![]() |
Golf III Diesel vraagjes
Hallo,
Momenteel ben ik in bezit van een Golf III 1.6 1995, maar aangezien ik op jaarbasis tussen de 20K en 25K km rijdt is een diesel toch wel interessant. Ik heb wat vergelijkingen gedaan en met een Diesel ben ik gauw 400/600 euro ( naargelang het model ) per jaar goedkoper uit ( dat is incl. de hogere MRB t.o.v. de benzine ) Maar dan nu mijn vragen. Er zijn verschillende Golf III Diesels: TDI TD SDI CL Mijn voorkeur gaat uit naar een 5 Deurs SDI, 5 Deurs CL of 3 Deurs TD i.v.m. een lagere MRB t.o.v. een TDI bv. maar ik zal een TDI of andere diesel niet perse laten staan hiervoor als die wel zuiniger/beter e.d. is. Kan iemand mij vertellen ( graag concrete antwoorden ) wat het verbruik is van deze verschillende Diesels? En zijn er nog aandachtspunten voor de aanschaf van een Diesel? Ik had deze gevonden, is dat wat? http://link.marktplaats.nl/273754724 ( wel geen 5 deurs, maar oké... ) Of kan ik beter voor een jonger model gaan, '95/'97 ? Alvast bedankt! Grtz Tim |
nou deze zou ik iniedergeval niet nemen, aan het uiterlijk te zien, is er flink in getrapt, en laat dat bij een diesel nou net niet de bedoeling zijn. maar dat is mijn mening :)
ik weet niet of er verder punten zijn waar je bij een diesel extra op moet letten, heb zelf wel een TDI variant gehad uit 97 deze had 90 pk, rijdt heerlijk rustig, lekker veel koppel en bovendien was ie ook nog lekker zuinig, reed altijd snelweg kilometers en op en neer van emmen naar beverwijk koste mij ongeveer tussen de 7 en 10 liter diesel |
Thx voor het advies! Ik was er zelf ook niet zo van gecharmeerd, maar moest eff een "benchmark" hebben zeg maar ;)
Ik kwam nu deze tegen: http://link.marktplaats.nl/265496964 1997 163.000 km TDI 90 pk stuurbekrachting elektrische ramen APK 23-07-2010 Ziet er zeer goed uit als je het mij vraagt, maar 1350 euro, daar moet toch iets mis mee zijn of zijn dit normale prijzen voor deze wagens? |
Waarom geen TDI danwel met 90 PK of 110 PK. Die zijn en het snelst en het zuinigst van allen.
|
Die laatste is toch een TDI ?!?
|
let wel even of er nog total in het scherm staat anders kun je er 300.000 km bij rekenen
de teller springt namelijk bij 3 ton op nul en total verdwijnt dan uit het scherm |
Quote:
Die jij linkt is een TDI ja. Als je de beginpost echter leest dan zie je dat zijn voorkeur uitgaat naar alles behalve een TDI. Vandaar mijn vraag. |
ik heb een tdi met 283xxx op de teller en die loopt 1 op 17 als je nog goed doorrijd.
Ik heb er nooit geen problemen mee gehad. een td is wel makkelijker in onderhoud en als je storing hebt of opvoeren. Maar als je er allen mee rijd en zuinig wil zijn zou ik lekker een tdi nemen. |
Quote:
De voorkeur gaat uit naar die andere Diesels omdat die net een categorie lager vallen in de MRB ;) Dat scheelt 128 euro MRB per jaar. Maar als een TDI 1 km per liter zuiniger is, scheelt dat ook alweer gauw 60 euro op jaarbasis ( 25.000 km p/j ) Dus ik zeg niet dat ik die andere Diesels niet wil, want het is een afweging wat het beste is op het totaalplaatje, sorry voor de onduidelijkheid. @Patjetta, ik wil er idd alleen zuinig mee rijden, ik ga hem ook niet opvoeren, verlagen etc. Daar heb ik al een andere hobbywagen voor ;) |
Quote:
Dat is een goede tip, thx!! :cool: |
Ik heb een TD uit 1996 met nu 231.xxx km op de klok en reed hiervoor een Golf II 1.6.
