![]() |
Banden blijven cuppen Golf IV
Hallo allemaal.
Bij mijn golf 4 highline uit 1998 originele velgen, zijn zomaar opeens de voorbanden gaan cuppen (ongelijke slijtage). Dit merk ik vooral op een pas geasfalteerde nieuwe weg aan het stuur dat onregelmatig trilt. Nu heb ik 2 maanden geleden mijn achterbanden verwisseld met mijn voorste en het trillen was helemaal weg. Maar nu beginnen deze wielen ook weer de zelfde kwaal te krijgen. Ik heb de fuseekogels en draagarmen nagekeken en er was niks raars te zien. Weet iemand wat de oorzaak kan zijn? Alvast bedankt voor de reacties. |
Is de auto al eens een keer uitgelijnd?
|
Alleen toen de banden vervangen waren.
Uitlijnen is toch alleen nodig als de auto op een rechte weg naar links of rechts trekt? |
Quote:
Uit deze tekst maak ik op dat de auto inderdaad uitgelijnt moet worden :D En let op, ballanceren en uitlijnen is een groot verschil! |
Quote:
Dat is inderdaad vaak een aanleiding dat een auto uitgelijnd wordt.. maar ook ongemerkt kan de sporing of wielvlucht verkeerd staan waardoor je een verkeerde bandenslijtage krijgt. |
V profiel banden ???... ook heel erg gevoellig voor cuppen
en zo als Lennart al zegt , uitlijnen , en banden van links naar rechts zetten |
Ik ben vandaag naar de garage geweest voor uitlijnen.
De monteur vertelde dat het niet nodig is dat er weinig tot geen afwijking inzit. Verder hebben ze alle ophang rubbers, draagarmen, aandrijving en stuurkogels nagekeken en er is niks geks te zien. De banden slijtage is ook goed zoals het hoort. Wielen laten balanceren en er was ook geen afwijking. Velgen en remschijven zijn ook niet krom. Weet iemand nog wat het kan zijn? |
Heb je wel degelijke banden, of een of ander cheap merk ? ?
|
cuppen kan aan veel dingen liggen.
Versleten schokdempers. Verkeerde uitlijning. Harde banden. Versleten ophang rubbers. Balanceren Meestal is het verholpen met nieuwe schokdempers is mijn ervaring |
wat voor banden heb je eigenlijk ?
|
Ik zag het vaak bij maxxis banden.
Maar je ziet het ook wel bij conti e.d. |
Ik heb michelin energy saver. Ze zitten er al 3 jaar op en check om de 2 weken de bandenspanning. Nooit problemen gehad.
Volgens de monteur was de ophanging, uitlijning en balans goed. Dus mischien toch de schokdempers. Maar dit moet ik toch voelen bij hobbelige wegen en drempels als ze verscleten zijn? |
Ja als je er goed op let merk je het.
Maar soms zie je ook mensen op de snelweg rijden met een stuiterende achterband die dan nog niets doorhebben. En dan krijg je natuurlijk dat je band op verschillende plekken afslijt en niet mooi rond. Je kan zelf toch ook even snel kijken of ze versleten zijn. Even op elke hoek van je auto drukken en kijken of je auto doordijnt. |
Ik heb de schokdempers laten testen bij de garage en ze waren goed lek.
De auto deinde ook na een drempel heb het zelf nooit in de gaten dus ze zullen wel al even versleten zijn. Dus snel laten vervangen die handel. Daar zal het probleem gezeten hebben. Nu banden van links naar rechts wisselen voor gelijkmatige slijtage en hopen dat de banden egaal slijten in loop van tijd. Bedankt voor alle reacties! :thumbup: |
Oke toch de schokdempers dus.
Goed dat het vastgesteld is. Nou weet je teminste waar het aan zal hebben gelegen. |
Ik denk dat ik te vroeg heb gejuigd.
Ik heb de voorwielen van links naar rechts verwisseld en ik zag dat het wiel aan de passagierskant veel speling in zit zowel horizontaal als vertikaal als de auto op de krik staat. Als ik het wiel bewoog zag ik erachter geen dingen meebewegen stuurarm of iets dergelijks. Ook zag ik dat het ene verzonken boutje in de schijf van de schijfrem de kop af gebroken is. Ik denk niet dat dit het probleem geeft. Ik denk eerder aan de wiellager maar ik hoor geen gek geluid van de wiellager afkomen als ik rij. Iemand nog een idee? |
Probeer je aandrijfas eens vaster te draaien.
