Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 1 (kever '49->) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=26)
-   -   Verlagen '63er (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=38197)

Soumensch 06-01-2008 20:56

Verlagen '63er
 
vandaag naar het winterfestijn geweest en wat verlaagde kevers gezien.

Nu begint het toch te kriebelen.. zou ik dan toch mijn ragtop verlagen?

Ik zag twee verschillende manieren.. dropped spindels en een verlaagde en versmalde vooras. Met droped spindels vind ik wel wat minder mooi.. de wielen staan zo ver naar buiten.

Wat zijn de benodigde delen en wat kosten deze 2 manieren?






vwcrewcab 07-01-2008 08:17

Ff de zoek functie gebruiken of op www.keversite.nl kijken, staat alles al uitvoerig beschreven.

levis 07-01-2008 08:31

Kosten voor een verlaagde vooras, als je je eigen as verlaagd

-Castershims 5,95
-Verlaagde fuseekogels 79,80
-Camber regelaars 24,95
-Bouten 6,00
-Adjusters 90,00
-Vetkeerring vooras 19,95

226,65

Bussie komt zo 07-01-2008 12:20

Quote:
Originally Posted by levis
Kosten voor een verlaagde vooras, als je je eigen as verlaagd

-Castershims 5,95
-Verlaagde fuseekogels 79,80
-Camber regelaars 24,95
-Bouten 6,00
-Adjusters 90,00
-Vetkeerring vooras 19,95

226,65

Adjusters kunnen nog goedkoper hoor.
60 euro voor rasterplaatjes
30euro voor die adjusterbuisjes.

levis 07-01-2008 13:25

ja klopt, prijzen zijn van een tijd geleden, weet niet waar ze vandaan komen.

paruzzi vraagt voor de rasterplaatjes 78 euro, ik dacht dat franky 70 euro vraagt?

waar zijn ze dan 60 euro?

Zelf ben ik geen fan van die adjusterbuisjes

Bussie komt zo 07-01-2008 13:41

Quote:
Originally Posted by levis
ja klopt, prijzen zijn van een tijd geleden, weet niet waar ze vandaan komen.

paruzzi vraagt voor de rasterplaatjes 78 euro, ik dacht dat franky 70 euro vraagt?

waar zijn ze dan 60 euro?

Zelf ben ik geen fan van die adjusterbuisjes

SSP Te koop via classic vw resto. of via mij heb nog wel wat setjes op voorraad.

Stijn 07-01-2008 14:00

Er zijn dus eigenlijk drie manieren:

-Je eigen as verstelbaar maken (zie voorbeelden hierboven, goedkoopste)
-Een verstelbare Puma as kopen (wat duurder, wel meteen een splinternieuwe vooras onder je auto)
-Dropped spindels plaatsen (duur, grote voordeel is dat veercomfort behouden blijft (iets wat zeker net van toepassing is bij het verlagen/verstelbaar maken van vooras)

Met dropped spindels komen je wielen niet verder naar buiten dan standaard, dat heeft daar niets mee te maken. Echter als je toch je vooras wil versmallen, dan is dat goed te combineren met het verlagen omdat je toch met de vooras aan de slag gaat.

Bussie komt zo 07-01-2008 14:03

Quote:
Originally Posted by Stijn
Met dropped spindels komen je wielen niet verder naar buiten dan standaard, dat heeft daar niets mee te maken.

toch wel hoor Stijn,nml 7mm per kant.

Stijn 07-01-2008 14:03

Waar zit m dat verschil in dan? Kan ik toch nog wat leren :)

Stijn 07-01-2008 14:05

Ohja, nu staat het er zelfs bij in de diverse webshops, hmm, eerder nog niet gezien. Ogen van de fuseekogels zitten wat verderop aangegoten om genoeg ruimte te houden zeker?

I stand corrected....

Bussie komt zo 07-01-2008 14:11

Quote:
Originally Posted by Stijn
Waar zit m dat verschil in dan? Kan ik toch nog wat leren :)

weer wat geleerd vandaag!! ;)

vwcrewcab 07-01-2008 16:37

Puma assen zijn toch ook niet echt de beste assen, dacht ik wle eens vernomen te hebben.
Als je zelf een goeie as hebt kan je beter die verlagen, dan heb je in ieder geval een goeie as eronder hangen.
Veercomfort blijf je behouden bij dropped spindels, maar gegarandeerd dat je geluiden gaat horen die je eigenlijk niet wilt horen bij het inveren.

