Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Luchtgekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=34)
-   -   “Evolution Project” (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=41897)

alextromp55 23-04-2008 12:36

“Evolution Project” (bug with airride, flipfront and more...)
 
Ben alweer een jaartje bezig, maar wou mijn project toch hier ook even plaatsen.

Het begon allemaal toen ik bijna 18 was(1999). M’n rijbewijs zat er aan te komen dus waarom niet alvast een kever mooi maken? Zo gezegd en zo gedaan, maar omdat ik nog op school zat moest het allemaal low buget.

Ik wist toen nog niet veel over de kever waardoor er regelmatig wijzigingen waren. Andere bumpers, liggende koplampen, andere motorklep. Je herkent het vast wel.

Uiteindelijk heb ik er 4 jaar mee gereden. Toen is ze door een aanrijding (daarna wel opgelapt) en een andere dagelijkse auto in de stalling beland.

Ondertussen ben ik het bezit van een eigen huis en een garagebox vlakbij. En nu ga ik het rustig overdoen. Niet meer low buget, maar gewoon goed!

Ik wil er iets uniek van maken, wat ik toch wel een uitdaging vind in de wereld van de kevers.

Dus met trots wil ik jullie op de hoogte houden van mijn: “Evolution Project”

Ik heb haar 3 februari opgehaald:







Blok hoeft niets aan gedaan te worden, want heeft net 1500km gelopen. Misschien alleen andere kleur.



Ik heb voor een flip front gekozen, omdat ook al voor mijn aankoop er een aanrijding links-voor heeft plaats gevonden.









Omdat ik de liggende koplampen mooier vind. Heb ik de staande uit het polyester gezaagd. Ik gebruik liggende van staal als mal die ik aan de achterzijde ga opvullen met hars en matjes.




Om het flipfront dus wat degelijker te maken heb ik het standaard scharnieren gewijzigd en de ophanging flink verzwaard (dit was echt slap). Oude delen liggen er onder. Deze nieuwe scharnieren hebben voor de bevestiging van de bumper ook een lager punt gekregen.



Ook verder gegaan met het wijzigen van de staande koplampen in liggende.

Hier nog en de stalen mal.



En hier het resultaat (na plamuren)






body-off gegaan. Met dank aan:
mijn pa, Dick, Jeffrey en Maurice. (ik hoop dat ze er ook weer bij zijn als ie er weer op moet) :D







Het onderste deel is in de garage achtergebleven en het bovenste deel staat nu tijdelijk even bij mijn ouders, zodat mijn pa zich erop uit kan leven.

Voor de aansluiting van het Flipfront heb ik toch gekozen voor (en zo noem ik het maar even) 1/3 spatbort systeem.
Ik bedoel hiermee dat ik 1/3 van het spatbord vast laat en 2/3 flip. Vervolgens vanaf de bovenkant 1/3 spatbord schuin naar boven.
Ik vind dit mooier. Ik kan een betere aansluiting/afsluiting maken en ik vond dat het onderste deel in de weg hing als het flipfront open stond.
Het nadeel was alleen dat ik hiervoor iets te veel weg gezaagd had.


maar dat heeft mijn pa zo opgelost


nu kan je ook mooi zien waar het flipfront zal eindigen

De linker voorkant was met een halve cm aan plamuur (vorige eigenaar) slecht te lassen en het plaatwerk onder het tectiel was alles behalve strak.
Dus voor deze zijde gekozen voor een nieuw binnen spatbord (het zilvere is zink spray)


na veel passen en meten



De oortjes wou ik ook dicht hebben. Aan de linker zijde was de onderzijde van het oor slecht dus daar is het nieuwe stuk wat groter uitgevallen




uiteraard had ik even de ramen afgedekt tijdens het slijpen en lassen.
het was zoals vele roest plekken een klein plekje, maar na wat prikken en veel plamuur en polyesterhars?? weg te halen was rechts achter 250mm koker weg




oud en nieuw


uiteindelijk:


Ik heb alle onderdelen die nog aan de bodem vast zaten verwijdert en ben bezig geweest met het verwijderen van alle Tektiel en lijmresten van de bekleding…wat een werk was dat.

