![]() |
Wielbouten niet los kunnen krijgen
Wilde vandaag even de zomerwielen wisselen voor winterwielen vd auto van mijn ouders.
Heb als arm een pijp gebruikt, maar met geen mogelijkheid los te krijgen. Verlengstuk is gebroken en de dop ook. Wielen staan op 110 Nm. |
Luchtsleutel?
|
Ja, bij een garage idd. Dat is het volgende plan. Maar ik krijg de bouten van mijn auto bv wel makkelijk los, staan op hetzelfde moment.
|
Wielbouten
Quote:
Ook niet met een gewone kruissleutel en verlengbuis? RS |
mischien zitten ze vast geoxideerd? warmstoken? wd40? laten schrikken? anders mag je een beste luchtsleutel gebruiken.
|
D'r zijn al aardig wat dingen die ik met de luchtsleutel niet los kreeg en met de hand wel... ik ga dus ook voor warmstoken, en goed laten vollopen met WD40, paar dagen achter elkaar.
|
lucht sleutel is inderdaad niet altijd stevig genoeg, maar wel zorgen dat je zoveel mogelijk alleen de bout verwarmd.
|
Ik heb 1 keer gehad dat ik de wielen wou omwisselen dat er een bout afbrak, en sinds ding ga ik gewoon na een banden boer en laat ik het voor €20 daar doen.
|
Quote:
dan word het tijd voor een zwaardere lucht sleutel ;) of jij bent natuurlijk verschrikkelijk sterk :D |
Quote:
Spinazie jonge! Met verlengstuk bedoel ik dan. ;) |
Quote:
Ik kan Chris nou niet echt een bonestaak noemen :D |
Quote:
maar ook geen rambo :D |
Meer dan jij met je dikke reet :D
|
Quote:
:D:D:D |
Quote:
buikje oke maar een dikke reet heb ik niet rare lange dweil :D |
.
|
Quote:
Sorry, dat dikke uiteinde is je kop. :tongue: Wat trouwens ook altijd goed werkt bij vastzittende bouten is vloeken. :D |
Keer laten schrikken, iets vaster draaien, tik er op geven.
|
Draai je wel de goede kant op :tongue:
Kan toch niet zo zijn dat, wanneer ze met 110nm zijn vast gedraaid, je ze niet meer los kunt krijgen. Succes :thumbup: |
Echt ongelooflijk, tis alleen altijd bij die ouwe z'n auto. Vorig jaar zijn er ook al wat doppen gesneuveld. Alleen toen met een pijp van een meter lang ging het wel.
Maar dat moet toch niet zo gaan, je moet toch gewoon normaal met je ratel alleen al je bouten los kunnen krijgen, en gaat dat niet, ffies een klein verlengstukje erop.... Zaterdag naar de garage want iedereen heeft het druk blablabla. Eens kijken wat die er van zeggen. |
Volgende keer wat vet op de bouten doen voor montage.....
|
Was ik vergeten te zeggen, copaslip zit er op.
En mijn bouten van m'n Lupo zitten er gewoon zo in, en die draai ik er makkelijk uit met alleen een ratel. |
Quote:
Is dat niet een beetje slapjes dan? Of ben jij zo sterk ;) .. 120Nm. Ik doe het altijd de luchttol, of anders lang verlengstuk. |
als je de dop kapot draait wordt het tijd voor fatsoenlijk gereedschap
|
Quote:
Ja dat zal helpen :D |
Ik heb alles van Stahlwille, die dop die kapot ging was niet van dat merk, maar ik heb ze wel vaker van Stahlwille ook kapot zien gaan.
Maar goed, misschien dat de lage temperatuur mee heeft gespeeld? |
dan moet je zorgen dat je dop 17 ook een Stahlwille dop is :D
ik krijg dingen ook vaak met de luchttol niet los en met een pijp wel. zit natuurlijk veel verschil in luchtollen, want met een fatsoenlijke lukt het makkelijk. heb laatst ook een verlengstuk kapot gedraaid, maar dat was op een aandrijfasmoer. die zit iets steviger vast. als er kopervet aan zit, moet er echt iets mis zijn met je draad. anders kan het toch nooit zo vast zitten? is het bij alle 4/5 de bouten? |
Is bij alle bouten rondom.
|
Quote:
Schrikken? Moet je die kop van Martijn bij de bouten houden. :D |
Martijn, heb je tijd dit weekend?
|
Quote:
en bedankt, zat er nog aan te denken je bandjes op te halen maar dat kun je nu wel schudden :D |
Volgens mij hebben ze met jou 'n beetje te veel geschud. :D
|
Quote:
Volgens mij ken jij de term "uitzetten bij warmte" niet of wel? @TS Bouten al los? |
Bout verwarmen, die zet dan uit en maakt ruimte. En als je hem laat schrikken krimpt ie weer los, waardoor je hem moet kunnen draaien. ;)
|
Quote:
Broodfanaat heeft geen gelijk :) |
Quote:
Eerst vond ik je leuker... :tongue: Maar leg uit, want dat is hoe ik dacht dat het werkte. Warmstoken zet uit, afkoelen krimpt. |
Quote:
Je moet het materiaal wat 'om' de bout zit verwarmen zodat dat uitzet. Zo krijg je meer speling. Alu zet ook sneller uit als staal. Ik ga er dan vanuit dat het alu velgen zijn. Maar met stalen velgen werkt het in principe hetzelfde. |
Das mooi chris :D
Wat steven al zegt,en het laten "schrikken" kan ook zeker werken Bv naaf opwarmen, bout laten schrikken schrikken (metallurgie): het snel afkoelen van een heet metaal om de kristalstructuur te beïnvloeden. schrikken (mechanisch): een snelle, harde tik met een hamer op een vastgeroeste moer om deze los te krijgen |
Kortom, gewoon goed schoonmaken, fatsoendelijk invetten en niet als de Hulk aandraaien, heb je ook al die terminologie niet nodig. :D
Maar bedankt voor de uitleg. Je bent blijkbaar nooit te slim om wat te leren. :D |
@Broodbak
Als ik jou was zal ik je signature aanpassen. :tongue: |
All times are GMT +1. The time now is 16:19. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.