Dat is de grote moer in het midden. Ik denk dat die wat los is gekomen en anders is waarschijnlijk je wiellager kapot. |
Het was dus gewoon die centrale moer die los zat.
Ik kon hem nog net niet met mijn vingers los draaien. Levensgevaarlijk dat ik zo 4 maanden rond gereden heb. Het trillen in het stuur is nu ook vrij wel weg. Bedankt voor het advies! :thumbup: Ik vraag me alleen af hoe zo'n moer los kan komen. |
Luister dan ook even of je geen gebrom o.i.d. van die kant af hoort komen.
Ik denk dat je je lager wel kapot heb gereden. |
Ik heb nog eens goed geluisterd bij verschillende snelheden maar ik hoor echt geen raar geluid van de wiellager vandaan komen.
Ik denk dat ik geluk gehad heb. :D |
Dan heb je zeker geluk gehad.
Probeer hem na 1000 km nog een keer vast te draaien zodat je zeker weet dat het safe is. |
1000km later heb ik de moer nog eens geprobeerd vast te draaien en deze zit nog steeds muurvast. Maar ik hij rijd nog steeds niet zo als het was. Ik zag wel dat bijde draagarm rubbers (de grote) ingescheurd zijn ik weet niet of het daar aan zou kunnen liggen? Ik zou ze toch moeten vervangen voor de apk.
|
Ga er maar vanuit dat je wiellager wel een knoei gehad heeft, en binnen 10000 km deruit ligt..
|
Als het wiellager versleten is zou ik toch een brommend geluid of iets dergelijks moeten horen tijdens het rijden? En er zou ook speling op het wiel moeten zitten en dat is bijde niet het geval. Of het moet nog komen.
|
Na lang zoeken en vanalles geprobeerd te hebben en verschillende garages langs geweest heb ik eindelijk het hobbel probleem gevonden. Dankzij een tip van iemand kon het temaken hebben met een van de binnenste homokineten. Ik heb net even de wagen opgekrikt en heb de kineet aan de bakzijde bestuurders kant bekeken en zag toen dit:
![]() Uploaded with ImageShack.us Raar dat de garages dit zelf niet gezien hebben :confused: ? Als ik een van de ribbels van de hoes indruk dan blijft deze even ingedrukt en sprinkt dan weer naar buiten. Alleen al aan dit geluid kan je horen dat er geen vet meer in zit. Ook als ik het wiel met de hand links rechts draai hoor je ook speling en met de hand op de kineet voel ik ook dat de speling van de kineet af komt. De rubber is nog heel. Maar je kan ook goed op de foto zien dat hij langs de flens zijn vet verloren heeft. Kan het zijn dat er een pakking kapot is? Ben bang aan de speling te horen dat de kineet zijn beste tijd gehad heeft. Ik had gekeken op de onderdelen database en deze kineten zijn ook los te verkrijgen. Dus ik neem aan dat je deze ook los kan vervangen. Ik ben al blij dat het probleem gevonden is. Ik ben alleen benieuwd hoeveel dit grapje gaat kosten? |
De hoezen zijn altijd erg hard.
Dat er vet tussenuit komt hoort niet. Er zit een pakking tussen van kurk Speling mag nooit in je aandrijfassen. Als dit er in zit word het alleen maar erger. Het kan ook zijn dat je kineet speling heeft op je as waar ik niet vanuit gaat. |
ik heb niet je hele topic door gelezen, maar hobbelt de auto met optrekken?
dat komt door de binnenste homokineten. die kun je van links naar rechts wisselen, wat nieuw vet er in en klaar is kees:) |
Nee de auto hobbelt vanaf de 30km.p u. bij alle snelheden. Bij optrekken (iets meer), afremmen en koppeling in. Ook als ik hem in zijn vrij laat uitrollen met contact uit. Ik ben net naar de garage geweest en ik kan ervanuit gaan dat al het vet eruit is en ik heb maanden zo doorgereden. Er zit vrij veel speling in de kineet. ik denk wel bijna 1 cm dat je het wiel van de grond heen en weer kan bewegen op de speling. Je hoort en voelt met de hand ook speling uit de kineet komen. Die kogellagers zullen wel goed uitgesleten zijn. Dus lijkt me verstandig de kineet laten vervangen. Dan is het altijd goed. Prijs valt mee. 120eu ex. voor onderdeel en 1,5uur arbeid.
