Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   motorfiets carbs ombouw -> probleempjes (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=40792)

Gertjan 20-03-2008 23:08

motorfiets carbs ombouw -> probleempjes

Ik ben bezig om m'n Jetta met een 1.3 GF motorblok om te bouwen naar 36mm Honda CBR carbs.
Nou ben ik de afgelopen dagen bezig geweest om het zooitje te monteren, maar nou loop ik tegen enkele problemen aan, waarvan ik hoop dat jullie me hier misschien even kunnen helpen.

Het grootste probleem is de benzine aanvoer.
Ik heb het als volgt aangelegd:
-vanaf de leiding van de tank een Facet Red Top electrische benzinepomp
-daarna een benzinedrukregelaar
-dan een benzinedrukmeter
-t-splitsing naar de aanvoer van de carburateurs
-vanaf de retour/overloop van de carbs een t-splitsing, en van daaraf aangesloten op de routerleiding van de benzinetank

Nou is het probleem dat als ik m'n benzinepomp aanzet, hij netjes gaat pompen, alleen als de vlotterbakken vol zijn, komt de benzine langs de leidingen er weer uit lopen.
Dat lijkt mij dus dat de vlotterbak vol is, en de aanvoer wordt stopgezet door de vlotterpin.
Hoe moet ik dan oplossen?
Ik heb al die vlotterpinnetjes eruit gehaald, waardoor de benzine wel via de retour terug ging. Alleen liep ook de benzine via de sproeierbuis omhoog, waardoor heel de motor vol met benzine liep :wow:

En de ontsteking, hoe stel je die af op 14 graden bdp, zonder enig afstelgereedschap? :thumbup:

Niles 20-03-2008 23:23

Quote:
Originally Posted by Gertjan
Ik ben bezig om m'n Jetta met een 1.3 GF motorblok om te bouwen naar 36mm Honda CBR carbs.
Nou ben ik de afgelopen dagen bezig geweest om het zooitje te monteren, maar nou loop ik tegen enkele problemen aan, waarvan ik hoop dat jullie me hier misschien even kunnen helpen.

Het grootste probleem is de benzine aanvoer.
Ik heb het als volgt aangelegd:
-vanaf de leiding van de tank een Facet Red Top electrische benzinepomp
-daarna een benzinedrukregelaar
-dan een benzinedrukmeter
-t-splitsing naar de aanvoer van de carburateurs
-vanaf de retour/overloop van de carbs een t-splitsing, en van daaraf aangesloten op de routerleiding van de benzinetank

Nou is het probleem dat als ik m'n benzinepomp aanzet, hij netjes gaat pompen, alleen als de vlotterbakken vol zijn, komt de benzine langs de leidingen er weer uit lopen.
Dat lijkt mij dus dat de vlotterbak vol is, en de aanvoer wordt stopgezet door de vlotterpin.
Hoe moet ik dan oplossen?
Ik heb al die vlotterpinnetjes eruit gehaald, waardoor de benzine wel via de retour terug ging. Alleen liep ook de benzine via de sproeierbuis omhoog, waardoor heel de motor vol met benzine liep :wow:

En de ontsteking, hoe stel je die af op 14 graden bdp, zonder enig afstelgereedschap? :thumbup:

Wat is je benzine druk dan 0,3 bar moet genoeg zijn. Red top is wel een zware pomp 170 liter@7 psi ofzo? Anders zijn je vlotterspennetjes gewoon nog smerig ook al lijken ze schoon dat heb ik ook vaak gehad dus even goed schoonblazen, de carburateurs en de naalden. Eigenlijk ben je helemaal geen overloop/retour nodig.
Je bent wel een stroboscoop lamp nodig om je ontsteking af te stellen en hij mag wel wat vroeger :D :screwy:

Groeten Niels

Black Devil 21-03-2008 10:15

Je moet geen brandstofdruk hebben, dan komt het zeker niet goed. Je moet een brandstofpomp hebben die de vlotterbakken vult, en zodra de bakjes volzitten sluiten de pennetjes de carbs af en stopt het pompje, Een drukpomp blijft doorpompen.

Ik heb een brandstofpompje gepakt van een motorfiets ZZR12 en deze op contact geschakeld, carbs vol, dan stopt het pompje meteen en geen overlopende carburateurs.

Retour heb je dan ook niet nodig.