Moet zeggen dat de TD die ik heb erg goed bevalt en met een verbruik van 1 op 16 gemiddeld mag ik niet klagen. En het meest lange afstanden (Duitsland -> NL met 150 km/h) Tuurlijk, een TDI is zuiniger en heeft meer trekkracht. Maar een TD heeft nagenoeg geen elektronica en is echt simpel (lees: goedkoop) in onderhoud. Daarentegen 'slechts' 75 pk en 150Nm. Heb er nu een kleine 50.000 km mee gereden en er (even afkloppen) nog nooit iets ernstigs mee gehad. Afgezien van normaal onderhoud natuurlijk. Voor mijn gevoel kan de TD motor met een nette rijstijl en goed onderhoud makkelijk de half miljoen halen. Maar dat geldt denk ik wel voor elke -VW- dieselmotor. Het aanbod is groot dus neem je tijd! En je kan beter iets meer geld uitgeven en zeker weten dat er op het onderhoud niet is bezuinigd. Heb de mijne vorig jaar gekocht voor 2750 € en daar was al het onderhoud keurig afgestempeld door een VW garage. En heb daar tot nu toe alleen maar profijt van! Succes! |
die laatste ziet er inderdaad erg netjes uit, niet verlaagd en dat soort dingen dus op het oog is die gebruikt waar een diesel echt voor dient gewoon lekker rijden vooral met deze kilometerstand is deze zeker het bekijken waard, maar hou er rekening mee een lagere km stand is natuurlijk geen garantie he, ik kocht de golf variant met een stand van 250.000 km en deed m weg bij een stand van 350.000 ik heb er nooit problemen mee gehad, maar daarna kocht ik een passat 1.9TDI 1998 met 220.000 km op de teller en dat was 1 brok ellende. dus hoe mooi de stand ook is staar je er niet blind op ;)
|
Ik heb zelf een TD en ben hier zeer tevreden over...maar toch zou ik je een TDI aanraden.
Een TDI heeft meer pk's en is dus ook veel zuiniger dan een TD. Het verbruik van een TDI valt altijd wel mee als je nu traag, normaal of hard rijdt. Wanneer je een opgeschroefde TD echter op zijn staart duwt dan ga je vaak langs de dieselpomp passeren. |
Bedankt voor het advies allemaal!
Het wordt dus sowieso geen TD, want met mn 1.6 GOLF III rijd ik al 1:14,6 gemiddeld. Die 1 a 2 km per liter wat een TD zuiniger is, t.o.v. de veel hogere MRB loont zich niet zo verschrikkelijk veel. Het zou dan een TDI moeten worden. Of een SDI, maar daar vind ik er maar weinig van, dat zal wel een reden hebben? Ik ga hopelijk zaterdag even kijken naar die TDI uit Heerlen, weet nog niet zeker of ik dat ga redden. De Km. stand is idd geen garantie, dat weet ik ook erg goed uit ervaring :P Ik moet dus eff goed opletten of er nog Total in beeld staat bij deze. Als iemand nog een leuke wagen weet houd ik me aanbevolen :D |
De TD is op de snelweg wel prettig, ik heb er zelf ook een, wel een Vento dus nog een paar kilo meer. Ik vind hem niet echt vlot maar op de snelweg doet die wel gewoon 1:20.
In de stad is die echter iets minder zuinig en zuipt die gewoon 1:14. Een SDI is geloof ik de traagste versie. Dat was tenminste toch ook bij de Golf 4 zo. Ik wist niet eens dat er van de MK3 een SDI versie was eigenlijk. |
1 op 20 red ik idd ook mijn TD als ik me keurig aan de snelheid houd. Mijn verbruik was gemiddels genomen. En aangezien ik in Duitsland woon en vrij regelmatig autobahn gereden wordt ligt mijn verbruik hoger. En in de stad doet die van mij ook 1 op 14.
