
Mag je wel zuinig op zijn ;) |
Oke, de afspraak is dat ik niets aan de kever doe zolang het huis nog niet af is....
maar via marktplaats al wel een lange voorklep gescoord! samen met Mark afgelopen zaterdag naar nunspeet gereden om deze op te halen. aardige mensen die een pracht van een '56er in de garage hebben staan! Na een kopje koffie weer huiswaarts, en de klep in de garage gelegd. ![]() ![]() ![]() Nette klep, en dat voor 150,- euro! En tja, dan kruip het bloed toch waar het niet gaan kan! Nadat ik vandaag de gasleiding van de gas-openhaard had afgesloten, had ik een uurtje over.... ![]() ![]() Een duidelijk verschil, dacht ik zo! En heerlijk om weer even met de kever bezig te zijn geweest! natuurlijk moet hij er nog eens af om helemaal top gemaakt te worden. Maar goed het idee is er! |
Mooi project zeg. Ziet er allemaal netjes uit
|
Quote:
Thanx! maar op de foto ziet het er beter uit dan "live" Moet nog wel het e.e.a. aan gebeuren! Nieuwe dorpels, kachelkanalen, bekende laswerk, dus voorlopig nog werk zat! |
Inmiddels alles wat nog niet in de lak stond, toch maar even in de zinkspray gezet...
|
![]() ![]() En als probeersel even snel een velg gespoten... ![]() |
Gaaf dat je al zolang ook dezelfde Kever hebt Andre (al dan niet met tussenpozen ;))
Keep up the good work! |
leuk verhaal!
succes met de verbouwing.. dan kan je snel verder met de keev ;) grtz Thomas |
Kever erbij gekocht voor dagelijks gebruik!
Donderdag ophalen. Foto's volgen zsm. |
Haha geen halve maatregelen :)
|
leuk verhaal trouwens!
|
Kever nummer 2, Foto van markplaats:
![]() |
vandaag kever 2 opgehaald.
de terug reis bedroeg een 110 kilometer, tijd genoeg dus om de nieuwe aanwinst eens goed te beoordelen. daarbij kwam ik tot de volgende conclusies.... Blok totaal verkeerd afgesteld, (traag reageren op het gas pendaal, een top van amper 110 kilometer met een 1600 blok, afslaan bij stationair lopen) Niet de accu, maar de dynamo defect ( na 100 kilometer rijden, nog niet kunnen starten zonder start kabel) En bij een warme motor ploft en stoterd hij wat. Dus, de nieuwe aanwinst niet naar huis gereden, maar naar Freek. Freek, (een zeer goede vriend, en ook lid van VW Team Arnhem) is zelfstandig monteur en gaat hem eerst eens even na kijken, afstellen en een beurt geven voor dat ik hem dagelijks in ga zetten. Ik hou jullie op de hoogte! |
Leuke kever heb je erbij gekocht! :D Bleef de auto wel rijden met een kapotte dynamo?
|
Quote:
Met kunst en vliegwerk! Remmen, gasgeven en het laatste stukje bij remmen met de handrem, en gelijk weer een dot gas geven. Ruiten wissers werkte hierdoor ook amper, en dat in de regen... maar goed hij staat nu bij de monteur. Even afwachten wat de schade is.... |
Leuke Kevers!! Ik heb ook een Kever gehad en wil er ook graag weer eentje! Eens Keverrijder, altijd Keverrijder! :D
|
Leuke kevers...
succes:rock: |
De daily heeft een weekje bij de monteur gestaan.
nieuwe accu, contact punten, kleine beurt en afgesteld. Bij thuiskomst zelf even wat geschroefd met dit als resultaat: |
Zo, gisteren maar eens de daad bij het woord gevoegd!
Geen computer, geen TV, nee de garage in ! Ik wilde voor zondag avond de treeplanken en de spatborden eraf hebben. En dat is gelukt, sterker nog, ik loop dus nu alvoor op schema! :thumbup: Nu kunnen we pas echt zien wat we aan moeten pakken. Althans, voor wat betreft de binnenschermen en de dorpels. de linker dorpel valt mee, hoewel er vooraan wel een nieuw stuk in moet. De rechter dorpel is gewoon op, daar moet een hele nieuwe in. als we dan toch bezig zijn, denk ik ze toch maar beide kompleet te vervangen. de pic's: ![]() ![]() Rechts achter: ![]() Dorpel rechts: ![]() ![]() Links achter: ![]() Dorpel links: ![]() Links voor: ![]() allemaal niet onoverkomelijk, dus rustig aan verder! |
Succes! :D
|
Komt goed! .....Hoop ik.....
|
En ja als we dan toch zijn begonnen is een lekkere ruime sleutel ruimte wel lekker.
Dus de zaterdag opgeofferd om het achterste deel van de garage eens op te ruimen. Dit zou een soort hangplek gaan worden voor het VW Team, maar helaas, ik heb toch besloten er een sleutel hokje van te maken. Dit is het geworden naar een volle zaterdag puin ruimen: ![]() [url] ![]() Uitzicht vanachter het buro: ![]() En vanuit de garage: ![]() Internet in de garage werkt ook weer. Zo kan ik gelijk dingen opzoeken en bestellen, en natuurlijk onder het sleutelen het forum op de hoogte houden! Ik moet alleen de senseo nog een vaste plek in de garage geven... Na zaterdag komt zondag. En ook deze dag hebben we niet stil gezeten! vandaag het interieur eruit gehaald. Stoelen, achterbank, deurpannelen, en tapijt verwijderd. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vind het zelf allemaal erg voortvarend gaan. Maar mischien kunnen de mannen die me voor zijn geweest, vertellen wat ik nu nog allemaal moet doen om te kunnen gaan splitsen....? |
Goed bezig lijkt me :)
Ideale & mooie garage! Dat is tenminste al het halve werk ;) |
Thanx!
