![]() |
Rijden zonder Expansievat vertrouwd????
Je ziet veel met de expansievatten verwijderd voor de cleane look en dan zo een vuldop op de slang of ergens anders maar is het vertrouwd om daar mee te rijden?
Ik vraag het omdat ik erover nadenk en wil het gewoon safe hebben want ik wil wel kunnen rijden wat op de meets staat rijdt niet altijd hele stukken :D daarom ben ik er ook benieuwd naar. Wat denken/weten/vinden jullie ervan? |
Je hebt radiateurs met een ingebouwd expansievat. Bij een golf 1 is dat bijvoorbeeld een soort van verdikking aan de zijkant van de radiator waar dus ook de vuldop zit.
|
Zo lang je de motor niet lang stationair laat lopen en niet gaat planken kan dit geen kwaad.
De motor krijgt tijdens het rijden voldoende koeling door o.a. rijwind en tevens de ventilator. Het expansie vat zit er om overtollig uitgezette vloeistof in op te vangen en terug te voeren wanneer de motor is afgekoeld. Motoren met een expansievat hebben over het algemeen genoeg buffer om ook zonder te kunnen. Misschien wel slim om een radiateur aan te schaffen die wat meer koelcapaciteit bied. Of een dergelijke zoals mijn voorganger ook al vermeld te monteren. |
Ok begrijp het met die einser radiateurs maar heb toen na de opbouw net een nieuwe gekocht daarom zat ik te denken aan zo een losse dop op de slang ofzo.
Maar ikw il mijn auto nog wel kunnen gebruiken waarvoor ze is soms wel eens gas geven :D Dus in principe voor een motor waar goed mee gereden wordt is zo een losse dop niet ideaal? |
Je moet wel een expansievat hebben, dus zoek gewoon een radiateur met ingebouwd reservoir, dan kan je niks overkomen!
|
Quote:
Ik zou op safe gaan. Dus een radiateur met buffer. |
Of bouw je expansievat uit het zicht.
|
heb er ook een keer 1 gezien met de veerpootbrug als expansievat. en volgens mij was dat ook een vr6. of wat pedaalemmer zegt: uit het zicht.
|
Ik zou niet zonder gaan rijden Gerard, dan zou ik indd een radiateur gaan zoeken met het expansievat erbij in. Maar wel met dezelfde maat als die je nu hebt natuurlijk.
|
Ja ik ben er ook wat huiverig voor Femme.
En Martin een radiateur van een einser met buffer is voor mij ook geen optie want die radiateurs hebben het vul gedeelte aan 1 kant en de slang aansluiting aan de ander, als ik 1 heb met de aansluiting aan de bestuurderskant dan komt de vuldop aan de bijrijderskant en daar is bij mij weinig ruimte ivm de olieleiding kompressor en de dynamo. En uit het zicht waardan? Moet wel op een hoog punt zijn. |
Je zou misschien een expansievat van een classic mini (Cooper of SPI) kunnen gebruiken. Deze is relatief klein, bied voldoende opslag en is heel makkelijk weg te werken. Bv tussen binnen/buitenscherm. Of achter de gril. Heeft alleen geen dop.
Op de foto tussen de firewall en radiateur. ![]() |
Ja jij bedoelt net als die japaners.
Die gebruiken een klein vaatje met een dunne slang eraan zodat wat ie eruit smijt er nadien via vacuum weer in zuigt. |
Yep. Volgens mij heb ik er zelfs nog een liggen.
|
Quote:
Is volgens mij de Golf1 van Ron Huyzer!! :thumbup: |
Is niet de Golf1 van Ron Huyzer.., maar weet wat jij bedoelt Joost. Toen ik de thread las dacht ik gelijk aan hetzelfde.
![]() |
Ja Ron heeft het wel vorig jaar,deze foto is al 2jaar oud ;)
Maar met deze opstelling hierboven had Ron ook een slangetje naar beneden naar een potje ;) Maar is die vanaf gestapt naar een veerpootbrug weet de reden niet waarom. |
Je expansie vat moet op het hoogste punt zitten anders gaat het niet goed met je koeling.
Je krijgt dan lucht in je leidingen dus koelproblemen. met jouw motor zou ik zeker niet zonder reservoir gaan rijden. Je kunt wel evt een ander mooier reservoir kopen(of laten maken). |
Dus het is wel zoals ik altijd dacht de meesten die je ziet op meets is voor de show and no go.
|
Show and go on trailer. :)
|
Jan de Tuinman (Jan Nieuwenhuis) reed met een groene Golf 1 16V G60 met 280pk ofzo en had ook een klein radiateurtje met ingebouwd expansievat...