Snel zijn ze niet, maar kom ook echt niets tekort moet ik zeggen. Wel jammer van het hoge toerental op de snelweg.... De SDI is ook geleverd in de MK3. Heeft 64 pk geen turbo maar wel direkte inspuiting. Is supertraag maar oerbetrouwbaar en doet qua zuinigheid niet onder voor een TDI. Heb ooit eens een stukje gereden in een MK3 SDI maar vond het helemaal niks. Vooral inhalen was een gevaarlijke aktie! Daar is mijn TD nog snel bij! |
Ik rijd voornamelijk snelweg ( van de 120 km per dag is er 90/100 km snelweg van ).
In de Golf rijd ik altijd lekker rustig ( ik haal niet voor niks 1:14,6 met mn benzine Golf :D ), dus wat verbruik betreft zal dat wel goedkomen. Ik heb nogmaals contact gehad met die verkoper van de TDI uit Heerlen en hij wil misschien mijn benzine Golf erop inruilen, ideaal dus. Zaterdag ga ik voor een eerste indruk, dan kan ik daarna met iemand langsgaan die er verstand van heeft. Iedereen bedankt voor de adviezen, heeft me absoluut verder geholpen! |
Ik ben zojuist langsgeweest bij de TDI uit Heerlen, hij had idd het Total niet meer in beeld en stond nu op 24500 km dus 324.500 gelopen, maar dat kunnen die blokjes wel hebben toch!.
Ondanks die km. stand, zag de wagen er werkelijk nog mooi uit, stoelen nog erg mooi, zo goed als geen roest ( beetje onderaan de dorpel ), bijna geen deukjes/krassen, nieuwe banden, nieuwe schokkers, nieuwe distributie, nieuwe uitlaat, nieuwe APK, Elec. ramen, CV, Stuurbekrachtiging. Kortom, ik ga hem woensdag ophalen! 8) Iedereen bedankt voor het advies! |
Super! Veel plezier ermee! Enne, wel ff foto's plaatsen als je hem hebt!!
En met een beetje onderhoud is die km stand absoluut geen probleem!! Heb net 750 km met mijn TD gereden en ondanks tegenwind (storm) en waar mogelijk flink door gereden te hebben, een verbruik van 1 op 16,2..... |
Kan natuurlijk ook 624.500 kilometer zijn.
Ik zag vanmiddag dat er bij mij nog wel 'total' in beeld staat. Dus nog mooi geen 3 ton. |
Quote:
Haha jah dat kan natuurlijk ook, maar gezien de staat van die wagen en de minimale steenslag e.d. lijkt me dat niet hehe, je merkte er iig helemaal niks van tijdens het rijden, reed echt heerlijk. @Wolgast, ik zal zeker wat fotootjes posten ;) |
Quote:
heb er ook een paar weken een onder de kont gehad,niet vooruit te schijten. maar als je je daar eenmaal bij neergelegd hebt komt het leuke,1op23,24 op de snelweg..... :thumbup: maar ik zou zelf een tdi nemen,ook meerdere van gereden,rijd super en is nog goed zuinig ook........ |
Quote:
Och, die dieseltjes houden het prima uit. Mijn oude MK2 TD had 350.000 op de teller staan, die liep als een zonnetje, alleen 2 klepstoters waren stuk die zijn toen wel vervangen en hij lekte olie uit zowel het blok als de bak. Ik heb ook wel eens een APK-keuring uit moeten voeren op een MK2 diesel met maarliefst 880.000 kilometers op de teller. APK was tevens geen probleem voor het wagentje en die reed ook nog als een zonnetje :thumbup: |
Quote:
allen bij de oude types de mijne staat nu op 409000 |
Quote:
Kun je ook vertellen wat de grans tussen oude type en nieuwe type is? Toevallig nieuwe type vanaf 1996? |
Ik zou de MK3 SDI links laten liggen. Die dingen hadden wel wat aanloop probleempjes. Destijds hadden wij een paar in de verhuur en dat was drama...
Zelf heb ik een 90pk TDI gehad en dat was een super ding! Verbruik was 1 op 19 kommanogwat en ik had er nooit wat mee. Goedkoopste auto ooit! Op de snelweg lekker rustig en altijd pit om in te halen. Ik kocht hem met 140.000km en verkocht em met 3 ton op de klok. Hij ging alleen maar minder olie verbruiken :) Absolute aanrader :thumbup: |
Quote:
Klopt niet helemaal volgens mij , kijk maar eens naar deze teller , en is ook een oud type teller ![]() |
nee, dat is toch een nieuw type teller?
