![]() |
afstellen 16V KR
Jawel ik heb weer wat. Na lang zoeken en doen ben ik erachter gekomen dat mijn auto veel te rijk loopt. Ik heb vernomen dat dit af te stellen is door middel van de spinnekop met ringetjes en dergelijke alleen dit kan je niet zelf omdat dit elke keer gemeten moet worden. Wie heeft er adressen waar ik dit zou kunnen laten doen want wordt er langzaam aan een beetje gek van.
Wie helpt mij aan advies of een goed adress??? |
op twee forums? handig haha
|
Mark even aan Veedubber (Hans) vragen of aan allart die kunnen je dat precies uitleggen
|
zal die eens een pb sturen dan want wil het toch graag weten.
|
De brandstofdruk stel je af mbv vulringetjes, maar het mengsel kan je gewoon met een inbussleutel maat 3 afstellen. Er zit een klein gaatje net boven de rubberen bocht op de brandstofverdeler, hier moet je de inbussleutel in steken en rechtsom is rijker en linksom armer als ik het me goed heriner. Rij even naar de plaatselijke garage en hang de CO meter in de uitlaat, haal wel tijdens het meten de inbussleutel eruit anders werkt de luchtklep niet zoals het moet en klopt de meting misschien niet.
Gewoon draaien en kijken wat er gebeurt. Ik zou een KR afstellen op 1,5% CO voor normaal/zuinig gebruik (dit is de fabriekswaarde ook volgens mij) en 2,5 a 3% voor max vermogen. |
Quote:
Denk jij dat ik de VW godfather ben ofzo? :) Nu voelde ik me wel verplicht om antwoord te geven. |
Een maat van mijn broer had zijn CO op 7% staan... (ook KR) was op de rollenbank bij Freddy Cane gedaan meende ik.... maximaal vermogen had ie daarmee. (hij had em op 170 pk)
btw, mijn broer had ook een KR, en na 1 maal aan de CO was gedraaid voor de APK liep ie echt niet best meer... van 700 toeren tot 1200 schomelen.. heel irritant... steeds weer draaien en proberen bij de garage... hielp niks. Toen heb ik op een morgen toen mijn broer niet thuis was net zo lang gedraaid tot ie mooi stationair liep... en hij is sinds toen altijd mooi blijven lopen.. :D Vraag me ook af of er niet wat aan mankeerde dan.. want op CO afstellen wou niet, en gewoon op de gok ging het uiteindelijk prima... Heb je hier wat aan.. denk het niet, maar vond het toch even leuk om te vertellen.. :D |
Quote:
Dat ben je toch ook ;) Nou ja, je weet in elk geval wat meer van de 16v als de meesten, daar doelde ik op |
Ik wat al voor de co weg geweest die staat netjes op 0,5 zoals het behoort
maar nog rijker zetten zal dan niet goed zijn of hoe hoger het getal hoe armer ie loopt??? |
0.5% is erg magertjes hoor, is de waarde voor een PL NA de katalysator.
Nu loopt je KR te arm. hoe hogere het CO percentage hoe rijker hij loopt. Ik zou hem gewoon op 2% zetten en dan de ontsteking zo afstellen dat ie net niet pingelt op euro 98. |
Kijk dat bedoel ik nou allart, je weet het wel
|
ipv 6gr voor bdp op 10gr voor bdp ,als je de juiste waarde wilt weten .
|
Dan loopt ie idd beter, heeft hans toen ook bij zijn type 2 gedaan.
|
Ik heb zaterdag geleerd wat de beste afstelling is. Het is pas goed als de uitlaatdamp pijn aan je ogen doet!
|
moet er onder het afstellen ook nog een bepaalde stekker af ofzo
of gewoon co meter in de uitlaat ontsteking op 10 graden voor zetten en dan de co afstellen op 2.0 a 2.5 % |
Interessant topic
|
Quote:
Quote:
Je doet je naam wel eer aan Tommy ;) :D |
Zeker interessant dit, ik wil over een tijdje langs Bolku Tuning gaan en hem daar optimaal laten afstellen. Kan namelijk wel wat netter. Sinds de APK heb ik wel de hele tijd gezeik met het stationair toerental (heb ook afgedraaid vliegwiel). CO stond op 2,5%. Vervolgens gingen die lui aan mijn stationair toerental schroefje draaien. Ik zeg die moet je niet hebben, dat word niet wat. Maargoed eigenwijze oude man...
Auto haalde net de 1,5. Liep die 2000 tpm stationair. Toen naar buiten gereden, schommelde het van 800-2100tpm. Daarna weer terug gedraaid. Sindsdien heb ik er gezeik mee. Ik word er dus simpel van. Maar hopelijk kan Jeroen mij er dus mee helpen. Auto is nu helemaal gelast en goed, dus de motor moet nu ook goed! |
rubenD
das inderdaad een afstel probleem luchtweger niet goed afgesteld die van mij wordt altijd afgested hier in ommen en aangezien ik voor zover ik weer nu alle problemen heb verholpen hij nu voor het laats weer keurig op 950 toeren wordt afgesteld maar daarom moet het n ook helemaal perfect gebeuren dus daarom was mijn vraag moeten er ook nog stekkers af van bijv de stk,blauwestekker van startsproeier of iets dergelijks en wat is de juiste temperatuur om dit te doen dus de ole temp hoeveel graden ik hoor het graag |
Als je achter mijn 16V rijd en ik geef gas ruik je gewoon benzine, Co staat iets te hoog maar dat mag ie wel hebben. Brandstof is ook koeling ;)
|
Bij een KR moet je bij de bobine 1 stekker los maken
Niet 1 van de bobine zelf maar die witte aan die rode draad die er bij zit |
Teveel brandstof vreet ook je oliefilmpje weer weg :tongue:
|
Bij afstellen van een kr bij de bobine de rood/zwarte draad bij de bobine loskoppelen. Dan doet de stationair regelmodule niet mee.
