![]() |
golf 2 1.3 i van 4 naar 5 bak welke ????
hallo
heb even een vraag voor iemand die weet wat voor 5 versnellingsbak probleemloos in mijn golf2 1990 past dus gwn wat gelijk past en ook goed werkt en dat ik mijn trekkracht behou zeg maar hoor het graag gr mark |
Verdere info, tekst en uitleg staat in het topic waar dit vandaan kwam:
http://www.vwforum.nl/how-to-info-f...lok-t46883.html |
ja dit had ik ook gelezen maar weet nog niets over de overbrenging wat betreft de trekkracht
|
Over verlies aan trekkracht hoef je je geen zorgen te maken. Zo vreselijk veel krijg je met een 1.3 niet getrokken, en een Golfje mag volgens kenteken sowieso geen diepladers met kraanwagens en bulldozers verplaatsen, dus don't worry.
Had in mijn witte eerst ook een 1.3i met 5-bak, en het reed heerlijk. Lekker zuinig, pittig en je kon aardig meekomen op de snelweg tot zo'n 130km/h. De top lag rond de 160, maar daar was wel wat tijd voor nodig. ;) |
Het is zeker de moeite waard. het verbruik daalt een beetje, gemiddelde snelheid ligt hoger, de herrie neemt af en het rijd ontspannen.:D
betreft de trekkracht en overbrenging, de 4 bak (AKW) heeft een eindoverbrenging van 4,028 ofzoiets de CHL en CHX hebben deze ook, alleen zit er een 5e bij. dan daal je 500-700 toeren. trekkracht is in de 4 nog redelijk, in zn 5 moet je geduld hebben. vooral met wat mensen/gewicht bij je, dan moet je onder de 100 km/u naar de 4e. Vind dat best knap 3000 toeren op 120 kilometer per uur met een CHL. Ik doe met een CHX: ![]() ![]() Hiervan zit er op 100km/u een 2 km afwijking met de TomTom. Kan zijn dat de koppeling een beetje moest zetten omdat die er net 4 km in zat. |
Jij rijdt nu toch met mijn oude bak, niet?
Had trouwens nog die tape voor je nagekeken... 19mm x 10mtr voor €3,95 (dikke robuuste tape, voor goede bescherming en isolatie) 19mm x 25mtr voor €4,50 (dunne flexibelere tape, om alles op de plaats te houden) |
Nee die had iemand anders voor mij al weggehaald, deze komt van een sloperij.
oke mooi! dat doen we over de PM :D |
hallo
ik heb ook zo,n 1300 mh. en wil ook een 5 bak in bouwen :rolleyes: . kan je ook een langde bak er achter doen bvd een bak van gti 8v? ivm lagerde toeren en word dat veel aanplasen anders? en mij vraag is kan ik er later nog wel een digifz in bouwen. want die heb ik nog ligen (teller en een ding voor in de versnellingsbak :thumbup: ) |
nee dat kan niet.
1300 is smallblock, 1600,1800 is bigblock. bak heeft een andere pasvorm. en andere code. |
't zit zo met die eindoverbrenging.
hoe hoger het getal als eindoverbrenging, hoe meer toeren je draait. de 3,8 als eind zal 3000 toeren draaien op 120 km/u. de 4,0 doet 3500 toeren op 120. |
Quote:
okee dus als ik het goed begrijp is deze code het beste qwa toeren? CNU 085 5-Gang 05/94 - 08/94 3,455 1,955 1,250 0,891 0,740 3,875 CWR 085 5-Gang 09/94 - 09/95 3,455 1,955 1,250 0,891 0,740 3,875 of begrijp ik het nu verkeerd en kan ik hier ook eeen digifz opbouwen? of weet je dat niet |
Digifiz kun je overal in bouwen, maar begin er maar niet aan als je de boel niet compleet hebt, en niet weet waar je mee bezig bent. ;)
En die 3,875 is inderdaad beter dan de 4,0, als je zo min mogelijk toeren op de eindoverbrenging wilt maken. |
Quote:
nee okee dat lijkt mij logica :rolleyes: maar weet het nog niet zeker of ik hem wil inbouwen want kwam er ook al achter dat ik nog een digifiz benzine pomp moet hebben :screwy: maar okee dan kan ik dus me zoektocht beginen na een bak op sloop zoek badankt mensen :thumbup: |
'beter' is een ruim begrip.
met de 4.0 hou ik niks over aan vermogen. ik denk dat je met een 3.8 echt te kort gaat komen aan motorvermogen. het toerental zou wel constant kunnen blijven, maar of ie zuiniger word.. |
Dat geldt alleen voor de vijfde versnelling, of voor alle?
In het eerste geval lijkt het me niet zo'n probleem (inhalen -> terugschakelen), in het tweede geval wel, zeker bij de 1.3. |
Voor allemaal.
|
Damn!
