![]() |
Vento 1.8 8v '93 wegvallen toeren
Een maatje van me heeft een Vento 1.8 8v van 1993 waarmee de laatste tijd wat vervelende problemen zijn.
Hij heeft er zelf al veel tijd ingestoken plus enkele garages bezocht incl. dealer maar niemand komt eruit..... Aangezien hier een aantal mensen zijn met flink wat technische kennis hoopte ik dat jullie hem kunnen helpen. Het probleem is als volgt: - soms als ik bij een stoplicht of rotonde kom en dus moet remmen en de koppeling in trap, dan wil het toerental nog weleens zo rond de 200 rpm gaan hangen. Als hij dit eenmaal doet blijft hij dit ook doen. Wat opvallend is, bijna altijd op hetzelfde deel van mijn reis ontstaat het probleem; Ik rij thuis weg met koude motor, ga na 800 meter de nieuwe snelweg op en blijf daarop tot ik na 10/15km weer eraf moet. Tot die tijd heeft hij goed gelopen. Nadat ik de snelweg ben afgegaan en moet afremmen voor een kleine rotonde waarvoor ik mijn koppeling in moet drukken, dan zakken de toeren terug naar 200 rpm. Wanneer ik dan gas bij geef om hem weer naar 800 a 1000 rpm te brengen doet hij dat prima, maar als ik gas los laat zakken mn toeren weer terug maar 200 rpm of slaat hij zelfs uit. Als hij uitslaat en ik start hem weer dan heeft hij nog steeds dit probleem. Als ik hem een tijdje laat staan en daarna weer start doet hij het wel weer normaal. onderzoek geschiedenis: zelf vervangen: - bougies vervangen - verdelerkap vervangen - rotorvervangen - bougiekabels vervangen - luchtfilter gecontroleerd - water op bougies, bougiekabels en bobine gespoten, geen overslaande vonken geen resultaat. Naar de garage dan maar.. Gasklephuis is vervangen, schijnt dat deze vies was en niet meer super functioneerde. Een koelwaterflens op de kop lekte, deze is ook vervangen. 190 euro armer en het probleem is er nog. ik merk dat de toerenteller nog steeds niet stabiel op 800-850 rpm blijft staan en dat mn dashboard verlichting ook wat in felheid dans. Weer naar de garage: - zelfdiagnose storingsgeheugen uitgevoerd, geen melding - ontstekingstijdstip controleerd en afgesteld - luchtslangen van voorverwarming correct aangesloten - vacuumslang van rembekrachtiger vervangen. schade : 125 euries. Helaas de volgende dag toch weer problemen.. Opnieuw naar garage gegaan: "004.01 - Gebeurtenisgeheugen afvragen 1 Storing herkend 00522 030 Voeler koelvloeistoftemperatuur G62 Onderbreking/kortsluiting met plus Sporadisch" ik heb ook even wat research gedaan op de site: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_foutcodeslijst.html en nu heb ik deze info: foutcode: 00522 nl Voeler koelvloeistoftemperatuur (G62) Onderbreking / kortsluiting met plus Mogelijke verschijnselen: Problemen met starten van koude motor Stationair lopen is onregelmatig Slechte acceleratie tijdens het warm worden Mogelijke oorzaken: Draadbreuk of kortsluiting Vocht in de bedrading van G62 Draadbreuk in de verbinding tussen G62 en J220 (Engine Control Module) G62 is defect J220 is defect Mogelijke oplossingen: Kontroleer de bedrading en de aansluitingen Vervang G62 G2 - G62 koelvloeistoftemperatuurmeter G2 en G62 is de VAG code voor de koelvloeistoftemperatuursensor (3x woordwaarde). Die (zwarte) sensor gaat nog al eens kapot (zie bij 'verschijnselen' hieronder). Kost ca. euro 30.