Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Vento MK III (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   turbo laten fluiten (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=70171)

vwbengel 14-05-2010 13:35

turbo laten fluiten
 
hallo iedereen

ik heb is een vraag

ik heb een vw vento 1,9 td
en zou graag zo als de title het zegt men turbo late fluiten
ik heb een recht buis na vanachter maar nog krijg ik mijn turbo niet aant fluiten

kan iemand mij helpen?

greetz

EelcoB 14-05-2010 13:54

Met een rechte uitlaat nog niet? Oke..

Verder zou je een ander luchtfilter kunnen proberen. Dat helpt meestal ook.

vwbengel 14-05-2010 15:12

Quote:
Originally Posted by EelcoB
Met een rechte uitlaat nog niet? Oke..

Verder zou je een ander luchtfilter kunnen proberen. Dat helpt meestal ook.

hem nen half open luchtfilter steken
mer turbo druk hoger zetten zuipt hem teveel en komt hem ok ni echt door :(

jettaracing 14-05-2010 15:51

Een intercooler monteren ,krijg je vermogenswinst door ,en het dempt je inlaatgeluid , waardoor je de turbo veel mooier hoort fluiten .

Hebben we ook gedaan bij de golf 1,9td bij m'n vader golf Mk3 , daar zit een originele intercooler op van een golf TDI , dat past er redelijk makkelijk op ,als je een complete set hebt met slangen .

vwbengel 14-05-2010 18:38

Quote:
Originally Posted by jettaracing
Een intercooler monteren ,krijg je vermogenswinst door ,en het dempt je inlaatgeluid , waardoor je de turbo veel mooier hoort fluiten .

Hebben we ook gedaan bij de golf 1,9td bij m'n vader golf Mk3 , daar zit een originele intercooler op van een golf TDI , dat past er redelijk makkelijk op ,als je een complete set hebt met slangen .

dus hij ga minder brullen maar menne turbo gade wel horen
en hoe instaleer je het eigenlijk heb je meschien foto's daar van?

merci al voor de info :thumbup:

breadfan83 15-05-2010 04:48

Voor mij is het prima te begrijpen wat je typt, omdat ik zowat op de grens met België woon, maar kan me voorstellen dat anderen het niet helemaal snappen.

Probeer een beetje abn te typen aub. ;)

Met je turbo-fluitje kan ik je helaas niet verder helpen.

Stylo 15-05-2010 15:07

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Voor mij is het prima te begrijpen wat je typt, omdat ik zowat op de grens met België woon, maar kan me voorstellen dat anderen het niet helemaal snappen.




Met een berg fantasie kom je er ook ;)

vwbengel 16-05-2010 11:32

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Voor mij is het prima te begrijpen wat je typt, omdat ik zowat op de grens met België woon, maar kan me voorstellen dat anderen het niet helemaal snappen.

Probeer een beetje abn te typen aub. ;)

Met je turbo-fluitje kan ik je helaas niet verder helpen.

haha sorry daar voor
ik zal er proberen op te letten :p

ja turbo fluitje vin ik maar niets :p

FGizmoS 08-06-2010 16:19

Zit je katalysator er nog tussen? Zoja sloop die maar even leeg. Zonee installeer eens een turbodruk metertje. Onze 1.9td reed op 1,2 bar en de pomp redelijk opgeschroefd. Die floot als onze roodstaart.

vwbengel 19-06-2010 12:13

Quote:
Originally Posted by FGizmoS
Zit je katalysator er nog tussen? Zoja sloop die maar even leeg. Zonee installeer eens een turbodruk metertje. Onze 1.9td reed op 1,2 bar en de pomp redelijk opgeschroefd. Die floot als onze roodstaart.

die zit er niet meer onder ne
ja kan ik doen
maar hoe steek je zo iets?

Thomas 19-06-2010 13:03

Quote:
Originally Posted by vwbengel
die zit er niet meer onder ne
ja kan ik doen
maar hoe steek je zo iets?


