Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Wielen en banden (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Trommels voorzien van tapeinden (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=65235)

levis 26-01-2010 12:39

Trommels voorzien van tapeinden
 
Ik heb twee nieuwe trommels voor op de kever en heb bij mijn nieuwe velgen een paar mooie wielmoeren gekregen. De moer is gewoon M14x1,5

nu wil ik dus de trommels voorzien van tapeinden, mijn vraag is:

kan ik gewoon standaard tapeinden nemen (zie foto) of speciale die hiervoor gemaakt zijn?



EelcoB 26-01-2010 13:05

Heb geen antwoord maar wel een vraagje. Waarom wil jij (of in het algemeen) tabeinden in je trommels hebben, en geen wielbouten? ;)

breadfan83 26-01-2010 13:25

Dat is veel makkelijker bij het vervangen van een band / velg. Je hoeft dan niet met één hand de velg vast te houden en met de ander de bout er in te priegelen.

Gewoon velgje aan de draadeindes hangen, en met rust de moertjes er op draaien.

Ralph 26-01-2010 13:40

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Dat is veel makkelijker bij het vervangen van een band / velg. Je hoeft dan niet met één hand de velg vast te houden en met de ander de bout er in te priegelen.

Gewoon velgje aan de draadeindes hangen, en met rust de moertjes er op draaien.



Of je koopt een Ford of een Renault dan heb je ook geen wielbouten... :D

.

dekilo 26-01-2010 13:47

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Dat is veel makkelijker bij het vervangen van een band / velg. Je hoeft dan niet met één hand de velg vast te houden en met de ander de bout er in te priegelen.

Gewoon velgje aan de draadeindes hangen, en met rust de moertjes er op draaien.


:screwy:
Kom op zeg!
Stelt toch geen hol voor wieltjes monteren!

Domi 26-01-2010 13:54

Quote:
Originally Posted by EelcoB
Waarom wil jij (of in het algemeen) tabeinden in je trommels hebben, en geen wielbouten? ;)





Quote:
Originally Posted by levis
heb bij mijn nieuwe velgen een paar mooie wielmoeren gekregen.



;)

levis 26-01-2010 21:18

een paar reacties verder, maar nog niet echt antwoord ;)

jettaracing 26-01-2010 21:57

Hangt er van af wat de treksterke van originele wielbouten/tapeinden is ,en dat je nieuwe tapeinden dezelfde treksterkte hebben

Staat vaak wel op een bout ,bv 12,9 of 8,8 .

Bij een origineel tapeindsysteem word het tapeind op het eind tegengehouden door een verdikking en met vertanding geborg tegen verdraaing in de trommel of naaf .

Met losse tapeinden heb ik geen ervaring , heb ook geen idee of het even sterk is dan een bout kwa loslopen of dergelijke .

Rallye-VR6t 26-01-2010 22:21

http://www.dutchpowertrading.nl/ind...7c529d101728214

Even googlellenelelen en zo. :rolleyes:

levis 27-01-2010 08:58

Als ik naar de link kijk zie ik verschillende tapeinden staan. Nu bieden ze ook gewoon de “standaard” tapeind aan.

Qua kwaliteit zal deze iets verschillen (neem ik aan) met een tapeind die je bij de ijzerwarenzaak haalt.

Als ik hier in de buurt naar de lokale ijzerwaren zaak ga en ik vraag om tapeinden met een sterkteklasse van 12.9, zijn deze dan goed genoeg om daarmee de wielen vast te zetten?

Het gaat me niet om het feit wat het goedkoopste is, maar om wat de mogelijkheden zijn?

Het zou namelijk mooi zijn als ik ze hier om de hoek kan halen en niet weer wat hoef te bestellen via het internet.

levis 28-01-2010 08:56

even in het zicht, dit moet vast iemand weten.

Rob g60 28-01-2010 09:09

hoelang moeten je tapeinden zijn? kan misschien wel iets leveren.

ik zou er zeker nemen voor wiel toepassingen heb eens iemand gezien die andere tapeindes had gemonteerd en die klapte eeneens op de grond alles afgebroken was ook 12.9 volgens hem.

-Jens!- 28-01-2010 09:39

12.9 is 12.9 dat heeft verder niets met wel of geen toepassing op auto's te maken. Verzeker jezelf er wel van dat het ook echt 12.9 *s, want ik kan me inderdaad voorstellen dat een 8.8 of lager het kan begeven onder bepaalde omstandigheden.

