Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Pro FM Golf Cabrio G60 Rebuild (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=94540)

Pro FM 12-01-2012 00:12

Pro FM Golf Cabrio 1 G60 Rebuild
 
Goed, na jaren geleden mezelf ingeschreven te hebben op dit forum en toen een hele tijd uit de scene te zijn geweest wordt het wel weer eens tijd voor een eigen draadje hier. Op het cabrio forum heb ik inmiddels een draadje,maar ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jullie meningen) Ik vind het zelf ook altijd erg leuk om al die opbouw verhalen te lezen met veel foto's dus ik hoop dat ik jullie er ook een plezier mee doe. :D Het is dus een samenvatting van dit draadje over een priode van een paar maanden dus let niet teveel op de "vandaag en morgens" in het verhaal.
Ooit aangestoken door het Golf GTI virus (vooral door de meetings in Baarlo en Drachten) Diverse GTI's gereden , 2 x type 2 en later een type 1 komt er in 2003 een beetje een eind aan de hobby.
Op dat moment krijg ik het erg druk met een eigen bedrijf en werk ik ook nog voor een baas. Alle centjes gaan naar de zaak en de GTI verdwijnt in de motteballen. Wel continu plannen gehad om aan een restauratie te beginnen maar steeds komt het er niet van en heb ik de centen weer ergens anders voor nodig. Een paar jaar geleden wordt de GTI nog 1 keer op de weg gebracht en gebruik ik hem als trouw auto.Daarna gaat hij weer in de opslag en wederom komt er van de restauratie niets.
Een jaar of 4 geleden verhuis ik naar een bedrijfspand en koop ik voor dagelijks verkeer een VW Caddy III. Om belasting technische redenen moet ik er een prive auto bij hebben en in een opwelling besluit ik een Cabrio type 1 te kopen die ik in nette originele staat op een duitse site tegenkom en deze ook zelf importeer.


Als autofreak ga je toch weer een beetje veranderen en na een paar maanden ziet de auto er zo uit


Ik wordt weer wat actiever in de vw scene en wordt ook lid van het Cabrio forum en de cabrio club en ga weer eens naar een meeting en tourtocht.
Het begint weer te kriebelen....de cabrio is een leuke auto maar erg tam. Het is een 98 PK automaatje en "altijd van een oud vrouwtje geweest".
Een echt tourwagentje, maar ik mis de GTI kwa vermogen.
Deze originele auto slopen voor een ander blok is een beetje zonde en na lang nadenken en overleg met mijn vrouw besluiten we dan begin van dit jaar dat we verder willen met een (andere)cabrio en dat ook de GTI er dan toch maar uitmoet. Hier begint de story van dit project.

Pro FM 12-01-2012 00:17

De beslissing is gemaakt, de GTI (project inmiddels) en de Cabrio verkopen en gaan shoppen voor iets met een dikke motor.
In eerste instantie wilde ik graag iets kopen wat geheel gerestaureerd was en waar weinig meer aan hoefde te gebeuren. Zulks is met een lekker motortje al lastig te vinden en diegene die wel beschikbaar was zat ruim boven het budget. Na een oproepje op het forum vond ik binnen 2 dagen een bekende auto met een geheel nieuw opgebouwd G60 blok.
Gaan kijken en meteen een proefrit en ja...dan ben je snel verkocht...:)
Bij de aankoop van deze auto ben ik nadrukkelijk gegaan voor de motor en minder voor het uiterlijk waar wel wat dingen op aan te merken waren. Op zich niet erg, de prijs was goed en het idee was om de auto komende winter geheel strak te laten maken en te laten spuiten.
Helaas bleek de carrosserie wat roest en andere schade te hebben en het zou dus niet alleen een ""even spuiten klusje worden" dus kwa kosten en werk was het toch iets meer dan van te voren gedacht.Jammer maar opzich allemaal niet heel schokkend en zeker repareerbaar.
Hij lijkt "nogal" op de andere: (zoek de verschillen)



Inmiddels had ik via een cabrio forum clublid een nieuw dakje besteld en toevallig raakte we aan de praat over de cabrio en de toekomstige plannen van een reparatie/spuitbeurt en de mogelijkheden. Toen bleek dat hij nog een half afgebouwd project wist te staan, ooit geheel strak gemaakt en al gespoten voor een nette prijs. Aldus ontstaat ineens het plan voor deze auto, men neme het nieuwe hart van de een, en de body van de andere en we hebben wat nieuws.
Klinkt simpel toch? Alleen niet als je zelf nog niet zo heel veel sleutel ervaring hebt. Na het spontane hulp aanbod van enkele forumleden (waar ik nog op terug kom) enigszins aarzelend toch de beslissing genomen , je moet wat in je vakantie toch? ;) Maar nu onder het motto, als we het doen dan doen we het nu echt goed!
Hoe het verder gaat :

Het verhaal: De auto is van iemand die bezig is met het opknappen. Na een relatie breuk moest de inboedel worden verkocht en wederzijdse bezittingen verkocht om het financieel te regelen. De auto gaat naar een VW gespecialiseerd bedrijf. De eigenaar wil de auto zelf afbouwen en heeft zelf 2 x GTI type 1 en een type 2 en is nog bezig aan een ander project. Is ook actief in de racerij. Helaas komt van verder afbouwen niets en staat de auto 2 jaar in de opslag waarna hij besluit om hem toch te verkopen. Dit is het moment dat ik ga kijken.

Eerste bezoek in Juli:












Op het eerste gezicht prima, originele Sportline met het e.e.a. aan afbouwwerk. De auto is geheel strak gemaakt en inderdaad gespoten maar helaas ook alweer wat kleine schade door de opslag van de afgelopen jaren.Zo zit er een deuk net onder een achterlicht


Daarnaast een deukje en kras op het portier,op het andere portier bij de handgreep een beschadiging en heeft iemand ooit met zijn handpalmen de motorkap dicht gedrukt met als resultaat een leuke deuk op een vervelende plaats. Hiervan heb ik geen duidelijke foto's. Omdat de spuitbeurt nog niet zo oud was was het de bedoeling om te beschadigde delen opnieuw te laten doen samen met de delen die nog niet gedaan zijn. Auto gekocht en dus ophalen:



Omdat de auto erg stoffig en vies was na enkele dagen de auto naar buiten en schoonmaken, wassen en poetsen. Onder het eerder genoemde motto kom ik helaas steeds meer kleine dingen tegen, hier en daar alweer een krasje,daar een miniscuul deukje ,eigenlijk zit er overal toch wel wat. Ook vind ik bij het demonteren van onderdelen vreemde dingen. Zo in bijvoorbeeld de onderkant achter de bumpers niet gespoten, de dorpels aan de binnenkant en zijn er toch bepaalde dingen niet gedemonteerd tijdens het spuiten. Ik moet eerlijk toegeven, ik ben hierin een zeikerd. Ik wil hem gewoon echt strak hebben en baal toch een klein beetje. Wel belangrijk, de auto is echt kogelhard en schadevrij dus een prima basis. En in mijn geval ook belangrijk, de auto is al helemaal strak gemaakt en ik hoef dus geen weken te schuren in mijn magazijn waar electronische spullen liggen opgeslagen.
Maar, immers moeten er delen gespoten worden dus vragen we het de experts. Een aantal maanden geleden laat ik er een paar naar de hal komen om eens te kijken naar het project en te praten over prijzen. Na een tip van een ander forum lid kom ik in contact met Arendse in Zoetermeer die me aanbied om de auto nog eens helemaal te spuiten (ivm kleur verschil)
Na zijn belofte om er " echt iets moois van te maken" besloten om de auto toch weer weg te brengen voor een nieuwe paintjob..

Strippen. (Half af dus dat ging snel). Binnen een dag helemaal kaal!






Volgende stap: Naar de spuiter.

Pro FM 12-01-2012 00:22

Goed, de beslissing is genomen en de auto moet naar de spuiter. Na het strippen dan weer de aanhanger geregeld en wegbrengen. Gelukkig is het niet zover dus hij staat er zo. De auto is inmiddels echt helemaal kaal en hier is de spuiter dan ook heel blij mee..;)




Op transport





Een paar dagn later weer even gaan kijken.
Motorkap weer strak:




Deukje weg:


Portier weer strak



Inmiddels is het aug 2011

Marcski 12-01-2012 10:43

Goed bezig Gert! Hoe bevalt die kantelbrug eigenlijk?

Pro FM 12-01-2012 10:46

Dat brugje bevalt prima! Mooie betaalbare oplossing die hoog genoeg komt voor het gemiddelde werk.

Pro FM 12-01-2012 10:51

Inmiddels heb ik vakantie en kan ik flink doorhalen. Samen met Martin van het golfcabrio forum zijn we nu 2 weken dag (en de halve nacht) aan de klus. Werkdagen van 10 in de ochtend tot 3-4 uur s'nachts zijn geen uitzondering. Ik heb zoals eerder gezegd weinig ervaring dus niet alles gaat even snel.

Vers gespoten koets:







en weer mee naar huis.



Ondertussen in de tijd dat de auto bij de spuiter staat mijn grijze cabrio gedemonteerd. Hier zat het hier en daar flink tegen aangezien er gedeeltes waren die ontzettend vast zaten. Maar een flink aantal delen van deze auto moeten over dus in de tijd gebruiken om de grijze te strippen:


En na enige inspanning:



Torretje schonnmaken:



Normaal ziet mijn magazijn er heel anders uit (ik heb voor deze klus de boel zelfs opnieuw ingericht) maar nu lijkt het wel een garage :lol:
De buren denken inmiddels dat ik een garage bedrijf ben begonnen (huh, jij deed toch iets met audio en zend apparatuur???) maar komen allemaal toch stiekum regelmatig even kijken.



De reden waarom ik dit doe in de zomermaanden? (en niet zoals de meeste in de winter) is simpel: Tijd.
In Augustus is het altijd erg stil en heb ik er de tijd (en nu ook de ruimte) voor.Ik heb nu dus vakantie tot eind augustus.

marcel--46 12-01-2012 12:34

Mooi werk hoor :thumbup:

Pro FM 12-01-2012 20:42

Van de GTI (die inmiddels uit de motteballen is) wordt de EPS RVS uitlaat gehaald De GTI is nu eindelijk uit de hal en we hebben nu echt de ruimte om te gaan opbouwen. Martin heeft middels een precisie operatie het front aangepast voor de intercooler
Ook voor de accu een oplossing bedacht.

Natuurlijk vandaag ook weer flink bezig geweest met het blok, alles is nu spic en span, morgen haal ik nog wat extern bewerkte delen op en is morgen de grote dag voor wat betreft het terugplaatsen van het blok en verwachten we een ander forumlid voor de kabelboom!
Dan gaan we dus eigenlijk echt beginnen aan de wederopbouw. Alles ligt klaar.

Voor de freaks nog wat foto's:





De nieuwe intercooler



Blokje klaar voor het terug plaatsen:



Voor het ICE gedeelte eerst naar Rotterdam voor de benodigde kabels. Nu alles zo mooi openligt kunnen we daar nu lekker bij en kan het daar direct in.
Direct ook een subwoofertje gevonden en na het aftikken van alweer de nodige euro's richting de klushal waar Martin inmiddels al was gearriveerd.
Binnenkort meer over het audio gedeelte.
Ook opgehaald ...vers gestraald en dus weer spic en span:



Ook klaar te wachten liggen deze jongens:


Toen kwam de postbode met een nieuw pakket Altijd spannend dus snel openmaken en........helaas, de verkeerde radiator... :cry:
Morgen nieuwe poging dan maar.

Begin van de middag was er weer een mijlpaal, het blokje mag er weer in. Voooooorzichtig! Met uiterste precisie zonder ook maar 1 beschadiging hing het blok er een uurtje later in de nieuwe steunen.



Veel tijd gaat toch ook wel zitten in het netjes maken van bepaalde delen. Toch doen we het zoveel mogelijk want het kan nu vrij makkelijk. Soms moet je echt improviseren en moeten we de hulp van anderen inschakelen. Bijvoorbeeld voor het spruitstuk (4 in 1) welke onder de GTI vandaan komt in samenwerking met het RVS EPS uitlaat systeem. Het demonteren van de complete uitlaat heeft ons bij elkaar denk ik 6-7 uur gekost. Dan kom je tot de ontdekking dat het spruitstuk geen aansluiting heeft voor een Labda sonde...wat te doen? Na overleg contact op genomen met een ander forumlid die het voor me aan past en ook nog eens direct ophaalt.