Hier het resultaat:





Door “De” aanrijding was deze hoek erg slecht en moest vervangen worden.





Hier nog even de omdraai foto’s





ivm het staal dikte verschil probeer ik zoveel mogelijk te behouden

Ik heb me bezig gehouden met het verlagen van de achterzijde.
Voor de airride moet dit zo laag mogelijk.
Omdat het eind van de schokdemper niet gehaald werd heb ik beetje bij beetje de arm aan de boven zijde smaller gemaakt.
Duurde lang maar ik wou er niet te veel van af halen. Andere zijde was natuurlijk gewoon overtrekken.



Kon het niet laten om even de hoogte te bekijken


voor de stangkoppen met kokers die voor de ondersteuning van de luchtbalg zorgen moet de binnenhoek achter vrijgemaakt worden.



hier zijn de stangkoppen links te zien en al het gelaserde staalwerk om de luchtbal boven vast te houden. Heel veel meet werk (en een beetje gokwerk) voordat het naar de laser kon




hier de balg houder nog los tegen elkaar



hier de balghouder vanaf de andere kant.


Alles is 5mm dik.
de houder zal langs de blauwe lijn tegen het chassis worden gelast lijkt mij sterk genoeg
maar eerst alles schoon en blank maken om goed te kunnen lassen

zo is het geworden (incl. hoekplaat voor de stangkoppen) na heel veel passen en meten> het hart van de balg moet boven het hart van de koker en minimale maat tussen de houder en de koker wou ik 3inch hebben



nu de ondersteunings koker met aan het uiteinde een dik blok met draad erin getapt


dit blok is er voor 80% ingeschoven (krap) en voor 20% aan de koker gelast (lekker sterk)

even alles monteren



nu snel luchtkoppelingen kopen zodat ik de boel kan testen.

ook hoog op de lijst staat het klaar maken voor de straler



Samurai 23-04-2008 12:44

Goedemorgen, je bent lekker aan het sleutelen zie ik zo!

Ziet er allemaal zeer veelbelovend uit.
Ik blijf je topic in de gaten houden!

de Rooij 23-04-2008 13:02

Dit ziet er echt veelbelovend uit zeg!
super project en succes :)

grtz Tho

Emiel 23-04-2008 13:40

zeer netjes! ik ga je volgen!

vwmark 24-04-2008 19:40

inderdaad ben ook erg beniuwd wat je er van gaat maken!
het ziet er in iedergevaal veelbelovend uit

Tjaap 24-04-2008 20:08

nice, lekker extreem project.

De Limburger 24-04-2008 21:05

zeer mooi...more pictures please...!!! ga zo door.. gr ronnie

alextromp55 26-04-2008 07:19

Dank voor de positieve reacties! Leuk om te lezen. Binnenkort meer.

Lieuwe 26-04-2008 09:29

Deze blijf ik wel even volgen.

Echt een stoer project :thumbup:

Zoiets zou ik ook wel willen doen, maar dan met een kubel :D

Gijs 26-04-2008 10:47

Gaaf plan met een flip-front en air-ride :D

Misschien is het niet onverstandig om rechtsachter op de carrosserie even de staalborstel te zetten (onder bij de kokerbalk). Wellicht dat er nog meer gaten in vallen, en dat kun je beter nu tegen komen dan wanneer de auto gespoten is :)

LRR 26-04-2008 12:42

Stoerrrrrr !!!

Succes ermee hoor

alextromp55 27-04-2008 08:46

Danku!
@Lieuwe, Voor kubel met airride: http://www.xposure.nl/phpBB/viewtopic.php?t=66
@Gijs, ik wil het carrosserie nog laten stralen.

hajee 27-04-2008 09:17

mooi project, ben benieuwd wat je er van gaat maken,
ga het zeker volgen succes!

