Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Passat (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   VW Santana LX 1.6 Diesel '82 van RJtuning (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=84618)

RJTuning 26-04-2011 18:49

VW Santana LX 1.6 Diesel '82 van RJtuning
 
Heb 2 weken geleden een Santana gekocht.
Tis een 1.6 diesel uit '82.
mankeerd nog wel het een en ander aan:
- lekke koppakking
- uitlaat hoort 4 delig te zijn maar is aan elkaar gebakken met meerdere gaten
- interieur (blauw) is gescheurd en gaar
- fuseekogelsvoor zijn versleten
- onderkant is roestig en zitten een paar gaatjes
- lak heeft een berg plekjes waar een hoop aan is gedaan. maar niet goed.
- blower werkt niet meer
- banden zijn versleten.

Dus bij aankomst eerst een beurt gegeven.
toen verlagingset bij FK bestelt voor de voorkant.
uitlaat bestelt op Ebay
schijven achter bestelt op Ebay
nieuwe fuseekogels gehaalt
interieur ophalen

volgende moet nog gebeuren:
- uitlaatmonteren
- onderkant kaalmaken en opnieuw in de tectiel
- fuseekogelsvervangen
- trommels achter vervangen met schijven.
- koppakking vervangen
- distributieriem vervangen
- golf 2 schroefset achterkant monteren
- interieur vervangen.

foto's:

















heb inmiddels geventileerde schijven voor gemonteert.
interieur is voor de helft binnen dankzij Zollie.die ook nog even een vers santana logoin de prullenbakhad liggen

4rings 26-04-2011 19:03

Leuk die uitlaat.
Moet je die van mij zien onder de Polo.
Vorige eigenaar zelf in elkaar gebakken van reststukken uitlaat.
Hangt ook met tyrips vast hahaha lol

Is die van jou nog netjes bij hoor.

jetta mk1 '82 26-04-2011 20:36

en roken wat dat kreng doet! niet normaal meer :D

Zollie 26-04-2011 20:54

leuk bakkie! Al gezien (en gehoord van kilometers afstand) :)

Al tijd gevonden om t gare en gescheurde blauwe spul te vervangen door zwart? :)

ohja, als je je dash eruit trekt, vergeet die moertjes niet los te draaien vanuit je waterbak, heb de eerste keer ook als een malle eraan gehangen voor ik erachter kwam ;)

RJTuning 27-04-2011 15:29

goeie :thumbup:

alvast 1 deurpaneel vervangen:
voor:


na:



en de achterkant verlaagt:




jetta mk1 '82 27-04-2011 15:31

netjes geworden die deur paneeltjes, morgen weer verder prutsen!!

RJTuning 27-04-2011 17:52

morgen vloerkleed en verse stoelen erin knallen. en hopen dat ik aan het dashbord toe kom.

vrijdag: remmerij achter klaarmaken. klauwen zijn gespoten.
verse schijven en blokken zijn binnen vanuit duitsland.

zaterdag: remmerij erop beunen.
hopen dat ik nog tijd ehb om de kop eraf te halen en naar de vlakker te sturen.
dan kan ik volgende week een verse koppakking erop doen en distributieriem.

Jurgen Santana 04-05-2011 14:26

Quote:
Originally Posted by RJTuning
morgen vloerkleed en verse stoelen erin knallen. en hopen dat ik aan het dashbord toe kom.

vrijdag: remmerij achter klaarmaken. klauwen zijn gespoten.
verse schijven en blokken zijn binnen vanuit duitsland.

zaterdag: remmerij erop beunen.


Bij een Santana moet je ook hoofdremcillinder mee te vervangen als je achter naar remschijven omgaat. De standaard hoofremcillinder van een Santana met trommels is hier niet voor geschikt. Hierdoor kunnen de achterremmen licht blijven remmmen.

Kijk het in ieder geval even na of ze goed vrijlopen nadat je ze op druk hebt getrapt.

RJTuning 06-05-2011 13:32

nou. ik heb geen enkel probleem. remt perfect. remmen staan netjes los.

Jettameister 08-05-2011 18:57

Coole Santana ! :thumbup:

RJTuning 08-05-2011 20:16

volgende probleem.
hoop dat Zollie me nog kan helpen.

kop eraf gehaalt: oud ijzer...
zat een koppakking op. met bijgeboorde gaten voor een aantal kanalen.
3 kanalen zaten gewoon compleet dicht omdat de koppakking eroverheen zat.





RJTuning 08-05-2011 20:17

vraag is nu:
ga ik een andere kop regelen. of kan ik nu net zo goed een ander blok gaan scoren...

jetta mk1 '82 08-05-2011 20:26

balen man :(

Zollie 08-05-2011 20:41

zo, dat zijn niet meer de standaard scheurtjes die je in een dieselkop mag verwachten...

