Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Golf 1 GTI 1979 ReMaKe (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=74502)

willemse 30-08-2010 20:59

Golf 1 GTI 1979 ReMaKe
 
Sinds ik al een tijdje lid ben van het volksforum en ik al heel veel andere golf projecten heb bekeken begon het bij mij ook te kriebelen.
Ik wil mijn golf ook helemaal perfect hebben.

Ik zal me eerst even voorstellen, want het is alweer een tijdje geleden dat ik dat heb gedaan, en de meeste zullen me dan ook niet kennen.

Ik ben Willem, kom uit barneveld, en heb een golf1 gti uit 1979. voor werk ben ik timmerman en heb als hobby de golf thuis staan.
De golf heb ik sinds mei vorig jaar en vond het nu wel is tijd om m uit elkaar te halen om het helemaal op te knappen van begin tot einde.

dit is m;






Met de motor uitbouwen ben ik al iets begonnen, maar omdat ik weinig verstand van autos en motoren heb, duurt het wel ff tot ik iets voor elkaar heb, daarom hoop ik ook dat jullie me af en toe kunnen helpen

ik ben nu zover gekomen dat ik alleen de aandrijfassen en de 3 motorsteunen los hoef te maken om de motor eruit te tillen. die aandrijfas zit aardig vast moet k zeggen pff
hij staat er nu zo bij:



Groeten

Thijs. 30-08-2010 21:07

Heeeeel erg ruig zo'n GTI met kleine lichten, ook erg ruige kleur heb je ;)

Aandrijfassen is ook een gekloot, heb ze bij mij aan een kant los gekregen maar aan de andere kant helaas nog niet. Het beste helpt om een bitje te halen wat de bout past en dan met een luchthamer los zien te krijgen. Wat je ook kunt doen is proberen om eerst links los te krijgen en dan kun je met de rechter aandrijf as nog gemonteerd ook het blok eruit halen. Dan kun je er ook allemaal wat makkelijker bij.

En voor de rest takel je de motor er zo uit

willemse 30-08-2010 21:12

hehe ja die aandrijfassen zitten lekker vast bij t wiel ja. morgen maar een soort van luchthamer meenemen vant werk, daar moet t wel mee lukken heb k het id van.
verder heb ik ze bij de kant van de motor al los zitten.

al met al ben ik wel een aantal avondes met de auto bezig geweest, met het vraagbaak van de golf erbij natuurlijk :rolleyes:

Zollie 30-08-2010 21:25

wielkant gewoon goed in de WD40 spuiten paar dagen, dan ratel erop, flinke pijp erover, iemand op de rem zetten en op de buis/ratel gaan staan :)

ErikvanBilsen 30-08-2010 21:27

Zou geen ratel pakken, bij mij brak het pinnetje af. Ik zou gaan voor het t-stuk, deze kan net wat meer hebben. Hiermee is het bij mij gelukt.

Verder succes, kleine achterlichten doen het altijd goed.

Erik.

Maartenmk1 30-08-2010 21:54

Gaaf een GTI met kleine achterlichten in deze kleur! Succes!:D

Audilimburg 30-08-2010 22:23

Nette basis voor een restauratie en zeker de mooie om weer mooi origineel te maken, met een leuk setje velgen eronder.

Slim gedaan met die plakbandjes met codes hoe je alles weer moet aansluiten straks. Zo heb ik het ook gedaan en daar was ik erg blij om toen ik een week of wat geleden alles weer aan elkaar ging knopen. Stelde zodoende niks meer voor.

Succes met je project en zorg dat je veel foto's maakt van de voortgang!

sander-ja 31-08-2010 09:37

Leuke auto, is zeker het opknappen waard! Wordt de auto geheel in orginele staat teruggebracht, of gewoon naar eigen smaak opgeknapt (verlaagd, dikke wielen etc..)?

