![]() |
VW GOLF I 1982 1.5 CL 4 deurs
Ik zal hier mijn vw golf uit 1982 voorstellen. Het is een 4 deurs 1.5 CL.
Eerst even wat historie. Voor zover ik heb kunnen nagaan tenminste. Hij heeft hier in NL 2 eigenaren (forum-leden) voordat ik ‘m kocht gehad. ZIPPO heeft ‘m geïmporteerd rond 16-10-2007 met 114.000 op de teller. ![]() ![]() Vervolgens heeft FURB ‘m rond 27-01-2008 met 115.000 km op de teller overgenomen van ZIPPO. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 29-03-2008 heb ik ‘m vervolgens met 117.000 km op de teller van FURB overgenomen. Inmiddels staat er 121.000 op de teller. Wat me het meeste opviel, toen ik de auto voor het eerst zag, was eigenlijk wel het interieur. Dit is als nieuw! Kan het haast niet geloven dat het er nu nog zo uitziet! Ik kocht de auto op de goudkleurige BBS-look-a-like velgen, die mooi bij de marsrode kleur pasten. De originele velgen kreeg ik er gelukkig ook bij. De auto was wel super laag. De carterpan en de automaatbak hingen dicht bij het asfalt en de aandrijfassen liepen net vrij. De schroefset lag vast op z’n bumpstops. Er was al het nodige aan gesleuteld, zowel voor onderhoud als optisch. Over het algemeen was dit redelijk tot goed uitgevoerd. Ik heb er eerst een tijdje zo mee rondgereden om er vervolgens mijn eigen smaak aan toe te voegen. Maar voordat ik daaraan kon beginnen moesten er eerst een paar cruciale zaken aangepakt worden. Allereerst moest er een carterbescherming onder, voordat het (alweer) te laat was. Ik heb al eens een carterpannetje kunnen vervangen bij een vorige golf. :( Omhoog schroeven was natuurlijk geen optie. Via het forum heb ik een carterbeschermer (origineel VW) kunnen overnemen en deze is toen vrij snel gemonteerd. ![]() Ik merkte verder dat het koelsysteem druk opbouwde. De koppakking bleek lek te zijn. Deze hebben we dan ook maar meteen vervangen. Toen bleek verder dat de distributieriem niet netjes over de tandriemen liep. De spanrol was de boosdoener. Deze is inmiddels ook vervangen. Alles wat ik in dit topic beschrijf is overigens geen kritiek op vorige eigenaren o.i.d. Ik heb de auto naar mijn mening voor een juiste prijs kunnen kopen en heb er nog steeds geen spijt van. :thumbup: De volgende keer zal ik verder ingaan op veranderingen die ik heb aangebracht. Preview: ![]() |
Wat een gaaf ding zeg.
Veel plezier en succes ermee, en sleutelen is leuk toch. Alleen wat het soms kost niet haha |
Wat een mooie mk1!!! Zo een carterbeschermding zoek ik nog, dus als iemand er nog 1 over heeft...
|
Hey Hans (als ik het me goed herinner?) Ik heb toen jou "oude" golf 1 uit 1978 gekocht. Deze ziet er wel heel knap uit! Met jou oude is ook alles prima hoor! Ik zal binnenkort weleens wat foto's online zetten.
Gr Tim |
Super Mk1, ziet er heel net uit !!
|
Hee daar issie weer, oude van m'n broeder.. heel net autootje hoor!
|
Bedankt voor de reacties!
@ Samurai: Sleutelen is zeker leuk. Doe ik liever dan achter de pc zitten. En een hobby kost nou eenmaal geld. :eek: @ TimMK1: Ik ben benieuwd hoe het met mijn 'oude' golf is. Laat maar komen die foto's! :thumbup: |
Zoals ik al eerder vertelde, ziet het interieur er als nieuw uit.