Dan vraag ik me af of het plaatsen van een 5-bak wel echt zin heeft. Nu heeft de auto genoeg kracht om normaal met het verkeer mee te rijden, dat moet niet nog minder worden. Alleen is 120 rijden wel oorverdovend. Dat doe ik daarom ook niet. |
Quote:
maar welke is dan het beste om te nemen? ik snap niet qwa bak verhouding. ik wil een bak die rustige loop . en liefs ook nog zuininge. niet voor de top ze lopen toch niet harde dan 160 hihi |
@mikem
Misschien met een 8N bak wel, die is 4,2 |
Als ik het nu allemaal goed begrijp (daar ben ik niet van overtuigd):
De CEC, CHL, CHX, CKR en CWM hebben dezelfde eindoverbrenging als de oorspronkelijke (084) 4-bak. Een "aangeplakte" vijfde versnelling dus. De CNU en CWR hebben een kortere eindoverbrenging. Maken dus minder toeren en leveren daar trekkracht voor in. De 8N maakt meer toeren, maar trekt dus ook wat beter. Als bovenstaande klopt dan zou ik voor de bakken met dezelfde eindoverbrenging als de oorspronkelijke bak gaan. |
Juist, een 8N maakt meer toeren. Maar trekt beter. Lijkt mij het beste bij een 1300cc'er
|
Quote:
Eh ja, heb mijn post aangepast, de eerste regel was onzin (daaronder had ik het wel goed neergezet). De 8N is in mijn ogen niet de prettigste oplossing, maar het is natuurlijk maar net wat je zoekt. Ik vind de trekkracht prima zoals die is, maar de toeren mogen wel wat lager. |
Quote:
Ik bedoelde inderdaad in de 5e versnelling. een bak met kortere overbrenging zou ik niet meer willen. ik heb een AKW gehad 4.0 eindoverbrenging. prima! en een 8N met 4.26 waarvan de 5 kapot was. ellende! 4000 toeren op 100km/u. de CHX met 4.0 eind doet het net zo goed als een AKW, maar waar je over zou willen schakelen.. kan het ook:D de 8N zal uit eindelijk net zo veel toeren maken als de AKW. :tongue: |
Quote:
JUIST diepladers :shake: maar ja wat ik dus bedoel zonder wijze opmerkingen , of die nog steeds goed doortrekt hij is nu aardig fel voor een 1.3 en dat moet niet minder worden en dan zou ik (wat ik begrijp) een bak moeten hebben van en golf 3 1.4 die tot 94,95 gemaakt is en dan past het probleemloos met schakelstangen en motorsteunen startmotor alles zeg maar en top niet harder dan 160 ?? hij haalt nog best snel 175 a 180 maar veelste veel toeren uiteraard en dat is de pest maar die function is een eco 5 begrijp ik ?? :confused: |
Ik heb 1.3 met 4-bak en met 5-bak gereden, en met de 5-bak was het veel rustiger toeren op de snelweg, en veel vlotter rijden binnendoor.
Je hebt de verhoudingen gewoon veel beter verdeeld met een 5-bak. Hoe het allemaal past... not a clue! De bak die ik in de Function had, was een echte 5-bak. Dus geen eco dinges ofzo. |
om maar even een indruk te geven van een golf met dieplader hahaha
|
En nou nog een Golf er op... en een vierpoots brug ofzo. :D
|
4 kollommer heet zoiets maar ja chx is de bak kort gesloten ??
|
chx is het zelfde als dat je nu hebt, alleen een tandje erbij. waardoor je 500 toeren lager uitkomt op de snelweg.
als je net zo snel wil accelereren als je met de 4-bak doet, dan ffe een tandje terug :D wil je rustig toeren. in de 5 :thumbup: in de 5 is een 1.3 gewoon geen race auto :shake: maar zuiniger en kalmer. |
Quote:
de 5 bak is ook groter (langer) |
Ik heb nog een CCK liggen.
|
Quote:
Die past niet op een Golf II 1,3 volgens het lijstje op de eerste pagina ( :confused: ). |
Quote:
Je moet niet altijd van lijstjes uitgaan,dit is een 1.4 bak uit de 2e helft van '92. CCK eind 4,06 1e 3,45 2e 1,95 3e 1,25 4e o,89 5e 0,74 De bak is goed,blijft die liggen gaat die voor onderdelen als ik ze nodig ben. |
Quote:
Dit topic was volgens mij nu juist bedoeld om daar een beetje duidelijkheid in te krijgen... |
Het is wel zo dat de lijst niet compleet is.
van de seat (ibiza) 1400 passen ook een aantal bakken ook tot '95. Deze dragen ook de code 085. dus ja keus zat:D |
Van http://www.doppel-wobber.de :
Een compleet overzicht van álles van de Golf. hieronder alle versnellingsbakken geleverd in de golf 2 en golf 3. Golf 2 versnellingsbakken: http://www.doppel-wobber.de/wbb2/In...f-Getriebe.html golf 3 versnellingsbakken: http://www.doppel-wobber.de/wbb2/In...f-Getriebe.html |
:redface: Misschien een beetje een domme vraag maar kan ik dit ook met mijn Jetta 1300 doen?? een 5 bak er achter??? Golf en Jetta lijken wel veel op elkaar...
|
Is geen gekke vraag hoor :)
De techniek bij een golf en een jetta is pressies het zelfde. Kan dus wel :) |
Quote:
Yups, De Jetta is een surinaamse Golf :D |
All times are GMT +1. The time now is 08:10. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.