2.45 alweer! :shock: De volgende dag is alweer razendsnel voorbij gegaan,voor mijn gevoel heb ik zelf wat minder gedaan,ook weer rond moeten rijden voor de benodigde spullen. De tijd begint een beetje te dringen voor de "moeilijke dingen" die ik als relatieve leek zelf nog niet alleen aandurf. Martin , mijn steun en toeverlaat tijdens deze klus,moet namelijk weer aan het werk vanaf komende maandag en is dus niet meer beschikbaar. Ik hoop dan ook dat vandaag (15-8) een paar lastige klussen zoals de remmerij overbouwen gedaan zijn. Als we morgen het spruitstuk terug hebben kan de uitlaat eronder en zouden we volgens mij in principe klaar zijn voor een proefstart. De volgende mijlpaal komt dus in zicht.

Voor de liefhebber hier weer wat foto's:
De dag begon vandaag goed met de komst van de juiste radiator


Iemand had het over de details...dus bij deze..;)



Na het plaatsen van de intercooler en radiator ben ik maar weer eens gaan shoppen en kwam terug met het volgende: Half synthetische olie 10W40 / nieuwe koelvloeistof ,remvloeistof en als toetje van de automaterialen zaak een setje nieuwe kentekenplaten met "opgelegde letters"
Hierna een bezoekje gebracht aan de plaatselijke machine handel voor een polijst setje en wat gereedschap. Hierna door naar de spuiter, helaas is bij 1 van de zij skirts de bevestiging afgebroken... :cry: Dan maar 1 skirt gebruiken van de grijze ,gedropt bij de spuiter en uiterlijk maandag ook alweer klaar.

Vanavond het laatste stukje kabelboom in orde gemaakt en door getrokken naar de motorruimte. Het kabelwerk is nu helemaal af. Omdat we voor een groot gedeelte de oude boom hebben gebruikt als die in de grijze zat verwacht ik eigenlijk geen echte problemen hier meer mee. De auto reed immers prima maar het blijft toch spannend. bezig met het solderen van een aantal draden van de kabelboom:


Natuurlijk goed vertinnen allemaal en afwerken met krimpkous zodat eventueel vocht ook geen kans maakt.



Martin is ondertussen het nieuwe speeltje aan het proberen en polijst wat.


De stand van zaken aan het eind van de dag:





Als laatste beloofde ik nog wat over het audio te vertellen. Ik had al een jaar of wat een composetje van Infinity liggen maar nooit de tijd/zin gehad om die in te bouwen. Bij dit project hoort natuurlijk een beetje audio dus ook dit probeer ik direct te regelen. Het moet geen boomcar worden maar gewoon een lekker soundje. Niet over high tech en budget dus.Gisteren dan ook naar de car hifi boer voor wat aanvullende spullen zoals kabels etc. Daar liep ik tegen een alleraardigst Phoenix Gold subwoofertje aan en dat kwam mooi uit want hiervoor had ik al een dikke versterker ilggen namelijk de Phoenix Gold Outlaw Limited Edition 1845 (ook die lag al een jaar of 2 op de plank) Nu nog even gaan denken aan een mooie ombouw voor al dit moois:


Pro FM 13-01-2012 11:08

Zo de dag is weer voorbij en dus weer een dagelijkse update. Kijk op de klok en zie dat het nu 4:10 is.. :shock: Gekker moet het echt niet worden,ik had toch vakantie? DIt lijkt toch wel erg veel op werken...:)
Een lange dag met wederom een aantal tegenslagen.
Als eerste begon hij met de montage van de remmerij voor bij de bestuurderskant die er vrij snel inzat.
Met als eindresultaat:


Daarna de montage van de ramen en alle rubbers ook dit is geheel terug gemonteerd en werkt weer. De binnen panelen blijven voorlopig open voor de montage van alarm, CV en audio.

Martin en ik hebben ons vandaag tot het uiterste ingespannen om de achter remmen over te bouwen. Dit ging natuurlijk niet zonder slag of stoot. Zowel bij de oude as als bij de "nieuwe" zaten de remleidingen muurvast. Aangezien we niet het risico wilde lopen om ze allemaal te mollen en dus zonder te zitten moesten we alles uit de kast halen om iets te redden. Het originele plan was om gewoon de hele achteras te wisselen ,maar de as van de nieuwe was in een veel betere staat en had bovendien een stabilisator stang. Toen dachten we de leidingen op de nieuwe as te kunnen behouden voor de ombouw maar helaas gingen die niet los. Aangezien de oude achteras helemaal gedemonteerd in de hal lag ben ik daar mee aan de slag gegaan en na een uurtje tobben lukte het uiteindelijk om deze leidingen los te krijgen waarna we de hele boel konden over bouwen.
van oude trommel:




Direct natuurlijk de nieuwe schroefset eronder
Dus aan het einde van de dag staan we er zo bij:



Ook het geprepareerde 4 in 1 spruitstuk zit er inmiddels onder.
Natuurlijk ook weer de nodige tegenslagen en dus onverwachtse kosten. Edwin had zoals je eerder heb gezien het uitlaat spruitstuk netjes geprepareerd voor de Labda sonde. Helaas was deze nogal gehecht geraakt aan zijn oude behuizing en deze wilde dus niet los (natuurlijk niet). Met veel getob lukte dit uiteindelijk en kwamen we erachter dat het schroefdraad van de labda ook direct was overleden...dat wordt dus een nieuwe.
Ook bij de remmen ging er het e.e.a. niet goed. 1 Schijfrem achter heeft maar een heel klein remvlak en de blokken zijn helemaal scheef afgesleten...ook vernieuwen dus maar. Ook de remmen voor (blokken) zijn niet bepaald okselfris meer en moeten eigenlijk direct worden vervangen. Oftewel, de portomonee kan weer getrokken worden.
Ik wil geloof ik nu echt niet meer weten wat dit project uiteindelijk heeft gekost...voorlopig maar even geen bonnen kijken..:)
Maar ja, het vervangen van schijven en blokken is nu natuurlijk relatief makkelijk dus toch maar weer doen dan is ook dat echt goed en ik wil de auto straks RDW laten keuren naar 118 KW op kenteken. Ik denk dat men wellicht bijzondere interesse zal hebben in de remmerij dus hier toch maar niet op bezuinigen.

