Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   afstellen 16V KR (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=818)

Antera 20-01-2004 11:39

afstellen 16V KR
 
Jawel ik heb weer wat. Na lang zoeken en doen ben ik erachter gekomen dat mijn auto veel te rijk loopt. Ik heb vernomen dat dit af te stellen is door middel van de spinnekop met ringetjes en dergelijke alleen dit kan je niet zelf omdat dit elke keer gemeten moet worden. Wie heeft er adressen waar ik dit zou kunnen laten doen want wordt er langzaam aan een beetje gek van.

Wie helpt mij aan advies of een goed adress???

snellesjaak 20-01-2004 12:30

op twee forums? handig haha

Marco 20-01-2004 17:44

Mark even aan Veedubber (Hans) vragen of aan allart die kunnen je dat precies uitleggen

Antera 20-01-2004 20:36

zal die eens een pb sturen dan want wil het toch graag weten.

Allart-Ghetta 21-01-2004 12:17

De brandstofdruk stel je af mbv vulringetjes, maar het mengsel kan je gewoon met een inbussleutel maat 3 afstellen. Er zit een klein gaatje net boven de rubberen bocht op de brandstofverdeler, hier moet je de inbussleutel in steken en rechtsom is rijker en linksom armer als ik het me goed heriner. Rij even naar de plaatselijke garage en hang de CO meter in de uitlaat, haal wel tijdens het meten de inbussleutel eruit anders werkt de luchtklep niet zoals het moet en klopt de meting misschien niet.
Gewoon draaien en kijken wat er gebeurt. Ik zou een KR afstellen op 1,5% CO voor normaal/zuinig gebruik (dit is de fabriekswaarde ook volgens mij) en 2,5 a 3% voor max vermogen.

Allart-Ghetta 21-01-2004 12:21

Quote:
Originally Posted by Marco
Mark even aan Veedubber (Hans) vragen of aan allart die kunnen je dat precies uitleggen


Denk jij dat ik de VW godfather ben ofzo? :)
Nu voelde ik me wel verplicht om antwoord te geven.

Tommy 21-01-2004 12:42

Een maat van mijn broer had zijn CO op 7% staan... (ook KR) was op de rollenbank bij Freddy Cane gedaan meende ik.... maximaal vermogen had ie daarmee. (hij had em op 170 pk)

btw, mijn broer had ook een KR, en na 1 maal aan de CO was gedraaid voor de APK liep ie echt niet best meer... van 700 toeren tot 1200 schomelen.. heel irritant... steeds weer draaien en proberen bij de garage... hielp niks. Toen heb ik op een morgen toen mijn broer niet thuis was net zo lang gedraaid tot ie mooi stationair liep... en hij is sinds toen altijd mooi blijven lopen.. :D
Vraag me ook af of er niet wat aan mankeerde dan.. want op CO afstellen wou niet, en gewoon op de gok ging het uiteindelijk prima...

Heb je hier wat aan.. denk het niet, maar vond het toch even leuk om te vertellen.. :D

Marco 21-01-2004 13:24

Quote:
Originally Posted by Allart-Ghetta
Quote:
Originally Posted by Marco
Mark even aan Veedubber (Hans) vragen of aan allart die kunnen je dat precies uitleggen


Denk jij dat ik de VW godfather ben ofzo? :)
Nu voelde ik me wel verplicht om antwoord te geven.


Dat ben je toch ook ;)

Nou ja, je weet in elk geval wat meer van de 16v als de meesten, daar doelde ik op

Antera 21-01-2004 18:14

Ik wat al voor de co weg geweest die staat netjes op 0,5 zoals het behoort
maar nog rijker zetten zal dan niet goed zijn of hoe hoger het getal hoe armer ie loopt???

Allart-Ghetta 22-01-2004 08:51

0.5% is erg magertjes hoor, is de waarde voor een PL NA de katalysator.
Nu loopt je KR te arm. hoe hogere het CO percentage hoe rijker hij loopt.
Ik zou hem gewoon op 2% zetten en dan de ontsteking zo afstellen dat ie net niet pingelt op euro 98.

Marco 23-01-2004 18:24

Kijk dat bedoel ik nou allart, je weet het wel

serge pot 23-01-2004 18:53

ipv 6gr voor bdp op 10gr voor bdp ,als je de juiste waarde wilt weten .

Marco 23-01-2004 23:30

Dan loopt ie idd beter, heeft hans toen ook bij zijn type 2 gedaan.

evilnyntje 26-01-2004 20:54

Ik heb zaterdag geleerd wat de beste afstelling is. Het is pas goed als de uitlaatdamp pijn aan je ogen doet!

