Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   VW Golf GTD vs Oettinger & Papmahl!!! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=79792)

MocroPlay 08-01-2011 22:30

VW Golf GTD vs Oettinger & Papmahl!!!
 
Tijdens de opkomst van de TurboDiesels van VW zijn er een aantal Officiële Tuners aan de slag geweest met de 1.6TD's, voornamelijk de "JR" motor. Ook "VW T3 1.6TD" is onderhanden genomen, maar hier is de Golf 1.6TD het onderwerp en vraag ik medeforummers die hier kennis, info en plaatjes van hebben, om deze hier te plaatsen.

Eind jaren 80 en begin jaren 90 hebben Tuners, waarvan de 2 meest bekende (betreffende TD's) 'Oettinger' en 'Papmahl' Intercooler- en uitlaatsysteem kits ontwikkeld voor de 1.6TD (motorcode JR). In die tijd kon je dus Oettinger kits via de VW-Dealer aanschaffen en door hen laten inbouwen, maar je kon natuurlijk ook naar 'Oettinger' of 'Papmahl' zelf gaan en je 1600TD laten ombouwen. Hierbij werden de Tuning-kits ingebouwd, de brandstofpomp gemodificeerd en de turbodruk opnieuw afgeregeld. Volgens mij was er ook de mogelijkheid om een andere turbo te laten inbouwen, maar dit weet ik niet zeker.

Om duidelijkheid te creëren voor sommige mensen hier, de GTD is uitgevoerd met 2 motoren, namelijk de 'JR' non Intercooled en de 'RA/SB' Intercooled!

Hier wat specificaties betreffende de motoren;
VW Golf GTD
Cilinderinhoud: 1588cc
Turbo: ja
Intercooler: nee
Leistung: 70ps @4500 RPM
Max. NM: 133nm @2500 RPM
0 - 100Km/h: 13,6 sec
V-Max: 167 Km/h

Oettinger 1600TD Intercooler
Cilinderinhoud: 1588cc
Turbo: ja
Intercooler: ja
Leistung: 110ps @4500 RPM
Max. NM: 193nm @3000 RPM
0 - 100Km/h: 10,0 sec
V-Max: 187 Km/h

Papmahl turbodiesel intercooled
Cilinderinhoud: 1588cc
Turbo: ja
Intercooler: ja
Leistung: 90ps @4500 RPM
Max. NM: 190nm @3000 RPM
0 - 100Km/h: 9,0 sec
V-Max: 191 Km/h

Plaatjes volgen, To Be Continued!

patjetta 09-01-2011 15:21

Hoe kan het ijgelijk dat de Papmahl 20 pk minder heeft en 3 nm en toch 1 sec sneller op de 100 zit?
En dat de top hoger ligt?
Ik had zelf een golf gtd uit 1989 maar deze was standaart zonder intercooler.
Dit had ik zelf wel ingebouwd en de brandstofpomp opgeschroeft en deze liep 190 op de teller.
Hoe snel hij op de 100 zat weet ik ijgelijk niet.

MocroPlay 09-01-2011 16:33

Quote:
Originally Posted by patjetta
Hoe kan het ijgelijk dat de Papmahl 20 pk minder heeft en 3 nm en toch 1 sec sneller op de 100 zit?
En dat de top hoger ligt?
Ik had zelf een golf gtd uit 1989 maar deze was standaart zonder intercooler.
Dit had ik zelf wel ingebouwd en de brandstofpomp opgeschroeft en deze liep 190 op de teller.
Hoe snel hij op de 100 zat weet ik ijgelijk niet.


Nou, dat heb ik mezelf ook al wel afgevraagd en weet niet hoe het zou kunnen (Cijfers komen van folders en brochures). Maar als het dan toch klopt zou ik wel 2 verklaringen kunnen bedenken:
1) De snelheid aangegeven door de speedometer komt vrijwel nooit overeen met GPS-snelheid, volgens mij omdat de tellerbakken allemaal het zelfde zijn terwijl er verschillende uitvoeringen met andere band/velg maten zijn.