Er loopt een darmpje van je turbo naar de bovenkant van je dieselpomp.
Dat is de aansluiting van de LDA die ervoor zorgt dat er meer diesel wordt ingespoten wanneer de turbodruk stijgt.
Daar gewoon een T-stukje tussen hangen je kan het turbo metertje aansluiten.

FGizmoS 19-06-2010 20:33

Onze 1.9td hoorde je ook niet fluiten. Na een metertje te instaleren zagen we dat de druk maar 0.05 bar was.
Egr helemaal afgedopt, inlaatspruitstuk helemaal mogen schoonmaken. Dat zat helemaal dicht. Toen draaide de turbo 0,5 bar en je hoorde hem aardig fluiten. Dan de druk nog wat opgeschroefd en de dieselpomp. Als je hem dan startte hoorde je echt goed de turbo opspoelen. Nadien de lda kegel wat bijgedremeld en hij liep beter dan onze huidige TDI 90pk

Thomas 19-06-2010 23:54

één goede raad wanneer je de TD wat gaat opvoeren en ik vermeld dit echt niet om eigenwijs te zijn.
Een "gezonde" TD kan een wat opgeschroefde dieselpomp en hogere turbo druk gemakkelijk aan. Ik heb meer als een jaar met turbo druk op max gereden (1,4 bar) en de dieselpomp aardig omhoog geschroefd. Hij vertoonde hiervan geen last te hebben.
Na een dik half jaar heb ik even een compressie meting en lek test gedaan, ook deze resultaten vertelde mij dat het blok nog dik in orde was. En toch draaide het blok in de soep!
Oorzaak: de welbekende krukasbout die het distributietandwiel vastzet is gewoon enkele slagen losgetrild, vervolgens de krukaspoulie doorgedraaid en daar gingen de kleppen. Dus pas hiervoor op. Je kan een aanpassing doen of gewoon een nieuwe bout en distributietandwiel plaatsen...

JerryGT 21-06-2010 16:17

Ik heb mijn krukas ook opnieuw gelast en een spiebaan gefreest. Het is ff kut werk maar voorkomt een hoop gezeik.

vwbengel 29-08-2010 17:02

Quote:
Originally Posted by Thomas
één goede raad wanneer je de TD wat gaat opvoeren en ik vermeld dit echt niet om eigenwijs te zijn.
Een "gezonde" TD kan een wat opgeschroefde dieselpomp en hogere turbo druk gemakkelijk aan. Ik heb meer als een jaar met turbo druk op max gereden (1,4 bar) en de dieselpomp aardig omhoog geschroefd. Hij vertoonde hiervan geen last te hebben.
Na een dik half jaar heb ik even een compressie meting en lek test gedaan, ook deze resultaten vertelde mij dat het blok nog dik in orde was. En toch draaide het blok in de soep!
Oorzaak: de welbekende krukasbout die het distributietandwiel vastzet is gewoon enkele slagen losgetrild, vervolgens de krukaspoulie doorgedraaid en daar gingen de kleppen. Dus pas hiervoor op. Je kan een aanpassing doen of gewoon een nieuwe bout en distributietandwiel plaatsen...

maar als ik die bout van een tdi pak helpt da dan een beetje of moet ik die tog vast zetten of lassen of zo

De Pul 29-08-2010 17:15

die bout heeft geen ene ruk met opvoeren oid te maken,als iedereen hem maar gewoon goed vast zou draaien was er niks loos.
90nm en een ruime kwartslag,en altijd eeen bout monteren met een 'uitsteeksel' op de kop.

vwbengel 29-08-2010 17:24

Quote:
Originally Posted by De Pul
die bout heeft geen ene ruk met opvoeren oid te maken,als iedereen hem maar gewoon goed vast zou draaien was er niks loos.
90nm en een ruime kwartslag,en altijd eeen bout monteren met een 'uitsteeksel' op de kop.

jama mijn moter is nog in goede staat want zou graag men moter wa op voeren en men turbo late fluiten ma iedereen heeft een andere oplossing
men uitlaat licht open en hem een kelk steken
ik hoop da ge mij kund helpen

Jel Golf 2 GTI 29-08-2010 17:41

Quote:
Originally Posted by De Pul
die bout heeft geen ene ruk met opvoeren oid te maken,als iedereen hem maar gewoon goed vast zou draaien was er niks loos.
90nm en een ruime kwartslag,en altijd eeen bout monteren met een 'uitsteeksel' op de kop.