Gertjan 21-03-2008 18:35

Quote:
Originally Posted by Black Devil
Je moet geen brandstofdruk hebben, dan komt het zeker niet goed. Je moet een brandstofpomp hebben die de vlotterbakken vult, en zodra de bakjes volzitten sluiten de pennetjes de carbs af en stopt het pompje, Een drukpomp blijft doorpompen.

Ik heb een brandstofpompje gepakt van een motorfiets ZZR12 en deze op contact geschakeld, carbs vol, dan stopt het pompje meteen en geen overlopende carburateurs.

Retour heb je dan ook niet nodig.

Kijk, daar heb ik wat aan.
Ik heb dus gewoon de verkeerde pomp. Ik ga dus maar even op zoek naar een juiste pomp :P

Dan rest nog mijn vraag, hoe zet ik de ontsteking goed? (zonder stroboscoop ;))

Sjon 22-03-2008 12:57

.

serge pot 22-03-2008 17:21

ik ken het truukje van op tijd zetten ,maar das enkelt goed uit te leggen met wat voor beelden en enige kennis van motoren . tot die tijd zeg ik stroboscoop lampen voor de niet lopgisch denkenden (niet beledigend bedoelt).

maar ik zal een poging wagen .op je verdelerhuis staat een streepje (kerfje) onder de p-lastic kap ,welke overeenkomt met de basisafstelling van je rotor als de motor in bdp staat .
nu heb je de motor op tijd staan (cylinder 4 op tuimelen en krukas in bdp )

nu heb je boven je dynamo pouly een visje staan met in het midden een gleuf waar je bdp streep in staat .
als je dus de motor tegen gesteld draait, en het streepje dus net voor het visje zet is dit 6graden voor bdp , nog zo'n stukje verder is 12 graden . nu zet je de rotor gelijk aan je kerfje op je verdeler huis .
deze timing geldt dus stationair bij 900 rpm (nokkenas doet dan 450 rpm en zullen de gewichtjes dus nauwelijks tot niets vervroegen )

Gertjan 22-03-2008 20:29

Quote:
Originally Posted by serge pot
ik ken het truukje van op tijd zetten ,maar das enkelt goed uit te leggen met wat voor beelden en enige kennis van motoren . tot die tijd zeg ik stroboscoop lampen voor de niet lopgisch denkenden (niet beledigend bedoelt).

maar ik zal een poging wagen .op je verdelerhuis staat een streepje (kerfje) onder de p-lastic kap ,welke overeenkomt met de basisafstelling van je rotor als de motor in bdp staat .
nu heb je de motor op tijd staan (cylinder 4 op tuimelen en krukas in bdp )

nu heb je boven je dynamo pouly een visje staan met in het midden een gleuf waar je bdp streep in staat .
als je dus de motor tegen gesteld draait, en het streepje dus net voor het visje zet is dit 6graden voor bdp , nog zo'n stukje verder is 12 graden . nu zet je de rotor gelijk aan je kerfje op je verdeler huis .
deze timing geldt dus stationair bij 900 rpm (nokkenas doet dan 450 rpm en zullen de gewichtjes dus nauwelijks tot niets vervroegen )

Hartelijk bedankt, ik ga maar eens proberen of het op deze manier lukt.

Het probleem met de benzinepomp heb ik tijdelijk even opgelost door de carbs gewoon op de originele benzinepomp aan te sluiten :D
Ik heb zelfs al een stukje kunnen rijden. Super, dat geluid dat eruit komt :D
Alleen moet het zooitje nog wel goed af worden gesteld...hij houdt flink in op de hogere toeren.

Berserker 25-03-2008 09:40

Hoe heb je de gaskabel aangesloten? Fotootje ervan?

Gertjan 25-03-2008 09:46

Ik ben gewoon een beetje creatief geweest met wat remkabels enzo van een brommer. Maar echt lekker werken doet het niet, dus ik koop wel gewoon even een originele gaskabel. Hij gaat nou een beetje stroef, omdat ie door 2 van die geleiders door moet.

martiepartie 25-03-2008 10:21

dus toch die pomp! Luisteren ho maar...:):)

De originele pomp voldoet redelijk/goed. Bovenin inhouden= naald omhoog zetten.