2) De pk's en nm's aangegeven, zijn alleen piekgetallen van een curve die je op een vermogensuitdraai kan lezen, meestal is de opbouw van de nm's curve geleidelijk aan. Het kan ook zijn dat de lijn in de curve stijgt, iets zakt en daarna zijn piek bereikt of anders. Hoe vroeg de turbo zijn piekdruk bereikt, speelt hier een grote rol.

Tuurlijk zijn er doe-het-zelfers zoals velen hier op volksforum die zijn/haar 1.6TD sneller heeft gekregen dan de 'officially tuned' TD's van Oettinger en Papmahl, maar vergeet één ding absoluut niet, die tuners hebben de prestaties opgekrikt terwijl ze de duurzaam- en betrouwbaarheid zoveel mogelijk moesten proberen te behouden. En geef toe, die professionele jongens bij Oettinger en Papmahl zullen er wel veel beter in zijn den meneer 'Beus de Haas' of één van ons. ;)

Hoe dan ook, hier zijn de beloofde plaatjes!








Rallye-VR6t 09-01-2011 19:51

Ja had vroeger ook nog http://www.kw-systems.de/

En Papmahl dat was een stukje zeldzamer als de Oettinger.
Maar eind jaren 80 was een Papmahl een supersnelle diesel!
Ik reed begin 90 met een 1.6 GTD (JR) en later een 1.6GTDi (SB).

MocroPlay 09-01-2011 21:35

Quote:
Originally Posted by Gti1-G60
Ja had vroeger ook nog http://www.kw-systems.de/

En Papmahl dat was een stukje zeldzamer als de Oettinger.
Maar eind jaren 80 was een Papmahl een supersnelle diesel!
Ik reed begin 90 met een 1.6 GTD (JR) en later een 1.6GTDi (SB).


Interesting, maar kan eigenlijk niks hierover vinden op die site.
Die '1.6GTDi SB', was dat ook een tuned uitvoering of gewoon
stock met 80ps en 155nm?

En heb je zelf toevallig ook nog info over de Papmahl uitvoeringen,
want kan hiervan heel weinig terug vinden op t internet :confused: .

MocroPlay 12-01-2011 22:25

Niemand geen informatie over de Oettinger & Papmahl TD uitvoeringen??
Somebody? Anybody?

DÁ-BRT 14-01-2011 08:36

Maar wat ik interessant vind is als jij jezelf even introduceerd. ;) Niet toevallig Ron?

Altijd gemakkelijk als er mede tuners zijn.

MocroPlay 14-01-2011 14:49

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Maar wat ik interessant vind is als jij jezelf even introduceerd. ;) Niet toevallig Ron?

Altijd gemakkelijk als er mede tuners zijn.


Of ik mezelf wil voorstellen? Geen enkel probleem, ik ben Marouane (uitgesproken als mar1 op z'n Engels) van bouwjaar '88 dus 22 jahre alt en ik ben gek van diesels, mercedes, vw en vooral IDI Turbodiesels & Torque :D

DÁ-BRT 14-01-2011 15:10

Quote:
Originally Posted by MocroPlay
Of ik mezelf wil voorstellen? Geen enkel probleem, ik ben Marouane (uitgesproken als mar1 op z'n Engels) van bouwjaar '88 dus 22 jahre alt en ik ben gek van diesels, mercedes, vw en vooral IDI Turbodiesels & Torque :D


Welkom op het forum!

Qua diesels hebben we dezelfde interesse.

(Ik was er even vanuit gegaan dat je iemand anders was.)

jettaracing 14-01-2011 15:18

Ook welkom dan hier , dieselmaniacs genoeg te vinden hier iig !
Altijd wel interessant wat er nog voor info te vinden is over de "oude" manier van dieseltunen ,ipv chippen :thumbup:

MocroPlay 14-01-2011 17:31

Dá-Brt
Thnx, ook geen probleem dat ik geen Ron ben :D. En godzijdank voor Rudolf Diesel, ik zou niet weten waarmee ik anders mijn tank zou moeten vullen. :D

Jettaracing
Ook thnx, ja gelukkig zijn der hier nog dieselmaniacs :D.
De oude manier van tunen is zeker leuk en interessant.