Waar ik me het meeste aan ergerde waren dan ook wel de 4 gaten die in het rechterdeurpaneel zaten. (zie foto rondom de raamzwengel) ![]() (Kielhalen, degene die dit op z’n geweten heeft !! Ik snap de reden ook helemaal niet ?) Deze gaten heb ik dan ook als eerste gedicht, zodat het interieur weer helemaal in orde is. Nou ja, helemaal… Er zijn altijd dingen voor verbetering vatbaar. ![]() Het hendeltje van het schuifdak wordt door een veertje omhoog gehouden. Dit veertje was afgebroken, waardoor het hendeltje niet bleef hangen. Met een eigen gemaakt veertje blijft het nu wel weer op z’n plek. ![]() ![]() Verder heb ik alle lampjes die niet werkten op het dashboard vervangen. • Handrem • Lichtschakelaar • Sigarettenaansteker+asbak • Automaatstand • Klokje (digitaal) Nu werken ze weer allemaal. Ziet wel zo mooi uit in het donker. Verder heb ik de achtergordels weer teruggeplaatst. Deze horen er gewoon bij. Ik heb nog wel een tijdje moeten zoeken voor golf1 exemplaren, maar ik heb ze toch kunnen vinden. Van de golf2 zouden ze ook wel passen, maar die hebben andere drukknoppen op de houders. ![]() Om het geheel af te maken heb ik een radio uit die tijd ingebouwd. Heb nog een tijdje gezocht naar een origineel exemplaar met het bijbehorende frontje in dezelfde kleur als het dash, maar ik vind het zo ook wel mooi, met het zwarte frontje. ![]() Volgende keer meer over het exterieur |
Mooie auto wat je daar hebt, ik heb praktisch dezelfde, ook 'n marsrode 82er CL van eind '82, en ook met een 1500 motor en automaat, en zelfde bekleding van de stoelen + achterbank, alleen de mijne is een 2 deurs.
Van binnenuit verstelbare buitenspiegels zoals bij de jouwe waren trouwens niet origineel bij 'n CL (wel bij GL), CL hadden ook geen sigarettenaansteker af fabriek, maar boeie, die 2 dingen maken het rijden met 'n CL weer wat aangenamer. De mijne heeft trouwens wat niet ori bij CL was de verchroomde wieldeksels van de GL (plastic kapjes zijn ori bij CL), en in beide gevallen hebben we dus een Spucknapf stuurtje. |
Quote:
Ik had jouw auto ook al eens bekeken. Erg zeldzaam mooi origineel exemplaar! :eek: Ik kon de van binnenuit verstelbare buitenspiegels ook al niet plaatsen. Ze stonden niet op de optieslijst op de sticker achter in de koffer. Sigarettenaansteker wist ik niet. Ik wil er ook niet teveel aan vertimmeren, maar een mooi setje wielen een goede verlaging vind ik toch niet verkeerd. Zolang als de wijzigingen nog maar terug te draaien zijn. Ik heb alle originele onderdelen erbij. (stuur, velgen etc.) Dat roostertje in het midden van jouw dashboard, is dat een (luidspreker)kapje, of is dat 1 geheel met het dashboard? |
Quote:
Thank's for the compliment, en datzelfde geldt dus ook voor de jouwe :thumbup: Quote:
De van binnenuit verstelbare buitenspiegels waren dus pas standaard vanaf de GL, maar zoals gezegd, dat ze naderhand bij de jouwe er op zijn gemonteerd maakt het alleen maar comfortabeler, dat is dus zeker geen ramp, is gewoon 'n verbetering, hetzelfde voor wat betreft de sigarettenaansteker. Hier vind je trouwens nog wat info + foto's over de CL uitvoering. Quote:
Hoewel ik eigenlijk voor helemaal 't originele ben, nee, met 'n mooi setje wielen + verlaging is niets mis, die veranderingen zijn inderdaad makkelijk terug te draaien, maar laat 't daar dan ook s.v.p. bij. (niet dat ik me ermee wil bemoeien ;) ) Quote:
Dat is inderdaad de luidspreker, wat zit er op die plaats bij die van jou dan? |
Quote:
Is de luidspreker een 'los' kapje ? En is dit origineel. Ik had het nog nooit eerder gezien. Hieronder mijn dashboard. Het is een vakje, met achterin een rooster, maar achter het rooster is verder geen plaats. ![]() Heb jij achter ook 2 luidsprekers in de hoedeplankdragers ? |
Quote:
ja, dat is een los kapje. Quote:
ja, dat is origineel, kijk ook nog maar 'ns bij die brochurefoto's in die "CL - link" wat ik je gisteren hier had geplaatst, daar zie je ook op 'n foto zo'n dash met die centrale luidspreker. Quote:
Ja, klopt, nu weet ik het weer, dit, zoals bij de jouwe had ik bij mijn 2e Pirelli GTI, bij mijn eerste Pirelli GTI had ik hetzelfde zoals bij mijn huidige CL, dus met die centrale luidspreker. Quote:
Ik weet het zo eerlijk gezegd niet, denk het niet vanwege die centrale luidspreker onderaan mijn dash, maar ik zal morgen 'ns kijken, dan haal ik toch m'n wagen uit de garage om er andere velgen op te monteren (Tarantula's). Edit. volgens mij heb ik ook nog luidsprekers (of iig. de mogelijkheid daarvoor)in de deuren, dat zie ik bij de jouwe niet, misschien dat ik daardoor hoogstwaarschijnlijk geen luidsprekers in de hoedeplankdragers heb, maar zoals gezegd, ik zal er morgen naar kijken. |
Aan de buitenkant wilde ik ook nog een paar zaken veranderen.
De (chrome) raampees aan de achterkant was erg slecht. Ik heb er maar meteen voor en achter een nieuwe in gezet. Voor: ![]() Na 1 zijde vervangen te hebben: ![]() Ook de sierstrips lang de onderzijde begonnen op te bollen en de steenslagbeschermers waren ook niet meer zo mooi. Deze heb ik dan ook vervangen. (boven is de oude, die ik er even langs houd) ![]() De einddemper had inmiddels z’n beste tijd gehad. Omdat er toch een nieuwe onder moest, heb ik maar meteen een powersprint einddemper gekocht. Deze is geheel van rvs. ![]() Ik had al enkele jaren een golf1 in bezit. Deze reed ik in de zomer op 15” gepolijste porsche teledials. Omdat ik die auto zonder velgen heb verkocht, had ik de teledails nog liggen. Het begint al ergens op te lijken... ![]() ![]() De velgen ben ik inmiddels op uit gekeken. Ik vind ze nog steeds wel mooi, maar na 3 of 4 jaar wil je toch weer iets anders. Volgende keer meer. |
erg mooie auto!!
je bent er goed mee bezig :thumbup: |
Zie het topic nu pas, leuk ding!
|
ziet er super uit op de teledials!!!
|
Damn, hier is een echte liefhebber die op elk detail let aan het werk, wat 'n verschil met die nieuwe chroombies met voorheen met de oude.
Bij een CL zit er trouwens ook standaard nog een chroomstrip op de onderkant van de achterklep, die mist de jouwe helaas, misschien ook nog iets om weer aan te brengen? Ik had overigens ook nog eens bij de mijne gekeken of er luidsprekers zaten onder de hoedenplankdragers, maar dat was niet het geval, ook niet in de deuren, bij de mijne komt het geluid van de radio alleen maar uit die centrale luidspreker wat onder het dashboard zit. |
De bumpers zijn in de loop der jaren een keer vervangen door (grijze)imitatie bumpers.