Siem 03-06-2008 08:45

Leuk project,
ga dit in de gaten houden;)

succes

RubenD 03-06-2008 09:27

Deze had ik nog niet gezien, lijkt me een mooi project!

alextromp55 03-06-2008 21:18

zo, bodem bij de straler opgehaald, hier en daar nog wat kleine gaatjes moeten dicht lassen en toen begonnen met de Caprotech behandeling. De keuze van behandeling voor de bodem was erg lastig. Epoxy, poedercoaten, scoperen, caprotech of combinaties hiervan waren voor mij de keuzes met elk zijn voordelen, nadelen en discussies.

Mijn uiteindelijke keuze: Caprotech. Dit kwam doordat Caprotech werk als een soort impregneer middel. De eerste lagen Caprotech RX5 hebben een klein beetje roest nodig om hechting te krijgen. Geen probleem: na 24uur binnen te liggen zie je het staal verkleuren. De RX5 is ook erg dun dus kruipt lekker overal tussen. Het heeft wel een vreemde kleur maar dat maakt niet uit omdat er nog 2 lagen RX10 eindlak overheen komen in kleur.
Voor meer info over Caprotech: http://www.rustbuster.nl/Caprotech/...h_produkten.htm

Hier de bodem voor het stralen




hier de bovenzijde met 2 lagen RX5


Hier de onderzijde met 1 laag RX5 (morgen 2de laag)


alextromp55 12-06-2008 17:00

zo de RX 10 is aangebracht!!
Ben er zelf erg te vreden over, maar het ging natuurlijk niet zonder slag of stoot.

Voor de RX10 had ik voor Ral 9007 gekozen (smoke zilver) een metalic kleur.
Als je in het blik keek zag je zilver en een klein beetje zwart dat niet met elkaar wou mixen (ook niet na 10minuten roeren)
Hierdoor kreeg ik een streep effect in de eindlaag. Dit effect zat in de kleuren en niet in de vloeing van het geheel, want in de TL gezien was het spiegel glad....
Als oplossing heb ik toch maar de compressor er bij gehaald. Door spuiten kreeg ik een constante structuur in de kleuren. Het is nu een klein beetje als hammerslag, maar wel met een spiegelglad oppervlak (zeer weinig sinasappeleffect).
Met een gewone kleur had ik wel kunnen kwasten, maar ik wou gewoon graag deze kleur.

En dan hier de foto's:








Samurai 12-06-2008 18:44

Dat ziet er zeer netjes uit! Mooie kleur ...
Leuk dat je je topic up to date houdt!

mooney 15-06-2008 16:13

Mooi spul is dat inderdaad die RX producten, ook mijn bodem gaan we compleet behandelen maar deze wordt gewoon zwart.

Succes met opbouwen!

maniacmark 15-06-2008 17:29

ziet er goed uit!!
Ga zo door aan de kever en met posten

Skeez 15-06-2008 20:20

Goed bezig; je hebt de gang er aardig in zitten :thumbup:

alextromp55 19-06-2008 20:48

dank u!
Maar nu eerst weer even tijdje klussen aan het huis...
Wordt vervolgd!

alextromp55 16-05-2009 17:39

zooooooo....dat is een tijdje terug dat ik mijn laatste foto geplaatst heb. Na de laatste foto ben ik verhuisd naar een huis met een garage erbij. Toch wel praktischer. Na de nieuwe keuken, inrichting en een hoop schilderwerk was er weer eens tijd voor de kever.
Ik kon mooi schoon beginnen en deed dat aan de achterzijde

Hier mijn nieuwe versnellingsbak (8:31)




Hier de gemonteerde veerplaatarmen. Horizontaal gemonteerd (dus zonder spanning) met als uitgangspunt dat het gewicht van de auto hem op 0 druk.




Hier ook lekker aan het monteren geweest te noemen: bak, dempers, custum stabilisatorstang, stangen voor de airride en de ashoezen met de naad op 45º.




2 tone ankerplaat: aan de buitenzijden donker zilver en aan de binnen zijde mat zwart.




De nieuwe ATE remcilinders aan de zichtzijde ook even mee gepoten (anders worden ze zo snel bruin).



Over roest geproken. Voor de trommels en schijven heb ik lang zitten dubben hoe ik deze zal gaan behandelen. Gaan we ze verchromen, hittebestendig lakken, of toch iets anders….. Verchromen vond ik toch echt te duur dus ik heb ze electrolitisch laten verzinken en vervolgens laten passiveren. Mooi toch! Deze behandeleling wordt veel bij oa bouten en moeren toegepast.






