![]() |
Seat cordoba van 1.9 tdi naar vr6 turbo
Zoals ik al zei bij het voorstellen ga ik mijn seat cordoba 1.9 tdi ombouwen naar een cordoba vr6 turbo.
Gisteren heb ik samen met een vriend de motor uit de cordoba gehaald en de motor en het dashboard uit de golf 3 vr6. fotos van gisteren: ![]() ![]() ![]() het donorblok: ![]() donorauto leeg: ![]() en de cordoba leeg: ![]() De golf wordt in onderdelen verkocht, mocht je dus nog iets nodig hebben graag een pb, dan kijk ik of ik het nog heb liggen :) |
leuk project, gaan we blijven volgen.
wat doe je met de velgen van de Golf? |
Voor een leuk bod gaan ze weg ;)
Heb zelf andere op het oog, maar zolang deze niet verkocht zijn gaan ze onder de seat. Gezien ook de steek gaat veranderen van 4 naar 5 gaats aangezien ook de remmen worden aangepast. |
Leuk project! Blijf vooral posten! :thumbup:
|
Donderdag gaan we verder met de spaghetti te ontknopen.
Heb al gezien dat bij de seat de koplampen in de kabelboom verwerkt zijn terwijl deze bij de golf los zitten. Dit betekend dat ik de kabelboom van de seat helemaal uit elkaar moet gaan halen en na moet lopen wat voor de lampen is. Deze kabels moeten dan bij de boom van de golf 3 komen. De kabels van de airco moeten uit de boom van de golf 3 verwijderd worden. Bij de golf 2 moet ik de kabels voor de motor uit de boom halen en deze vervangen door het restant van de boom van de seat. Denk dat ik eerst het blok los aansluit op de seat om te kijken of ik alles heb. Als dat het geval is ga ik pas de motor uit de golf 2 halen. |
Quote:
heb je nu ook nog een golf 2 erbij dan?? |
ja. Daar komt de seat motor in te liggen:
![]() volgend jaar is hij oldtimer, dus lekker goedkoop diesel rijden ;) Rij 1.000 km per week, dus betaal me momenteel blauw aan benzine met de golf 2 gti. |
ghetto turbo-ombouw of een echte?
|
wat bedoel je met ghetto turbo ombouw?
Er komt een origineel vr6 turbo blok in. Enige verschil is dat er geen golf carosserie omheen zit maar een cordoba. Ook wordt hij lichtelijk gekieteld en wordt hij zo opgeknapt dat ik op meetings ook de kap kan openzetten :) |
orgineel vr6 turbo blok... dus :rolleyes:
ghetto wil zeggen, dikke koppakking etc echte turbo ombouw is het komplete blok aangepakt, andere drijfstangen, zuigers etc |
*edit* Richard was me voor.
Een origineel VR6 Turbo blok bestaat niet ;) VR6 is altijd zonder turbo, tenzij je er eentje op bouwt. |
Een origineel VR6 turbo blok bestaat niet. Denk dat Mark bedoelt hoe je de motor gaat ombouwen tot turbo motor. Ga je de compressie verlagen? Of blijft het bij rijden met een lage turbodruk?
Vind het wel een leuk idee, een 5 deurs gezinsbak met een hele snelle motor. |
Soz, wist dat niet. Blok zit nu idd ook geen turbo op, maar enige vr6jes die ik heb zien inbouwen waren met turbo of compressor :P Dacht dus dat dat origineel was
Zelf ben ik niet zo van het motorische. Wordt mijn eerste swap. Ben dan ook echt blij met de hulp van Leeroy die hier al de nodige ervaring mee heeft. Wil wel zorgen dat alles goed op elkaar is afgestemd en er het maximale vermogen uithalen. Heb ook alle tijd gezien ik hem pas met worthersee 2011 klaar wil hebben. Ik ga eens met Leeroy in overleg wat zijn bedoeling was |
Tijd is 't niet zo zeer, 't gaat meer om de financiële kant.