Mijn ervaring is dat momenteel door slijtage de luchtweger/spinnekop/doseerzuiger zijn langste tijd wel heeft gehad (20 jaar en ouder) en dat deze niet goed meer zijn af te regelen. Het blokje (doseerzuiger) waarop de leidingen zitten kan je bij een bosch service centre laten reviseren. Als je de co op 1,5% hebt en hij loopt verder ok en dit is zonder problemen goed af te stellen dan zou ik eerst de brandstofdruk meten en als deze ok is dan zou ik de warmdraai regelaar controleren. Deze kan ook van grote invloed zijn op je benzinedruk. |
bij mij zit er op de bombine 1 stekker aan gesloten met daaruit de 2 rood/zwarte draaden
deze kun je door 1 witte stekker uit elkaar trekken dan blijft 1 heel en de ander wordt onder broken en dan trek ik die uit elkaar en valt de auto direct uit en das niet goed volgens mij |
Quote:
Als hij warm is moet hij wel blijven lopen. Door het lostrekken van die draad schakel je o.a. je stappenmotor uit. ;) |
Kan imand mij vertellen hoe dat dan werkt met die vulringetjes om de brandstofdruk te regelen? Ik neem aan dat dit de druk naar de injectors is.
Ik rij zelf ook kr. Ik zet de timing gewoon op 6Gr. Ik ben van het weekend nog aan het spelen geweest met onstekingstijdstippen maar ik kan niet echt merken dat de auto feller wordt bij hogere waardes. Co stel ik altijd op de gok. Als je motor draait kun je goed horen waneer die rijker of armer gaat lopen. Bij een armer mengsel valt ie sneller trug in toeren, en bij een rijker mensel gaat dat allemaal wat langzamer. Ik probeer gewoon en (met het inbussleuteltje in mijn broekzak) en zo lang tot ik denk dat ie op zijn felst is. Als je beetje goed afsteld kun je het verschil duidelijk merken. Ik denk dat de topic starter andere problemen heeft. Ik heb vorig jaar nieuwe injectoren geplaats en dat is voor iedereen een echte aanrader. Ze zijn wel duur(setje 200euro), maar de motor is op alle punten verbeterd (trekkracht, topsnelheid, starten bij warme motor etc etc.) gr peter |
Dikkere of meer ringen systeem druk hoger
Dunnere of minder ringen systeem druk lager Wijziging van de druk: 0,5mm ring ca. 0,30 bar 1,0mm ring ca. 0,60 bar Bron: VW werkplaats handboek |
Quote:
heb je ook een foto van het betreffende boutje op de spinnekop zodat mensen weten waar ze zoeken moeten ? :thumbup: |
die van mij staat weer bij de garage
dit maal om weer afgesteld te worden hopelijk voor de laatste keer en dit keer aan de co kast normaal stelde hij hem ok af op het gehoor toen was zijn co kast weg ter reparatie nu is hij weer helemaal perfect en gaat hij hem afstellen op gevoel aan de co kast dus moet nu helemaal goed komen als hij hem afstelde als er weer iets vervangen was wat kapot bleek te zijn of niet werkte liep hij altijd weer als de trein nu de stk weer van een vw mk2 kr is en hij altijd mooi stationair loopt op het zelfde toerental kon hij hem helemaal perfect afstellen dus ik ben benieuwd ontsteking werdt op 8 graden voor afgesteld en co tot hij perfect liep stationair werdt hij hoger afgesteld dan 950 toeren om te voor komen dat hij eerst inzakt maar direct vol vermogen leverd als je het gas intrapt omdat het een mechanisch is en dat allemaal wat meer tijd nodig had en laten ze hem waarschijnlijk 1000 a 1050 lopen |
Nummer 14 toch?
![]() |
nummer 14 is de co schroef
|
nummer 9 is je druk regelaar
|
Mijn spinnenkop (voor KR) is een beetje roestig. Nu las ik net ook van die revisie (Ron21). Moet ik precies dezelfde spinnenkop weer kopen (tweedehands) neem aan dat er wel verschillende onderdeelnummers zijn namelijk? Of maakt die niet uit? Dan rij ik nu gewoon door met deze en koop ik een andere erbij en laat ik die bij zo'n bosch service station reviseren.
|
14 is de CO schroef
9 is de drukregelaar net te laat:D |
![]() Deze is het. |
Sleutel 16mm
|
mijn 16v loopt en trekt nu perfect
loopt ook goed stationair alleen 1200 toeren en de stationair stel schroef in de gasklep werkt niet als ik hem helemaal dicht draai loopt hij zelfs nog 1200 toeren hoe kan ik dit omlaag krijgen en mag hij wel lopen met de stationair schroef helemaal dicht en kan dit duiden op een gat in het aanzuig traject |
Quote:
Spoel jij je boring maar lekker schoon, goed voor de compressie. Kijk, bij een turbo is het kiezen tussen of gesmolten zuigers of hogere slijtage van de zuigerveren/boring, dan is de keuze snel gemaakt. Of minder druk draaien, maar dat is natuurlijk geen optie :D |
Quote:
O-ring van de stelschroef vervangen. Hij zuigt dan lucht via de stelschroef. |
oke ga deze o ring morgen direct bestellen
thanxs voor de snele reply hopelijk is dit het |
All times are GMT +1. The time now is 14:40. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.