Voor de montage van de achterasdeksels moes eerst nog de oude keer ring eruit gehaald worden. Ik vond het een laastig klusje.
Links de schone. Rechts met de oude rubbere ring.




En dan nu de mooie legpuzzel die ”Remtrommel achter” heet.. mooi he.




Vervolgens werken we dit af met een remtrommel. Die nieuwe kroonmoeren waren ook niet helemaal correct bij het copiecenter vandaan gekomen…De sleuven die erin zaten waren niet even diep als de originele. Met als gevolg dat de borgpen er niet in wou. Maar na een kort bezoekje aan de haakse slijper was dit probleem verholpen.




En toen konden de achterwielen er op:




Voor het strak schakelen monteerde ik een nieuw schakelstanggeleiding. Dit rubbe zit net achter je versnellingspook. Montage tips: eerst het rubber met ring in het oog hangen (vlakke kant naar boven), dan schakelstang er doorheen duwen. Zorg ervoor dat de stang glad en roest vrij is. Ook een beetje vet op de stang helpt de montage.




Toen kwam ik bij de verbinding tussen stang en bak.
De kwaliteit van dit originel VW verbindingsstuk vond een beetje tegen vallen. Op de rubbere rechthoeken zat al speling en de pen die er doorheen ging kon ik niet eens vast zetten zonder deze dol te draaien. Maargoed de oplossing: stalenpen hergebruiken van de oude en de stalen houder wat correctie tikken gegeven zodat de speling van het rubber verdween.




Hier de kaal gehaalde pendalen met achterin de gasrol ipv een pendaal.




Wie mist er iets?
Ook hier te zien de nieuwe ATE hoofdremcilinder en remleiding.




Toen werd het tijd voor de voor zijde.

De nieuwe CSP versmalde vooras heb ik aan de onderzijde ingekort.
Ook hier heb ik gekozen voor urethaan lagers. En het gat door de draagarm is voor mijn M14 draad wat daar doorheen gaat ipv het staandaard veren pakket. Dit alles ivm de airride




Achteraan is het lange M14 draad te zien. Daarvoor de gelakte verlaagde spindels en de gepassiveerde schijfrem.




Hier te zien: verlaagde spindel met schijf.
Ook nieuw zijn de verlaagde fusee’s, vergrote camber regellaar en natuurlijk het wiellager.




En dan na 2 jaar weer op 4 wielen:


Gio695 16-05-2009 18:03

super project..ben echt benieuwd naar meer!

OldSkool-II 16-05-2009 19:09

Erg mooi project, je gaat egt grondig te werk. Ben benieuwd naar het eindresultaat, zal dit topic dan ook blijven volgen.

VeeDubber 16-05-2009 19:21

Het ziet er allemaal erg netjes uit, keep it up! :thumbup:

alextromp55 17-05-2009 21:36

Dank voor de complimenten. Altijd leuk om te lezen.

Rob g60 20-05-2009 20:25

ziet er goed uit.
waar heb je de airride vandaan als ik vragen mag?

Mitta 20-05-2009 21:02

ziet er super uit! Ik blijf je topic volgen...

VincentB 21-05-2009 10:08

Vett project blijf het volgen!!

dingeling 21-05-2009 12:34

Leuk project, check het toch altijd weer als ie boven in de topiclijst staat.

Maar wat ik me nu afvraag, hoe wil je dat m14 draad gaan toepassen in de vooras? Want dit lijkt me niet bepaald sterk genoeg... Ik denk dat met name brosheid van het materiaal een probleem kan worden.

Marcski 21-05-2009 12:47

hij draagt niet op het draadeind, maar op de lagers van de vooras en de airride op de onderste draagarm

dingeling 22-05-2009 18:21

Quote:
Originally Posted by Marcski
hij draagt niet op het draadeind, maar op de lagers van de vooras en de airride op de onderste draagarm


Mee eens, echter, wat houdt straks de draagarmen in de asbuizen?