1800 16v kr 03-01-2007 18:03

moet er onder het afstellen ook nog een bepaalde stekker af ofzo

of gewoon co meter in de uitlaat
ontsteking op 10 graden voor zetten
en dan de co afstellen op 2.0 a 2.5 %

LuNaTiK 03-01-2007 18:22

Interessant topic

steven16v 03-01-2007 18:24

Quote:
Originally Posted by Tommy
Heb je hier wat aan.. denk het niet, maar vond het toch even leuk om te vertellen.. :D


Quote:
REALLY Bored



Je doet je naam wel eer aan Tommy ;) :D

RubenD 03-01-2007 18:29

Zeker interessant dit, ik wil over een tijdje langs Bolku Tuning gaan en hem daar optimaal laten afstellen. Kan namelijk wel wat netter. Sinds de APK heb ik wel de hele tijd gezeik met het stationair toerental (heb ook afgedraaid vliegwiel). CO stond op 2,5%. Vervolgens gingen die lui aan mijn stationair toerental schroefje draaien. Ik zeg die moet je niet hebben, dat word niet wat. Maargoed eigenwijze oude man...
Auto haalde net de 1,5. Liep die 2000 tpm stationair. Toen naar buiten gereden, schommelde het van 800-2100tpm. Daarna weer terug gedraaid. Sindsdien heb ik er gezeik mee.

Ik word er dus simpel van. Maar hopelijk kan Jeroen mij er dus mee helpen. Auto is nu helemaal gelast en goed, dus de motor moet nu ook goed!

1800 16v kr 03-01-2007 20:53

rubenD
das inderdaad een afstel probleem
luchtweger niet goed afgesteld
die van mij wordt altijd afgested hier in ommen
en aangezien ik voor zover ik weer nu alle problemen heb verholpen
hij nu voor het laats weer keurig op 950 toeren wordt afgesteld

maar daarom moet het n ook helemaal perfect gebeuren
dus daarom was mijn vraag
moeten er ook nog stekkers af
van bijv de stk,blauwestekker van startsproeier of iets dergelijks
en wat is de juiste temperatuur om dit te doen
dus de ole temp hoeveel graden

ik hoor het graag

vwleusden 03-01-2007 22:15

Als je achter mijn 16V rijd en ik geef gas ruik je gewoon benzine, Co staat iets te hoog maar dat mag ie wel hebben. Brandstof is ook koeling ;)

golf mkII 16v 03-01-2007 22:47

Bij een KR moet je bij de bobine 1 stekker los maken
Niet 1 van de bobine zelf maar die witte aan die rode draad die er bij zit

RubenD 04-01-2007 01:28

Teveel brandstof vreet ook je oliefilmpje weer weg :tongue:

Ron21 04-01-2007 08:59

Bij afstellen van een kr bij de bobine de rood/zwarte draad bij de bobine loskoppelen. Dan doet de stationair regelmodule niet mee.

Mijn ervaring is dat momenteel door slijtage de luchtweger/spinnekop/doseerzuiger zijn langste tijd wel heeft gehad (20 jaar en ouder) en dat deze niet goed meer zijn af te regelen. Het blokje (doseerzuiger) waarop de leidingen zitten kan je bij een bosch service centre laten reviseren.

Als je de co op 1,5% hebt en hij loopt verder ok en dit is zonder problemen goed af te stellen dan zou ik eerst de brandstofdruk meten en als deze ok is dan zou ik de warmdraai regelaar controleren. Deze kan ook van grote invloed zijn op je benzinedruk.

1800 16v kr 04-01-2007 14:36

bij mij zit er op de bombine 1 stekker aan gesloten met daaruit de 2 rood/zwarte draaden
deze kun je door 1 witte stekker uit elkaar trekken
dan blijft 1 heel en de ander wordt onder broken
en dan trek ik die uit elkaar en valt de auto direct uit

en das niet goed volgens mij

Ron21 04-01-2007 14:54

Quote:
Originally Posted by 1800 16v kr
bij mij zit er op de bombine 1 stekker aan gesloten met daaruit de 2 rood/zwarte draaden
deze kun je door 1 witte stekker uit elkaar trekken
dan blijft 1 heel en de ander wordt onder broken
en dan trek ik die uit elkaar en valt de auto direct uit

en das niet goed volgens mij



Als hij warm is moet hij wel blijven lopen. Door het lostrekken van die draad schakel je o.a. je stappenmotor uit. ;)

peter139 04-01-2007 23:32

Kan imand mij vertellen hoe dat dan werkt met die vulringetjes om de brandstofdruk te regelen? Ik neem aan dat dit de druk naar de injectors is.

Ik rij zelf ook kr. Ik zet de timing gewoon op 6Gr. Ik ben van het weekend nog aan het spelen geweest met onstekingstijdstippen maar ik kan niet echt merken dat de auto feller wordt bij hogere waardes.
Co stel ik altijd op de gok. Als je motor draait kun je goed horen waneer die rijker of armer gaat lopen. Bij een armer mengsel valt ie sneller trug in toeren, en bij een rijker mensel gaat dat allemaal wat langzamer. Ik probeer gewoon en (met het inbussleuteltje in mijn broekzak) en zo lang tot ik denk dat ie op zijn felst is.

Als je beetje goed afsteld kun je het verschil duidelijk merken.