Ik heb namelijk al heel lang een grote interesse in IDI diesels en op een gegeven moment ga je opzoek en vind je een heleboel info op bv. vwdiesel.net vwforum en volksforum. Op de laatste twee heb ik overigens veel Posts van jullie gelezen en vond het allemaal interessant, toen heb ik me maar aangemeld. Ik vind het alleen jammer dat er niet één grote topic is met alle simpele Tuningmod's en daarom heb ik 'IDI TurboDiesel Tuning' topic in het leven geroepen (op vwforum), maar één dezer dagen start ik ook hier dezelfde thread.

MocroPlay 16-01-2011 19:31

Oettinger Turbodiesel OEM
 
Ik had de foto's al eerder, maar bij deze plaats ik ze ook hier. De foto's zijn afkomstig van een franstalig forum al weet ik niet meer welke, iig hier zijn ze dan!















DÁ-BRT 17-01-2011 08:39

Het ziet er niet origineel uit, maar dat is mijn gevoel.

Onderbouwing: Positie van de intercooler zou een behoorlijk stuk achter de bumper uit komen. Ook zitten er geen bevestigingspunten aan (zoals het eruit ziet) Daarnaast ben ik verbaasd dat ze de carterontluchting op het onderblok niet open hebben gemaakt, dat er geen externe oliekoeler op zit. (Ja, de alu carterpan doet al aardig wat)

De motor op de eerste foto is anders dan de volgende foto's. Carterpan en kleppendeksel zouden ook goed van een 1.6 of 1.8 Oetinger benzine motor kunnen komen.

MocroPlay 17-01-2011 19:31

Okey, dat wist ik niet al viel de kleppendeksel wel op ja.

Richard 17-01-2011 19:58

plaatjes verschillen ook totaal van de gepubliceerde foto's uit het tijdschrift.

MocroPlay 18-01-2011 10:45

Zoals ik al zei, ik heb ze van een ander forum geplukt. Die IC buizen zijn wel het zelfde ;).

oettinger_18 19-01-2011 00:53

op de foto's die je ziet is een 2 delige oettinger carterpan waarschijnlijk zit daar ook een andere oliepomp in de as is langer de kleppendeksel die je ziet hoort normaal gesproken op een oettinger 2000e (waar ik op zoek ben)

voor de rest vind ik de slangen te lang duurt wel voor ze gevuld zijn.. en de intercooler is niet veel groter dan een orginele van een gtd enigste voordeel wat ik kan bedenken dat die voor de grill zit meer ook niet..

als ik me niet vergis had stijn vroeger ook een hele snele 1.6 TD

hier een zijn ouwe topic staan nog genoeg informatie

http://volksforum.com/forum/showthr...04&page=6&pp=20

DÁ-BRT 19-01-2011 07:23

De motor van Stijn was eigenbouw met een 10mm pomp van mij. Inmiddels in onderdelen verkocht volgens mij.

MocroPlay 20-01-2011 00:14

@Da-Brt
Doe je zelf nog veel aan IDI's dan

DÁ-BRT 20-01-2011 07:03

Ik ben er nog redelijk veel mee bezig, maar niet meer zoveel als een jaar of 5 geleden. Tegenwoordig zijn het voornamelijk TDI's die ik aan moet passen en speciale pompen voor bouw.

Wat ik nog vaak doe is het afstellen of een pomp ombouwen naar 10mm plunjer. Begrenzing aanpassen, andere verstuivers bouwen enz. En laatst heb ik weer een 2100TD gebouwd op basis van een AAZ.

Franklin 20-01-2011 13:37

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
De motor van Stijn was eigenbouw met een 10mm pomp van mij. Inmiddels in onderdelen verkocht volgens mij.


nee, stijn heeft de motor aan mij verkocht. Een paar maanden terug heb ik deze aan een mede forumlid verkocht. Hij leeft dus nog.

DÁ-BRT 20-01-2011 13:48

Oh, kijk nog beter nieuws. En wat komt er nu bij jou in? ;)

PS: waar blijven die beloofde foto's? Ben nu wel benieuwd.