:goodpost:

Thomas 29-08-2010 23:34

Quote:
Originally Posted by De Pul
die bout heeft geen ene ruk met opvoeren oid te maken,als iedereen hem maar gewoon goed vast zou draaien was er niks loos.
90nm en een ruime kwartslag,en altijd eeen bout monteren met een 'uitsteeksel' op de kop.

Sorry maar hier zal ik je toch op moete tegenspreken.
Ik heb namelijk enkel en alleen dit jaar 3 van dergelijke gevallen gezien, hier bij mijn thuis.
Eerst mijn eigen TD die voordat ik hem aankocht enkel onderhoud kreeg in een vw garage dus daar veronderstel ik dat deze goed is vastgezet.

Vervolgens de Cabrio van mijn moeder, een TDI nogwel, die hetzelfde aan de hand had. Hier kan ik wel niet met zekerheid zeggen als de bout al dan niet goed vast zat, heeft een niet vw hersteller ooit gedaan voor de vorige eigenaar.

En dan vervolgens mijn eigen M-TDI.
Deze is met 100% zekerheid vast gezet zoals het hoort, 90nm en 90° hoekverdraaing vergezeld van een nieuw tandwiel en een nieuwe bout uiteraard. Bovendien ook het krukasuiteinde gevlakt met een speciaal gereedschap dat hiervoor ontwikkeld is.
Na enkele maanden gereden te hebben met, ruw geschat, een 150 pk en het nodige koppel starte hij niet meer.
Boeltje los gehaald en ja hoor bout was aan het loskomen en de krukas had al aardig in het distributietandwiel liggen slaan.

Kheb nu alles terug opnieuw gemonteerd met nieuwe onderdelen en voorlopig gaat het goed. Het enige waaraan het nog zou kunnen liggen is een aardige slag in de multi v riem poulie die erop wordt geschroefd maar zo op het eerste zicht is deze niet krom...

Jel Golf 2 GTI 30-08-2010 01:29

Quote:
Originally Posted by Thomas
En dan vervolgens mijn eigen M-TDI.
Deze is met 100% zekerheid vast gezet zoals het hoort, 90nm en 90° hoekverdraaing vergezeld van een nieuw tandwiel en een nieuwe bout uiteraard. Bovendien ook het krukasuiteinde gevlakt met een speciaal gereedschap dat hiervoor ontwikkeld is.
Na enkele maanden gereden te hebben met, ruw geschat, een 150 pk en het nodige koppel starte hij niet meer.
Boeltje los gehaald en ja hoor bout was aan het loskomen en de krukas had al aardig in het distributietandwiel liggen slaan.

Kheb nu alles terug opnieuw gemonteerd met nieuwe onderdelen en voorlopig gaat het goed. Het enige waaraan het nog zou kunnen liggen is een aardige slag in de multi v riem poulie die erop wordt geschroefd maar zo op het eerste zicht is deze niet krom...


Ik pak ook altijd een nieuwe bout, zet hem vast op 90Nm en 90° maar doe ook altijd loctite 2701 op men bout.
Heb er eigenlijk nog nooit problemen bij gehad.
Was wel een 1.9D en een 1.9TD allebei in een MK3.

Ik doe het gewoon voor de zekerheid (en hoop dat het helpt) :D

Grtz Jel

Voorbeeldfoto.


Thomas 01-09-2010 10:25

Even vergeten, loctide doe ik er ook nog altijd bij... voorlopig houdt het, we zullen afwachten...


All times are GMT +1. The time now is 17:02.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.