Het nadeel is, dat het plastic vaak niet mooi strak is, maar golvend. Zie foto’s hieronder ![]() ![]() ![]() Daarom ben ik op zoek gegaan naar chrome bumpers. Ik weet het, ze horen eigenlijk niet op dit model (met brede achterlichten), maar kromme vale bumpers op een nette golf is ook niks! Ze zijn niet makkelijk te vinden, maar na lang zoeken, heb ik toch een aardig setje gevonden. ![]() ![]() Het volgende probleem, waar je dan weer tegenaan loopt, zijn de bevestigingspunten van de plastic bumpers. Deze blijven in het zicht. Nu kun je deze bevestigingspunten dichtlassen, maar dat wilde ik niet. Ik wil de auto te allen tijde terug in originele staat kunnen brengen. ![]() Ik heb inmiddels een oplossing gevonden. Daarover volgende keer meer. Zoals gezegd was ik een beetje uitgekeken op de gepolijste teledails. Ik had ze inmiddels 3 of 4 jaar. Ik vind het nog steeds een erg mooi model velg, dus toen er een setje matzwarte in 16” op het forum te koop stond ben ik meteen gaan kijken. Door de verschillende ET-waardes (Even uit mijn hoofd: voor ET 52,4, achter 23,4) kwamen de wielen achter verder naar buiten. Dit miste ik ook een beetje bij de 15” teledails. Die hadden allen dezelfde ET-waardes. ![]() Vervolgens moest ik een keus maken uit naafkapjes. Er zaten matzwarte bij, met grijs geverfd logo. Ik ben eerst het logo gaan schuren. Dit was al een hele verbetering. ![]() Ik had ook nog de gekleurde logo's uit de gepolijste velgen. ![]() Deze matzwart maken gaf ook een mooi contrast. Het rode in het logo kwam ook weer mooi terug in de kleur van de auto natuurlijk. Het werd niet er makkelijker op. Luxe probleem! Uiteindelijk heb ik gekozen voor de gekleurde logo's. Met het volgende resultaat. ![]() Even een fotoshoot: ![]() ![]() ![]() |
erg mooie golf ! hoeveel mm adapters heb je gebruikt bij deze velgen ?
gr. GaryVW |
Heel erg netjes allemaal! Morgen komt er weer een nieuwe apk op je "oude".
|
een dikke 1 kerel!! :thumbup:
Geen woorden meer aan vuil te maken, zo netjes ziet die eruit!! :cool: |
@GaryVW:
15 mm adapters, voor en achter. Door de lage ET-waarde komen de wielen achter verder naar buiten. Even uit mijn hoofd: voor ET 52,4, achter 23,4 @TimMK1: Dankjewel! :) Ben benieuwd naar meer fotos! |
Even de grootte van de foto's aangepast. De meeste hebben tegenwoordig wel 19" of breedbeeld schermpje...
|
deze velgen staan echt zeer goed bij de rest,
dikke mk 1 |
Ik zat nog met het probleem van de bevestigingspunten voor de plastic bumpers. Ik heb er inmiddels deze lange bumperkappen op gezet. Deze schuiven over de standaard bevestigingspunten en kan dus nog altijd ongedaan gemaakt worden. Ik vind het persoonlijk wel een mooie oplossing.
![]() ![]() ![]() Ik ben ondertussen ook onder de kap bezig. Een aantal onderdelen mogen wel opnieuw zwart gemaakt worden en verder alles een beetje schoonmaken. Ik zal er ook foto’s van maken. |
jij ben echt goed bezig!
erg netjes allemaal mvg Mike |
zo wat een nette mk1 :thumbup: en de bumperkappen is dat zelfbouw?
|
lekkere golf geworden. de bumperkappen zijn apart.
|
Ziet er goed uit met die bumperkappen, zelfbouw? Want ik heb ze nog nooit eerder gezien...