"Ghetto" ombouw is zo duur niet, maar als je alles goed wilt doen ben je een klein vermogen kwijt. Toch veel succes ermee, hoop dat dit afkomt, en op de juiste manier. :thumbup: |
btw: Leeroy is de eigenaar van deze auto:
![]() ![]() |
maximale vermogen wil zeggen +40.000 euro in de motor steken, ghetto rond de 3000
gaat niet om tijd, maar vaak om het financiele gedeelte. maakt niet uit, al word het een cordoba vr6 zonder turbo, het idee is leuk en succes ermee. |
Ach, ik heb nooit gezegd dat ik een goedkope hobby had ;)
Ik ga eens uitzoeken wat het vermogensverschil zal zijn en wat het prijsverschil is. Eerst eens kijken dat ik hem zonder turbo door de rdw krijg gezien er niet veel vr6jes van seat zijn en deze nooit zo uit de fabriek is gerold |
kan tegenwoordig gewoon , mits het allemaal netjes ingebouwd is.
vermogensverschil zit hem in de betrouwbaarheid en de mate hoeveel druk je kan voeren( al moet ik zeggen zoek je de limieten op dan is betrouwbaarheid een afnemende factor) |
Nja, de cordoba heeft standaard 120. Ik ga er dus sowieso op vooruit en ook het geluid zal stukken beter zijn.
Ik ga de limiet niet voor 5 tot 10 pk opzoeken en het risico lopen dat me de motor door de kap eruit springt. Dan ga ik liever voor voorzichtigheid. 3000 euro vind ik een mooie prijs voor de swap gezien hij ook nog van buiten wordt aangepakt.. het motorblok zelf heb ik dus al, dus 3000 euro mogen de kosten zijn om het turbo te maken. Zal dus een ghetto ombouw worden lees ik ;) Merk al dat ik hier genoeg kan opsteken :D |
Leuk project.
Golfje 1 met vr is ook leuk. Staat die ook op kenteken als vr? |
Nog niet. Denk dat hij volgende week naar de vr6 specialist gaat om af te stellen en dan door naar de rdw. Wordt dan de eerste golf 1 vr6 compressor op kenteken. De compressor blijft er namelijk met de keuring opzitten :)
![]() |
Quote:
doe dan ook maar eens een search op de vr6 "specialist" :rolleyes: |
hm, kan weinig vinden.
Njah, denk dat bij ieder bedrijf mensen zijn met slechte ervaringen. Ik ben er altijd netjes geholpen. Clubgenoot van me heeft op de terugweg van JD zijn turbo in brand gehad, hele motor kunnen afschrijven... terwijl die toch eigenlijk een goede naam hebben.. |
he vet project.
is een cordoba nooit met vr6 geleverd? maatje van me heeft ook zo'n ding gehad en die hebben we toen helemaal op de grond geschroefd :D denk dat die keuring weinig problemen oplevert. de bak is hetzelfde dus originele baksteunen, en het blok kan volgens mij ook gewoon aan originele steunen hangen, als je dan nog ff de remmen overzet van de golf 3 dan is dit een redelijk plug and play swap lijkt mij. weet alleen niet wat qua bekabeling het verschil is tussen die 2. die 2e swap die je wilt doen ben ik nu ook mee bezig. 1.9 tdi in golf 2. maar ik leg hem in het oude type mk2. ik zou hem trouwens eerst ff door de keur gooien en dan pas die turbo rustig aan beginnen. zijn er hier op het forum meerdere die een vr6T hebben dus denk dat je daar wel wat info over kunt vinden hier. succes! |
Is idd ook de bedoeling. Eerst op kenteken zetten en dan rustig aan de turbo beginnen.
Kabel zit al goed, gisteren reageerde de motor bij het omdraaien van de sleutel. Enige verschil in de kabelboom is de verlichting, en het feit dat de golf 3 airco had en de cordoba niet. De verlichting zit bij de cordoba in de kabelboom verwerkt, terwijl deze bij de golf los ligt. Cordoba is nooit met vr6 geleverd. Wel is er ooit iemand geweest die hem door de typegoedkeuring heeft gekregen. Ik hoef dus alleen het bewijs hiervan bij de dealer te bestellen. Kost een kleine 250 euro. Originele steunen pasten niet, de kap zou dan op het blok liggen. Heb nu de steunen van de golf gepakt gezien deze iets minder hoog zijn, en nu past alles :) Aansluitingen etc zijn idd precies hetzelfde. Volgende stap is het vervangen van de dieselpomp naar een benzinepomp. Ook moeten deze leidingen wat worden aangepast. Dan de remmen omzetten, pedalen (dieselblok had electronisch gaspedaal etc) en een rally intercooler erop. Verwacht over 2 weken bij de rdw te staan :) Ben benieuwd hoe het jou afgaat met je golf 2. Wordt lekker goedkoop rijden dan :) |
heeft een vr6 geen elektronisch gaspedaal dan?