= (exclusief werkloon). Afhankelijk van je auto en motorblok is het gemakkelijk of een helse klus om 'm te vervangen. De dealer heeft dit onderdeel gewoon op voorraad liggen. Als die iets op voorraad hebben liggen is het iets wat ze dagelijks nodig hebben en/of wat vaak kapot gaat. Het vervangende type schijnt kwalitatief beter te zijn en is voorzien van een groen hulsje om zo duidelijk te maken dat het al eens vervangen is. Met andere woorden, het is gewoon een slecht onderdeel (gebrekkig product) wat eigenlijk onder een coulanceregeling hoort te vallen. Vaak gemelde verschijnselen: Bij het starten van een lauwe of warme motor schiet het toerental naar waardes van 1200 - 3000 rpm. Een aanwijzing dat hij dit van plan is te gaan doen is het extreem lang blijven branden van het voorgloei-indicatielampje. (heb ik geen last van want ik heb benzine motor) Bij alle motortemperaturen komt het sporadisch voor dat het stationair toerental gaat schommelen tussen de 900 en 1000 rpm. De motortemperatuur gaat bij warme motor (90 gr.) opeens naar beneden (70 gr.) en gaat dan langzaam terug. Na korte tijd staat ie dan weer terug op 90 graden. De koelvloeistoftemperatuursensor bestaat eigenlijk uit twee sensoren (derhalve vier draden), het ene gedeelte geeft het signaal aan het instrumentencluster (de meter in je dashboard) de andere levert data voor je motormanagement. Wanneer de fout in het gedeelte zit wat data aan het motormanagement levert treden foutcodes als 16500 en 16501 en 16502 en 16504 en 17663 en 17664 op, hij krijgt dan de naam "G62" (Geber 62). Gaat de andere kant kapot dan krijg je (o.a.) foutcode 00522 en 01039 en staat hij te boek als "G2" (Geber 2) en zal dan in VAG-COM waarschijnlijk onder het hoofdstuk "Instruments" komen te vallen. hmm hmm hmm hmm...........??? - koelvloeistoftemperatuursensor laten vervangen, daarna liep de auto “warmer” dan normaal (tussen 90 en 100 graden, voorheen tussen 70 en 80 graden) na het vervangen van de koelvloeistoftemperatuursensor had hij geen last meer van het inhouden. Helaas, na een aantal dagen kwam het probleem terug Weer naar garage.. - Uitgelezen maar geen foutmelding kunnen vinden. Als laatste heb ik nog de complete computer/motorregelapparaat vervangen, dit heeft ook niet mogen baten Schade 75 euro Weet iemand misschien waar het nog aan kan liggen? Ik kan zelf nog de volgende delen verzinnen maar het heeft me al een redelijk bedrag aan reparaties gekost dus hoop ik dat een van jullie me nog verder kan helpen... Brandstof retourleiding Benzinepomp niet helemaal lekker meer Stroomprobleem? Mijn display van de tellerbak brand niet constant (accu is al vervangen heeft het probleem ook niet opgelost) Lambda sonde? Of iets anders waar ik zelf geen verstand van heb……? Alvast bedankt! |
Kan het wellicht ook de stappenmotor zijn?
En het lijkt me ook dat die garages toch moeten zorgen dat het over is? Anders betaal je er niet voor lijkt me. |
Heb je de bobine al eens na gekeken....?
Gr Lars |
het gaat hier dus over mijn auto
bobine is ookal nagekeken, het rare is dat ik 3 weken gewoon heb kunnen rijden ermee zonder enige problemen. Nu opeens klopt het probleem weer aan. maar ik zal het als aandachtpunt meenemen! stappenmotor heb ik in mijn reparatieoverzicht ook nog niet terug gezien, komt ook in hun checklist te staan ;) |
Zit er ook een microswitch (klein schakelaartje) op het gasklephuis waarmee de computer zou moeten kunnen zien dat er geen gas gegeven wordt?
En de motor dus stationair moet lopen. Misschien is hier wat onderbroken en gaat eea mis. |
Hej Erik,
welkom hier! Stel je je ook even voor in het "voorstellen" gedeelte? :) |
Quote:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=38256 as you wish :thumbup: |
dealer heeft niets kunnen vinden en weet niet waar hij het zoeken moet..
dus op naar de specialist.. volgende maand ofzo.. fresh out of cash |
Leef met je mee man, zeer irritant is het als je auto niet goed wil lopen en je kunt er maar niet achterkomen wat het is..