|
Bedankt voor jullie reacties! :thumbup:
De bumperkappen zijn idd zelfbouw. Ik heb als basis de originele kappen gebruikt en die met plaatmateriaal verlengd. Om het 1 geheel te maken heb ik polyster gebruikt en dit alles afgewerkt met plamuur. De bevestigingspunten heb ik ook uit plaatmateriaal gemaakt waardoor alles (muur)vast zit. :D |
Onwijs mOoie golf..Vind de wielen super en de bumper kappen staan ook erg dik. Wees erg zuinig op,maar dat komt vast wel goed...Veel plezier met je Uber dikke Einzerrr...MVG REné
|
Ik ben inmiddels bezig onder de kap. Niet echt een schoonheid, nog genoeg te doen dus! :D
Allereerst heb ik de cilinderkop en de versnellingsbak schoongemaakt. Voor ![]() ![]() En na... ![]() ![]() Omdat de radiateur inmiddels iets lekte, ben ik op zoek gegaan naar vervanging. Deze heb ik hier via het forum kunnen vinden. Meteen maar even de kap opnieuw zwart gemaakt. ![]() ![]() ![]() Later bleek er nog iets te lekken, maar dit zat ‘m in de dop. Er zat wat vuiligheid tussen het overdrukventiel. Kleinigheidje… weer opgelost. :thumbup: Ik ga verder alle geroeste delen ontroesten en opnieuw zwart maken. Alles even goed schoonmaken en alle kabels en leidingen netjes leggen. Je ziet op de foto's ook veel zwarte aanslag. Dit is een soort wax waarmee de auto behandeld is tegen het roesten. In de loop der jaren is deze wax behoorlijk zwart geworden en is de werking ook bedenkelijk. Ik weet nog niet of ik deze laat zitten, of alles schoonmaak en opnieuw in de wax (o.i.d.) zal zetten. Iemand suggesties ? :confused: |
Leuk om te zien dat mijn oude auto verder geperfectioneerd wordt! Er mankeerde in principe niet veel aan maar een paar kleine schoonheidspuntjes zijn bijgewerkt. Verder pas je hem naar je eigen smaak.
Veel plezier! |
Mooie golf! Ik ken 'm nog toen die van Furb was :)
En volgens mij herken ik ook mijn carterbescherming en radiateur, klopt dat? ;) Die zijkappen van je bumpers vind ik super bedacht en gemaakt! Zo vind ik de chrome bumpertjes best tot z'n recht komen! :thumbup: Waar heb je trouwens die chrome sierstrips vandaan voor in de raamrubbers? Die zoek ik ook nog, rondom :) |
mooie 1,maar dat heb ik al eens gezegd:D
vind die bumperkappen echt super,lekker custom:thumbup: |
Allemaal bedankt voor jullie reacties :thumbup:
@furb: Ik ben er nog steeds blij :) mee! Kleinigheidjes blijf je houden, verder was er niet veel mis mee. @Gijs: carterbescherming en radiateur komen inderdaad van jou af, waarvoor nogmaals dank! Leuk dat jullie de custom-bumperkapjes mooi vinden. Ben zelf ook erg tevreden met het resultaat. De chrome raampees heb ik besteld bij volkswarenhaus: http://www.typ-17.de/product_info.p...dichtungen.html 1 set per raam (voor of achter) bestellen. Zijramen weet ik even niet. Bij een vierdeurs zitten hier andere (aluminium?) strips. @De Pul: Thanx! Heb lang nagedacht over chroom bumpers monteren, maar ik vind dit toch de mooiste oplossing. :cool: |
Omdat de achterwielen ver naar buiten komen (velgrand ongeveer gelijk met spatbordrand), liepen de banden achter een beetje aan :( . Zelfs nadat ik de auto achter 1 cm omhoog geschroefd had.
![]() Spatborden omrollen of slijpen is geen optie :mad: . Verder omhoog schroeven ook niet… Een klein beetje negatieve wielvlucht achter was misschien wel een optie. Dit is alleen niet instelbaar bij een MK1. Dus ben ik achter de tekentafel (autocad) gaan zitten. De astappen affrezen onder 1,5 graad zou 0,79 cm ruimte geven. Hieronder op de (vage) printscreen de middelste optie. Er moet dan 2,1 mm afgefreest worden. De banden slijten dan teoretisch 3,7 mm aan de binnenzijde. Ik had ook nog 1 en 2 graad uitgetekend. ![]() Dit zou net genoeg moeten zijn. De astappen liggen inmiddels bij een kennis die handig met de frees is. Zal niet meevallen, met name opspannen onder 1,5 graad kan tegenvallen. Ben benieuwd. Zodra het klaar is zullen hier foto’s volgen. Dan kan de auto ook weer 1 cm omlaag :D Gewenst resultaat: ![]() |
Vet, als dat nou werkt moet je voor m'n mk2 ook maar zo'n setje maken :D
|
Dit is echt een vette mk1! Gaaf, zo'n 5deurs! :cool:
|
All times are GMT +1. The time now is 22:29. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.