Mijne is van 1996 en heeft deze tellerunit erin zitten...... |
de wagen die ik hopelijk morgen i.p.v. woensdag ga halen is van 1997 en die heeft toch weer 24.500 in beeld en zonder Total.
verwarring alom? :P |
hmmm....typisch... Misschien een andere tellerunit ingekomen?
Maar zijn er geen rekeningen bij de auto aanwezig waarbij je misschien de garage zou kunnen vragen naar de werkelijke km stand? Maar al zou de auto 324500 gelopen hebben moet dat geen probleem zijn natuurlijk. En het lijkt me aannemelijk. Dat zou dan op ongeveer 30000 km p. jaar uitkomen. Ik zeg gewoon rijden en genieten van de auto! En foto's plaatsen he!! |
Ik ga hem vanavond halen ;)
Overigens zit er wel een witte teller in, dus ik vermoed dat daar idd een andere teller in is gekomen. Ik moet hem nog vragen naar evtl. documenten, misschien dat ik daar wijzer uit word. Foto's komen er hopelijk ook vandaag al aan, mits het niet te laat/donker word voor ik thuis ben ;) |
wit tellerplaatje is meestal gewoon alleen de platen zelf vervangen. maar zou idd ook een volledig andere teller in gegaan kunnen zijn.
|
Quote:
die zit ergens in midden 95, en wat de witte tellerplaten betreft die zitten in een gt |
Zo ben weer thuis, 17:53 omgeschreven, nog net op tijd hehe
Het weer is hier helaas zeer slecht, dus foto's komen nog wel ;) |
Ik heb nu 2 dingetjes gemerkt:
1. de kvs-temp blijft op het 1e streepje achter het rode staan, is dat normaal voor een diesel? 2. de stuurbekrachtiging naar RECHTS is beduidend zwaarder dan naar links, ik denk dat dat komt door de bandenspanning, ik was iets te laat voor werk, dus straks na werk doe ik dat eff checken Verder rijdt ie echt heerlijk, wat een trekkracht zeg!! Heerlijk op de snelweg. |
Fijn dat ie goed rijdt!
Maar de kvs temp staat bij mij iig eigenlijk altijd in het midden. Ook als ie moet werken blijft ie daar staan. Maar het is een indicatie-instrument maar kijk even of je fans aanslaan en hou het wel even in de gaten. Dat van de stuurbekrachtiging zou ik zo niet weten. Misschien gelijk even je vloeistof voor je stuurbekr. even checken of daar genoeg inzit. Dat van de bandenspanning lijkt me onwaarschijnlijk tenzij de auto ook naar rechts trekt.... |
Misschien blijft de thermostaat open hangen waardoor die niet helemaal op temperatuur komt.
|
Ik heb vanmorgen even alle vloeistoffen gechecked, alles staat mooi tot aan het max. behalve de KVS, die staat toch wel een dikke cm boven het MAX. Kan dat een oorzaak zijn of is dat te weinig om een probleem te veroorzaken?
De stuurbekrachtiging baart me wel enig zorgen, want hij is echt beduidend zwaarder naar rechts, alsof er helemaal geen stuurbekr. aanwezig is. Iemand daar een idee over? Ook piept de achterrem zodra ik de rem loslaat of als ik de handrem naar beneden doe, het is dus een mechanische piep, die hoor ik ook stationair. Hopelijk zijn dit allemaal kleine mankementjes, want ik vind het een hele fijne wagen! Ik heb nu bijna 200 km gereden en hij is nog niet het eerste streepje voorbij op de brandstofmeter :cool: |
stuurbekrachtiging heb ik ook af en toe last van bij de werk- golf variant ben wel nieuwsgierig, de achterrem is een kwaaltje had ik ook altijd maar ik heb de remmerij achter vervangen door schijfremmen (van een golf 2 of golf 4 van bepaalde jaren past ook) remt heel veel beter nu ben ik erg tevreden over, verbruik horen we nog wel.
|
:postpics:
|
All times are GMT +1. The time now is 16:31. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.