Ik denk dat de topic starter andere problemen heeft. Ik heb vorig jaar nieuwe injectoren geplaats en dat is voor iedereen een echte aanrader. Ze zijn wel duur(setje 200euro), maar de motor is op alle punten verbeterd (trekkracht, topsnelheid, starten bij warme motor etc etc.)

gr peter

Ron21 05-01-2007 09:30

Dikkere of meer ringen systeem druk hoger
Dunnere of minder ringen systeem druk lager

Wijziging van de druk:
0,5mm ring ca. 0,30 bar
1,0mm ring ca. 0,60 bar

Bron: VW werkplaats handboek

serge pot 05-01-2007 10:30

Quote:
Originally Posted by Ron21
Dikkere of meer ringen systeem druk hoger
Dunnere of minder ringen systeem druk lager

Wijziging van de druk:
0,5mm ring ca. 0,30 bar
1,0mm ring ca. 0,60 bar

Bron: VW werkplaats handboek


heb je ook een foto van het betreffende boutje op de spinnekop zodat mensen weten waar ze zoeken moeten ? :thumbup:

1800 16v kr 05-01-2007 13:46

die van mij staat weer bij de garage
dit maal om weer afgesteld te worden
hopelijk voor de laatste keer
en dit keer aan de co kast
normaal stelde hij hem ok af op het gehoor
toen was zijn co kast weg ter reparatie
nu is hij weer helemaal perfect en gaat hij hem afstellen
op gevoel aan de co kast
dus moet nu helemaal goed komen
als hij hem afstelde als er weer iets vervangen was wat kapot bleek te zijn of niet werkte liep hij altijd weer als de trein
nu de stk weer van een vw mk2 kr is
en hij altijd mooi stationair loopt op het zelfde toerental
kon hij hem helemaal perfect afstellen
dus ik ben benieuwd

ontsteking werdt op 8 graden voor afgesteld
en co tot hij perfect liep

stationair werdt hij hoger afgesteld dan 950 toeren
om te voor komen dat hij eerst inzakt maar direct vol vermogen leverd
als je het gas intrapt
omdat het een mechanisch is en dat allemaal wat meer tijd nodig had
en laten ze hem waarschijnlijk 1000 a 1050 lopen

RubenD 05-01-2007 13:49

Nummer 14 toch?



serge pot 05-01-2007 13:50

nummer 14 is de co schroef

serge pot 05-01-2007 13:51

nummer 9 is je druk regelaar

RubenD 05-01-2007 13:51

Mijn spinnenkop (voor KR) is een beetje roestig. Nu las ik net ook van die revisie (Ron21). Moet ik precies dezelfde spinnenkop weer kopen (tweedehands) neem aan dat er wel verschillende onderdeelnummers zijn namelijk? Of maakt die niet uit? Dan rij ik nu gewoon door met deze en koop ik een andere erbij en laat ik die bij zo'n bosch service station reviseren.

golf mkII 16v 05-01-2007 13:52

14 is de CO schroef
9 is de drukregelaar
net te laat:D

Ron21 05-01-2007 15:38




Deze is het.

golf mkII 16v 05-01-2007 18:47

Sleutel 16mm

1800 16v kr 09-01-2007 16:58

mijn 16v loopt en trekt nu perfect
loopt ook goed stationair
alleen 1200 toeren
en de stationair stel schroef in de gasklep werkt niet
als ik hem helemaal dicht draai loopt hij zelfs nog 1200 toeren

hoe kan ik dit omlaag krijgen

en mag hij wel lopen met de stationair schroef helemaal dicht
en kan dit duiden op een gat in het aanzuig traject

Allart-Ghetta 09-01-2007 17:06

Quote:
Originally Posted by vwleusden
Als je achter mijn 16V rijd en ik geef gas ruik je gewoon benzine, Co staat iets te hoog maar dat mag ie wel hebben. Brandstof is ook koeling ;)

Spoel jij je boring maar lekker schoon, goed voor de compressie.
Kijk, bij een turbo is het kiezen tussen of gesmolten zuigers of hogere slijtage van de zuigerveren/boring, dan is de keuze snel gemaakt. Of minder druk draaien, maar dat is natuurlijk geen optie :D

Ron21 09-01-2007 17:13

Quote:
Originally Posted by 1800 16v kr
mijn 16v loopt en trekt nu perfect
loopt ook goed stationair
alleen 1200 toeren
en de stationair stel schroef in de gasklep werkt niet
als ik hem helemaal dicht draai loopt hij zelfs nog 1200 toeren

hoe kan ik dit omlaag krijgen

en mag hij wel lopen met de stationair schroef helemaal dicht
en kan dit duiden op een gat in het aanzuig traject


O-ring van de stelschroef vervangen. Hij zuigt dan lucht via de stelschroef.

1800 16v kr 09-01-2007 17:45

oke ga deze o ring morgen direct bestellen
thanxs voor de snele reply
hopelijk is dit het


All times are GMT +1. The time now is 14:40.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.