Grootste voordeel van dropped spindels is het kunnen behouden van je wielstand/uitlijning, stand van de kogels (als die van toepassing zijn) en toch verlagen.

Stijn 07-01-2008 17:00

Puma assen zijn niet geweldig af fabriek (typisch braziliaans), maar als je ze zelf goed aanpakt zijn ze prima.
Ikzelf heb steeds alle randen doorgelast, de schokbrekertorens vol gespoten met tectyl, de as goed vol met vet gezet en goed gespoten met beschermende lak (lak waar ze std in staan is maar een soort transportlak, is niks).

-Jens!- 07-01-2008 17:33

Lekker een asje zelf versmallen en verlagen, adjusters kosten geen drol en vind ik persoonlijk veel fijner dan die rasterplaatjes. een 63-er heeft nog geen fuseekogels right? Daar kun je dan zowieso al lekker laag mee zonder aan dropped spindels te moeten.

puma assen zijn trwns echt bagger, pisbakkenstaal, krom als een hoer en scheef in mekaar gelast....

mzzls Jens

vwcrewcab 07-01-2008 17:48

Quote:
Originally Posted by -Jens!-
Lekker een asje zelf versmallen en verlagen, adjusters kosten geen drol en vind ik persoonlijk veel fijner dan die rasterplaatjes. een 63-er heeft nog geen fuseekogels right? Daar kun je dan zowieso al lekker laag mee zonder aan dropped spindels te moeten.

puma assen zijn trwns echt bagger, pisbakkenstaal, krom als een hoer en scheef in mekaar gelast....

mzzls Jens


Dit laatste vomdt ik ook, maar ik dacht een beetje voorzichtig melden :D

Stijn 07-01-2008 17:54

Ben je weer terug aan het gaan naar je Breezer taal Jensie? Lekker subtiel!

-Jens!- 07-01-2008 18:00

Post was niet direct op jou gedoeld stijn, meer om de topicstarter een duwtje in de goede richting te geven ;)

Excuses voor de breezer taal, (ik weet wel beter...).maar soms moet je de koe gewoon recht in de kont kijken wil je weten waar de stront vandaan komt! :D

vwcrewcab 07-01-2008 18:02

Quote:
Originally Posted by Stijn
Ben je weer terug aan het gaan naar je Breezer taal Jensie? Lekker subtiel!


:D :woowoo: :D

Gijs 07-01-2008 18:55

Quote:
Originally Posted by Stijn
Er zijn dus eigenlijk drie manieren:

1. -Je eigen as verstelbaar maken (zie voorbeelden hierboven, goedkoopste)
2. -Een verstelbare Puma as kopen (wat duurder, wel meteen een splinternieuwe vooras onder je auto)
3. -Dropped spindels plaatsen (duur, grote voordeel is dat veercomfort behouden blijft (iets wat zeker net van toepassing is bij het verlagen/verstelbaar maken van vooras)

En bij welke van de 3 manieren dienen de schokbrekers ook vervangen te worden door kortere exemplaren? :)

Wanneer alleen de as verstelbaar wordt gemaakt, hoever kan je dan omlaag?

levis 07-01-2008 19:24

bij verlaagde vooras moet je ook andere kortere schokdempers hebben.

als de as verstelbaar wordt gemaakt, kun je 10 cm omlaag.

een verlaagde as in combinatie met een laag bandje staat al best dik

Gijs 07-01-2008 21:13

10cm lijkt me voldoende trouwens ;)

Dus even voor de volledigheid; op wat voor manier je ook gaan verlagen, de dempers/brekers moeten ook vervangen worden door kortere..? :)

vwcrewcab 07-01-2008 21:32

Quote:
Originally Posted by Gijs
10cm lijkt me voldoende trouwens ;)

Dus even voor de volledigheid; op wat voor manier je ook gaan verlagen, de dempers/brekers moeten ook vervangen worden door kortere..? :)


Vaak wel, maar hangt af van hoever je hem wilt laten zakken. Vaak zijn wat stuggere dempers ook welkom.

