Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   16v loopt na 30 sec slecht (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=74839)

steven16v 08-09-2010 13:08

16v loopt na 30 sec slecht
 
Mijn 16v KR begint na 30 sec slecht te lopen. Als ik hem dan uit doe en gelijk weer aan zet dan loopt hij weer prima, maar na 30 sec begint hij weer slecht te lopen, lijkt dan of de ontsteking helemaal verkeerd staat. Of dat hij op 3 cilinders loopt.

Dit had hij op het 1 of andere moment. Deed het voorheen prima.

Wat ik al gedaan heb is het volgende:

-ontsteking afgesteld dmv strobolamp, 6 graden voorontsteking
-alle vacuum slangen gecontroleerd/vervangen
-andere gasklep
-andere computer in de waterbak
-andere STK
-luchtweger schoongemaakt
-alle sensoren los gekoppeld. Loopt dan nog eerst goed en daarna slecht.
-injectoren ultrasoon gereinigd, vernevelen goed. Nieuwe rubbers
-nieuwe benzinepomp (genoeg opbrengst)

Heb alleen de computer in de middenconsole nog niet vervangen. Misschien dat het daar aan ligt? Of heeft iemand anders nog een idee?

sinan 08-09-2010 21:29

de enige wat de computer doet in de middenconsole
is de toerental regelen
hij regelt alleen de stationair toerental klep (STK)
hoe ziet het uit met je bobine
en misschien je bougiekabels??

steven16v 08-09-2010 21:48

Moet zeggen dat de STK het ook niet doet. Dus wil toch denk ik die computer vervangen.

Bougiekabels zijn zo goed als nieuw. Maar als die slecht zijn zal hij ook niet eerst 30 seconden goed lopen. Hetzelfde geld denk ik voor de bobine. Of zit ik verkeerd te denken?

steven16v 09-09-2010 11:19

Duik vanavond de schuur weer in. Dus als iemand nog iets weet wat ik kan proberen, let me know.

Sjeesbeest 09-09-2010 13:17

thermotijdschakelaar ook gecontroleerd en de koudestartinjector en de warmdraairegelaar?

bedoel je met die computer in je middenconsole het relais 244?

steven16v 09-09-2010 13:54

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
thermotijdschakelaar ook gecontroleerd en de koudestartinjector en de warmdraairegelaar?

bedoel je met die computer in je middenconsole het relais 244?


Die sensoren heb ik dus allemaal afgekoppelt. Ook van de warmdraairegelaar. En dat maakte geen verschil. Geloof dat die thermotijdschakelaar alleen onder de 35gr werkt en dan dus ook de koudestartinjector. Maar de motor gaat ook slecht lopen bij een warme motor.

Ja bedoel die computer idd. Staat iig in het groot nr 244 op. Dat duidt dus de relais aan in de zekeringkast? Of noem jij dat kastje een relais?

Sjeesbeest 09-09-2010 14:51

die heb ik gister net uit de wagen getrokken omdat mijn 16v straks op carbs gaat lopen (en nee ik verkoop m niet, testen mag wel). Alle vacuumdozen worden door dat kastje aangestuurd en 1 thermoswitch in de kop zit erop, tevens zit de nullastschakelaar en stationeerregelaar hier ook op.

Heb je het inlaat traject al gecontroleerd op scheuren in het rubber? Nullastschakelaar gecontroleerd op schakelen?

Het lijkt mij als de motor warm aan het worden is, en dat dan de motor slecht gaat lopen dat er dan ergens een valse lucht wordt aangezogen.

steven16v 09-09-2010 15:02

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
die heb ik gister net uit de wagen getrokken omdat mijn 16v straks op carbs gaat lopen (en nee ik verkoop m niet, testen mag wel). Alle vacuumdozen worden door dat kastje aangestuurd en 1 thermoswitch in de kop zit erop, tevens zit de nullastschakelaar en stationeerregelaar hier ook op.


Waar kom je vandaan als ik hem eventueel wil testen. :)
En wat bedoel je met vacuumdozen?

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
Heb je het inlaat traject al gecontroleerd op scheuren in het rubber?


Ja heb ik gecontroleerd. Is eigenlijk allemaal nieuw.

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
Nullastschakelaar gecontroleerd op schakelen?


Ja schakelt gewoon. (doorgemeten) En heb tevens een andere geprobeerd.

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
Het lijkt mij als de motor warm aan het worden is, en dat dan de motor slecht gaat lopen dat er dan ergens een valse lucht wordt aangezogen.


