![]() |
Getrokken? Mooi!, maar is dat wel veilig?
Hallo forummers!
Ik zie de laatste tijd veel topics over 'getrokken bandjes'; vaak de vraag: hoe ziet deze-of-die maat eruit op die-en-die velg, maar wat IK me ondertussen afvraag: Is het wel veilig, zo'n getrokken band?! Het is nooit de bedoeling van de fabrikanten geweest om banden zó te monteren... (maar het staat wel mooi! :tongue: ) Dat ze er niet vanaf zullen schieten, daar ben ik niet zo bang voor; ze gaan er meestal al moeilijk op ook! :D Waar ik meer aan zit te denken, zijn de krachten, die op de wangen van de banden komen. Het lijkt me dat de krachten heel anders verwerkt worden, als de wanden onder een hoek staan ('getrokken') of gewoon loodrecht op de velg/ straat. Het is maar een gevoel, maar vertel eens wat jullie ervan denken/ weten! (2e extra vraagje: wat is de J-maat en de ET-waarde van een standaard Golf IV Variant 16"-velg? Deze wil ik verbreden voor mijn Vento en mss wel getrokken bandjes erom heen... ;) ) |
Na mijn weten kan het geen kwaad, tenzij je te ver gaat! zijn wel foto,s van een getrokken band die uit mekaar was geknalt.
|
Quote:
...onder het rijden, of bij het moeizame monteren? |
is natuurlijk ook afhankelijk van de setup van de auto. Bij mij (heb een topic lopen over 175-50-13 op 8,5j) gaat het om een 1100cc, 800 kg wegende auto waar ca. 2000km p/jaar mee gereden wordt. Ik ben absoluut GEEN hardrijder en bochtengooier. Verder moet je goed op de bandendruk blijven letten.
Ik ben het met je eens, de banden zijn er waarschijnlijk niet voor gemaakt. Een kwestie van persoonlijke afweging. |
ik blijf toch altijd een beetje een bang gevoel houden bij extreem getrokken banden. heb er pas nog over zitten discuseren met een vriend van me (mauser35). en wij zijn allebij toch wel van mening dat het de wegligging niet echt ten goede kan komen. een gti op 165 banden lijkt me niet echt denderend. en ook omdat de band in een soort komvorm komt te liggen doordat de wangen zover naar buiten staan. tenminste dat idee hebben wij erbij, net of je de wanden van een kartonnen doos naar buiten duwt, dan gaat de bodem ook naar binnen. de krachten op een band zijn dan totaal anders als door de fabrikant bedoeld lijkt me.
|
Is altijd al een punt van discussie geweest ,maar het is wel zo dat sommige merken kan het beter bij dan andere merken !
Het is namelijk zo dat er wel banden gemaakt worden die dit gestretch wel aankunnen (tot aan een maximum natuurlijk!) ,en dit geen problemen opleverd (bijv ,een 215/40 op een 9j ) Maar als je extreem gaat ,zoals een 185/45 of een 175/50 om een 8,5 j ..... ga dan wel even bij jezelf te rade van hoe veilig het nog zal zijn ! Ook al rijd je maar 2000km per jaar ,één keer een goede scherpe uitwijkmaneuvre kan al fataal zijn ,als de band eraf loopt ! Getrokken is mooi ,maar wel tot een maximum ,is mijn mening..... Het hangt ook van de velg af ,hoe die is opgebouwd ,en hoe de band op de 'humps' ligt (de verdikking op de velgrand ,die de band 'tegenhoud') En van de stugheid van de band ,en hoe breed de wangen al staan als er geen lucht inzit . Als de band nog los tussen de velgranden zit, als deze al om de velg is gemonteerd ,en er dan nog lucht in moet ....... ,Sja dan neem je wel een risico ,a rijd ik zelf al jaren met getrokken banden ,en heb zelf (nog ) geen problemen gehad Met 195/45 om 8,5 j ,en 215/40 om 9 j . |
![]() |
:eek: :eek: :eek: (bovenstaande foto)
@ iedereen: vergeet m'n tweede vraag niet ;) |
Quote:
onder het rijden goed op banden spanning letten |
je kan tijdens het rijden beter op de weg letten..
|
Fabrikanten geven als het goed is specificaties af voor elke band, ook wat betreft de minimale en maximale velg breed, als je daarbinnen blijft zit je save.
|
![]() mooie stretch en niet te extreem, ik zie geen problemen ![]() compleet idioot.. ziet er niet uit en kan me niet voorstellen dat het veilig is |
die laatste foto.........
da's net een te dik wijf met een minirok... |
Inderdaad die laatste is echt geen porum!
