![]() |
Caddy Mk1 -> (Half) Rat 1.9TD
Ik heb me gistreren maar eens aangemeld na al een paar keer rondgeneust te hebben op dit forum, veel goede info!
Ik rijd op het moment een Audi A3 TDI Ambition '98 en een VW Caddy 1.6D '85: De Caddy wil ik compleet gaan restaureren en upgraden qua motor en onderstel. Wat er al gebeurd is: Kokerbalken gelast 22mm hoofdremcylinder Scirocco 16v voorremmen achter 10cm verlaagd (moet nog een cm of 8 vanaf dmv blad verwijderen) K&N sportluchtfilter (is dezelfde maat als van een PL motor welke ik nog had liggen :)) Uitlaat door de achterbumper met sierstuk De Fire&Ice wielen zijn inmiddels verkocht dus nu rijd ik op een aftans setje ATS cup tot ik de 16" wielen heb gevonden. Wat en nog aan gaat gebeuren: Compleet overspuiten (waarschijnlijk zwart, mat of glans moet ik nog bedenken) GTD of TDI blok Scirocco 16v schijven achter (een extra achteras ligt al bij de lasboer) Voor verlagen Andere wieltjes (ik ben opzoek naar een setje Borbet A 7,5x16 & 9x16) Andere of geen voorbumper Verder ligt er al een nieuwe origineel VW grill met chrome randje, heldere koplampen (heldere verstralers moet ik nog kopen) 2 nieuwe voorschermen pics van de caddy en A3: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Wat er allemaal al aan de A3 is aangepast: KW verlagingset dempers+veren -50mm (-30mm tov Ambition uitvoering) Facelift koplampen Onderlip met mistlampen Facelift achterlichten EGR dicht Kat leeg En wat audio: Pioneer 7400mp, GZNA 4530x, GZNA 2800x Empahser EXT12T3, Audiobahn ABC5002Q compo, de 2 GZ amps komen later in de caddy te liggen. Wat ik allemaal al heb gehad aan VW's: Scirocco 16v '86 (mijn 1e auto :D) Golf 1 16v '79 Golf 1 Cabrio 1.8i '89 Golf 1 1.6 GTI '82 Corrado G60 '90 Golf 2 GTD en nog wat autos van andere merken.. :cool: |
leuk spul!! reed jij zaterdag ook in stadskanaal met de caddy toevallig?
|
Welkom op het forum, caddy beloofd wat voor de toekomst ben benieuwd.
|
Quote:
thnx :cool: Dat was ik niet, de caddy heeft een trommelrem die aanloopt dus ik rijd er niet ver mee.. stadskanaal is 257km :eek: |
dan wast een andere die er verrekt veel op lijkt!! :D
|
leuk spul, waar woon je?? komen mij bekend voor nml
|
mooie wagens joh!
|
:biggrin:
Quote:
Ik woon zelf in tilburg maar de auto reed de laatste 10 jaar in zuid limburg. |
brabant de gekste,
schone wagens! |
Quote:
Dat is eindhoven en omstreken he :wink: Echt schoon zijn ze op het moment niet, de caddy is goed smerig op de achterklep sinds het verhuizen van de uitlaat.. zonnebloemolie van de Lidl rookt toch iets meer dan diesel van de shell :rolleyes: en de A3 heeft nodig een wasbeurt nodig van het snelweg föhnen :mad: |
Quote:
Het is even een tijdje geleden... De toekomst heeft, naast nog veel meer laswerk, gebracht: Voor schroefset Achter blad verwijderd Audi A3 achterklauwen Optima yellowtop accu (+1 in de schuur voor als de audio erin ligt) Corrado halflerenstoelen Borbet A met vlakke deksels (opnieuw gepolijst+mat zwart gespoten) Dunlop SP Sport 9000 (v: 195/40R16, a:215/35R16) Electrische ramen (Alfa 33) 2 voorschermen vervangen ivm deuk en roest Wat er op de plank ligt: Veel verzinkte en daarna gepolijste onderdelen Cabrio dash Golf 2 GTD teller met eigen ontwerp zwarte tellerplaten 1.9TD AAZ blok (ligt er als het meezit vd week in) GTD SB pomp incl verstuivers liggen klaar (iedergeval LDA overzetten naar de AAZ pomp) 90x30x4cm front mount intercooler VDO turbodrukmeter Heldere Hella knipperlichten in de bumpersteungaten (bumper er dus af, was alleen nodig voor de APK ;)) Heldere koplampen in een grill voor enkele koplampen (heb een nieuwe met dubbele en chroom liggen maar dat past niet met mn IC) ![]() ![]() ![]() Even op de laatste foto de tape wegdenken en er een paar mooie ronde knipperlichten in denken ;) ![]() Deze foto is van vandaag na het monteren van de schroefpoten en uitlijnen :) |
De donorkar:
![]() De 1.9TD ![]() ![]() Bezinesteun met nieuw rubber: ![]() Nieuwe distributieriem incl spanrol ![]() Caddy type 4 op basis van een Passat :D ![]() ![]() Torretje eruit ![]() ![]() ![]() De 1.9Td lag er om 21u in.. maar ik heb wat problemen met de dieselaanvoer of mogelijk de dieselpomptiming, straks maar een bij daglicht verder gaan kijken :) |
![]() Dieselaanvoer is opgelost alleen had de automaterialensjaak het speciaal gereedschap nog niet binnen... hopelijk morgen anders kan ik niet naar VWmania :( |
leuk projectje ik hoop dat je hem afkrijgt voor zondag dan succes iig
|
aparte donorkar... golf II met een 1.9 TD?(nu zit ik helemaal niet in de diesels, maar is dat een ori golf II motor?)