Na 10 dagen volop sleutelen moest ik vandaag ook afscheid nemen van Martin die maandag weer aan het werk gaan bij een nieuwe baas. We zullen hem gaan missen want in deze dagen was hij de leidende factor in deze verbouwing en een waar wandelend "VW Golf Cabrio Orakel" Er is werkelijk geen boutje ,moertje of onderdeel te te vinden waarvan Martin niet weet waar het voor dient, waar het vandaan komt en met welke dop of schroevendraaier je het los of vast moet draaien.
Een onvoorstelbare hoeveelheid kennis heeft deze man van alles wat met onze Cabrio hobby te maken heeft en daarbij ook nog eens aangenaam gezelschap. Zolang je er koffie, nicotine en Red bull in blijft gooien gaat Martin gewoon door... :-D
Groot respect ook voor de 4 uur reistijd elke dag en de werkdagen van minimaal 12-14 uur die we samen in het project tot nu toe hebben gestoken. Ik heb in korte tijd ongelooflijk veel geleerd en ben hem dan ook zeer dankbaar.

Inmiddels wordt het e.e.a aan onderdelen besteld: Nieuwe labda sonde, handremkabels van een scirocco, turbodruk meter voor de G-lader en bezig met de remmen.
Toch maar de knoop doorgehakt en besloten dat ik alles (schijven en blokken) vervang.

Pro FM 13-01-2012 11:12

Alweer een nachtelijke update. vandaag overdag niet zoveel kunnen doen. We moesten na een aantal dagen non-stop klussen ook hoognodig eens boodschappen doen, er was niets meer...:) Ook weer wat tijd kwijt geweest met het zoeken van de juiste onderdelen voor de remmen.
Handremkabels Scirocco : Check!
Schijven en blokken voor voor en achter: Check!


Vanavond rond een uur of 21:00 toch naar de hal. Alvast het dakje geprepareerd voor Michel die morgen het nieuwe dak komt plaatsen. Nog nooit eerder gedaan dus eens goed uitzoeken hoe alles precies vast zit. Ze kunnen leuk nieten daar in wolfsburg..:)
Er staat nu netjes een frame te wachten op de komst van nieuwe stof.
Het frame van de achterruit was ook behoorlijk crispy hier en daar, dus in de weer met de staal borstel om alles roestvrij te maken en vervolgens in de brunox.



Ook onder de auto zaten een paar kleine plekjes die ik even roestvrij heb gemaakt en tereug in de bitumen heb gezet.
Daarna bezig geweest met het goed leggen van de audio bekabeling. Morgen nog de kabels voor de portieren leggen en dan is dat ook klaar.

Als klapstuk van de avond bezig geweest met de EPS uitlaat. De midden demper ging gladjes in het spruitstuk dus dat gaf moed.. ook de einddemper schoof er vrij makkelijk op. MAAR...natuurlijk moet hier ook iets tegen zitten, de bevestiging van de uitlaat komt niet echt overeen met de locatie van de rubbers op het chassis...




Zo gaan we het ding niet vast krijgen vrees ik. Twee opties: Of de steunen op het chassis aanpassen, Of de steunen op de uitlaat. Het laatste lijkt me het meest voor de hand liggend ivm de plaatsing van een eventuele andere uitlaat ooit (je weet maar nooit) Conclusie is dat er weer gelast moet worden...maar nu RVS ... :(


En de volgende update. De laatste dagen is de vaart er een beetje uit en dat is ook wel logisch na twee weken volop knallen.
Ik merk nu ook dat de motivatie wat minder wordt en dat ik er aardig doorheen zit. Bovendien mis ik nog een aantal onderdelen die nog moeten binnenkomen.
Aangezien ik nu echt vakantie heb heb ik daarom besloten dat we er effe een weekje tussenuit piepen en nog even lekker op het strand gaan liggen. Ook al zijn de weersverwachtingen in NL nu even goed, we nemen het risico niet en hebben vanmiddag een super last minute naar Cyprus geboekt. Morgen (donderdag) vliegen we al om 17:00 in de middag. Dankzij een belasting meevallertje deze week toch nog op vakantie, de spaarpot is nu aardig leeg!
Maar goed, even een weekje geen werk en auto's maar strand en cocktails... :P

Grootste tegenslag vandaag was het feit dat we de eps uitlaat niet onder de auto hebben geregen. Ik had wel iemand geregeld die RVS kon lassen hier,maar helaas kloppen en de steunen maar vooral maat van de uitlaat niet. Hierdoor zou deze veel te kort op de bumper komen met denk ik de nodige warmte/schade problemen daar.
Er moet minimaal 10-15 cm verlengd worden en daarvoor hadden we weer niet het juiste materiaal. :smt009
Ik baal er flink van...kostte bijna een dag om het onder de GTI vandaan te krijgen... :(

De postbode maakte wel iets goed vandaag door de ontbrekende veerpoot lagers (Febi) en een prachtige refurbished/ gemodificeerd Sportline cockpitje te bezorgen.


Dat maakte nog iets goed. Vanavond kwam Michel alvast klussen aan het dak,maar ook dit zat wat tegen dus het hele dak zit er jammer genoeg nog niet op.
Wel de binnenhemel gedaan dus de rest volgt als ik weer terug ben van vakantie.



Het is nu eind augustus

Christiaan 13-01-2012 12:29

Wat heerlijk om te lezen. Lekker bezig!

Pro FM 14-01-2012 02:06

Zo, weer tijd voor de nachtelijke update....het is weer eens 4:10... :-D . Afgelopen vrijdag ochtend vroeg terug gekomen van een weekje welverdiende rust.
Met een verbrande kop en na een paar uur slaap stond Mario afgelopen vrijdag weer voor de deur om verder te puzzelen aan de kabelboom.
Hierbij is nog wat nadere studie noodzakelijk dus nog niet klaar, maar weer een stapje verder.

Vandaag stond Martin ook alweer redelijk vroeg aan de deur voor wederom een sleuteldag. Door diverse omstandigheden en mensen die verkochte onderdelen kwamen ophalen kwamen we vandaag wat laat op gang. Helaas zijn veel onderdelen die ik vlak voor of tijdens mijn vakantie besteld had nog niet binnen. Met sommige dingen kan ik dus nog niet verder. Martin concentreerde zich vooral op de afbouw van de motor en heeft dit nu voor 95 % klaar. Bijna alles is weer aangesloten en de vloeistoffen zoals olie en koelvloeistof zitten er weer in. Tot het laatst werd er nog een heftig gevecht geleverd met de 165 graden bocht en verbinding met de intercooler. Een strijd de dit keer werd gewonnen door de Golf...we kregen hem nog niet op de juiste manier en op de goede plek vast.Het was inmiddels 2.30 dus we besloten om dat voorlopig maar even voor gezien te houden.