Hoop voor je dat je het snel weer voor elkaar hebt en dat je weer fijntjes kunt gaan toeren :thumbup: |
Ik zou het eens zoeken bij de Lambda sonde, trek die eens los en probeer dan wat hij doet. Verandert er niks, dan is hij waarschijnlijk kapot. Dat kost je in ieder geval niks om te proberen ;)
|
daar zit iets in ja, zou het even proberen Erik!
en nou niet zeuren dat die te laag zit en dat je er niet bij komt, want zo laag is die vento niet :D |
daar kan ik alleen bij als ik mn luchtinlaat demonteer.. anders kom ik er niet aan vanwege de veerpootbrug :rolleyes:
ik WEET dat toen ik hem kocht dat 1 kabeltje van de labda door was.. althans, daar kwam ik achter toen ik de distriebutieriem liet vervangen..... volgens die garage zou hij daarna zuiniger moeten gaan rijden (na het repareren van deze verbinding) maar dat viel best mee... maar als de labda kapot is of maar wat aankloot dan moet dat toch uitgelezen kunnen worden? kan ik trouwens zo die connector eraf trekken of moet ik draadjes tjoppen? heeft iemand trouwens een fototje zo waar hij zit? Dat ik ZEKER weet dat we het over hetzelfde hebben? thanx mensen voor de ideeen die blijven komen! top! :thumbup: |
ze zaten te denken aan de "bekabeling naar" of "de sensor van de injectie"??
zit daar een sensor ofzo? moest weer 228 aftikken, morgen krijg ik te horen wat ze nu precies daarvoor gedaan hebben. :( |
monteur was niet aanwezig dus weet nog niet wat hij uitgevoerd heeft :mad:
ondertussen carterontluchting even nagekeken en nat gesproeid maar niets kunnen constateren. Ook nog even aan de slangetjes gevoeld en gerammeld maar alles zit netjes vast. Ook geen scheurtjes ofzo ![]() hierna ook even de Ladba sensor losgetrokken en wat rondjes gereden om te kijken of dit wat op leverde. ![]() resultaat: geen verandering, probleem bestaat nog. Verbruikt niet meer, loopt niet anders dan "normaal". conclusie: ?? labda sensor dood? signaal van of naar labda knudde? wat doet de labda: Lambda sonde De lambda sonde is een sensor met een specifieke functie. Hij dient ervoor om te controleren of de verbranding goed is verlopen. Door meting van het rest aandeel zuurstof in het uitlaatgas, weet de regeleenheid of, tijdens de vorige cyclus, de juiste hoeveelheid brandstof is geinjecteerd. Deze informatie neemt de regeleenheid als belangrijke correctiefactor mee voor de bepaling van de inspuithoeveelheid van de volgende cyclus. Hierdoor kan in combinatie met een geregelde drieweg katalysator een aanzienlijke reductie van schadelijke uitlaatgassen worden verkregen. De lambda sonde heeft een minimale werktemperatuur van +\- 300 graden, tijdens de opwarmfase van de motor wordt de minimale werktemperatuur van de lamdasonde niet bereikt, waardoor de lambda sonde nog geen signaal(spanning) afgeeft. In deze fase wordt het signaal van de lambda sonde niet meegenomen door de regeleenheid. Om de lambdaregeling zo snel mogelijk te laten werken, is het dus zaak om de sonde zo snel mogelijk op zijn minimale werktemperatuur te krijgen. Hiervoor is de lambdasonde voorzien van een voorverwarmingselement, waardoor de lambdaregeling al na +/- 25 seconden in werking kan treden. Door de keuze van het verwarmingsmateriaal (PTC-element)wordt de inwendige weerstand van het element bij het bereiken van de minimale werktemperatuur hoger waardoor de temperatuur van het verwarmingselement afneemt. De regeleenheid meet, door het over een langere tijd volgen van het signaal van de lambda sonde, of de verhouding tussen arm en rijk mengsel in balans blijft. Is dit niet het geval, met als oorzaak bijvoorbeeld slijtage, dan levert de regeleenheid zelf een correctiewaarde op de inspuittijd. Deze adaptieve regeling slaat de correctiewaarde op in het permanente geheugen van de regeleenheid. Op deze manier worden slijtage en toleranties onderkend en opgeheven. help? |
Probeer eerst de kabels door te meten, zijn die goed dan zal je inderdaad om een andere lambda sonde moeten gaan.