Volgens mij toch echt het M14 draad. Als dit bouwmarkt kwaliteit is, mag dat ding ver weg hiervandaan blijven :eek: Het idee allen al lijkt me levensgevaarlijk.

Maar aan de andere kant, de originele VW bevestiging (van de draagarmen) ziet er ook niet bepaald 'solide' uit nu ik erover nadenk, dat ene boutje per arm... :confused:

Iemand die wat zinnigs weet te melden hierover?

De Pul 23-05-2009 07:01

ik vind het ook een beetje tricky,het standaard verenpakket word vervangen door een stuk draadeind... denk dat het ori. verenpakket zonder de midden borging steviger is,in elk geval vertrouwder.....just my 2 cents;)
blijf deze wel volgen vind het erg gaaf wat je aan het doen bent:thumbup:

Marcski 23-05-2009 10:51

als het bouwmarkt kwaliteit is ben ik het met je eens, maar gezien de grondigheid van de resto ging ik daar eigenlijk niet vanuit

alextromp55 24-05-2009 20:33

@ Rob g60: ik heb bijna alle airride onderdelen zelf gemaakt. Niet zelf bedacht. Deze eer is aan www.airkewld.com

@ M14 overleg: De M14 (8.8) is idd zeker niet van bouwmarkt kwaliteit maar komt uit de schappen van een staalboer.
Dit draadeind hoeft alleen maar te voorkomen dat de draagarmen niet uit de vooras schuiven. Origineel gebeurt dit door een grote inbus die iets van 5mm in het verenpakket gedraaid wordt. Niet veel dus.

Ik heb een keer uitgerekend dat een M12 8.8 iets van ca 1850kg aan dwarskrachten kan hebben voordat ie breek.

Is zo’n indraai sleepoog wat je bij sommige auto’s zie ook niet een M14?

En de originele onderste bout die door de achterschokdempers van mijn scirocco 16v gaat is een M10…..

Zelf heb ik er dus alle vertrouwen in

De Pul 24-05-2009 20:43

aan de ene kant heb je gelijk maar het ori. verenpakket tordeert als er dwarskrachten opkomen denk dat dat bij dat draadeind funest gaat worden omdat er mijns inziens flink kracht opkomt omdat de draagarmen dan als een soort van hefboom gaan werken,denk zowiezo dat de vergelijking met een achter schokdemper-bout niet helemaal op z'n plaats is omdat die alleen een op en neergaande beweging hoeft op te vangen....
heb voor de rest niet zoveel verstand van materiaal-sterktes ofzo dus als jij hebt berekend dat het zo kan wil ik dat niet in twijfel brengen....

arno2000 25-05-2009 09:55

Mooi hoor zeer netjes

alextromp55 12-06-2009 17:19

@ De Pul > ik duik er nog even in....

Op wat verzoekjes hier even wat foto’s van de custum stabilisator stang van de achterzijde.

Hellaas heb ik geen foto’s van hoe ik ben begonnen dus schrijf ik dat:

In de buitenste twee armen heb ik een gat opgezocht en deze grote gemaakt voor een M10 imbus.




vervolgens heb ik een end pijp van een dusdanig raar uiteind voorzien zodat zij de contouren van de arm volgde (monikke werk). Zie helemaal rechts op de foto.
In de pijp heb ik een hoge moer gelast waar ik de inbus in vast draaide.




Op het end pijp heb ik ook onder een hoek nog twee pijpjes gelast die ook met een boud/moer verbinding bevestigd konden worden (links onder op de foto hierboven) op de vork naast de versnellingsbak. Hiervoor moest ik nog wel twee vleugels op de vork lassen.

Hier het resultaat




Ik moet straks wel nog voor de stang een hapje uit het carrosserie halen, omdat deze daarvoor te hoog is. Maarja lager had weer problemen gegeven voor de bak.

Foto vanaf de zijkant van de gehele bodem moet nog even wachten, omdat ik de vooras weer gedemonteerd heb voor de airride. Hierover binnenkort meer……

Campion 12-06-2009 18:54

lekker bezig alex!

heel mooi!


All times are GMT +1. The time now is 10:02.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.