Wel binnen gekomen zijn de Labda sonde, de nieuwe handremkabels en de nieuwe schijven voor de achteras. De bestelde zimmermann / EBC
combinatie voor de voor assen is er helaas nog niet.:
Nieuwe spulletjes voor de achteras:



En het eindresultaat:



Het duo peppie en kokkie is er niets bij...;) het illustere klus duo Beun en de Haas:



Midden in de nacht inmiddels, maar dit begint er toch wel weer op te lijken!



Vanaf komende week is ook mijn vakantie om en moet ik ook weer aan de normale arbeid. Rest ons nu de kolere zooi in het magazijn enigszins op te ruimen en weer verder te klussen in de iets minder beschikbare vrije tijd. De volgende echte klusdag zal waarschijnlijk pas komende zaterdag zijn.

Weer een weekend voorbij dus weer eens tijd voor een weekend update. Eigenlijk was het TE warm,maar toch weer aan de gang.
Ik was vannacht zo naar de klote dat ik geen fut meer had om het topic te updaten, het was weer half 4.

Gisteren rond 10:30 stond martin alweer op de stoep voor een nieuwe sleuteldag. Focus ligt nu bij het afbouwen van het blok en het afmonteren van de ontbrekende delen. Ook de kabelboom heeft nog een paar uitdagingen , als dit is opgelost zouden we een proefstart kunnen maken.
Rond 12 uur belde Willem "roodkapje" die zin had om langs te komen. In de tussentijd hadden we Mario gebeld voor de "rem uitzet tang" Of hoe het ding ook mag heten.
Deze was nodig om de klauwen terug te stellen om het geheel weer pas te maken voor de nieuwe schijven en blokken.
Nadat Willem was gearriveerd kwam niet veel later ook Mario met de remuitzet set. (als je hem kwijt bent Mario...je bent hem vergeten,hij ligt nog hier! :roll: )
Vandaag ook de accuplaat erin gezet zodat de (ook al nieuwe) accu er inkon. Ook even naar Rotterdam voor een schakelstang revisie setje.

Ik was er ook achtergekomen dat de vulpijp van de auto nu niet bepaald roestvrij meer was, maar niet getreurd, we hadden er immers nog 1.
Een zielig vulpijpje...



Helaas, nummer 2 was niet veel beter:



Vervangen dus voor een nieuw exemplaar,maar dan 1 uit RVS dus hopelijk voor altijd klaar nu:



Een tijd geleden maakte ik al melding van het feit dat we een polijstmaschientje hadden gekocht. Deze was alleen binnen 2 dagen gesneuveld wegens overbelast..:). Ik moest lullen als brugman maar uiteindelijk mocht hij terug en heb ik maar een wat zwaardere gekocht die het iets langer moet uithouden.


Eens kijken wat er gebeurd met RVS..:)



Met als eindresultaat (we letten op de details zullen we maar zeggen...;)



Ook de nieuwe labda sonde was er dus nieuw kabelboompje gemaakt hiervoor:



Ook maar even de stabilisator stang netjes gemaakt:



ZOndag stond Michel om 12:15 aan de deur voor het afmonteren van het dak. Vlak voor me vakantie had hij al de binnenhemel en het isolatie pakket erop gezet maar het complete dak lukte net niet. Vandaag dus afmaken:
Frame met binnenhemel en isolatie pakket.




Nieuwe buitenkant erop:



En het eindresultaat:en retestrak nieuw dak!



Ik zit nog steeds te wachten op onderdelen (remmen voor oa) dus ik kan met bepaalde dingen niet verder.

Pro FM 14-01-2012 02:08

Hehe vandaag EINDELIJK de nieuwe remmen set voor de vooras binnen. We kunnen dus weer verder en dan kan de cabrio ook weer op zijn eigen pootjes staan.
In een verloren uurtje nog even te monteren.





Weer een stap genomen. De laatste onderdelen die ik nog nodig had zijn nu besteld. Ik hoop nu dat er snel weer leven in te blazen is.
Ik zou het erg fijn vinden als ik hem binnenkort weer zou horen lopen..;)



Inmiddels kwamen de nieuwe achterlichten ook binnen, staat super (vind ik dan). Vond een splinternieuw setje op ebay.



Pro FM 14-01-2012 02:16

Zo weer eens een update, even niets aan de auto kunnen doen wegens te druk met eigen werk.Ook wel weer fijn, kon het dak effe mooi "zetten"
Afgelopen vrijdag en vandaag toch weer het nodige gedaan. Helaas ook weer wat tegenslag.

Een van de dingen die tegenzitten is een afgebroken ontluchting van een remklauw. Bij een poging om het afgebroken stukje eruit te krijgen met een bitje sneuvelde ook het bitje waardoor ik nu met een afgesloten remklauw zit....balen. Onderneem deze week nog een poging om hem weer vrij te krijgen en anders ga ik opzoek naar een ander exemplaar ... Shit happens.
Andere leuke, we wilden het raam terug plaatsen (met chromen pees) maar kwamen erachter dat we het verkeerde rubber hadden....ook fijn. Per ongeluk verkeerde besteld en het ligt er al een paar weken dus terug sturen is helaas geen optie meer. Even achter het juiste rubber aan dus.

De afgelopen dagen veel kleine dingen gedaan , niet echt foto's gemaakt ervan. Een greep uit de werkzaamheden: Stuurbekrachtiging weer gemonteerd,paar kleine lekkages verholpen aan het koelsysteem (vooral losse, of nog net niet lekker op zijn plaats zittende klemmetjes) Bekabeling van CV, audio en alarm gelegd.
Ook al weer het e.e.a aan dingen terug gemonteerd zoals de (in kleur mee gespoten) B Stijl kapjes met rubbers , raam rubbers sierlijsten etc.
Langzaam maar zeker komt het eind in zicht. Laatste uitdagingen hebben we met de kabelboom (gaat vooral even om de pompsturing en het pas maken van het EPS uitlaat systeem.
De stand van zaken: Effe proefpassen..;) Zie de reflectie van het magazijn in de verse lak..;)



Chromen accenten:




Met of zonder embleem, heb ze allebei dus veranderen kan nog..ik ben er zelf nog niet uit:



We hadden ook weer de nodige aanloop vandaag, gezellig maar het scheelt weer wat tijd.
Komende zaterdag gaan we de clipperset terug plaatsen en ons concentreren op de laatste uitdagingen. Hopelijk kunnen we dan echt gaan kijken of we hem weer tot leven kunnen wekken maar dat komt vast goed.