Maar hopen dat het een kabeltje is ;) |
hoe meet ik die?
|
met een multimeter
|
Als je lambda kapot is loopt hij beter als je de stekker los trekt.
De mijne liep iig een stuk beter zonder aangesloten lambda voordat ik hem vervangen heb... |
@ kevin20v.......................................... ..... :tongue: JOH!
maaruh... ik heb hem voor de verandering weer eens uitelkaar getrokken thuis. wel lastig als je maatje 45 hebt.. sta je wat verder van de auto af :D ![]() eens ff de computer losgemaakt en de labda sonde, en eens gemeten tussen de pinnetjes. duurt wel ff voor je weet welk pinnetje het is.... ![]() dit bleek wel enigzins in orde te zijn (voor zover ik kon bepalen), toen nog even de connector bij mn labda sonde bekeken, hier was in het verleden 1x aan gesoldeerd (jaar geleden ongeveer). Dus dat wou ik nog even onder de loep nemen. ![]() niet zo uber best dus, helaas was het magazijn van de dealer al gesloten dus heb ik hem maar opnieuw gesoldeerd. Deze keer met een flinke klodder tin zodat het ongeveer een supergeleider is geworden :D alles ff netjes weer ingepakt, alle connectoren ingespoten met contactspray, ook de connector van de computer. alles weer in elkaar gebouwd, en test gaan rijden. Hij doet het super, maar dat heb ik al vaker gehad en gezegd, dus ik wacht het rustig even af........ gaat hij nu toch gek doen dan wordt het de labda vervangen of de bekabeling ervan... maar daar denk ik nu nog ff niet aan, ben nu ff gelukkig dus ga me vanavond helemaal kapot zuipen om het tijdelijk te vieren :D :D :screwy: :D topic blijft wel nog ff open............ :dunno: |
Hoeveel geld heb je tot dit punt uitgeven aan de garage? :eek:
|
veel te veel... als ik het echt op ga tellen inclusief de huur auto en de ritjes er naar toe en terug..
het lijkt mij dat ze dit ook wel hadden kunnen opmerken... maar ik spring nog niet op conclusies.. mooi even afwachten.. |
Quote:
Hoeft niet altijd, als er ergens bijvoorbeeld in de bekabeling of in de sonde een onderbreking is dan maakt het niet uit of je de stekker nu los trekt of niet. Als de sonde echt een verkeerd signaal geeft dan kan de motor wel beter lopen met losgetrokken stekker. |
Goed nieuws dus! Waar een forum wel niet goed voor is ;) Nu maar hopen dat hij het goed blijft doen.
|
ah inderdaad.. gelukkig waren er maar:
178 posts met 1848 views voor nodig op diverse fora :D :thumbup: |
nou.. hok loopt nog niet goed..
en de dealer heeft gebeld hoor.. nu heb ik de monteur zelf aan de telefoon gehad en die vertelde mij HEEL wat anders dan die kale gast die achter de balie woont daar.. er schijnt TOCH wel dat ze aan de auto gemeten hebben. en opeens werd ik overrompeld door de melding dat de storing bij hun OOK is voorgekomen! :D dus het ligt niet aan mij! haha :D begon al te twijfelen :P Ze hebben een goed uur met de auto rond gereden en toen is de storing ook naar voren gekomen. Ze hebben de benzine druk gecontroleerd zowel statisch als dynamisch. Tijdens de rit hebben ze hem ook uitgelezen en is er een storing uitgekomen van de nullast schakelaar. Schakelaar S60 was iets mee. Het schijnt dat deze de gaskleplichter regelt??? "sporadische storing aan gaskleplichter" helaas wist die kerel het code nummer niet meer..... :rolleyes: :rolleyes: ik weet niet wat de gaskleplichter doet.. misschien weet iemand van jullie dat? edit: even verder gegoogled.. hmm volgens mij gaat het niet om S60 maar F60.. die gaat over de nullastschakelaar en het gasklephuis.. hmm hmm als ik die fout code nu eens had.. heeft er iemand een foto ofzo van die gaskleplichter? zit deze in het gasklephuis? |
gasklephuizen staan er om bekend wel eens stuk te gaan.. De monopoint gasklephuizen zijn best betrouwbaar, maar als er iets mis mee is kan het lang duren voordat je de oorzaak gevonden hebt.Alle schakelaars/weerstandbanen in het huisje kunnen last hebben van slijtage of vuil.
