Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   licht vliegwiel of vliegwiel licht maken, (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=49912)

vwmk2driver 31-12-2008 19:12

licht vliegwiel of vliegwiel licht maken,
 
hallo mensen.

ik ben nog niet helemaal te spreken over mijn vliegwiel, met mijn short shift installatie in mijn race auto, gaat het schakelen sneller dan de toerenval van me motor.

nu heb ik een g60 vliegwiel met koppeling etc op mijn motor geplaats en deze heb ik eerder al maximaal laten afdraaien, verder kon niet omdat dat gevaarlijk werd.

nu werd me verteld om hem nog lichter te maken, dat ik met een 2 cm boor om de zoveel cm een gat moest boren van ongeveer een halve cm diep.

zo hield je evengoed stevig heid door een soort honing graad effect.

maar heeft hier iemand, daar misschien een voorbeeld van met foto's etc?

of heeft iemand een goed en redelijk betaalbaar adres voor bijvoorbeeld een alu vliegwiel.

mijn huidige gewicht is 5,5 kg

bolku 31-12-2008 21:01

Ik zal de 02A vliegwielen even wegen die wij laten maken, wegen volgens mij alweer een stuk minder dan de jouwe.

ries 01-01-2009 13:11

Fidanza heeft alu vliegwielen. Worden oa verkocht door MFT (www.mft-berlin.de).
Ik heb de mijne daar ook vandaan. Is een 228mm versie en is toen verkocht als 2,9kg.
Deze zit nu achter een 20vt maar zou ook op een g60 moeten passen.
De alu vliegwielen die ze nu hebben van Fidanza zijn al weer wat zwaarder zag ik net.

Dit vliegwiel komt (als de planning klopt) ergens eind feb. vrij ivm ombouw naar 6bak.

vwmk2driver 01-01-2009 21:50

Quote:
Originally Posted by ries
Fidanza heeft alu vliegwielen. Worden oa verkocht door MFT (www.mft-berlin.de).
Ik heb de mijne daar ook vandaan. Is een 228mm versie en is toen verkocht als 2,9kg.
Deze zit nu achter een 20vt maar zou ook op een g60 moeten passen.
De alu vliegwielen die ze nu hebben van Fidanza zijn al weer wat zwaarder zag ik net.

Dit vliegwiel komt (als de planning klopt) ergens eind feb. vrij ivm ombouw naar 6bak.


oke.. intressant, hij is neem ik aan nog in goede staat?
ik ben nu bezig met een versnellingsbak voor onder mijn race auto.

met aparte vertanding,en eind vertraging.
en heb het schakelgedeelte ook drastisch aangepakt,en verbeterd.

ik had eigenlijk in de planning wanneer de bak klaar was de oude bak los te halen en dan het vliegwiel aan te pakken.

kunnen wij misschien in een later stadium ( denk over 2 weken ofzo wat contacten over de exacte datum dat jij dan zeg maar iets meer weet ).

en wat wil je voor het vliegwiel hebben?

vwmk2driver 01-01-2009 21:51

Quote:
Originally Posted by bolku
Ik zal de 02A vliegwielen even wegen die wij laten maken, wegen volgens mij alweer een stuk minder dan de jouwe.


hoe laat jij ze dan bewerken?

ik heb hem nu redelijk max aflaten draaien en verder nog niks.

Bertus_01 01-01-2009 22:30

Sorry als ik het even verkeerd begrijp.

Maar als je je vliegwiel lichter maakt, wordt de toeren stijging versneld en de toeren terugval verlengt. Toch of zie ik dit verkeerd?

Want doordat je gehele draaiende gedeelte lichter is geworden, valt de motor toch minder snel terug in toeren doordat de massa (weerstand) minder is...

Dus dan zou een nog lichter vliegwiel geen oplossing zijn voor jouw probleem!

Correct me if i'm wrong :)

Jurgen Santana 01-01-2009 22:37

Quote:
Originally Posted by Bertus_01
Want doordat je gehele draaiende gedeelte lichter is geworden, valt de motor toch minder snel terug in toeren doordat de massa (weerstand) minder is...


Met een licht vliegwiel valt de motor wel sneller terug in toeren.

Een zwaar vliegwiel dat op toeren is remt minder af dan een licht vliegwiel.

Voorbeeld: Een molensteen die van een berg afrolt hou je minder snel tegen als een frisbee die van de berg afrolt.

Bertus_01 01-01-2009 23:05

Inderdaad, verkeerd nagedacht :)

Darkprojectx 02-01-2009 10:33

http://www.hottuning.nl/?nav=produc...&product_id=721

VolkswagenRacing 02-01-2009 11:11

Dit was een orgineel vliegwiel, en weeg momenteel ook nog maar 4.5kg,

vwmk2driver 02-01-2009 12:15

Quote:
Originally Posted by VolkswagenRacing
Dit was een orgineel vliegwiel, en weeg momenteel ook nog maar 4.5kg,


dan ligt het misschien aan mijn weegschaal.
de mijne is nog verder afgedraaid dan de jouwe want bij mij zijn die vw letters ook licht aan geraakt,niet helemaal weg voor de helfd.