|
Quote:
De motor is origineel uit een type 3, dit blok komt uit '98 vermoed ik, de stempels in de kop/blok ed zijn allemaal eind 97 of begin 98 :) De bak die er tegenaan zit was wel een type 2 bak (4S helaas) dus die heb ik voor de handigheid even mee overgezet, mijn eigen 4T kraakte regelmatig naar de 2e versnelling. Ik ga er zo nog even onder kruipen en het roermechanisme af stellen :) Ik heb vanmorgen nog even tijd gehad om het blok wat af te stellen, op het gehoor loopt ie nu redelijk goed en er komt ook geen blauwe rook meer uit de pijp, timing stond veelste laat. |
Ik heb mijn schakelmechanisme ff hobbybob gefixt door een stangetje wat ik van de type 2 had meegenomen korter te maken dan de originele, alles is helemaal dol of afgeschaaft door de voorpijp die er een tijdje tegenaan heeft gehangen. Ik heb iedergeval weer een 5 en de achteruit zit ook waar ie hoort :)
Verder nog even wat fine-tuning gedaan, turbodruk meter gemonteerd en wat slangen ed goed vast gezet. ![]() Hij gaat nu nog maar tot 0.75 bar.. maar dat gaat binnenkort veranderen, ik heb iedergeval zeker geen spijt van de 1.5 dag werk.. en heb volgens mij zelfs al een aandrijfas kapot gereden.. hij bonkt in alle versnellingen op het zelfde ritme bij dezelfde snelheid als aardig wat gas geef. |
![]() Het komt langzaam aan goed... open-air filtertje gekocht op VWmania en mijn radiatorkap alvast gemonteerd :) Ik heb een complete set gereedschap besteld om de dieselpomp ed op tijd te zetten, vergeten ze eerst de helft te bestellen, is het er eindelijk werkt er 1 ding maar half :-X Hopelijk morgen de boel netjes op tijd zetten, maar het vliegt iedergeval nu al een stuk harder dan mijn 1.6Dtje 8) Mijn downpijpje is ook klaar: ![]() 70mm :cool: |
lekker bezig dus?!!
je had meteen je motorruimte zelfde kleur als de rest moeten geven toen je blok eruit lag! maar goed, blokkie erin was belangrijker natuurlijk! |
Inderdaad lekker bezig... mijn dagelijkse werk heeft weinig te maken met autos maar af en toe een keer lekker schroeven is altijd lekker :)
Ik heb het blok overgezet op de brug bij de sloperij van een vriend van me dus ik had verder geen tijd om de motorruimte netjes te maken, dat komt wel als ik de 02A bak erin ga hangen want ik vrees dat de 4S bak die ik meegenomen heb uit de donorkar het niet lang gaat houden ;) |
wat voor bak is een 02a bak dan? 4S is toch gewoon standaard diesel bak? waarom dan niet weer een 4S?
hoor ZOVEEL verschillende dingen over al de bakken! wordt er gek van, denk dat ik 't maar gewoon bij m'n 2y hou (kreeg tip over een 4S omdat deze 'korte versnellingen' zou hebben, dus goed voor sprinten). |
De 4S kan geen bergen koppel aan.. welke 02A moet ik nog even gaan kijken, ik heb er al 1 liggen maar die is van een 1.9D dus zoveel sterker dan mijn 4S zal die niet zijn denk ik.