Dat verklaart niet waarom hij het dan wel eerst weer 30 sec goed doet als je hem uit doet en gelijk weer aan zet. Zit maar 4 seconden tussen. In die tijd kan hij echt niet afkoelen.

Sjeesbeest 09-09-2010 15:23

uit Enschede vlakbij WC deppenbroek

die vacuum gevallen zitten aan je luchtfilterbak

J-9A-N 09-09-2010 15:40

Misschien een hydraulische klepstoter/oliedruk probleem.
Denk aan een stoter die zich te ver "oppompt" waardoor er naar verloop van tijd een klep open blijft staan.

Dit kan ook verklaren waarom je backfire's krijgt.

steven16v 09-09-2010 15:41

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
uit Enschede vlakbij WC deppenbroek

die vacuum gevallen zitten aan je luchtfilterbak


Enschede is nog redelijk dichtbij.

Hou het in mijn achterhoofd.


Die vaccuumklep van mijn luchtfilterbak gebruik ik niet. Jij bedoelt die aan de buitenkant zit denk ik of niet. Waar dient die eigenlijk voor?

Sjeesbeest 09-09-2010 15:48

1 ervan zorgt voor extra inpuiting zover ik weet.

Heb jij je MFA aangesloten? zo ja dan heb je een vacuum aansluiting achter op je dash, als je die afgetakt heb van je vacuum naar je computer en deze is niet lekker meer dan werkt je voorontsteking niet goed of helemaal niet.

blijft je brandstofpomp ook gewoon draaien of hoor je die langzamer gaan? Brandstoffilter ook al nagekeken?

Dat van die hydrolische stoter vind ik vaag ....... nog nooit van gehoord eigelijk maar het zou kunnen in theorie.

steven16v 09-09-2010 16:02

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
1 ervan zorgt voor extra inpuiting zover ik weet.

Heb jij je MFA aangesloten? zo ja dan heb je een vacuum aansluiting achter op je dash, als je die afgetakt heb van je vacuum naar je computer en deze is niet lekker meer dan werkt je voorontsteking niet goed of helemaal niet.

blijft je brandstofpomp ook gewoon draaien of hoor je die langzamer gaan? Brandstoffilter ook al nagekeken?

Dat van die hydrolische stoter vind ik vaag ....... nog nooit van gehoord eigelijk maar het zou kunnen in theorie.


Heb geen MFA aangesloten. En heb de originele teller van de golf 1 gebruikt. De 16v zit trouwens in een golf 1.

Ik heb 1 vaccuumslang van de inlaat naar rembekrachtiger. Daar zit een aftakking op, en van daaruit loopt een dun slangetje naar de computer in de waterbak. Volgens mij zorgt die voor de voorontsteking. En die slang is gewoon goed.

Brandstofpomp blijft geloof ik gewoon normaal draaien als de motor loopt. Er zit een zo goed als nieuwe op. Heb die juist vervangen omdat ik de oude niet meer vertrouwde. Zal het vanavond eens proberen met die oude.

Brandstoffilter heb ik er al tussenuit gehaalt. Maakt geen verschil.

Sjeesbeest 09-09-2010 16:10

ontsteking zelf al gewisseld? Misschien dat de hall-gever niet 100 meer is?

steven16v 09-09-2010 16:16

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
Misschien een hydraulische klepstoter/oliedruk probleem.
Denk aan een stoter die zich te ver "oppompt" waardoor er naar verloop van tijd een klep open blijft staan.

Dit kan ook verklaren waarom je backfire's krijgt.


Moet zeggen dat de kleppen wel iets tikken. Niet allemaal. Zo te horen 2 of 3. Hele motor is opnieuw opgebouwd op de klepstoters na. Dacht dat die nog wel redelijk waren. (10 euro x16 was ook de doorslaggevende factor dat ik ze niet vervangen heb :tongue: )

Heb er ook nog niet veel mee gereden. Dus misschien dat er 1 of 2 nog niet helemaal gevult zijn..?

Dat had ik inderdaad op mijn lijstje staan. Maar wil eerst de anderen dingen uitsluiten.

Maar je zou inderdaad wel eens een goed punt kunnen hebben.

steven16v 09-09-2010 16:18

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
ontsteking zelf al gewisseld? Misschien dat de hall-gever niet 100 meer is?


Nog niet. Zal dat vanavond ook eens doen.

:thumbup:

Sjeesbeest 09-09-2010 21:46

en ?

steven16v 10-09-2010 09:53

Helaas kon ik gisteravond niet bij mijn crossauto. Dat is ook een 16v KR en daar wilde ik de onderdelen mee omwisselen.

Dus dat wordt pas volgende week.