Gertjan 15-04-2008 22:17

Zo daar ben ik weer, ik ben wat verder gekomen.
Ik heb de brandstofpomp van een motorfiets gemonteerd, die stopt met pompen als de vlotterbakken vol zitten :thumbup:
Ook heb ik de gasnaalden iets omhoog gezet, en de gaskabel gefatsoeneerd.
Hij begint nu een beetje redelijk te rijden, maar ik heb het gevoel dat de ontsteking nog steeds me de das om doet.
Ik heb er op 't gevoel een beetje aan zitten draaien, maar ik heb als het goed is binnenkort de beschikking over een stroboscoop.
Als ik dat ding nou eenmaal heb, hoe moet ik dan te werk gaan?
Het principe van het flitsen op het juiste moment begrijp ik, maar verder ben ik ook nog niet.

Sjon 18-04-2008 12:39

.

martiepartie 18-04-2008 12:46

ik rij al tijden met de puntjes ontsteking, en zou niet weten waarom dit niet zo werken icm de multicarbs. :confused:

Als je puntjesontsteking goed is en goed afgesteld werkt deze net zo goed als een electronische ontsteking. Vonk= boem.

Sjon 18-04-2008 16:20

.

geezer 21-08-2008 12:19

ff een vraagje: Ik kan voor een leuke prijs een setje motorcarbs van een cbr600 kopen alleen zijn het 32mm carbs. Is dit te doen of is het te klein voor een 1300tje van mijn Jetta? Aangezien ze praten over 34 of zelf 36mm.

Black Devil 21-08-2008 16:03

is te klein, ga minimaal voor 36mm

geezer 21-08-2008 20:34

oke bedankt

joostvw 24-08-2008 00:40

ik hoor altijd, dat zoiets klauwen met geld kost, maar dat valt dan toch best mee?
of heb ik die hoge prijzen dan bij TB's gehoord? want dan moet je ook een ander injectiesysteem enzo.
en heb je dat spruitstuk zelf gemaakt?

martiepartie 24-08-2008 17:20

je zegt het zelf al;

carburateurs hebben geen injectiesysteem/ECU.

Spruitstuk heb ik gemaakt voor GertJan. Maak ze op bestelling; heb je een nodig, laat maar weten:) :thumbup:

Het kost niet veel geld, mits je de onderdelen in goede staat koopt. Reken op een eurootje of 400/500,- voor een totale set.

Alles dat je nodig hebt;
gaskabel/chokekabel
carburateurs (met geschikte doorlaat/sproeiers)
spruitstuk
benzinepomp (lagedruk; bijv. originele motorfietspomp)
evt. 4 stukken rubber/silicone slang om de carbs aan spruitstuk te maken
luchtfilters/luchtfilterbak
stand alone electronische/puntjes ontsteking

Dan nog een tijd om af te stellen. Kost nogal wat tijd, vooral als je het voor de eerste keer doet.

Gertjan 24-08-2008 19:15

Tijd kost het meeste inderdaad :D

joostvw 24-08-2008 21:10

maar wat doe ik dan met de vacuum vervroeging? of komt dat volledig te vervallen?
of zoals ik uit het hierboven gestelde kan op maken: constante vervroeging van 14/15 graden, zodat hij stationair niet echt mooi loopt maar op toeren wel?
klopt dit een beetje wat ik zeg?

en ja eerste keer zou het worden voor motorcarbs op auto motor, maar ik heb wel genoeg ervaring met motorcarbs op motorfietsen. ik ben hier wel in geinteresseerd maar ik denk niet dat ik dit op mijn golfje ga toepassen.

Gertjan 24-08-2008 21:15

Klopt helemaal. Geen vervroeging meer en iets rauwer stationair lopen, maar ach, ik vind het wel grappig klinken :D

joostvw 24-08-2008 21:28

idd dan klinkt ie stationair als een V twin :P

maar ga je er nou veel op vooruit qua PK'tjes?
of merk je dit aleen als je er ook nog meer aan doet?

Gertjan 24-08-2008 21:45

Je wint er pas echt pk's mee als je ook je kop aanpast en uitlaat enzo geloof ik.
Ik heb het vooral gedaan omdat ie op m'n originele carb voor geen meter liep, en het klinkt leuk en ziet er leuk uit :P

martiepartie 25-08-2008 10:31

je wint er vast een heel klein beetje mee, maar veel is het niet. Goed afstellen is sowieso een pré, om er vermogen mee te winnen.

Het is net als met Webers: je wint er alleen niets mee, maar in combinatie met een nokkenasje en een spaghettispruitstuk is het al een (flinke)stap in de goede richting.