Inmiddels is het eind september 2011

Dub-Detail 14-01-2012 09:43

Hey, dat is grappig.
Jullie zitten op het zelfde industrie terrein als mijn oom met zijn bedrijf.
Als ik me niet vergis hadden/hebben jullie ook een verlaagde caddy?

Gr, Pim

GJ007 14-01-2012 09:56

gaaf project,
maar een RVS vulpijp ... dat had ik nog niet eerder gezien, mag ik vragen waar die vandaan komt?

Pro FM 14-01-2012 11:28

Quote:
Originally Posted by Dub-Detail
Hey, dat is grappig.
Jullie zitten op het zelfde industrie terrein als mijn oom met zijn bedrijf.
Als ik me niet vergis hadden/hebben jullie ook een verlaagde caddy?

Gr, Pim


Dat klopt, mijn caddy is ook niet echt ""standaard " inderdaad.


Hoe heet het bedrijf van je oom dan?

Pro FM 14-01-2012 11:30

Quote:
Originally Posted by GJ007
gaaf project,
maar een RVS vulpijp ... dat had ik nog niet eerder gezien, mag ik vragen waar die vandaan komt?


EPS verkocht ooit RVS vulpijpen (toen ook alniet goedkoop voor 250 gulden)
Ik geloof dat volkswagenhaus in Duitsland er nu nog een paar heeft maar dat ze nu 275 euro kosten... :eek:
Ik heb deze pijp van mijn oude GTI gehaald,ik had er dus nog 1

appie 14-01-2012 12:15

heel gaaf projekt hoor :thumbup:

Pro FM 15-01-2012 02:04

Zo weer zondag dus weer een update.
Het remklauw probleem kon helaas niet meer worden opgelost dus opzoek naar wat nieuws. Uiteindelijk gevonden en deze persoon heeft hem vrijdag op de post gedaan...de TNT..oh nee dat heet tegenwoordig POSTNL beloofde bezorging oo zaterdag....maar nee hoor niets... fijn bedankt.
Ook was er een doos onderdelen onderweg met daarin oa de deurklinken, het juiste voorruit rubber en nog wat andere dingen die ik had besteld.
Doos zou vrijdag binnenkomen samen met nog wat andere zakelijke pakketten op mijn zakelijk adres. Je raad het al, uitgerekend de doos met onderdelen:
"in verkeerde aflever route, bezorging 1 dag vertraagd" argh, dus bellen met de klanten service( a 50 cpm) "nee hoor meneer,dan wordt deze op zaterdag bezorgd"
Ik vraag nog, weet u het zeker?...Ja hoor,heel zeker! affijn 5 euro verder zou het dus goed moeten komen. Dus ik om zaterdag ochtend half 9 naar de zaak om het pakket te onderscheppen, maar je raad het al,hij moet nog komen.... !@#$%^&*()_+! K*Tpost!
Agressie van je af polisten dan maar...:)



Dan maar verder met de vele kleine dingen die wel kunnen gebeuren, het lijstje wordt lagzaam maar zeker kleiner.
Rond 1 uur arriveerde Edwin voor de hul bij de montage van de clipperset, nou na hulp, edwin hoef je hierin niet te helpen want binnen no time zat het spul er netjes en strak weer op. Het is dat ik nog even opzoek moest naar wat montage materiaal anders was hij nog sneller geweest. Oefening baart blijkbaar kunst (het was deze week zelfs al eht 3de setje geloof ik dat hij monteerde en de zoveelste in totaal) want wat ging dat lekker!





De uitdagingen zijn nog de EPS uitlaat pasmaken en de kabelboom.
De kabelboom die nu voor een gedeelte gebruikt wordt heeft een later bijgevoegde pompsturing die ik nu niet meer nodig heb.In plaats van uitzoeken gaan we nu een ander stukje boom gebruiken. DIt gaat waarschijnlijk een stuk makkelijker en sneller. Ik hoop dat we hier volgende week samen met Mario uitgaan komen en dat komt ongetwijfeld goed.

Aan het eind van de dag mocht de auto voor het eerst voor het eerst in 2 maanden van de brug af en weer op zijn wielen staan. We hebben hem direct maar even naar buiten gerold voor een foto en kon ik even van de gelegenheid gebruik maken om de hal even schoon te maken.






Pro FM 15-01-2012 02:05

Zo weer zondag dus weer een update.
Het remklauw probleem kon helaas niet meer worden opgelost dus opzoek naar wat nieuws. Uiteindelijk gevonden en deze persoon heeft hem vrijdag op de post gedaan...de TNT..oh nee dat heet tegenwoordig POSTNL beloofde bezorging oo zaterdag....maar nee hoor niets... fijn bedankt.
Ook was er een doos onderdelen onderweg met daarin oa de deurklinken, het juiste voorruit rubber en nog wat andere dingen die ik had besteld.
Doos zou vrijdag binnenkomen samen met nog wat andere zakelijke pakketten op mijn zakelijk adres. Je raad het al, uitgerekend de doos met onderdelen:
"in verkeerde aflever route, bezorging 1 dag vertraagd" argh, dus bellen met de klanten service( a 50 cpm) "nee hoor meneer,dan wordt deze op zaterdag bezorgd"
Ik vraag nog, weet u het zeker?...Ja hoor,heel zeker! affijn 5 euro verder zou het dus goed moeten komen. Dus ik om zaterdag ochtend half 9 naar de zaak om het pakket te onderscheppen, maar je raad het al,hij moet nog komen.... !@#$%^&*()_+! K*Tpost!
Agressie van je af polisten dan maar...:)



Dan maar verder met de vele kleine dingen die wel kunnen gebeuren, het lijstje wordt lagzaam maar zeker kleiner.
Rond 1 uur arriveerde Edwin voor de hul bij de montage van de clipperset, nou na hulp, edwin hoef je hierin niet te helpen want binnen no time zat het spul er netjes en strak weer op. Het is dat ik nog even opzoek moest naar wat montage materiaal anders was hij nog sneller geweest. Oefening baart blijkbaar kunst (het was deze week zelfs al eht 3de setje geloof ik dat hij monteerde en de zoveelste in totaal) want wat ging dat lekker!