Is het geen oplossing om een gasklephuis van een andere ABS motor te halen en die op je inlaat te planten? Een ABS motor is niet zo heel gewild, en zal niet veel kosten. Gasklephuisjes moeten wel te vinden zijn. |
aan zoiets zat ik ook te denken maar dan wil ik wel eerst zeker weten dat die gaskleplichter ook IN het gasklephuis zit. Dan schroef ik die van mij eraf en gewoon een andere erop.
maarja, dan moet je die weer inleren of niet? |
langleve mn vraagbaak! :D
![]() de gaskleplichter zit dus schijnbaar aan de achterzijde van de inspuitunit.. maar volgens mij zit daar toch geen stekker aan? uit de storing was gebleken dat er zo nu en dan een sporadische kortsluiting was met de plus...? vanavond weer eens lekker schroeven onder die kap! |
aan deze gaskleplichter en nullastschakelaar zit wel een stekker, en gaan wel eens kapot....
vaak word het asje die je gasklep opvangt smerig en kan hij niet goed in en uit... De vento van mijn vriendin is ook van '93 en ook een abs motor. Deze wil smorgens ook wel eens op 500 toeren starten, of zelfs helemaal niet, maar dat is maar heel enkels, ook hier is de nullast schakelaar niet fijn meer, maar een nieuwe kost ongeveer 150 euro, en een gebruikte kost ongeveer 60euro... |
zo....
vanavond weer eens wat uitelkaar gedraaid en gecontroleerd op kabelbreuken, viezigheid en daarna ingespoten met contactspray. alle connectoren ook even behandeld die meespelen in het inspuitingsgedeelte ![]() de "gaskleplichter" zit schijnbaar aan de voorkant (groene pijl). helaas zit dit ding met van die hoerige plastic klik klemmetjes vast, dus die heb ik er maar niet vanaf gewipt vanavond, aangezien ik heel de week nog met de auto naar mn werk moet :tongue: ook heb ik even wat verder gekeken.. gasklep reageert prima op mn gaskabel dus daar zie ik zo geen problemen in komen. maar nu is de vraag (indien het probleem zich alsnog voordoet), wat is wijsheid? drie mogelijkheden: 1) stekker/connector vervangen (op de foto de linker rode pijl, wijst niet naar gaskabel maar naar stekker :) ) 2) regelkastje van de gaskleplichter vervangen 3) complete inspuit module vervangen. (opzich makkelijk te doen omdat deze maar met 3 a 4 boutjes vastzit). wat zouden jullie doen??? |
ik zou eerst de gaskleplichter goed schoonmaken. Als deze in de afgelopen 15 jaar een beetje is gaan slijten/vuil geworden is kan dat al een hele hoop schelen.