Heb al wel een lambdasonde in de uitlaat gemonteerd voor de air flow meter. Zo heb ik straks iig een indicatie of het mengsel niet te arm of te rijk staat.

Volgende week hoop ik meer te weten.

Sjeesbeest 10-09-2010 11:24

een compleetsetje met die lambdasonde? Moet ik ook nog hebben voor mijn ombouw project om de motor in de gaten te houden :)

De Limburger 10-09-2010 11:28

Er zit ook een regeling op je blok, die regeld je lambda of zoiets, ik zeg je stuur even een Pb. Naar eddyvwone hier op het forum, ik geloof dat die het zelfde probleem heeft gehad, en na vervanging van die ene sensor of regeling liep de motor weer correct.
Gr Ronnie

steven16v 10-09-2010 12:05

KR heeft geen lambda. Dus dat gaat bij mij niet op helaas.

Het is een air flow meter van van kronenburg met een standaard 1 draads lambda sensor.

J-9A-N 14-09-2010 21:22

Probleem al opgelost?

steven16v 15-09-2010 17:28

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er deze week nog niet naar gekeken heb. Denk dat ik er morgenavond weer mee bezig ga. Hou jullie op de hoogte.

steven16v 16-09-2010 22:30

Ben er vanavond weer mee bezig geweest. Heb hem helaas niet kunnen laten lopen omdat mijn uitlaat bij de lasser ligt omdat er een rvs bout opgelast moet worden voor de lambdasonde voor mijn air flow meter.

Maar heb mijn vdo computer vervangen wat in de middenconsole ligt met de hoop dat de STK nu wel doet/trilt bij het op contact zetten. Maar helaas het werkt nog niet. De nieuwe vdo computer kwam van een goed stationair lopende auto af. Dus die moet goed zijn.

Heb nog wel een aantal draden los liggen bij de zekeringkast. Wie weet waar die van zijn?

-rood/zwarte draad met amp klem en witte huls erom heen.
-gele draad met amp klem en witte huls erom heen.
-wit/rode draad en groen/zwarte draad aan 2 amp klemmen gezamelijk met 1 zwarte huls.

Wie o wie weet waar losliggende draden van zijn? Of wie weet waar het nog meer aan kan liggen waarom de stk niet trilt?

Sjeesbeest 17-09-2010 06:11

Hoi,

De 2 stekkers (1 grote en die ene met die 2 witte draden) zijn voor het
244 relais op de achtergront zie je idd nog die andere stekker met die draden
deze zijn volgens mij van de thermotijdschakelaar maar dat zal ik vanavond
even kijken omdat ik er toch alles uitgesloopt heb omdat ik met carbs
ga rijden op mijn 16 bepper.

Mocht iemand eerder hier een antwoord neer gooien dan lees ik het wel



steven16v 17-09-2010 08:21

Thanks voor de foto.

Dat heb ik zo inderdaad wel aangesloten. Maar dan werkt het helaas nog niet.

Als je eens wil kijken waar die andere losliggende draden voor zijn en waar ze op aangesloten moeten worden zal dat perfect zijn! :)

Sjeesbeest 17-09-2010 17:08

-rood/zwarte draad met amp klem en witte huls erom heen. = toerentalsignaal, deze gaat ook naar je relais 244 (er zit een extra 1 polige stekker bij je bobine en deze hangt dus ook aan je bobine op klem 15+)

-gele draad met amp klem en witte huls erom heen. = olie druk 1,8 bar

-wit/rode draad en groen/zwarte draad aan 2 amp klemmen gezamelijk met 1 zwarte huls = wit/rode ging bij mij naar een loze stekker bij de linker koplamp (zou ook een buitentempsensor moeten zijn net als de buitentemp bij de rechterkoplamp voor de mfa en de groen/zwarte naar een kleine tempsensor achter op de kop boven het uitlaatspruitstuk.


Heb je wel een goede massa aan het blok???

De computer moet minimaal 1 tempsensor aangesloten hebben om goed te kunnen werken

steven16v 17-09-2010 20:44

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
-rood/zwarte draad met amp klem en witte huls erom heen. = toerentalsignaal, deze gaat ook naar je relais 244 (er zit een extra 1 polige stekker bij je bobine en deze hangt dus ook aan je bobine op klem 15+)


Toerenteller werkt wel gewoon. Zou kunnen omdat ik de originele toerenteller van de golf 1 heb gebruikt. (wat bedoel je met klem 15+?)

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
-gele draad met amp klem en witte huls erom heen. = olie druk 1,8 bar


Ik heb een aparte vdo oliedrukmeter met aparte sensor. Dus die draad zou ik los kunnen laten liggen.