Stationairloop zonder vacuumvervroeging kan prima en hoeft niet heel rauw te lopen hoor:). Het is niet zo dat je concessies doet onderin je toerengebied als je de vacuumvervroeging achterwege laat. De motor kan nog best 900rpm draaien, zonder te schudden.. :)

Ik merkte vooral onderin het toerenbereik dat de motor vlotter reageert (pittiger aanvoelt) en lekkerder doortrekt.
Het doet niet veel voor je max. vermogen, maar wel veel voor je motorkarakterisitiek. Ik rij nu weer met de originele carb, en de auto is veel trager qua gasrespons.

riendert 08-11-2008 17:28

Ik ben van plan een 16v op carb's te laten lopen. Maar zit met een vraag.
Moet ik nou alleen een moterfiets benzine pompje plaatsen? of het motorfiets pompje na de origeneele pomp plaatsen. De origineele pomp is een pomp van een 1500 carb automaat.

Vr gr Riendert

martiepartie 08-11-2008 17:31

originele pomp van een carburateur motor zou ook moeten werken, heb er zelf tijden mee rondgereden.
Probleem is wel dat de motorfietscarbs een pomp met minder hoge druk moeten hebben dan de originele carburateur. (max 0.2 bar overdruk geloof ik)

Dus 2 opties;

1 motorfiets pomp , zonder originele pomp

2 originele pomp, iets aanpassen (restrictie oid) zodat de druk omlaag gaat.

Gertjan 09-11-2008 16:00

De brandstofpomp zit bij een 1500 op het blok, en een 16v heeft dat niet...
Dus heb je geen brandstofpomp. Dus is het zowiezo wel handig om een pomp te hebben.

martiepartie 09-11-2008 16:02

ik dacht zelf ook al zoiets, maar ben niet bekend met de oudere carburateur bigblocks

serge pot 09-11-2008 16:47

nee maar op de 16v zit wel het dekseltje voor de pomp op het onderblok

riendert 09-11-2008 18:34

Quote:
Originally Posted by Gertjan
De brandstofpomp zit bij een 1500 op het blok, en een 16v heeft dat niet...
Dus heb je geen brandstofpomp. Dus is het zowiezo wel handig om een pomp te hebben.

Idd zit op het blok ja. Dan lijkt/is het het beste een motorfiets pomp te monteren.

Vr gr Riendert

serge pot 09-11-2008 18:36

of een universele met 0,15bar druk

geezer 10-11-2008 08:20

Ik heb nu heel erg last dat het gas blijft hangen. Bijvoorbeeld met het overschakelen of wanneer ik bij het stoplicht sta, hij jankt dan gewoon door met 3000/3500 toeren. Ik heb daar last van sinds het wat slechter weer is. Als dat makkelijk op te lossen is dan zal dat mooi zijn anders gooi ik het blok de container in (is gaar) en laat ik de jetta schorsen.

Marcski 10-11-2008 12:32

kan niet niet ergens een veertje plaatsen die hem terugtrekt?

geezer 10-11-2008 12:40

Het zit niet in het mechanisme of in de kabel, dat werkt prima, bij een koude motor heeft ie die fratsen in ieder geval niet. Ik heb wel de koppelingsplaat aardig versleten, als ik de koppeling lomp loslaat dan gaat hij wel terug in toeren. Dus ik heb een vermoeden dat dat het is. De container in ermee dus :D

martiepartie 10-11-2008 12:44

Dat kan niet. Een koppeling kan er onmogelijk voor zorgen dat je gas blijft hangen.

Gaan je gassschuiven wel terug? Heb je ergens een lek in je inlaat? De carbs willen zich in de loop van de tijd wel eens loswringen van het spruitstuk als de carbs verder niet ondersteund zijn.

geezer 10-11-2008 13:51

heb ze aan de orginele rubbers hangen en heb ze nog eraf gehad voordat ik ging rijden. Ook niks met remreiniger te vinden en heeft ook geen last van backfire.

Gertjan 10-11-2008 17:10

De mijne heeft dat ook een beetje, bij overschakelen valt ie niet meteen terug in toeren.
Maargoed, ik moet het zooitje dan ook nog steeds afstellen :D

serge pot 10-11-2008 20:55

SYNCHRONISEREN

co afstellen

ontsteking afstellen

martiepartie 10-11-2008 21:00

kan niet duidelijker.

All times are GMT +1. The time now is 10:32.