Ik kan je nu niet mijn dieselkop beloven ofzo, mijn rode dieseltje gaat binnenkort voor een nieuwe koppakking, wie weet wat ik daar tegenkom (blok wordt van buiten 100 graden...)

ik zou een turbodiesel erin gooien! koop een audi 80 met 59kW blokje, en bouwen maar! :D

De Pul 08-05-2011 20:43

ey,ik heb volgens mij nog zo'n kop liggen,moet ik morgen even guzen?

RJTuning 08-05-2011 21:26

super bedankt voor de reacties.

Zollie ik heb je advies ter harte genomen. ik heb TD blok van een golf 2 van martijn (Jetta mk1 '82) op de kop getikt.

iemand bekent met de aanpassingen? ik weet voorpijp ivm turbo.
en koppeling ivm andere bak.

koppeling kan ik overzetten van me ouwe blok. voorpijp moet te bestellen zijn. want de santana is ook gelevert met een 1.6 td

Zollie 08-05-2011 21:43

Het uitlaatspruitstuk is compleet anders van golf en passat/santana...

De aanpassingen zijn: alles overzetten van je dieselmotor :)

Heb je wel snel geflikt trouwens, andere motor regelen! Maarja, of een 32b uitlaatspruitstuk regelen, of eigenbouw voorpijp eronder!

RJTuning 08-05-2011 21:53

Santana is toch ook gelevert met hetzelfde type blok? dus een voorpijp voor een Santana 1.6 td moet toch gewoon passen?

en ik dacht alleen koppeling overzetten van ouwe blok? de rest is hetzelfde?

Zollie 08-05-2011 21:57

nee nee!

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=85155

Zelfde blok, alle aanbouw anders!
denk aan: motorsteunen, oliefiltersteun, olie-aanzuigbuis, carterpan (moet je ook aansluiting voor olie-retour in maken), de spruitstukken (vooral uitlaat)

het spruitstuk zal dus t lastigste worden, of eentje vinden, of eigenbouw voorpijp!

RJTuning 09-05-2011 16:56

snap nu wat je bedoelt. moet ff een gaatje boren in de carterpan.
alles overzetten.

en lijkt erop dat de voorpijp van een audi 80 TD er direct op past.
maar moet ik nog even nakijken in ETKA.

of kan iemand dat even voor mij doen? want ik heb hier geen ETKA.

Audi 80 is ook met een GTD 80 pk blok gelevert. en de turbo zit op dezelfde manier gemonteert als mijn TD blok.

RJTuning 09-05-2011 16:59









blok is eruit iig..

Zollie 09-05-2011 17:11

holy shit, golf en 80 spruitstuk hebben gewoon hetzelfde onderdeelnummer!

Dat zou inderdaad betekenen dat je met een voorpijp van een 80TD een heel eind bent!

Wat denk je hiervan? --> http://auto-onderdelen.marktplaats....gdxw%3D%3D&df=1

RJTuning 09-05-2011 17:19

zoltan. als ik je straks zie, kus ik je :thanks:

ik wil em van je hebben dus :D

Zollie 09-05-2011 17:44

Mooi, ik houd m hier voor je!

Hij komt dus van een TDI, heeft zelfde nummer als die van een 1,9TD. Ik zie niet in waarom deze niet op een 1,6TD zou kunnen, hij lijkt er verdacht veel op!!

De ETKA nummers zijn verschillend, maar volgens mij... het zijn beide gerrit turbotjes toch :)

RJTuning 09-05-2011 18:37

wel andere turbo. maar aansluiting is precies hetzelfde.
vraag me alleen nog af of de diameter hetzelfde is.

Gertjan 09-05-2011 18:50

Toevallig heb ik een SB motorblok staan, en we hebben vanmiddag even gekeken, downpipe vanaf de turbo heeft hetzelfde onderdeelnummer op de SB en 1V motor, terwijl de SB een Gerrit heeft en de 1V een KKK.
Moraal van 't verhaal is iig dat die pijp van de Audi 80 wel moet passen ja :)

Zollie 09-05-2011 19:21

diameter kan alleen maar groter zijn, ik voorzie geen problemen :)

RJTuning 09-05-2011 19:29

wanneer kan ik hem ophalen?

Zollie 09-05-2011 19:42

dit weekend!

RJTuning 09-05-2011 22:49

mooi. denk dat het zondag ff word.
ik mail je nog wel. en heb je nummer gelijk ff opgeslagen.