Meteen ook de draagarmrubbers laten vervangen als ze toch de halve ophanging eraf hebben. Scheelt weer arbeids uren. Toch vind ik het raar dat hij langs die pakking van de flens is gaan lekken. Zal wel ouderdom en rijstijl zijn. Over 2 weken kan ik pas terecht laat dan wel weten of dat gehobbel helemaal weg is. |
Kineet en draagarmrubbers zijn nu vervangen en hij rijdt een stuk comfortabeler. Het hobbelen is niet 100% weg maar zo als het nu is doe ik het ervoor :D . Nu nog uitlijnen want stuur staat niet helemaal recht. Hadden ze ook niet gedaan bij de garage.
|
Wat een prutsers zijn het dan.. na vervangen van draagarmrubbers altijd uitlijnen.
Nog even over die aandrijfasmoer. Dit is een zelfborgende moer, als hij al losgelopen is moet je hem zeker vervangen. Daarna het vastzetten: auto op z'n wielen zetten, vastdraaien tot 200Nm, daarna direct 180 graden losdraaien, auto een stukje verrijden tot het wiel 180 gedraaid is, moer aanhalen tot 50nm daarna nog 60 graden draaien. 60 graden komt overeen met 2 tandjes van de moer (12 kant) |
Ik had de moer nog laten vervangen bij een bandenboer en is op moment vast gedraaid. Overgens was het de rechter kant en niet de linker waar de kineet vervangen is. Bedankt voor de uitleg jens nu kan ik het zelf ook doen:D
De linkse bakzijdekineet en de ophangrubbers zijn inmiddels vervangen en de wagen is uitgelijnd. Het hobbelen is minder geworden maar is hellaas niet helemaal weg. Het is duidelijk links voor voelbaar. Ze hebben de wagen ook op de brug gezet zodat de wielen vrijhangen en de wielen laten draaien. Er was geen slingering in de wielen te zien. Ook zijn de voorwielen gebalanceerd op de assen. Dit heeft het hobbelen wel veel verminderd vooral bij hoge snelheden. Maar het voelt nog steeds niet goed. Nu voel ik ook een knikje in het stuur rijdend in rechte stand bij rechts sturen naar links niets. Nu ben ik weer terug gegaan naar de garage en het kan toch iets in de aandrijfas zitten of in de versnellingsbak. Nu lijkt me de kineet bakzijde goed die is vervangen en de kineet aan de wielzijde lijkt ook goed. Geen hobbellen bij scherpe bochten of rare geluiden en de hoes is ook heel. Heeft iemand nog een idee wat het nu kan zijn? En kan het kwaad om zo door te blijven rijden voor een jaar ofzo? Ook al is er iets in de aandrijfas of versnellingsbak. |
Goedendag, ik heb niet alles gelezen dus vergeef me als ik het nog een keer vertel, maar zijn de schokdempers nog wel goed? of misschien is er een veer gebroken, dat gebeurd ook nog wel eens.
Groeten |
He bedankt voor je reactie.
De schokdempers zijn een paar maanden geleden vervangen bij de dealer. Dus dat lijkt me goed. Ik moet zeggen dat het hobbelen een stuk minder is geworden na alle hier onder genoemde handelingen. Maar het stuur en linker voor wiel voelt soms zo raar aan vooral met rechts sturen, dan voel ik links voor alsof er ergens speling zit. Maar laatst bij de garage alles nagekeken en kineet vervangen. Ik wil eerst zeker zijn wat het kan zijn voor ik weer wat ga vervangen. Toch verdenk ik de aandrijfas ervan. |
Kan je niet een keer langs rijden?
Dan kan ik even goed kijken. K heb al vaker van dit soort dingen gehad alleen als je het ziet en voelt is het toch makkelijker te vinden. |
Toch maar even een (late) feedback
Het probleem is inmiddels opgelost. Het waren gewoon de stabirubbers die gaar waren. Dit kun je ook niet zien/voelen aan de buitenkant alleen als je ze er helemaal afhaalt. Dit heb ik ook gedaan en de linkerkant was best wel versleten. Nadat ik deze vervangen had was het een wereld van verschil hoe de wagen reageert op het wegdek en bij sturen. Alleen door een paar kleine rubbers te vervangen. Bedankt allemaal voor de reacties |
All times are GMT +1. The time now is 07:07. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.