Ik kreeg de tip om voor te gaan splitsen eerst zoveel mogelijk gewicht te verliezen. (niet ik persoonlijk, maar de kever....) Dus vandaag weer even aan de gang; ![]() ![]() ![]() Binnen kort de deuren eruit, en dan de motor los koppelen. Al wil ik eigenlijk gewoon het blok eruit hebben.... |
erg mooi project blijf ik wel volgen...
|
snelheidskabel uit linkervoorwiel OKE!
bouten onder de achterbank OKE! 2 bouten bij de vooras OKE! stuur loshalen van stuurhuis OKE! 2 bouten bij de achteras OKE! je remvloeistofbakje OKE! Dus ik moet nog: 4 bouten bij de napoleonshoed . bouten in de kokerbalken . en nog wat bedrading . Maar ja, Mark kwam even een bakkie doen, dus morgen weer verder. |
wat ik zo gezien heb, wil/moet ik de beide bodemplaten en beide koker balken in ieder geval vervangen.
Gisteren kwam vriendje Freek nog even langs, deze vertelden dat hij nog een compleet gerestaureerde bodem groep heeft staan.... Rollend en wel, dus met assen, ophanging, rubbers, alles er op en er aan. Als ik de delen moet kopen ben ik MINIMAAl 350 euro kwijt, en een hoop werk uren verder. Als ik de bodem van Freek koop kan ik me verder richten op de kas, en is de bodem gelijk klaar. (alleen even nummer over lassen) Wat mag zo'n bodem kosten? En wat zouden jullie doen? |
Nummer overlassen? :rolleyes:
|
ja, ik weet het, normaal ook niet mijn stijl, maar ik wil met het zelfde kenteken blijven rijden, thats all...
En ach, moet eerst maar eens zien of het door gaat. Het plan is MIJN kever te restaureren, en is het met een andere bodem nog wel MIJN kever...? Heb besloten eerst rustig de kas eraf te halen, te kijken wat de schade is, en eens uit te rekeken wat ik precies kwijt ben voor herstel. Dan eens even bij de bodem van freek kijken, kijken of deze werkelijk zo puntgaaf is als verteld wordt. (schijfrem, alle rubbers vernieuwd, compleet in de lak enz) En daarna gaan we pas beslissen. |
Okay, goede aanpak :)
Ik heb voor hetzelfde probleem gestaan. Ben toen toch maar gaan restaureren, dan weet je zeker dat het in orde is. Koste inderdaad 350 euro aan plaatwerk, een weekend en nog een aantal avonden aan laswerk, maar dan heb je het wel klaar :) |
Ik schroef ondertussen rustig door.
eerst de kas eraf, dan verder kijken. Ik heb de bodem nu zo goed als los. Alle bouten zijn eruit, ging best goed, al zijn er 4 afgebroken... Morgen even de kabels van de motor en de verwarming los, en dan kan hij eraf. |
:D hij is los!
Vanochtend de laatste dingen los gekkopeld En daarna met de krik even een proef liftje gemaakt, dit om te zien of de kit rand de boel niet vast hield. Gelukkig heeft de kit rand naar 34 jaar geen grip meer op de kas! Met andere woorden, hij kan eraf! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ik kan wel zeggen dat ik best een beetje trots op mezelf ben! Als het mee zit staat hij er zaterdag naast. |
Helaas ging het splitsen vandaag niet door.
De heren hadden helaas andere verplichtingen, werk, het meisje, Budel enz. Omdat ik het niet met 2 of 3 man wil doen, het splitsen verschoven naar zondag. Dan heb ik een mooie groep bij een. Eerst naar Budel en als afsluiting het splitsen van mijn kever, of andersom natuurlijk. Wel heb ik alles al klaar staan voor morgen! ![]() ![]() ![]() |
Vandaag, voor vertrek naar Budel, was het dan zover, de kas eraf!
![]() ![]() ![]() Eindelijk de boel gesplitst: ![]() ![]() En toen, op naar een nat Budel! |
De foto's:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Het plan: Ik wil het liefste mijn eigen chassis behouden. Het chassis wat ik kan kopen, daar zitten een hoop nieuwe onderdelen aan. Niet alleen bodemplaten, maar ook fussee's, rubbers, remcilinder, stuurdemper enz enz. ik ga er even vanuit dat het chassis wat ik kan kopen me niet meer dan een 250 / 300 euro gaat kosten. De onderdelen van het aan te schaffen chassis zouden dan over gezet gaan worden op mijn chassis, eventueel met bodem platen. Al weet ik niet of ik de bodem platen heel en netjes er af kan krijgen... Natuurlijk moet ik nog even gaan kijken wat deze onderdelen me nieuw gaan kosten, en of dan de oplossing die ik in gedachten heb niet duurder uit komt. Een andere oplossing is natuurlijk, de aangeschafte bodemgroep te gaan gebruiken. Dit is een stuk sneller, en scheelt dus een hoop werk. Maar iets in me, zeg dat dit niet de manier is van restaureren... Een derde oplossing... De aan te schaffen bodemplaat uit mijn hoofd zetten, en nieuw aan schaffen wat ik nodig heb. Wat ik nog kan gebruiken van mijn chassis eraf halen, opknappen en terug plaatsen. Deze oplossing is het meeste werk. Nu mijn vraag aan jullie... Hoe erg is mijn eigen bodem? Ben ik er met nieuwe bodemplaten, chassiskop onderplaat en wat losse onderdelen? Zo niet, wat heb ik meer nodig? Graag jullie mening... |
All times are GMT +1. The time now is 02:47. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.