|
Lijkt wel een vrachtwagenband? vond de eerste afbeelding toch mooier.
|
maar bij die foto met kapotte band staat niet wat ermee gedaan is dit vind ik ook vreemd
heb ook zo n band gehad was 40 km oud en een 205-40-17 op een 8j maar zat gewoon een fout in produktie ik rijd zelf met 215-35-18 op 8,5j en 225-35-18 op een 10j en kan je wel vertellen dat ik er goed mee in de bochten knal maar heb nog nooit geen band gehad die eraf komt je moet alleen wel zorgen dat ze inderdaad op druk blijven |
![]() ![]() Alhoewel ik denk dat sommige maten best kunnen zonder problemen maar dat de meeste het niet 'aandurven'. Afweging zit vaak ook in de combinatie van verlaging en type auto waar het misschien net wel of net niet gaat passen. Wilde zelf ook 185-45 op 8.5j maar nadat ik dat eens nagemeten had werd duidelijk dat, dat zowiezo toch niet gaat passen met mijn originele wielranden waardoor aanpassen een pré is. Ga daarom toch maar voor 195-45. ;) |
Vologens mij heeft 16 inch staal van VW ET 38 als ik metniet vergis...???
Anders gewwon even langs de dealer... Suc6 |
Heb zelf 205 op 8j en dat staat netjes getrokken, ik vind 195 te. Als ik een rotonde zie wil ik niet bang hoeven zijn of mijn bandjes dit wel gaan redden.
|
ik heb 185-45-15 op 8j liggen. ziet er netjes uit en je kan goed de bochten door. heb nergens last van. het ening probleem stoepranden die zijn wel erg gevaarlijk zo. haha
|
Ik heb 195-45-15 op 8 en 9J.
Staat achter wel redelijk getrokken maar is nog goed te doen hoor. Haakse bochten maak ik toch niet met de Jetta, hij gemaakt voor opa's dus zo rijd ik er ook mee... |
![]() dit zijn mijn 195-45-15 dunlops op 9j. de 185-45-15 nankangs zijn iets minder getrokken op 8j (geen duidelijke foto's van). |
Quote:
*EDIT*, Sander was je al voor :redface: :D |
Een beetje wiskunde en een beetje gezond verstand...
...allemaal leuk, die foto's, maar het gaat om de vraag (+antwoord!) in post #1:
'Getrokken, is dat wel veilig?!' (Even erbij blijven, enthousiastelingen!!!) MIJN THEORIE: Ikzelf heb namelijk het idee, dat wanneer je een 'normaal gemonteerde' band zijdelings belast (meestal in een bocht), het loopvlak wel verplaatst, maar parallel blijft t.o.v. de on-belaste positie. (beide wangen gaan onder eenzelfde hoek schuin staan) Terwijl dit bij een 'getrokken' band als effect geeft, dat het loopvlak onder een hoek komt te staan t.o.v. de on-belaste positie. (de ene wang gaat nòg schuiner staan, dan-ie al stond en de andere wang gaat juist rechter staan!) *Kern van deze theorie is dat de wangen in principe niet vervormen en dus even hoog blijven. Ik heb dit met bovenstaand schemaatje proberen duidelijk te maken. (let niet op de kwaliteit; ff snel met 'paint', gedaan :D ) -het stelt vier dwarsdoorsneden van een velg met band voor...; -links is 'normaal' on-belast èn belast; rechts is 'getrokken' on-belast èn belast; -de pijltjes geven een zijdelingse belasting aan. *Dit is natuurlijk pure theorie; een band is uiteraard wat flexibeler als in dit schema, maar toch... Denk er eens even over na en geef dan jullie mening en/ of theorie; deze is van harte welkom :thumbup: |
daar kun je toch geen concrete uitspraken over doen? ik neem niet aan dat er studies naar gedaan zijn, althans voor zover ik weet. Die foto van die kapot gereden band zegt -in mijn ogen- ook niks. Zo liggen ze ook zat langs de snelweg, ik neem niet aan dat dat allemaal getrokken bandjes zijn.
ik heb er persoonlijk geen problemen mee (wat niet zegt dat het veilig is). |
nee maar iedereen roept ik rij rustig en maar 2000km per jaar met die auto. Maar ik denk dat veiligheid bij even uitwijken ook wel belangrijk is
|
Ik heb me laatst nog getrokken en vond dat best veilig... :redface:
Maar ff serieus, te getrokken zal natuurlijk minder veilig zijn, dusja doe ermee wat je zelf wilt... De banden zijn voor bepaalde maten velgen gemaakt ga je daarbuiten dan zal de veiligheid afnemen, neem je dit risico of niet, daar gaat t om.... |
Hmmmpf...