En volgens mij was dat écht geen auto die op trailers naar meetings/dragstrips kwam... |
Nee dat bedoelen we ook met een ingebouwd expansievat.
Daarom vraag ik is het echt nodig een expansievat? En het blijkt nu dus ja te zijn :) Damn wel bale had gehoopt nu ik aan het cleanen ben om zonder te kunnen ;) |
Quote:
Gewoon een alminium potje laten maken Gerard.. Lijkt vast beter dan een gewoon expansievat. :thumbup: Maar zonder zou ik absoluut niet proberen omdat je er toch nog wel veel km mee maakt. :thumbup: En ik weet niet heb je je schudbord nog dan daar mischien achter maken. |
Ja daarom vraag ik het ook want maak wel km in het seizoen en om de rommel stuk te rijden heb ik geen zin in.
En achter het schutbord wordt hem ook niet net alle gaten daar dichtgemaakt hahaha :D En toch hoorde ik net van Jarno een maatje van mij dat die gast die zijn G60 gekocht heeft er dagelijks mee rijdt zonder expansie/buffer en met dop op de slang/radiator en die rijdt gewoon ECHT ermee niet zuinig. :S |
Vandaar al mijn opmerking. Het is niets meer of minder dan een buffer.
Ik rij zelf ook nog classic mini en heb een 1380cc full race en ook geen expansievat. Nog nooit problemen gehad. De enige verandering die ik er aan gedaan heb ik een dikkere radiateur geplaatst. Maar goed, een mini is natuurlijk geen Golf. En he zou lullig wezen dat de boel in de soep draait. Misschien moet je je eens op een meeting laten informeren. |
Nee je hebt gelijk zou ook lullig zijn als ie stuk draaide.
En zoals je zegt het is een buffer voor het geval dat, maar die doppen die verkocht worden kunnen een druk van 1,3 hebben als dat gebeurt is er dacht ik ook al meer aan de hand als je zo een druk op je systeem hebt. En die race mini daar heb je ook geen overlooppotje op ofzo? Gewoon een vuldop ergens op een slang? |
Een dikke radiateur met daar op een vuldop. Verder niets. Geen overloop, geen expansievat.
|
ik rij ook gewoon met vuldop op de radiateur zonder enkel probleem. en dat met een 1800 20v motor
|
Ja maar edwin jij hebt toch een einser radiateur met zo een reservoir eraan vast?
|
Ik kwam deze op ebay tegen misschien is het wat?
ebay.de |
Quote:
Dat is gewoon een radiateur met ingebouwd expansie vat... |
hey gerard rij nog steeds zonder expansievat op de g60.
durf er niet blind op te vertrouwen dus controleer wel geregeld de vloeistof. rij ernog steeds dagelijks mee buge of barste :D :D |
Regelmatig het koelvloeistofniveau controleren en de kvsmeter in de gaten houden dan is er niks aan de hand.
|
zag van de week bij een Toyota IQ Onder de kap . Daar zat de vul dop tussen een koel slang . Mischien kan je daar wat mee . I.c.m jou eigen radiateur. Als er morgen 1 op de zaak staat maak ik wel even een foto
|
stel dat ik mijn expansievat wil verplaatsen. dan moet hij toch op dezelfde hoogte blijven? of maakt dit niks uit? (behalve dan dat de niveau strepen niet meer kloppen)
|
Kan best, als je maar rekening houdt met het feit dat een VR6 kan behoorlijk warm kan worden en er een beetje ruimte is voor de koelvloeistof om te expanderen.
Een expansievat is niet noodzakelijk als er op het hoogste punt maar voldoende ruimte is voor lucht, zonder dat je luchtbellen in het systeem gaat rondpompen |
Quote:
:thumbup: Vast voor je gezocht. Vuldop is wel zichtbaar toch?? (gele sticker;) ) @gerard, Hopelijk heb je er wat aan. of brengt het je op een idee. ![]() |
Gerard mocht je er 1 bestellen via ebay .
Wil je het mij dan even laten weten? |
ja zo'n vuldop tussen de slang daar rijd hugo ook mee om die heeft er een 1800 16V G60 motor in liggen orgineel.
en bas uit hallum heeft er een S3 motor in hangen in zijn golf 2 en rijd ook net zo als mij met een radiateur van een golf 1!! als hij maar goede toestroom krijgt van lucht en dat de vin zijn werk doet is er niets aan de hand. |
Hugo heeft het inderdaad ook.
![]() |
Bedankt iedereen.
Ja weet dat hugo het ook heeft en bas met een einser radiateur. Maar zoals Marcski ook zegt er moet toch ruimte zijn voor uitzetten? En zo ja uitzetten hoeveel is dat? |
All times are GMT +1. The time now is 21:51. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.