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
-wit/rode draad en groen/zwarte draad aan 2 amp klemmen gezamelijk met 1 zwarte huls = wit/rode ging bij mij naar een loze stekker bij de linker koplamp (zou ook een buitentempsensor moeten zijn net als de buitentemp bij de rechterkoplamp voor de mfa en de groen/zwarte naar een kleine tempsensor achter op de kop boven het uitlaatspruitstuk.


Zou inderdaad van de buitentemperatuursensor voor de mfa kunnen zijn. Die ligt inderaad nog los in de motorruimte

De temperatuursensor op de kop heb ik wel aangesloten. Maar waar moet die groen/zwarte draad op bij de zekeringkast?

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
Heb je wel een goede massa aan het blok???


Ja heb zeker een goede massa. Al meerdere malen gecontroleerd.

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
De computer moet minimaal 1 tempsensor aangesloten hebben om goed te kunnen werken


Heb de temperatuursensor aangesloten wat origineel in de tellerunit zit. Die tempsensor zit aan de zijkant van de kop.


Vind het nog steeds raar dat de stk niet gewoon werkt. Zit bijna zondere ideeen van wat het nog meer kan zijn?

Somebody? :confused:

Sjeesbeest 17-09-2010 21:26

werkt je nullastschakelaar ook? Bij de kr zijn er maar 2 draden.

Die geledraad is als de druk lager is dan 1,8 bar dat je dan een waarschuwing krijgt, maar deze gaat naar het dash en niet naar de comp....... dus je zou zonder kunnen.

De blauw/witte gaat naar de computer van de temp

heb je ook als eens je ontstekingsmodule gewisseld ?

edit: Je heb toch wel je vacuum aangesloten op de comp he?

steven16v 18-09-2010 08:19

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
werkt je nullastschakelaar ook? Bij de kr zijn er maar 2 draden.

Die geledraad is als de druk lager is dan 1,8 bar dat je dan een waarschuwing krijgt, maar deze gaat naar het dash en niet naar de comp....... dus je zou zonder kunnen.

De blauw/witte gaat naar de computer van de temp

heb je ook als eens je ontstekingsmodule gewisseld ?

edit: Je heb toch wel je vacuum aangesloten op de comp he?


Nullastschakelaar werkt wel. Heb ik doorgemeten en als ik hem indruk dan wil de motor ook afslaan. Komt natuurlijk omdat de STK niet werkt.

Die blauw/witte gaat naar de computer in de waterbak bedoel je?

Ontstekingsmodule nog niet gewisselt. Maar dat verklaart nog niet waarom de STK niet werkt denk ik. (wacht nog steeds op mijn uitlaat, eerder kan ik de motor niet laten lopen)

Vaccuum heb ik idd aangesloten op de computer in de waterbak.

Sjeesbeest 18-09-2010 09:03

Heb je spanning op de voedingsdraden naar relais 244?

steven16v 18-09-2010 09:47

Nog niet na gemeten. Weet je zo welke kleuren dat zijn? Rood/zwart en bruin?

Sjeesbeest 19-09-2010 11:38

volgens schema komt de massa via de bruin/witte binnen en de 12V via bobine rood/zwart en dan heb je nog bruin/zwart die via de drukdoos, die in de buurt hangt van de vacuumdoos die aan je luchtfilterhuis zit, binnenkomt. En een 12V met gewoon zwart draadje.

de STK wordt gevoedt via de witte en de wit/zwart draden, je kunt bij een KR alleen
een STK gebruiken met 2 pinnetjes.

Hier een zeer grote tekening



steven16v 19-09-2010 16:31

Thanks! Zal van de week eens gaan meten.

steven16v 21-09-2010 12:04

Heb net even na gemeten. En het is allemaal goed.

De stk klep hoor je ook wel tikken. Misschien dat ik dan toch toevallig 2 stk's heb die kapot zijn. Heb ze beide ook al doorgespoten met remmenreiniger.

Sjeesbeest 21-09-2010 16:13

Voel je die stk ook zoemen of alleen tikken?

steven16v 21-09-2010 16:22

Alleen tikken. Hij moet zoemen.

Sjeesbeest 21-09-2010 16:28

Heb er ook nog wel 2 liggen om eventueel te testen. (wederom gaat ik ze niet verkopen)

steven16v 21-09-2010 18:09

Misschien heeft een collega er nog 1 liggen. Ik laat het je weten.

Sjeesbeest 02-10-2010 06:25

en?


All times are GMT +1. The time now is 16:44.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.