Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   MK1 diesel koudstart (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=63424)

Melvin 16-12-2009 16:50

MK1 diesel koudstart
 
Ik heb wat probleempjes met mijn mk1 diesel met de koudstart...

Normaal is het 1x voortgloeien en strak lopen. Met het koudere weer was het 2x gloeien en starten lopen, met deze vrieskoude lijkt dat zelfs niet goed genoeg, dan loopt hij de eerste seconden erg onrustig en rookt hij wat :)

Gloeispiralen zijn niet lang geleden vervangen dus die sluit ik uit... Brandstoffilter heb ik al leeg laten lopen (ik dacht dat er misschien water in zat, wat dan aanvriest met deze temperaturen, maar dat heeft ook weinig verschil gemaakt)

Is het misschien zo dat er verschillende lengtes geleverd zijn?

Kan het aan het gloeirelais of iets dergelijks liggen? Ik hoor graag wat opties :)

Erik_vw 16-12-2009 17:32

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=63325

Dit misschien?

ben zine 16-12-2009 17:52

Quote:
Originally Posted by Erik_vw


Met deze temperaturen mag goede diesel niet gaan vlokken tenzij je water en/of bacterievorming in je tank hebt. Vanaf eind oktober wordt er (behalve bij een paar louche bedrijven waar je al helemaal niet zou moeten tanken) alleen maar winterdiesel verkocht.
En als je dan toch iets wilt bijvoegen, neem dan liever petroleum dan benzine.

Melvin 16-12-2009 17:53

Ja ik denk ook niet dat dat het probleem is, maar ik zou het kunnen proberen natuurlijk!

Ik tank overigens bij Shell, dus die moeten allang winterdiesel verkopen...

ben zine 16-12-2009 17:58

Compressie wel goed? Want als je dieselmotor wat minder wordt kom je daar pas 's winters achter. Kan ook nog zijn dat je startmotor van het verkeerde type is en hij net niet hard genoeg rond gaat.

Melvin 16-12-2009 18:00

Startmotor is in orde, compressie weet ik niet, kan ik niet meten, maar verbruik (min. 1 op 20) en vermogen is perfect!

Ik heb het idee dat hij beter moet gloeien... Zijn er verschillen in gloeiers? EDIT: net gecontroleerd, wordt maar 1 aangegeven..

ben zine 16-12-2009 18:07

Of er verschil is in gloeibougies weet ik niet

Zal wel eentje stuk zijn dan, dat verklaart ook het onregelmatige lopen als hij wel aanspringt.

mk1diesel 16-12-2009 18:11

Quote:
Originally Posted by ben zine
Of er verschil is in gloeibougies weet ik niet

Zal wel eentje stuk zijn dan, dat verklaart ook het onregelmatige lopen als hij wel aanspringt.


dat is niet mogelijk, zitten namelijk zins vorig jaar 4 nieuwe in.

zoals ik via pb al zei, denk ik dat 1 van de verstuivers misschien niet goed opent als het koud is.

Melvin 16-12-2009 18:12

Sja, als er 1 echt defect is, dan zou die dat altijd moeten doen lijkt me zo, ook bij minder koud weer zou die cilinder dan moeite hebben... En dat is niet het geval namelijk...

mk1diesel 16-12-2009 18:13

o ja, het is ook origineel een CAV brandstof systeem en er zit nu een bosch pomp op.
misschien dat daar ook nog wat mee is

aangezien CAV swinters vaak problemen heeft met starten (heeft mijn witte golf 1 ook, maar die rijd swinters toch niet).

mk1diesel 16-12-2009 18:14

Quote:
Originally Posted by MellyVille
Sja, als er 1 echt defect is, dan zou die dat altijd moeten doen lijkt me zo, ook bij minder koud weer zou die cilinder dan moeite hebben... En dat is niet het geval namelijk...


das idd zo, verder zou ik het ook niet weten

Melvin 16-12-2009 18:20

Quote:
Originally Posted by mk1diesel
o ja, het is ook origineel een CAV brandstof systeem en er zit nu een bosch pomp op.
misschien dat daar ook nog wat mee is

aangezien CAV swinters vaak problemen heeft met starten (heeft mijn witte golf 1 ook, maar die rijd swinters toch niet).