En tapeinden op een luchtgekoeld apparaat is echt wél handig. Want die hebben 9 vd 10 keer helemaal geen centreerring zoals waterkokers dat hebben. Zit je daar met zo'n wiel balancerend op je voeten die bouten erin te pielen :tongue:

Gijs 28-01-2010 11:10

Tapeinde in je naaf is inderdaad 10x handiger, helemaal bij trommels! Ik ga het ook nog maken op de schijven van m'n 73'er.
Je moet er wel voor zorgen dat je tapeinde hebt met een stukje zonder draad (zoals de afbeelding in de startpost). Zo kun je 'm vast draaien in de trommel, zodat je wanneer je de moer eraf draait je niet het draadeind mee eruit draait.

Qua treksterkte zou ik ook voor 12,9 gaan. :)

Is dit overigens geen idee;

Quote:
Originally Posted by Dutch Power Trading site
Spezial-Einschlagbolzen
wärmebehandelt
Diese Spezialbolzen werden gegen die serienmäßigen Radbolzen
ausgetauscht, wenn eine andere Länge oder eine höhere Festigkeit
erforderlich ist.


Volgens mij kun je deze vanaf de binnenkant door de trommel steken, en erin vast slaan (wel zorgen dat je een gat ZONDER draad hebt). Ditzelfde systeem/principe wordt ook op vrachtauto's gebruikt.

Rob g60 28-01-2010 11:43

Quote:
Originally Posted by -Jens!-
12.9 is 12.9 dat heeft verder niets met wel of geen toepassing op auto's te maken. Verzeker jezelf er wel van dat het ook echt 12.9 *s, want ik kan me inderdaad voorstellen dat een 8.8 of lager het kan begeven onder bepaalde omstandigheden.



Idd dat bedoelde ik ook want er verschijnen de laatste tijd nogal wat vreemde bouten en dergelijke rond in de wereld van mindere kwaliteit.
Wij hebben er op het werk al een paar keer problemen mee gehad ongeacht de sterkte die erin geslagen staat.

daarom zorg dat je weet wat je koopt.

Gijs 28-01-2010 11:50

En vooral _waar_ je het koopt! Dus niet naar een DHZ zaak, maar bijvoorbeeld een Fabory ofzo. Bevestiging van wielen moet je niet op bezuinigen! :)

levis 28-01-2010 12:42

Heb nu trommels met draad erin, dus daar kunnen de tapeinden in vast worden gedraaid. misschien een druppeltje loctite eraan.

Ik ga wel even naar fabory voor een aantal tapeinden.



Quote:
Originally Posted by Gijs
Tapeinde in je naaf is inderdaad 10x handiger, helemaal bij trommels! Ik ga het ook nog maken op de schijven van m'n 73'er.
Je moet er wel voor zorgen dat je tapeinde hebt met een stukje zonder draad (zoals de afbeelding in de startpost). Zo kun je 'm vast draaien in de trommel, zodat je wanneer je de moer eraf draait je niet het draadeind mee eruit draait.

Qua treksterkte zou ik ook voor 12,9 gaan. :)

Is dit overigens geen idee;



Volgens mij kun je deze vanaf de binnenkant door de trommel steken, en erin vast slaan (wel zorgen dat je een gat ZONDER draad hebt). Ditzelfde systeem/principe wordt ook op vrachtauto's gebruikt.

jellehier 28-01-2010 13:40

biesheuvel levert ook van die dingen.. speciaal voor je wielen.. dus je kan het vrij makkelijk aanschaffen

Roy 1.6 28-01-2010 20:00

Drupje locktite is ook zo zuinig, mag gerust goed vast komen hoor ;)

levis 03-02-2010 22:54

Biesheuvel levert alleen tapeinden met een lengte van 80 mm. zijn er ook nog kortere versies verkrijgbaar? mocht het niet zo zijn bestel ik ze daar en kort ik ze in op het draaibankje

Rob g60 04-02-2010 00:10

hoelang moet je hebben en welke draad?

levis 04-02-2010 08:56

Quote:
Originally Posted by Rob g60
hoelang moet je hebben en welke draad?


hey

M14x1,5. Lengte L op de onderstaande foto moet 30 mm zijn




All times are GMT +1. The time now is 09:03.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.