Stijn 07-01-2008 22:40

LOL, kreeg ineens een flashback Jens :) Weet wel dat het niet tegen mij was hoor, was misschien een smiley vergeten...

Toch heb ik geen slechte ervaring met Pumas, als je ze aanpakt zoals beschreven....

levis 08-01-2008 08:21

ik had er ook een puma as onder onder, en dat ding was ook krom, kwaliteit is gewoon minder idd. het beste kun je, je eigen as verlagen en dat is niet al te veel werk.

Bussie komt zo 08-01-2008 08:23

Quote:
Originally Posted by Gijs
10cm lijkt me voldoende trouwens ;)

Dus even voor de volledigheid; op wat voor manier je ook gaan verlagen, de dempers/brekers moeten ook vervangen worden door kortere..? :)

als je een laag bandje neemt met dropped spindels, zou je uit de voeten kunnen met de originele schokbrekers.
Mits ze nog een beetje naar behoren werken.
bij alleen een verlaagde as, altijd kortere schokbrekers.

Soumensch 08-01-2008 10:28

heeft iemand wat meer foto's van oude kevers die alleen zijn verlaagt met droped spindels

Soumensch 08-01-2008 12:27

heb contact gehad met martijn van aircooled.. k ga eerst voor droped spindels en achter 1 tandje. In de toekomst komt er een versmalde as onder :D

Beetlefreak 09-01-2008 15:01

Een combinatie van een versmalde verstelbare vooras met verlaagde spindels is natuurlijk helemaal super!
Hangt er ook een beetje af of je nog andere wielen gaat monteren.
Kevertje kan het iig wel hebben :thumbup:



Soumensch 09-01-2008 17:13

In de toekomst wil ik wel andere wielen.. brm 5 gaats of enkei 5spoke. Dit meeting jaar blijven de standaart wielen er onder.. ik ben ze nu opnieuw aan t spuiten in 2 kleuren.

Soumensch 09-01-2008 20:32

Ja smallere as moet ook ... ik kijk nu rond voor een verlaging.. mijn budget kan nu alleen dropped spindels hebben.. nog geen smallere as :tongue: vind t alleen minder dat de voorwielen zo naar buiten komen. oja zijn smartbanden echt een must?? ivm sturen?

Soumensch 09-01-2008 20:35

Quote:
Originally Posted by Soumensch
Ja smallere as moet ook ... ik kijk nu rond voor een verlaging.. mijn budget kan nu alleen dropped spindels hebben.. nog geen smallere as :tongue: vind t alleen minder dat de voorwielen zo naar buiten komen. oja zijn smartbanden echt een must?? ivm sturen?



Zat even te zoeken op t forum en vond deze vette kever..



Zo werd hij met dropped spindels.. hoe is hij dan verlaagt op de foto hierboven?


levis 09-01-2008 22:23

Quote:
Originally Posted by Soumensch
Zat even te zoeken op t forum en vond deze vette kever..



Zo werd hij met dropped spindels.. hoe is hij dan verlaagt op de foto hierboven?



als ik jou was, zou ik eerst voor verlaagde as gaan. kun je zelf heel eenvoudig maken. staan zelfs nog bundbolzen asjes op marktplaats dia al verlaagd of verlaagd en al versmald zijn.

reken erop dat als je smartbanden en een verlaagde as neemt al een heel eind omlaag gaat. als je dan ook nog een dropped spindels neemt, leg je de as compleet op de grond. de onderkant van de shokdempertorens en de adjusters zullen dan over de grond gaan, waardoor je, na mijn mening de boel kapot rijdt( je moet het er voor over hebben. als je echt laag wilt gaan, moet je compleet zelf een as maken of 1 kopen.

zie foto hieronder. dit is een mooie oplossing als je echt laag wilt. adjuster aan de voorkant zodat ze niet over de grond gaan en geen schokdempertorens. dezelfde assen worden ook wel verkocht met schokdempertorens. scheelt je toch zo'n 2 cm meer bodemspeling.




de witte kever hierboven, vindt ik persoonlijk heel netjes. ik ben geen man van dat versmallen. ik denk dat deze een verlaagde as (niet versmald) heeft en dus (zoals al wordt vernoemt in de tekst) met dropped spindels. maar op deze foto heeft ie nog geen smartbanden en daarmee zou die dus nog lager komen. correct me if i'm wrong.