Quote:
|
Quote:
Neuh ik had n helm op... :redface: |
overigens lijkt het mij dat als je band goed op spanning staat hij nooit kan gaan rollen op je velg zoals op je tekening 4 op tekening 2 kan ik me dat meer voorstellen aangezien je dan veel wang hebt maar dit zal ook nooit veel zijn als je banden op de goeie spanning staat
dus daarom lijkt het mij niet onveiliger als een normale band maar dat is mijn menig en uit ervaring kan ik ook niet anders spreken als dat ik al redelijk gek gedaan heb met extreem getrokken banden en er nooit 1 is afgekomen |
Als je bandendruk gewoon goed is is het net zo veilig als een normale band.
|
Ik moet zeggen nog geen problemen mee gehad.. maar de wegliggine met getrokken banden is wel een stuk minder !!..
mijnes glijd enorm met nankangs getrokken heb dezelfde banden ook op normale 7j velgen gehad niet getrokken en toen had in een stuk meer grip 8 en 8,5 j met 185 45 15 :)... maar de banden slijten veel meer aan de buitenkanten.. ook hoef je maar ergens langs te gaan met je band en hij is zo stuk.. Kortom tis ruk om daily mee te rijen.. maar het staat wel super :D |
Ik moet zeggen dat ik zeker géén problemen heb met wegligging met grtrokken banden ...alleen de rode jetta wil nog wel eens gaan schuiven met de 175/70x13 op 5,5 j ,en dat staat echt niet getrokken :D
Maar serieus ,ik heb meer dan genoeg grip ,en heb er ook wel nankangs onder zitten ! Zal ook voor een groot deel aan de uitlijning liggen denk ik . |
Quote:
duitste helm zeker :screwy: |
Ik reed met mijn oude VR6 ook op 195/45 op 9J, no problemo
|
Quote:
Je auto helt in zijn geheel ook over, waardoor de auto onder een hoek op het wegdek komt te staan, en dus de velgen en banden ook. Dit compenseert dus de hoek die de band met het wegdek zou maken ook weer volgens jouw theorie. ;) Getrokken is veilig, in beperkte mate. Het is niet voor niets dat extreem getrokken banden zo moeilijk op de velg gaan. Ze staan onder spanning en willen eigenlijk weer naar binnen trekken en van de hump af springen. Staan ze te veel getrokken of is je bochtenwerk te extreem, vliegt de zooi los. Dit wil overigens niet zeggen dat dit met niet getrokken banden niet kan gebeuren. Veilig ligt aan meer dingen dan ja of neen getrokken bandjes. ;) |
Ik had onder m'n ouwe golfje 165-50 om 7j,staat wel lekker strak,veilig?jahwel,alleen grip heb je niet zo veel als met gewone banden,je glijd wat meer als je hard de bochten in gaat,ze knallen er niet zomaar af hoor,om mijn 8 en 8,5j verbrede staal had ik 195-40 14 rondom en dat stond ook lekker strak alleen weer glijden,nu heb ik men winterwieltjes onder de auto met 195 50 om 6,5 j,staat gewoon normaal zoals et eigenlijk hoort maar moet toch zeggen dan dat wel meer grip geeft,alleen het lijkt niet zo mooi vind ik!
owjah,pomp wel even beetje meer bar in je bandjes als je ze getrokken hebt,anders slijten ze raar af,bij mij toen iig wel,pomp er altijd 2,4 bar in zoon beetje :D succes ermee! |
even resumeren...
De meeste mensen hebben het over het 'eraf knallen' van de banden, ik bedoel meer:
Is het goed voor je wangen? quote Breadfan: "Je auto helt in zijn geheel ook over, waardoor de auto onder een hoek op het wegdek komt te staan, en dus de velgen en banden ook. Dit compenseert dus de hoek die de band met het wegdek zou maken ook weer volgens jouw theorie." Dat is waar, maar dan zouden 'gewone' bandjes niet veilig zijn... Bedankt i.i.g. allemaal! In het algemeen kunnen we zeggen: veilig genoeg, maar door het smallere loopvlak, minder grip |
Wat interesseren me mijn wangen?? Projectauto is niet voor dagelijks gebruik, dus levensduur van bepaalde dingen interesseren me niet zo erg, aangezien ik er toch maar weinig km's mee rij...
|
Ik heb 185-35-17 op een 7,5j velg. Volgens mij is het wel veilig maar ik hou wel de bandenspanning goed in de gaten en een beetje rustig in de bochten.
![]() |
All times are GMT +1. The time now is 23:23. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.