Daar zeg je wat... toen ik hem net had zag ik het filterhuis en dacht ik :eek: CAV :eek: , maar toen ik verder keek zat er gelukkig wel een Bosch pomp op :)

Verder is er nu niks meer CAV systeem in principe, een filter is maar een filter en de pomp is :thumbup: ...

Eigenlijk start ik dit topic te vroeg, ik wil zelf nog even de kabels loshalen en naar het gloeirelais kijken enzo, maar ik vind het te koud nu!

ben zine 16-12-2009 18:26

Quote:
Originally Posted by MellyVille
Sja, als er 1 echt defect is, dan zou die dat altijd moeten doen lijkt me zo, ook bij minder koud weer zou die cilinder dan moeite hebben... En dat is niet het geval namelijk...


Ik heb meer verstand van diesel dan van gloeipitten



Melvin 17-12-2009 17:08

Vandaag even wat doorgemeten, en ik vind iets vreemd...

Voltage op de gloeiers is maar 9,5-10V en zo ook op dat ding wat tegen het schutbord zit...

De dikke rood-witte kabel die vanaf de zekeringkast naar dat ding op het schutbord gaat is in orde, als die niet aangesloten is op dat ding, geeft de zekeringkast gewoon 12V door...

Hoort dit?

Wat ik begreep is dat de gloeiers minimaal 11 of dus gewoon 12V moeten hebben, lijkt me ook logisch... ofniet?

Arne 17-12-2009 17:32

Massakabel van blok naar carrosserie goed? Meet daar de weerstand anders eens op..

Melvin 17-12-2009 17:51

Wat bedoel je precies?

Ik heb de spanning over de accu gemeten (12,x) volt, en de spanning tussen de pluspool en willekeurige punten op het blok is ook 12,netzoveel volt... dus dat is goed dunkt me!

Marco 17-12-2009 19:18

Dat ding tegen het schutbord is de zekering van de gloeipluggen, staat daar in serie mee.

Als je die lagere spanning meet (tijdens het gloeien), meet dan ook eens je accuspanning.. Als deze ook zo laag is, dan is denk ik je accu naar zn grootje

Melvin 17-12-2009 19:27

oké alleen een weerstand... Accuspanning had ik ook gemeten, bleef goed! Voor de zekerheid zal ik het nog eens doen want ik heb vanalles gemeten dus heb allerlei waarden in m'n hoofd zitten! Als die af zou wijken had ik het ook opgemerkt en wist ik het ook eigenlijk!

edit: ik had die kabels losgehad, en ingespoten met siliconenspray... ik moet zeggen dat hij net gewoon oke startte. Ondanks dat, denk ik dat de gloeispanning meer moet zijn ofniet?

sjampoo 17-12-2009 19:58

voltage van de gloeipluggen ligt volgens mij gewoon lager, zo rond de 9 volt ( dacht ik ).


Maar ik verwacht, eigenlijk: verstuivers. Ondergeschoven kindje, want hoeven eigenlijk nooit vervangen binnen de normale, economische levensduur. Soms worden ze gereinigd, maar zelden echt vervangen. Diesel die koud(er) is, verstuift gewoon niet zo lekker als bij zomerse temperaturen. Vooral het tijdelijk ff niet lekker mee lopen, en daarna alsnog oppakken: ook al gloeit de boel als een dolle, pas als de voorkamer goed warm gestookt wordt door enkele gelukte verbrandingsslagen gaat de cilinder toch echt mee doen,..

Melvin 17-12-2009 20:14

Klinkt logisch! Hoe weet je zoiets zeker?

karretje 17-12-2009 21:25

Heeft jouw blok ook een koelvl.temp.sensor??

Zo ja kan die defect zyn die bepaald de gloeityd..

Melvin 17-12-2009 21:45

Ja zit er wel in, maa die werkt. Als ie warm is gloeit ie niet en als ie koud is wel (lampje gaat aan en je merkt het wel ;))...

karretje 17-12-2009 22:40

ok..maar als hy de verkeerde weerstand afgeeft kan hy nog steers wel gloeien,maar dan byv te kort...en dat merk je nu al t vriest..dingetje van 10 euri en het is uitgesloten.. ;)

Melvin 17-12-2009 22:49

Klopt, en je input wordt ook gewaardeert, maar ik denk niet dat dat het is... Het is ook maar een simpele golf 1 en die geeft gewoon precies aan als hij gloeit, en ik weet dus ook hoe lang hij gloeit... (als het lampje aan is)...