De 4S heeft precies dezelfde overbreningen 1-4 als een type 1 GTI bak.. tov een 16v bak zou het wel schelen. |
![]() Na wat lekkages in de dieselpomp, montage van de GTD LDA en andere leuke onderdelen en wat afstellen loopt het torretje nu best aardig en trekt lekker in elke versnellingen :) Na mijn vakantie gaat de intercooler erop en hoop ik een Garrett T3 (of andere turbo) te hebben zodat de downpipe erop kan en ik kan beginnen aan de 60mm demperloze uitlaat. |
ziet er netjes uit...zet je er ook nog een plastic kap op zoals die op een golf 3 tdi zit?
|
Netjes? ik heb nog heel wat poets, verzink/polijst en spuitwerk onder de kap te gaan ;)
Ik ben wel opzoek naar zo'n kap maar die gaan meestal met de motoren mee op de sloop.. en wie de motoren kopen gooien ze waarschijnlijk weer weg omdat ze er 2 hebben :frown: Dus als je er 1 hebt of weet te liggen, graag :) |
Ziet er wel strak uit, nog gedacht om je laadbakje te bekleden met hout. Heb ik toen bij retromania in antwerpen bij een belg gezien stond superstoer. Succes verder met je projekten
|
Quote:
ik ben meubelmaker, zal ik 'm betimmeren?? ;) |
Hout staat wel tof bij een echte retrobak (in de kleur groen ofzo) maar waarschijnlijk word de caddy mat grijs met hier en daar wat blinkende delen dus daar staat hout niet echt bij vind ik en daarnaast wil de auto zo licht mogelijk houden dus bakbekleding staat niet op de verlanglijst ;)
Of het extra gewicht moet gecompenseerd worden met extra vermogen zoals een intercooler :biggrin: Ik had een Renault IC (herkend iemand het model?) liggen die precies voor en om mijn radiateur past dus ik ben een avondje creatief geweest met een stuk 57mm buis en een aantal stukken slang die ik op de sloop gesprokkeld heb: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1.9TD intercooler 8) De voorlopige slangen en buis (ga er nog bochten aan lassen) ga ik later vervangen door nieuwe kortere slangen en aluminium buis. |
Goed bezig Maarten!
|
super man echt lekker bezig succes verder ermee
mzzl mark |
Het begint inderdaad al lekker op te schieten, straks nog even de IC slangen netjes maklen en mooie beugel maken voor de IC en de knipperlichten in de bumpersteungaten monteren :)
Morgen krijg ik als het goed is een enkel grilletje dus heb mn koplampjes er alvast maar in gehangen: ![]() |
Het tellerhuis wat in het toekomstige cabriodash gemonteerd gaat worden:
![]() Dit was een 1e testje met stickers.. iets netter (of vooraf laten) uitsnijden zou wel mooier zijn maar gelukkig valt een stuk van de buitenste rand weg anders was de sticker 1mm te klein. Nu nog even de watertemp en brandstof.. en 1 zonder porsche in de toerenteller, per ongeluk het verkeerde ontwerp richting de stickerboer gemaild :( |
Fijne kilometerstand :D
|
En heb je al foto's met het grilletje erin?
|
Junior01>
tja als de teller nu op 0 of 145234 staat als ik die vervang maakt toch weinig uit ;) BRT> Ik heb gisteren een ander VW logo erop gezet dus die zet ik er vanavond ff in.. maar zoals je weet heb ik dit weekend eerst nog een turbo te vervangen, Garrett T2's zijn toch niet je van het :( ![]() KKK K24 komt er voor in de plaat :cool: |
Ja, ik weet het prioriteiten stellen. Turbo is nu veel belangrijker. Maar een steen door je radiator is ook vervelend.
|
Dan zou eerst mijn intercooler eraan gaan want die is stukke groter dan mijn radaiteur ;) (zie foto hierboven)
|
Das waar.
|
Prioriteit 1:
![]() ![]() KKK K24 met 70mm DP, op de achtergrond ligt de oude Garrett T2 met standaard DP.. Alleen heb ik nog een klein probleempje met de olieretour, die op de Garrett zit geschroeft in de turbo, op de K24 zit die met een flens gemonteerd dus daar ga ik een adapter voor laten draaien :) Toevallig had iemand nog een enkel grilletje liggen: ![]() :cool: |
De turbo zit er inmiddels op en fluit een vrolijk deuntje (en trek door mijn koppeling heen en heb al een homokineet over de helft gereden :rolleyes: )
![]() ![]() ![]() ![]() 60mm :D ik heb 2 dagen zonder dempers rond gereden, de turbofluit is vet maar verder leek het geluid meer op een Scania V8.. dus vandaag maar even een cherrybomb gehaald.. :) |
All times are GMT +1. The time now is 10:34. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.