Heb je met de ABS motor wel eens gemerkt dat deze tijdens afremmen op de motor automatisch het gaspedaal een beetje aantrekt? Dat komt o.a. door die gaskleplichter, die je gasklep computergestuurd open/dicht doet om de motorloop te regelen. Dit doet ie vast ook wel eens tijdens het rijden.Doet hij dit niet (goed), dan zal hij wel eens slecht kunnen gaan lopen! Ik zou eerst de goedkope manieren zelf proberen; dus schoonmaken/inspecteren/meten aan het gasklephuis. Een kabelbreuk spoor je zo op met je multimeter, viezigheid met het oog en schoonmaken is ook zo gedaan. je kan dan altijd nog een vervangend gasklephuis regelen, dat zou in ieder geval mijn optie zijn. Stekker/connector zou ik doormeten voordat je hem vervangt en het regelkastje van de gaskleplichter zou ik niet vervangen voordat je weet dat dit de boosdoener is! |
heb nu een backup! :D
bij het demontagebedrijf waar ik de computer vandaan had gehaald hebben ze ook nog de complete inspuitunit op de auto zitten! Dus met gaskleprichter en heel die meuk! dus gelijk even gevraagd of de beste man deze apart wil houden voor mij en hij wist mij te vertellen dat die voor 75 euro de deur uit mocht. Dus zaterdag ga ik deze halen, daarna die van mezelf eraf knikkeren en nakijken. ik wil wel weten wat er knudde was! als hij nog ruk is met het andere injectie onderdeel erop dan weet ik dat ik de kabelboom bloot mag gaan leggen. Al verwacht ik echt niet dat hier een breuk in zit aangezien hij het laatst 2 weken goed gedaan heeft. dus mij is stiekem wel blij, nu nog 2 dagen onderweg huilen maarja.. |
net ff VW Arena gebeld en volgens hun hoef je de injectie unit niet opnieuw in te leren bij een ABS blok.
volgens die knutselaar hoef ik als ik ze om ga gooien alleen maar op te letten dat ik niet te hard gooi :mrgreen: er kan wat druk staan op de benzine leidingen maar das 1x een zachte "psst" en thats it. iemand die hier andere gedachte over heeft? ik hoor het graag! |
beetje minder maar met de nieuwe inspuit/gasklep unit doet hij nog hetzelfde.
kan nu alleen nog de lambda en kabelboom nameten.. |
pff zo blijf je bezig...ruil hem anders gewoon in bij een handelaar? :)
|
neee. da's zonde als ik de auto zo bekijk.
Kan je beter nog even doorgaan met proberen. De oorzaak moet boven water komen. Het is heel vreemd dat hij het soms wel doet, en op andere momenten zonder problemen rijdt. Dat maakt het zoeken niet makkelijker.. |
Heb afgelopen zaterdag met Erik aan de hand van de vraagbaak alles doorgemeten en overal komen de correcte waardes uit de "stekers" (insider :D)
Enige wat het mijns inzien nog kan zijn is de lambdasonde zelf, die kregen we er helaas niet uit omdat we met geen mogelijk een (steek)sleutel/dop/whatever rond konden draaien om de lambda los te krijgen.... Het is daar erg krap bemeten in zo'n vento :screwy: Het lijkt wel alsof de auto het alleen doet bij een olietemperatuur onder de 90 graden, dan komt het in ieder geval vaker voor dan als de motor warm is! Een tweede puntje waar ik me erg over verbaasde is dat deze vento in de 2e versnelling zonder koppeling/gas gewoon doorblijft lopen/duwen... Dit is normaal toch echt diesel gedrag en ik kan me niet voorstellen dat een benzineblok dit hoort te doen (ik heb het alsnog niet eerder meegemaakt met een warme motor) Na al het (zoek)werk, tijd en geld dat er in gestoken is zou ik deze auto niet gelijk weer verkopen, lopen doet ie perfect alleen het stationair gedeelte is een beetje vreemd.... |
dat is misschien wel zonde, maar hoeveel geld is ie nu kwijt aan de garage? Kan je voor dat bedrag ook al geen vento kopen?
|
wat bedoel je met doorduwen kev? Hem stationair laten rollen en dan overschakelen in z`n 2 en dan weer laten rollen.?
|
Quote:
Geen idee wil het ook helemaal niet weten, maar ik geloof dat we dit discussiepunt al voorbij zijn... geloof je ook niet? Laten we het zo zeggen "het probleem is ondertussen al enige tijd uit de luiers" :D Nu is bijna alles gechecked en we er bijna zijn, zou hij hem weg moeten doen? Ik zou bijna zeggen hij heet niet René :D ;) |
All times are GMT +1. The time now is 17:47. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.