over dat bewijs van de dealer: bespaar je alsjeblieft die 250 euri! je kan sinds een jaar of wat zonder typegoedkeuring ook door de keuring komen bij het rdw. mits de auto van voor 98 is. gaat je dus maar een paar tientjes kosten ;) wat ik wel aan wil raden om mee te nemen zijn zoveel mogelijk papieren en foto's van de golf3. ze willen namelijk weten of jij dat blok niet ergens hebt gejat bijvoorbeeld. dus als jij kan bewijzen dat het uit die 3 komt die jij hebt staan zit dat al goed. als je benieuwd bent naar mijn golf 2: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=45609 |
Ik was je topic al aan het zoeken dat ik me kan abboneren ;)
Auto is van '99 dus moet het helaas zo doen. Heb al intensief contact gehad met de rdw wat ik allemaal nodig heb. Heb van alle stappen fotos gemaakt en heb alle papieren van de golf, dus verwacht daar geen problemen :) |
Quote:
Dat krijg je niet voor elkaar om dat op het kenteken te krijgen. Ze zetten er gewoon op wat ze zelf willen en dat is bijna altijd 6cilinder. Er is nog nooit iemand geweest die erop gekregen heeft wat ie wou als je geluk hebt komt er wel VR6 op te staan. Maar dan heb je veel geluk. |
Vandaag even met een gastje gesproken die het dieselblok iets voor me gaat aanpassen.
Origineel levert dit blok 90 pk. Nu ga ik de originele turbo vervangen door die van een golf 4. Ook wordt de dieselpomp aangepast. Hierdoor wordt het vermogen opgeschroeft naar 180 pk. Meer kan ik niet zonder vervanging van de krukas. Benieuwd wat er straks sneller van de plek komt.. de golf 2 tdi of cordoba vr6 turbo.. |
Quote:
sloeg hij ook aan? vroeg me namelijk af hoe dat zit met je immobiliser |
Sloeg nog niet aan. Kan ook niet, heb nog geen riemen aangesloten etc.
Binnenkort even proberen met de externe pomp eraan, nu zijn alle leidingen namelijk nog voor de diesel. Ach, nu eerst de loods wat opruimen dat we plaats krijgen voor de golf. Vanaf zondag heb ik er nog een auto bij voor 2 maanden, dus in die 2 maanden moet de complete ombouw van gti naar tdi gedaan worden. Het gti blok komt overigens in een golf 1, en als de golf 2 tdi klaar is gaan we in 1 klap door met een golf 1 tdi :) |
ow ok vandaar, het ziet er in ieder geval veel belovend uit! leuk project, weer eens wat anders ook.
zal goed van ze plek komen met die turbo straks! succes! |
Er zit een lekker tempo in het project zo te zien! ben benieuwd, succes iig!
|
|
nice!! nu nog effe afbouwen, succes! :cool:
|
Leuk project!
Vroeger hadden we op het werk iemand met precies zo'n donkergroene cordoba vr6 op kenteken, rijdt heel leuk. Die hadden ook het interieur, climatronic etc overgebouwd uit een mk3 en de deurpanelen met leer laten bekleden passend bij de rest. Zorgt voor verbaasde reacties, zo'n 6-cilinder geluid uit een cordoba. Turbo er op zou het geheel wel af maken natuurlijk :D |
Heb je niet wat contact gegevens? Als het goed is heeft hij namelijk een bewijs voor de keuring dat het is toegestaan. Scheelt me weer 250€ ;)
Vandaag de steekassen erop, morgen de brandstofpomp en dan kan ik een rondje rijden :) Dan alleen nog de assen veranderen dat ik voor en achter schijf heb en hij kan naar de keuring :) |
En hij is de garage uit gereden :)
http://www.youtube.com/watch?v=xcqFa4FTPi4 |
VR6 diesel???????????? Tikt nogal wat he.
Quote:
van 90 naar 180 door die 2 aanpassingen???? Wel erg veel erbij he. |
Neej, benzine ;)
Moet nog nieuwe olie etc in ;) http://www.youtube.com/watch?v=EoRIk44Faog Het is idd veel, maar niets is onmogelijk. Kan zelfs nog meer, maar dan heb ik binnen een week de krukas kaduuk. |
All times are GMT +1. The time now is 08:23. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.