Gertjan 21-05-2011 00:42

Nou, de ombouw is gelukt hoor, in krap 2 dagen :D
Was nog even knoeien met de oliefilterhouder zonder olie aansluiting voor de turbo en carterpan zonder olieretour, en de uitlaat uiteraard.
Maar het is allemaal gelukt, hij sloeg vanavond om 10 uur meteen aan na de eerste klik van de sleutel :)
Nou op naar de Worthersee, kan nog 2 uurtjes slaap pakken ;)

joostvw 21-05-2011 01:19

Had deze helemaal nog niet gezien, tof ding!
en veel plezier aan de see!

Zollie 21-05-2011 07:12

Quote:
Originally Posted by Gertjan
Nou, de ombouw is gelukt hoor, in krap 2 dagen :D
Was nog even knoeien met de oliefilterhouder zonder olie aansluiting voor de turbo en carterpan zonder olieretour, en de uitlaat uiteraard.
Maar het is allemaal gelukt, hij sloeg vanavond om 10 uur meteen aan na de eerste klik van de sleutel :)
Nou op naar de Worthersee, kan nog 2 uurtjes slaap pakken ;)


Mooi zeg!

Hebben jullie gewoon in de scheve 32b houder draad getapt voor de turbo-olie??
En de carterpan dan? eentje gekocht voor een paar tientjes of nog helemaal eentje aangepast met draad erin ook?

Mijn voorpijp paste er zonder problemen op hoop ik? en de rest? hoe heb je de voorpijp op de eerste demper aangesloten? Was er nog een tussenpijpje nodig?

M v D 21-05-2011 21:38

Kan ik hieruit opmaken dat de Audi 80 TD dezelfde turbo, spruitstuk en downpipe als de Golf GTD heeft? Dat zal interessant zijn en biedt leuke mogelijkheden. :)

Zollie 22-05-2011 11:41

Quote:
Originally Posted by M v D
Kan ik hieruit opmaken dat de Audi 80 TD dezelfde turbo, spruitstuk en downpipe als de Golf GTD heeft? Dat zal interessant zijn en biedt leuke mogelijkheden. :)


Ja, de audi80 en golf TD hebben hetzelfde onderdeelnr voor het uitlaatspruitstuk!! Turbo ook zelfde.
De downpijp van een 80 TD(I) past als je een golf blok in een audi/32b mikt!

Ik ben nog benieuwd hoe die pijp aansluit op de rest van de 32b uitlaat, of er nog een tussenpijpje gemaakt moet worden..

M v D 22-05-2011 14:06

Quote:
Ja, de audi80 en golf TD hebben hetzelfde onderdeelnr voor het uitlaatspruitstuk!! Turbo ook zelfde.
De downpijp van een 80 TD(I) past als je een golf blok in een audi/32b mikt!


Nooit geweten, niet verwacht ook.
Alleen maar beter, Golf2 turbo parts zijn er in veel grotere aantallen dan 32b TD onderdelen. En een evt. tussenpijp is altijd wel te maken, vergeleken met dat bochtenwerk + flens naast de versnellingsbak langs.

Audi1981 24-05-2011 11:02

Quote:
Originally Posted by Zollie
De downpijp van een 80 TD(I) past als je een golf blok in een audi/32b mikt!


Het verspreid zich snel merk ik :D

M v D 24-05-2011 16:12

Haha, verspreid zich idd snel. Maar is ook zekers interessant nieuws, want mijn Golf2 SB motor, die ik in mijn 32B heb gebouwd, heb ik toendertijd ontdaan van het turbo-spul en ben toen apart opzoek gegaan naar 32B TD turbo-spul om iig uit te komen met de uitlaat. Achteraf had ik dus die 'kleine' watergekoelde T2 turbo van de Golf kunnen houden en dan Audi B3 downpipe/voorpijp monteren.
Ach, geeft niks, want wat ik nu heb bevalt me ook prima en loopt goed en snel. :D

Gertjan 29-05-2011 18:22




Hij heeft het goed gedaan hoor :D

Downpip van een Audi 80 past toch niet zo mooi als we gedacht hadden, hij steekt een goeie 5 cm lager uit dan je draagarmen, dus hij is nu ondertussen niet echt rond meer.
Er moest idd nog een stuk pijp tussen gelast worden bij de middendemper.
Het is wel een mooie dikke downpipe, je hoort de turbo leuk fluiten :)
Alleen moet ie om hem in een Passat te gebruiken wel een stukje ingekort worden (voor 't mooie ;))

Zollie 29-05-2011 20:22

goede foto!

Heb je een foto gemaakt van het turbo/uitlaat gebeuren? :)


All times are GMT +1. The time now is 20:27.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.