De uitdagingen zijn nog de EPS uitlaat pasmaken en de kabelboom.
De kabelboom die nu voor een gedeelte gebruikt wordt heeft een later bijgevoegde pompsturing die ik nu niet meer nodig heb.In plaats van uitzoeken gaan we nu een ander stukje boom gebruiken. DIt gaat waarschijnlijk een stuk makkelijker en sneller. Ik hoop dat we hier volgende week samen met Mario uitgaan komen en dat komt ongetwijfeld goed.

Aan het eind van de dag mocht de auto voor het eerst voor het eerst in 2 maanden van de brug af en weer op zijn wielen staan. We hebben hem direct maar even naar buiten gerold voor een foto en kon ik even van de gelegenheid gebruik maken om de hal even schoon te maken.







vervolgens ligt het project even stil vanwege gezondheidsproblemen.

Pro FM 15-01-2012 02:09

Na een paar weken pakken we de draad weer op.Weer aan de klus en maar eens kijken wat ik aankon en wat niet.
Ik had besloten maar even relaxt te doen, het maakt nu eigenlijk niet meer uit of de auto nu over 2 weken of over 2 maanden klaar is...het seizoen is nu toch afgelopen.
Ik kan dan ook aandacht blijven besteden aan de details ..:)
Afijn gisteren stond Martin weer bij de hal voor een nieuwe dag sleutelen. Na de eerste bak koffie wilde we net aan de slag gaan toen de bel ging en Giel voor de deur (met een gave dichte type 1) bleek te staan die even kwam buurten en even naar de GTI kwam kijken die ik te koop heb staan. Na een uurtje of wat bijlkleppen ging Giel ervan door en wij weer aan het werk.

Allereerst hebben we een begin gemaakt aan de kabelboom. Waarom is dit nu een probleem,in het kort: De nieuwe carrosserie was van oorsprong een 2H maar was half omgebouwd als 16V. De oude cabrio was van oorsprong een EX carburateur en werd later omgebouwd naar G60. Hierbij zijn er een aantal dingen toegevoegd zoals een externe pompsturing. Dit stuk kan nu weer verdwijnen want dit zit immers al in de nieuwe body. Zo mistten we ook bv de MFA sturing en nog wat andere dingetjes
In plaats van uitzoeken hebben we nu besloten om de "probleem delen" te vervangen door stukken kabelboom uit een 2H zodat de ombouw uiteindelijk een stuk simpeler zou moeten worden. Gelukkig heeft Martin nog een complete 2H boom gevonden dus ik ga er nu vanuit dat de problemen nu snel worden opgelost .
Nu dus alvast weggehaald wat er niet meer nodig was



Zoals ik al eerder aangaf was er ook een remklauw gesneuveld. Na een zoektocht kon ik geen vervanger vinden en ik vind het zelf zeer belangrijk dat al die pk's ook controleerbaar blijven dus met de remmen wil ik geen concessies doen. Dat moet gewoon goed zijn.Dus heb ik besloten dan ook de klauwen maar te vervangen door nieuw...dat wil eigenlijk zeggen "gereviseerd" want echt nieuw zijn deze niet meer te koop.Je kunt deze kant en klaar kopen en je ouwe klauwen inruilen.
Aan de voorkant is nu alles qua remmerij nieuw, achter op de klauwen na nieuw. Ben benieuwd naar de presentaties van deze set.



Ook hebben we de vulpijp (die we eerder al hadden vervangen) afgemonteerd. Hiervoor mistte we de laatste keer nog wat rubbers en de juiste RVS schroeven om de pijp vast te zetten. Nooit meer roest daar is een prettig vooruitzicht en de afwerking mag er ook wezen denk ik..;)



Na het eten zijn we wat langer thuis blijven hangen dit keer en om een uur of 10 nog een paar uurtjes verder gegaan. Een leuk klusje lag nog klaar..het terug monteren van de voorruit. Ook die terug geplaatst samen met de achterklep en uiteindelijk ook de motorkap. Het eind komt in zicht al zijn er nog zat kleine klusjs over







De Cabrio was inmiddels ook flink stoffig geworden dus die kreeg zijn eerste douche...ziet er grappig uit :water op het nieuwe dak:


Nat worden wil hij voorlopig nog niet..:)
Aan de cabrio hebben we veel kleine dingen gedaan. Diversen dingen afgemonteerd zoals bij de motorkap lifters, achterlichten, achterklep slot etc. Belangrijkste is echter de uitlaat. De grote remus pot is er weer onder vandaan want ook die bleek net niet te passen op het spruitstuk (scheelde 1 -2 mm). Het was natuurlijk al de bedoeling dat de EPS eronder zou komen maar had het plan om de remus te monteren en dan met een rijdende auto (met werkende uitlaat) met de EPS naar Hogezand te rijden en het door hun te laten aanpassen. Dit gaat dus niet lukken dus gaan we toch zelf aan de slag om de EPS pas te maken. Na veel passen en meten denken we nu de oplossing te hebben dus hiermee ga ik de komende dagen, samen met een andere vriend die RVS kan lassen, aan de slag. Net voor de einddemper gaan we en nu een stukje aanlassen, Hierdoor komt de pijp iets verder naar achter (hij is nu te kort) en daarna passen we de ophang punten aan zodat de uitlaat op de juiste manier in de rubbers onder de auto past.
Een redelijk relaxte dag dus al met al ,maar komend weekend hoop ik dat het nu toch echt zover is voor een proefstart. En dan natuurlijk hopen dat alles ok is. Het lijstje met "nog te doen" is nu erg klein geworden dus het eind komt in zicht.
De snelheid is er nu wel uit ..iets wat ook te maken heeft met mijn gezondheidsklachten, maar dat geeft ook eigenlijk niet. Tijd zat en relaxt klussen is ook niet verkeerd. Ik trek die hele extreme dagen ook niet momenteel dus dat moet ik ook even niet doen.

Komende week dus de uitlaat en komt mario nogmaals assisteren met de kabelboom, de belangrijkste obstakels die nog genomen moeten worden .
Heb geen foto's gemaakt maar zal deze later deze week nog even plaatsen

Pro FM 15-01-2012 11:17

We hebben voor de verandering eens een weekje overgeslagen. MArtin Had last van zijn rug en ik was ook aardig verrot dus ik heb het weekend maar benut om een beetje bij te slapen. Wel even spullen (RVS pijp en rvs staaf voor de nieuwe steun)gehaald om de uitlaat te verlengen, een vriend van me krijgt het juiste lasdraad komende week binnen en kunnen we gaan passen en meten om de uitlaat pas te krijgen.
Ook het laatste stukje boom is nog niet af maar dit zal hopelijk ook snel het geval zijn.
Had nog wat foto's beloofd van de uitlaat.