Ik reed zelf ook met een verlaagde as en dropped spindels en smartbanden 135/70. ik moest de auto omhoog zetten omdat hij op de grond lag. hij kon dus veel lager, maar daarmee viel niet te rijden omdat de adjusters en de onderkant van de schokdempertorens over de grond gingen. de kever is zeker vergeleken met andere kevers niet laag, maar ik raakte nog van alles en ook de bandenbak raakte de drempels. nu zou je best erg laag kunnen gaan, maar dan moet je alleen een weg uitstippelen die niet al te veel drempels heeft ;) en die had ik in overvloed. persoonlijk vond ik het ook erg zonde van de kever.
zeker als je zo'n mooie hebt als de jouwe. maar zoals ik zei, je moet het er voor over hebben. nog een plaatje van me kefah



Soumensch 09-01-2008 23:11

Dit is mij verteld: zonder dropped spindels is de vering slechter,en komen de wielen naar voren tegen de koplamp potten aan.

Ik wil mijn kever graag zo als hieronder.. dus wat te doen.. alleen een verlaagde as?





Ja jou kever ligt ook mooi laag ja. ik wil zeker niet een super laag ding zoals je vaak ziet.

vwcrewcab 09-01-2008 23:17

Ik ou een vertelbaar asje maken, dan kan je hem zo zetten als je zlef wilt, anders zit je vast aan de spindles.

Beetlefreak 10-01-2008 00:11

Quote:
Originally Posted by levis
reken erop dat als je smartbanden en een verlaagde as neemt al een heel eind omlaag gaat. als je dan ook nog een dropped spindels neemt, leg je de as compleet op de grond.

Tis natuurlijk niet zo dat als je een verstelbare as hebt dat je die op z'n laagst moet zetten.
Voordeel van een verlaagde as i.c.m. spindels is dat als je de verlaging van de
spindels net niet laag genoeg vind je de as maar een klein beetje hoeft te verstellen en je nog steeds je veercomfort behoud!

ff hoeren met mijn eigen auto
(versmalde verlaagde as met verlaagde spindels):



WorkingClass 10-01-2008 07:29

Ik heb een stapel met 5,5 inch assen gemaakt deze zijn verkrijgbaar via aircooled...check ff deze thread voor meer info

kliker de klik naar de thread

mooie kever trouwens :thumbup:

levis 10-01-2008 08:03

Quote:
Originally Posted by Beetlefreak
Tis natuurlijk niet zo dat als je een verstelbare as hebt dat je die op z'n laagst moet zetten.

Voordeel van een verlaagde as i.c.m. spindels is dat als je de verlaging van de spindels net niet laag genoeg vind je de as maar een klein beetje hoeft te verstellen en je nog steeds je veercomfort behoud!



klopt, daarom neem ik ook dropped spindels en een verlaagde as. maar wou reacties als "veercomfort is voor pussies" vermijden ;)

het rijdt idd wel lekker, een beetje veerweg.

danielle 10-01-2008 09:13

Mijn ovaal is voor verlaagd met een verstelbare vooras. En nieuwe schokbrekers eronder. En heb best nog een klein beetje vering, in ieder geval genoeg om lekker te blijven rijden. Tevens andere banden voor en achter.... en zal ik dan ook maar ff plaatsen... Voorras is gemaakt door Bussie komt zo, hij heeft ook mijn kever verlaagd!


Soumensch 10-01-2008 13:01

wat kost een verlaagde vooras dan en wat heb je er allemaal bij nodig.. schokbrekers bijv.?? en loopt er dan niets aan(met smartbanden)

levis 10-01-2008 13:08

nee, loopt niks aan met smartbanden. ook al is ie niet versmald. mocht je zoals je zei, andere velgen in de toekomst gaan monteren, zal ik voor een versmalde as gaan. wat ze kosten, geen idee?

persoonlijk vind ik dit ook mooi.

4 inch versmald en verlaagd en dropped spindels met empi 5 spokes met smartbanden 145/65




All times are GMT +1. The time now is 12:48.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.