RubenD 05-01-2009 21:53

Ik heb een 16V Kr, ook met afgedraaid vliegwiel. Ik heb van het weekeinde even gekeken (motor ligt er momenteel uit) en op mijn vliegwiel staat helemaal de tekst niet meer. Hij is gewoon compleet vlak.

Er stond nog wel iets anders in gegraveerd, dat kon ik alleen niet lezen.

vwmk2driver 06-01-2009 11:02

Quote:
Originally Posted by RubenD
Ik heb een 16V Kr, ook met afgedraaid vliegwiel. Ik heb van het weekeinde even gekeken (motor ligt er momenteel uit) en op mijn vliegwiel staat helemaal de tekst niet meer. Hij is gewoon compleet vlak.

Er stond nog wel iets anders in gegraveerd, dat kon ik alleen niet lezen.



heb je wel zon vliegwiel?

origineel hebben ze namelijk een andere koppeling, ik heb nu en vliegwiel van g60,meteen 02a bak.

VolkswagenRacing 06-01-2009 11:48

De letters zijn bij mijn 02a vliegwiel nog in takt ja, maar na de letters dichter naar het hart is er gewoon weer verder afgedraaid zoals je ziet. Dit is ook weer aan de andere kant.

vwmk2driver 06-01-2009 12:58

Quote:
Originally Posted by VolkswagenRacing
De letters zijn bij mijn 02a vliegwiel nog in takt ja, maar na de letters dichter naar het hart is er gewoon weer verder afgedraaid zoals je ziet. Dit is ook weer aan de andere kant.


ik zie het idd.

1 deze dagen gaat me bak er af, en komt er een aangepast versnellingsbak onder.

ook ga ik dan het vliegwiel onderhanden nemen. :thumbup:

RubenD 06-01-2009 20:08

Even vergeten ik heb een ACD bak... (GTI 8V, 24 tanden)



martinus83 06-01-2009 20:27

Quote:
Originally Posted by RubenD
Ik heb een 16V Kr, ook met afgedraaid vliegwiel. Ik heb van het weekeinde even gekeken (motor ligt er momenteel uit) en op mijn vliegwiel staat helemaal de tekst niet meer. Hij is gewoon compleet vlak.

Er stond nog wel iets anders in gegraveerd, dat kon ik alleen niet lezen.


16v vliegwiel is lichter van van een g60 (ea)

G60 vliegwiel weegt, ik meen, origineel 5,5 kg.
Mijn broer zijn G60 heeft een afgedraaid vliegwiel van 4,5 kg, moet nog wel iets lichter kunnen.

RubenD 06-01-2009 20:34

Zal die van mij dit weekeinde even wegen...

Maar in mijn geval gaat het dus om een 8V GTI vliegwiel, maar zover ik weet past die ook gewoon op een 1.6 en de KR, is allemaal hetzelfde.

Kennelijk is die voor de 02A bak dus anders :D

vwmk2driver 06-01-2009 23:43

Quote:
Originally Posted by RubenD
Zal die van mij dit weekeinde even wegen...

Maar in mijn geval gaat het dus om een 8V GTI vliegwiel, maar zover ik weet past die ook gewoon op een 1.6 en de KR, is allemaal hetzelfde.

Kennelijk is die voor de 02A bak dus anders :D


ja dat is anders.

is ook groter 228 mm koppelingsplaat, en 16v origineel is volgens mij 200mm
of 210mm

door het grotere volume word hij dus automatisch al zwaarder.

RubenD 07-01-2009 01:01

210mm

pimS 07-01-2009 18:49

Ik zou zeker niet gaan boren in je vliegwiel, dat is vragen om problemen en je brengt je vliegwiel in onbalans.

Zou als ik jou was gewoon op zoek gaan naar een licht alu vliegwiel.
Steld at je vliegwiel klapt...je weet waar de resten dan zo ongeveer heen gaan he;)

vwmk2driver 07-01-2009 23:30

Quote:
Originally Posted by pimS
Ik zou zeker niet gaan boren in je vliegwiel, dat is vragen om problemen en je brengt je vliegwiel in onbalans.

Zou als ik jou was gewoon op zoek gaan naar een licht alu vliegwiel.
Steld at je vliegwiel klapt...je weet waar de resten dan zo ongeveer heen gaan he;)


die maat van mij heeft een tunings bedrijf en rijd zelf ook met een ibize 2,1 met 245 pk en heeft dit ook zo gedaan en is nog steeds heel...

denk niet dat hij zomaar zal klappen eerder dat de voorspanning van de koppeling er afgaat en dan mijn plaat aldoor slipt.

pimS 08-01-2009 16:52

"ik denk niet.."