Kunnen meer mensen bevestigen dat de 9+ V genoeg is aan de gloeiers? Ik lees in een onderdelenprogramma dat het min. 11V is (staat er telkens bij)

Melvin 18-12-2009 18:38

9V? Iemand? Zekeringkast geeft wel 12V af dus hoe komt het dat ik dan 9V meet als alles is aangesloten?

ScareMercy 19-12-2009 01:45

Mijn gloeiers werken gewoon allemaal op 12 volt.. Maar ik heb dan ook zelf een kabelboompje gemaakt. Je zou je zekering na kunnen kijken. als deze oud of dun is kan die ook nog wel eens problemen geven. Voor de rest zit er niets tussen dat voor zo'n daling in voltage kan zorgen. Eventueel mischien het relais. Iets in het circuit moet in ieder geval als weerstand werken.

Melvin 19-12-2009 03:33

Iets in het circuit 'moet' als weerstand werken of iets in het circuit werkt blijkbaar als weestand bij mij?

Overleven ze de hele tijd 12V wel? Hoort het ook 12V te zijn of echt 9V?

Sowieso zal ik nog eens wat meten morgen...

AD G60 19-12-2009 08:08

Voor zover ik weet is het 12V, heb je wel een goede massa van het blok naar de accu/het chassis? De gloeibougies maken namelijk massa via het blok.

ScareMercy 19-12-2009 13:37

Quote:
Originally Posted by MellyVille
Iets in het circuit 'moet' als weerstand werken of iets in het circuit werkt blijkbaar als weestand bij mij?

Overleven ze de hele tijd 12V wel? Hoort het ook 12V te zijn of echt 9V?

Sowieso zal ik nog eens wat meten morgen...


Iets in jou circuit werkt als weerstand, anders kun je niet op die 9v bij de gloeiers komen als de accu 12v geeft.

Melvin 19-12-2009 13:45

Ja, gek is dat...

Ik vermoed iets in die zekering en anders misschien toch een massa-probleempje... Dat ga ik even uit zoeken...

Maar ik twijfel wel, omdat Sjamp zegt dat 9V normaal is... Dalijk fix ik het zo dat er 12V op komt en zijn ze in een paar weken uitgegloeid :D... Staat dat nergens in de papieren?

ScareMercy 19-12-2009 13:51

Ik zal zo eens even in het grote boek kijken voor de zekerheid :P Maar bij mij werkt het al meer als een jaar op 12v.

Melvin 19-12-2009 13:54

Top! Ik kan het in mijn boek niet vinden... ik ga nog even dubbelchecken..

vento tdi 19-12-2009 14:02

zal vanaaf wel even bij mijn jetta meten melvin...............

tsx 20-12-2009 18:20

Hey jongens zouden jullie mij kunnen uitleggen hoe ik de voltage op de gloeibougies het beste kan meten?(met draaiende motor?) ik heb zelf ook een mk1 diesel.

Groetjes!

Melvin 20-12-2009 20:01

@TSX: wat denk je zelf :D? Multimeter in je hand pakken, de plus op je gloeibougie duwen en de min op je carrosserie, motorblok of op de min van de accu duwen.. iets met kinderen en de was ofzo ;) Succes!

Vento: Heb je al gemeten?




Ik merk trouwens dat de eerste keer gloeien 9,5 volt op komt wat langzaam oploopt, 2e keer 10,beetje en loopt op... Het lijkt alsof het relais het niet aankan! Morgen nog even direct 12V erop proberen!

ScareMercy 20-12-2009 20:25

Ik ga ff mijn boek zoeken voor je :)

ScareMercy 22-12-2009 17:13

Kheb het even opgezocht, en even nagemeten bij een originele sloop mk2 die ik hier had staan. En ik kom uit op 12v.

Ff voor de zekerheid, je meet bij cilinder 4?

Melvin 22-12-2009 17:17

Jep, ik meet bij cil 4... heb er nu zelf een relais tussengemaakt, krijgt nu meer spanning en start nu perfect!

Ik denk dat het originele relais te zwak is geworden of dat er ergens een klein draadbreukje zit waardoor hij niet genoeg spanning kan pakken ofzo...

ScareMercy 22-12-2009 17:42

Top :thumbup:

karretje 22-12-2009 19:19

Even V4 meting doen...Kind kan de was doen toch! :thumbup:


All times are GMT +1. The time now is 00:30.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.