LRR 31-08-2010 11:03

Ik zeg......laag met dikke wielen ;)

Maar zonder gekheid, een hele mooie basis om iets leuks van te maken.
Heerlijk kleurtje ook in combinatie met de kleine achterlichten en zo.

caddy ron 31-08-2010 11:45

Lekker zo'n originele gti fijn dat je deze gaat opknappen.
Tipje voor de aandrijfassen.
Wiel op de grond laten staan, dikke 30er dop erop met een t-stuk en dan een pijp eroverheen, zo krijg je hem het beste los. Meestal een luchtratel wil niet echt helpen als ie al zolang vastzit.
Ik blijf dit topic volgen. Vragen altijd hier neerzetten, hier zitten genoeg mensen op het forum die je kunnen helpen.
Succes ermee.
Groetjes Ron

willemse 31-08-2010 16:45

bedankt voor de leuke reacties allemaal!

ik heb nu de luchthamer-sleutel meegenomen van me werk, maar heb r net zon beetje een minuut vol erop gezeten maar geen beweging erin te krijgen! ik zat zelfs nog te twijfelen of k wel de goeie kant op draai :screwy: ik neem aan dat die bout wel "normale" schroefdraad heeft toch? dat k linksom draai dat ie dan wel los hoort te komen?

willemse 31-08-2010 16:47

Quote:
Originally Posted by Talstra
Net voordat jij deze auto gekocht heb, ben ik hem wezen bekijken. Een goede basis met wel wat aandachtspunten, meen ik mij te herinneren. Sowieso de waterbak tegen het schutbord aan de bestuurderszijde en de bodem aan de bijrijderskant. Maar al met al een een über-Golf en dito kleur.


ja klopt ja, k ga nog een paar grote gaten vinden heb ik het id. ach ja lekker rustig aan eraan werken, en het goed voor mekaar maken. voor minder doe ik het niet!
heb daarom ook de tijd ermee :)

willemse 31-08-2010 16:49

Quote:
Originally Posted by Audilimburg
Nette basis voor een restauratie en zeker de mooie om weer mooi origineel te maken, met een leuk setje velgen eronder.

Slim gedaan met die plakbandjes met codes hoe je alles weer moet aansluiten straks. Zo heb ik het ook gedaan en daar was ik erg blij om toen ik een week of wat geleden alles weer aan elkaar ging knopen. Stelde zodoende niks meer voor.

Succes met je project en zorg dat je veel foto's maakt van de voortgang!


hehe dat heb ik ook bij jou gezien en leek me ook wel erg handig;)
komt goed, ieder uurtje dat ik tijd heb gaat in de golf zitten:)

willemse 31-08-2010 17:07

Quote:
Originally Posted by sander-ja
Leuke auto, is zeker het opknappen waard! Wordt de auto geheel in orginele staat teruggebracht, of gewoon naar eigen smaak opgeknapt (verlaagd, dikke wielen etc..)?


de golf word helemaal origineel qua carrosserie, bedoel dan dezelfde kleur enzo. motorisch ben ik er nog niet echt over uit, zit eraan te denken die nog sneller te maken..
voor de rest ist verlagen en dikke velgen eronder..

caddy ron 31-08-2010 20:27

zei ik toch dat dat waarschijnlijk niets word met de lucht-ratel. Gewoon zo doen zoals ik al had beschreven, anders heb je zo de moer helemaal kapot, en ja linksom is los.
Succes.
Groetjes ron

arnout99cc 31-08-2010 20:30

Wordt een mooi project!

Die aandrijfassen zijn inderdaad klote. Ik neem aan dat je ze nog niet rond hebt gedraaid? Weet je zeker dat je de goeie tools hebt? Bij mij zaten ze geloof ik vast met een 12kant ipv de standaard inbus.

jeroenmk1 31-08-2010 20:36

he willem in iedergeval sucses met je project en leuk weer een timmerman erbij ik namelijk ook veel plezier met je project :thumbup:

willemse 31-08-2010 20:42

yesss ik heb m los gekregen! en idd zoals caddy ron zei met de hand en a lot of spierkracht.

dit is alles wat ik ervoor nodig heb gehad ex mij en me moeder die even voor mij op de rem trapte:)




verder kon ik niet veel aan de motor doen omdat ik nog geen motor-takel tot mijn beschikking heb dus ben maar een beetje aan mijn dashboard begonnen

voor;




en nadat ik alles gelabelt en eruit heb gehaald;




groeten!

willemse 31-08-2010 20:45

Quote:
Originally Posted by arnout99cc
Wordt een mooi project!