Je weet het dus niet zeker;) Ik wil niet de wijsneus spelen ofzo hoor, maar alsje voor jezelf even nagaat hoeveel kracht er op een vliegwiel komt te staan, en hoeveel materiaal je weg moet halen om er +/- 3kg af te krijgen?

Ik wil zelf ook een lichter vliegwiel halen voor mn vrt, en bij m'n oude 205 gti was ik t ook van plan, tot ik de verhalen las van exploderen vliegwielen.

Zeker als je ECHT licht wil gaan zal ik gewoon een nieuw, lichtgewicht vliegwiel halen.
Ik heb geen zin in brokken staal die mij doorboren omdat de meneer achter de draaibank dacht dat er nog wel een millimetertje af kon;)

vwmk2driver 08-01-2009 17:39

Quote:
Originally Posted by pimS
"ik denk niet.."

Je weet het dus niet zeker;) Ik wil niet de wijsneus spelen ofzo hoor, maar alsje voor jezelf even na gaat hoeveel kracht er op een vliegwiel komt te staan, en hoeveel materiaal je weg moet halen om er +/- 3kg af te krijgen?

Ik wil zelf ook een lichter vliegwiel halen voor mn vrt, en bij m'n oude 205 gti was ik t ook van plan, tot ik de verhalen las van exploderen vliegwielen.

Zeker als je ECHT licht wil gaan zal ik gewoon een nieuw, lichtgewicht vliegwiel halen.
Ik heb geen zin in brokken staal die mij doorboren omdat de meneer achter de draaibank dacht dat er nog wel een millimetertje af kon;)


het is tunen/aanpassen en dan kun je nooit zeggen of het heel blijft

ik haal meer en deel matriaal weg aan de buitenzijde van het vliegwiel,
dus dan zou de buitenzijde lichter worden, dus het centrifugaal gewicht aan de buitenkant word ook minder.

als je matriaal aan de binnenkant of rond het hart of iets weg haalt en het buitengewicht even zwaar laat, kan ik me voorstellen dat het vliegwiel uit elkaar spat.

en ik ga hem bewust niet verder afdraaien omdat dan het geheel slapper word,

als ik hem dik genoeg laat maar haal her en der wat metaal weg houd ik een honing graad systeem over,dat is altijd sterker dan alles weg draaien.

vwmk2driver 31-01-2009 19:25




dit is hem geworden, alleen aan de buitenkant ga ik nog een stuk weg draaien het stuk massa gewicht wat naast de starter krans zit. :thumbup:

LuukGTI 09-02-2009 18:53

Quote:
Originally Posted by vwmk2driver

dit is hem geworden, alleen aan de buitenkant ga ik nog een stuk weg draaien het stuk massa gewicht wat naast de starter krans zit. :thumbup:


Hoeveel gewicht heb je hier nu mee bespaard? Zo te zien gaat het slechts om enkele grammen... ;)

vwmk2driver 10-02-2009 00:25

Quote:
Originally Posted by LuukGTI
Hoeveel gewicht heb je hier nu mee bespaard? Zo te zien gaat het slechts om enkele grammen... ;)


weet ik niet, maar alles is beter als niets ja toch..

de gaten zijn op zijn diepst toch even goed nog 10mm een gat van 22mm diameter en 10mm diep en dan schuin aflopend neemt toch heel wat matriaal weg hoor..

het belangrijkste is dat het totaal gewicht niet zo zeer zakt maar dat wel het top gewicht aan de buitenkant van het vliegwiel lichter is..

en hoe lichter dat word hoe makkelijker het geheel in de rondte draaid.

serge pot 10-02-2009 22:44

en nu nog ballanceren

Blom 11-02-2009 00:08

Heeft er niemand een paar leuke foto's van een geklapt vliegwiel. Het lijkt me wel lache om te zien.

vwmk2driver 11-02-2009 00:10

Quote:
Originally Posted by serge pot
en nu nog ballanceren


er word eerst nog een deeltje van afgedraaid, daarna mag hij even te balanceren, komt goed serge :thumbup:

Polo_coupe 11-10-2009 09:43

Ik wil ook graag mijn vliegwiel laten afdraaien. Ik ben dus nu opzoek naar iemand of een bedrijf die dat voor mij kan doen. Weet iemand iets in de regio Utrecht?

Gr Henri

Rallye-VR6t 11-10-2009 11:50

Als je het vliegwiel te licht maakt, en te veel gaat boren e.d krijg je te maken met een ander nadelig effect dat is nl de warmte!
Een vliegwiel krijgt veel warmte voor zijn kiezen, te dun is niet handig.
Dan wordt het te heet en slipt deze weer door.
Met een KR motor zal het denk ik iets meevallen omdat het koppel niet zo giga groot is.