Jims 20-01-2011 17:31

Quote:
Originally Posted by MocroPlay
Niemand geen informatie over de Oettinger & Papmahl TD uitvoeringen??
Somebody? Anybody?


Hey, ik ben nieuw hier op het forum :)

Naar veel lezen zoeken en via via, weet ik met zekerheid dat de Pin (die door de druk van de turbo op een neer gaat in de pomp) een N°75 is.

Deze kan uitsluitend in een JR pomp gaan omdat de voet van die pin te groot is voor een RA pomp.

Als je Golf bij Oettinger "getuned" werd, plakken ze in de waterbak onder de motorkap een blauw plaatje waar een serie nr was opgeschreven.

Papmahl was meer bekend voor zijn uitlaatsystemen die in RVS waren.

DÁ-BRT 20-01-2011 19:29

N75 is een magneetklep en de pin waar je het over hebt is de LDA (Lade Druck Anreicherung) je hebt LDA pinnen in 10 en 12mm

Jims 21-01-2011 19:51

IDD ik heb het over de LDA, dat onderaan is er een nummer op, bij Oettinger preparatie is dat nummer 75.

J-9A-N 21-01-2011 20:40

Quote:
Originally Posted by franklincabrio'79
nee, stijn heeft de motor aan mij verkocht. Een paar maanden terug heb ik deze aan een mede forumlid verkocht. Hij leeft dus nog.



De gtd van Stijn leeft idd nog.
Ik heb hem de laatste maanden in ere hersteld en deze motor komt aankomend jaar in een 85,er Jetta.
Aangepaste sprintercooler en egt meter zijn ook reeds binnen,alleen de uitlaat moet nog gemaakt worden. :D
Het kan zijn dat ik tzt nog wel een keer kontakt met je opneem Bert.



Roy 1.6 21-01-2011 20:47

Goed bezig!

jettaracing 21-01-2011 21:56

Netjes dat blokje zo !

J-9A-N 21-01-2011 22:10

Quote:
Originally Posted by jettaracing
Netjes dat blokje zo !


Dank je! :thumbup:

Pinda 21-01-2011 23:06

Zeer fijn topic dit voor de diesel eigenaren zoals ik.

MocroPlay 31-01-2011 13:16

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
De gtd van Stijn leeft idd nog.




Wow vette blok man, die van mij mag ook wel zo worden :D

Arne 31-01-2011 14:04

Wat n beauty :thumbup:

J-9A-N 31-01-2011 14:49

:D
Quote:
Originally Posted by MocroPlay
Wow vette blok man, die van mij mag ook wel zo worden :D


Bedankt voor het compliment. :thumbup:
Enne tegen betaling is alles mogelijk,er gaan alleen zo belachelijk veel uren in zitten.

MocroPlay 31-01-2011 15:47

Het mooiste is natuurlijk om het zelf te doen, maar dat zou ik helaas niet kunnen:(

J-9A-N 31-01-2011 15:52

Jawel, zo moeilijk is het niet. ;)
En met de hulp van de mensen op het forum kom je een heel eind.

Wij-be 31-01-2011 15:58

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
Jawel, zo moeilijk is het niet. ;)
En met de hulp van de mensen op het forum kom je een heel eind.



ook een fatsoenlijke sleutelruimte, goed gereedschap, en een beetje tijd over zijn belangrijke dingen.

J-9A-N 31-01-2011 16:01

Daar heb je idd ook wel een goed punt :redface:

steven16v 31-01-2011 16:31

Quote:
Originally Posted by Wij-be
ook een fatsoenlijke sleutelruimte, goed gereedschap, en een beetje tijd over zijn belangrijke dingen.


En veel geduld. :tongue:

Intelligence 31-01-2011 17:10

Heeft iemand foto's van de olieretourleidingen? Waar lopen die precies langs en hoe zitten deze gemonteerd? Boel lekt een beetje bij mij

J-9A-N 31-01-2011 17:16

Deze loopt vanaf de turbo achter de motorsteun langs naar de carterpan.
Net boven de motorsteun hoort een beugeltje waar hij nog een keer extra vast komt.
(bij een Golf 2 /3 tenminste)


All times are GMT +1. The time now is 08:27.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.