Die aandrijfassen zijn inderdaad klote. Ik neem aan dat je ze nog niet rond hebt gedraaid? Weet je zeker dat je de goeie tools hebt? Bij mij zaten ze geloof ik vast met een 12kant ipv de standaard inbus.



het is een 10-tand volgens mij.. heet een veeltands-dop namelijk de M-8,
ook daar had ik geluk mee want in de winkel stond ik nog te twijfelen of het nou de M-6 was of de M-8..

maar het ging eigenlijk om de bout die aan de buitenkant zit (aan de wielkant) die zit aardig vast, maar zoals je al kunt lezen is t al opgelost:D

grtz

Thijs. 31-08-2010 20:50

Zonder takel kan het ook hoor. Gewoon een pallet oid regelen en daar het blok op liggen en de auto optillen. Zo hebben we het ook een keer gedaan.

corrado-usa 31-08-2010 20:51

zieter goed uit.is aleen erg mooie mk1 gti.
zal dit topic in de gaten houden. :thumbup:

willemse 31-08-2010 21:31

Quote:
Originally Posted by Thijs.
Zonder takel kan het ook hoor. Gewoon een pallet oid regelen en daar het blok op liggen en de auto optillen. Zo hebben we het ook een keer gedaan.


okej, das idd ook wel een goed id! maar is dat niet zwaar dan om op te tillen..? me assen moeten er wel onder blijven zitten omdat ik de golf niet full time in de garage kan laten staan..

willemse 31-08-2010 21:32

Quote:
Originally Posted by fire and ice vr6
zieter goed uit.is aleen erg mooie mk1 gti.
zal dit topic in de gaten houden. :thumbup:


thnx! altijd leuk om aanmoediging te krijgen:)

ErikvanBilsen 31-08-2010 21:36

Quote:
Originally Posted by Thijs.
Zonder takel kan het ook hoor. Gewoon een pallet oid regelen en daar het blok op liggen en de auto optillen. Zo hebben we het ook een keer gedaan.


Zo hebben we dat dus bij de mijne gedaan,
Foto's staan in mijn project topic en dan een pagina terug, in mijn onderschrift staat de link.
Wij hebben de auto met de takel omhoog getrokken, want de aandrijfassen gingen bij mij niet los (bijde kanten niet) omdat ik die tool niet had, moet er toch nog us voor gaan kijken. Hoe heet die precies? meerkant M8?
Je moet de auto achter gewoon op de wielen laten staan en dan voor omhoog trekken, maar je moet toch een redelijk stukje omhoog dus met de hand word zwaar.

Verder succes met het project!

Erik.

caddy ron 01-09-2010 09:31

Goed man dat het met de assen gelukt is, mooi interieur dat ruitjes motief, super :thumbup:
Groetjes ron

willemse 01-09-2010 17:44

Quote:
Originally Posted by ErikvanBilsen
Zo hebben we dat dus bij de mijne gedaan,
Foto's staan in mijn project topic en dan een pagina terug, in mijn onderschrift staat de link.
Wij hebben de auto met de takel omhoog getrokken, want de aandrijfassen gingen bij mij niet los (bijde kanten niet) omdat ik die tool niet had, moet er toch nog us voor gaan kijken. Hoe heet die precies? meerkant M8?
Je moet de auto achter gewoon op de wielen laten staan en dan voor omhoog trekken, maar je moet toch een redelijk stukje omhoog dus met de hand word zwaar.

Verder succes met het project!

Erik.



okej, nee ik heb net een takel geregeld bij me oom, die had er 1 opt werk staan.. zaterdag komt de motor eruit..
ja de veeltand-dop ist.. maat M8 ik heb m ook moeten kopen. het is te koop bij brezan en andere automaterialen winkels. k zal anders vanavond wel ff een foto maken..

thnx! met t project komt t wel goed dacht ik zo, ben net nog ff bezig geweest benzine uit de tank te laten lopen.. het kwam er een beetje uit bij de retour slang :rolleyes:

grtz

bprijs 01-09-2010 19:28

Mooi project, ik ben dol op kleine achterlichten, die grote kunnen mij gestolen worden :tongue:
Heel veel succes ik hou je project zeker in de gaten.

willemse 01-09-2010 20:37

hehe ja die met de kleine achterlichten vind ik ook t mooist!