Persoonlijk had ik die grote gaten er niet in geboord.
Gaat ten koste van je raakvlak.

Investeren in een klauwbak is beter denk ik, hoef je niet te koppelen.
Met een normale bak ook niet, maar dan moet je sterke kabels hebben en veel tijd voor revisie's :D

Rallye-VR6t 11-10-2009 11:52

Quote:
Originally Posted by vwmk2driver
er word eerst nog een deeltje van afgedraaid, daarna mag hij even te balanceren, komt goed serge :thumbup:


Meestal balanceer je poelies-krukas-vliegwiel als een geheel.

Tiki Madness 11-10-2009 12:06

Quote:
Originally Posted by Polo_coupe
Ik wil ook graag mijn vliegwiel laten afdraaien. Ik ben dus nu opzoek naar iemand of een bedrijf die dat voor mij kan doen. Weet iemand iets in de regio Utrecht?

Gr Henri

Mail eens naar www.mebejo.nl
Die zit bij jou in de buurt.

Michael

vwmk2driver 11-10-2009 14:58

Quote:
Originally Posted by Gti1-G60
Meestal balanceer je poelies-krukas-vliegwiel als een geheel.


als je een nieuwe motor bouwt doe je dat idd,maar ga niet mijn hele krukas uit de motor halen om alleen te balanceren.

ik moet eerlijk bekennen dat ik nu al zon 5 wedstrijden gereden heb met een ongebalanceerd vliegwiel,en toch tegen de 8000 toeren gedraaid heb.
maar ik heb de gaten op een 10de nauwkeurig geboord dus ze zijn allemaal even diep en zitten op gelijke afstand.
dus opzich zal hij niet gek veel onbelans hebben.

had er geen tijd meer voor dus moest hij erin.
nu ben ik bezig met een nieuwe diesel motor en zal hij straks samen met de krukas gebalanceerd worden.

Herm Schreurs 11-10-2009 15:44

Quote:
Originally Posted by pimS
"ik denk niet.."

Je weet het dus niet zeker;) Ik wil niet de wijsneus spelen ofzo hoor, maar alsje voor jezelf even nagaat hoeveel kracht er op een vliegwiel komt te staan, en hoeveel materiaal je weg moet halen om er +/- 3kg af te krijgen?

Ik wil zelf ook een lichter vliegwiel halen voor mn vrt, en bij m'n oude 205 gti was ik t ook van plan, tot ik de verhalen las van exploderen vliegwielen.

Zeker als je ECHT licht wil gaan zal ik gewoon een nieuw, lichtgewicht vliegwiel halen.
Ik heb geen zin in brokken staal die mij doorboren omdat de meneer achter de draaibank dacht dat er nog wel een millimetertje af kon;)


Wie zegt er dan dat een fidanza vliegwiel heel blijft.
Je hebt wel te maken met verschillende materialen die een verschillende uitzettingscoëfficient hebben.

Dub-Detail 11-10-2009 16:06

Quote:
Originally Posted by Herrum
Wie zegt er dan dat een fidanza vliegwiel heel blijft.
Je hebt wel te maken met verschillende materialen die een verschillende uitzettingscoëfficient hebben.


Lijkt me vrij logisch dat dat heel blijft. Het materiaal zal door de heren van fidanza wel geselecteerd worden op de uitzettingscoefficient oftewel kruip.

Want de energie die een vliegwiel van welk gewicht dan ook bij hoge toeren opslaat, zal niet gering zijn. De enige echte overkill voor dit soort onderdelen is onbalans.

Rallye-VR6t 11-10-2009 16:28

Quote:
Originally Posted by SjefG40
Lijkt me vrij logisch dat dat heel blijft. Het materiaal zal door de heren van fidanza wel geselecteerd worden op de uitzettingscoefficient oftewel kruip.

Want de energie die een vliegwiel van welk gewicht dan ook bij hoge toeren opslaat, zal niet gering zijn. De enige echte overkill voor dit soort onderdelen is onbalans.


Ken jij het filmpje niet van die Opel Kadett waar het vliegwiel uitelkaar barste tijdens een 1/4mile?

http://www.youtube.com/watch?v=HFPb...feature=related

In betere dagen

http://www.youtube.com/watch?v=tUWpal43riI&feature=fvw

ScareMercy 11-10-2009 17:05

Hier kun je pas echt zien met hoeveel kracht de stukken van de opel wegvliegen:

http://www.youtube.com/watch?v=VyOyWEBNqNY

vwmk2driver 11-10-2009 17:17

tering.
dan ben je echt niet blij.. brokken knalde dwars door de kap een 6meter hoog..


All times are GMT +1. The time now is 04:18.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.