ben net ff met dashboard bezig geweest tot t donker werd. maar das nog best een gezoek om al die boutjes en schroefjes te vinden!
heb bijna de verwarming/ventilator eruit, toen werd t donker..

hier de beloofde foto's van de zogehete veeltand-dop:)






grtz

The Skinnmeister 01-09-2010 20:50

Gaaf hoor zo'n org. GTI met kleine achterlichten :thumbup:
Mooi dat deze goed aangepakt gaat worden!!

caddy ron 01-09-2010 20:51

Soort tork is dit, een tip voordat je eraan begint, even wat kruipolie in het gatje spuiten, eventueel met lucht schoonmaken en als je de tork erin zet lichtjes met een hamer erop tikken. Vaak worden ze er niet goed ingezet en wordt alles kapotgedraaid.
Succes.
Groetjes ron

Tiefleger 01-09-2010 21:40

Mooi project. Ik heb zelf een 2-77' GTI waar ik binnenkort aan ga beginnen. Ik zou wel eerst het interieur eruit halen voordat je het misschien vies maakt of beschadigd. Succes met je project. :thumbup: :thumbup:

ErikvanBilsen 01-09-2010 21:46

Bedankt voor de info en foto's,
Ga morgen even naar een automaterialenzaak.

Met takel is inderdaad stukje idealer.

Erik.

willemse 02-09-2010 15:51

Quote:
Originally Posted by Tiefleger
Mooi project. Ik heb zelf een 2-77' GTI waar ik binnenkort aan ga beginnen. Ik zou wel eerst het interieur eruit halen voordat je het misschien vies maakt of beschadigd. Succes met je project. :thumbup: :thumbup:


is al beschadigd en heleboel kleurverschil is er ook al te zien.. check de foto's;)

die worden denk ik ook maar opnieuw bekleed.

willemse 04-09-2010 16:59

vandaag de motor eruit getakeld. t ging eigenlijk vlekkeloos totdat de motorsteun vast bleef zitten.. maar na ff wrikken en doen hebben we die er ook tussenuit gekregen;



nu heb ik een motorbok gekocht en wil m daarop hangen, het is er 1 van datona, via marktplaats gekocht. mij is verteld dat ik m aan de motorblok kan hangen als de versnellingsbak weg is, maar moet de koppeling er helemaal af dan? zie foto>




en dit is de motorbok:




grtz willem

Domi 04-09-2010 17:08

Koppeling en drukgroep hoeft er niet af als de pennen (waar je de bouten doorheen drukt) die aan de bok zitten lang genoeg zijn.
Ik moest drukgroep koppeling en vliegwiel eraf halen.

Audilimburg 04-09-2010 17:36

En volgens mij hadden ofwel Knedel of Knarf hier op het forum een andere manier om het blok te bevestigen. Toevallig pas nog in een topic gelezen van volgens mij Thijs.

Domi 04-09-2010 17:37

De bok aan de achterzijde van het blok.



golf1gti83 06-09-2010 07:38

mooie basis, en goed bezig
die van mij is bijna klaar(golf 1 gti 83)
tip, gebruik zo veel mogenlijk weer, want je bent geneigt alles nieuw te kopen
wanneer dat nog ergens leverbaar is
hier op het forum werdt al eens een bedrag genoemd van 10.000 euro
voor een volledige restaurtatie,(wanneer je het meeste zelf doet)
en dat klopt helaas :wow:
succes

LRR 06-09-2010 12:45

Je blok moet zo met koppeling en al passen op de bok.
Heb zelf precies dezelfde thuis en die heeft eraan gehangen..
Ik heb wel stukken draadeind gebruikt ipv bouten omdat anders
de koppeling tegen de bok komt !!

Verder goed bezig !!!!

willemse 06-09-2010 15:52

Quote:
Originally Posted by golf1gti83
mooie basis, en goed bezig
die van mij is bijna klaar(golf 1 gti 83)
tip, gebruik zo veel mogenlijk weer, want je bent geneigt alles nieuw te kopen
wanneer dat nog ergens leverbaar is
hier op het forum werdt al eens een bedrag genoemd van 10.000 euro
voor een volledige restaurtatie,(wanneer je het meeste zelf doet)
en dat klopt helaas :wow:
succes



sssst :tongue:

maar bedankt voor de tip!;)


All times are GMT +1. The time now is 05:50.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.