Zo moet tie ongeveer worden (hangt nu even tijdelijk in de tyrips):



Op deze manier is de einddemper te kort, we willen hier wat verlengen:



Want ik heb aan de andere kant nog ruimte zat:



Zoals je hier ziet kloppen de ophangpunten voor geen meter, dus er moet ook hier het e.e.a gelast worden:



Weer een weekend verder en de uitlaat is ook eindelijk klaar!
Natuurlijk was het weer eens niet zo simpel als het leek...de GTI is toch net even iets anders als de cabrio want het kostte toch de nodige moeite om hem pas te maken.
Uiteindelijk na veel passen en meten hebben we de uitlaat aan de voorkant van de einddemper los gemaakt.
Op deze foto zie je de oude bocht en een nieuw stuk pijp.



Het is lastig uit te leggen zonder duidelijke foto's maar het kwam erop neer dat wel de, als de de einddemper simpel zouden verlengen en weer monteren de bocht van de uitlaat het chassis zou raken. Dus weer passen,meten en nog eens meten...en daarna de nieuwe bocht bepaald en gelast.



Hierdoor kon de uitlaat op de juiste manier, zonder dat hij ergens het chassis raakt, worden gemonteerd.
Dus konden we de nieuwe steunen op de pot lassen:


Hier zie je de aangepaste einddemper in de nieuwe steunen hangen met de nieuwe bocht eraan


En zo heb ik aan het eind van de einddemper nog net genoeg ruimte tot het chassis



Het eindresultaat...me happy !



inmiddels is het eind oktober

Pro FM 16-01-2012 16:52

Na weer een weekje over te hebben geslagen vanwege gezondheids redenen dit weekend weer eens een zaterdagje klussen.
Afgelopen weken kwam een ander forumlid een keertje buurten en hij bracht een nieuw setje Girling 38 remtangen mee die hij over compleet had.
Of ik die misschien gebruiken kon? Zeker wel, hiermee is dan de complete remmerij van voor tot achter vernieuwd.
Met +/- 225 PK onder de kap vind ik dit wel belangrijk.
Nu dus ook maar de achterremmen gedaan met als eindresultaat:



Het volgende klusje was het wisselen van de gepolijste dynamo en ook een veepoot brug.



De nieuwe velgen gaan zeer waarschijnlijk nog even naar een expert voor een polijstklus dus voor de "time being" zetten we de auto op de bekende RSL set.
Ook de voorbumper werd weer gemonteerd, deze is voor een nieuwe spuitbeurt (niet goed gegaan de eerste keer)weg geweest.
Nog snel een paar foto's voor het echt donker wordt..(wat gaat dat snel alweer!)






Inmiddels heb ik ook nog de hand weten te leggen op een mooie verchromde stuurnaaf die nog even licht gemodificeerd moet worden om mijn stuur er pas op te krijgen , een setje RVS instaplijsten en een gereviseerde olie koeler voor wat extra koeling van de olie/motor.

Weer een week verder dus tijd voor weer een weekend update.
Afgelopen vrijdag had Mario gelukkig even tijd om de modificatie aan de kabelboom te doen dus na wat soldeer werk onder de kap was dit ook gereed.
Nu maar hopen dat alles klopt, tenslotte hebben we nu van 3 kabelbomen weer 1 (hopelijk werkende) gemaakt. Deels EX, deels KR en deels 2H is nu niet meteen de meest makkelijke oplossing maar het kon in mijn geval niet anders.
Natuurlijk waren we benieuwd naar het eindresultaat maar we kwamen er al snel achter dat er van de zekering kast (met name de relais want het was een 16 V KR) niet veel klopte dus tijd om dit ook eerst uit te zoeken.
Ook zaterdag hadden we weer wat aanloop door forum leden waaronder Robin die zijn wielkasten kwam laten uitrollen om wat meer ruimte te maken voor zijn BBS wielen.
Aangezien hij een 2 H had konden we mooi even kijken naar de zekeringkast/relais van zijn 2H.

Spannend moment, nadat we alle relais goed hadden gestoken konden we eindelijk na 4 maanden de sleutel omdraaien dus vol goede moed....en.........................niets.......zo dood als een pier!
Dat is wat je noemt teleurstellend. Het enige wat werkte was wat verlichting maar ook niet zoals het hoorde. Ook leuk, als je de richtingaanwijzer aanzette begon te pomp te lopen..... :mrgreen: Daar moest dus iets niet goed zitten. Dus maar weer in de schema's gedoken en nogmaals kijken of er niet ergens een stekker niet goed zat. 1 stekker op de suurkolom zat verkeerd en onze conclusie dat het al snel mis zou gaan (er was immers nergens spanning) bij de "input" van de spanning bij de zekering kast klopte want daar zat een aantal + draden niet goed gestoken op de juiste plek. Voor de zekerheid nog even gekeken bij Martins dichte type 1, die weliswaar niet hetzelfde was maar ons een goed idee gaf wat er fout kon zitten.
De juiste stekkers op de goede plaats gezet , nog eens geschecked en daar ging die weer.
Sleutel om, plop, overal netjes lampjes aan op de cockpit.......poging twee starten....startmotor draait!...starten starten starten.....maar niet aanslaan.
Damn, had gehoopt dat het nu meteen raak zou zijn maar helaas. Nu dus maar stap voor stap checken wat er mis kan zijn.
Zitten de aan en toevoer van de brandstof niet verkeerd om? check!
Is het vacuüm potje bij de brandstof rail wel goed? (ik had er twee dus beide geprobeerd) check!
IS er wel brandstof druk? Bij het voorzichtig losdraaien van de slangenklem daar spoot de benzine er krachtig uit..check!
Inmiddels was het alweer aardig laat aan het worden dus besloten we het voor gezien te houden nadat we alle verlichting nog even goed hadden aangesloten (achter zat het e.e.a op de verkeerde plek dus dat was een makkie.

Volgende week gaan we weer verder met stelselmatig checken en ik neem aan dat we dan wel vinden wat er fout gaat. Omdat alles los is geweest en ook de distributie riem is vernieuwd moeten we maar eens kijken naar de afstelling van de motor en dan neem ik aan dat we er wel uit moeten kunnen komen.
Volgende week dus weer een nieuwe update en hopelijk kan ik dan roepen dat de motor dan weer loopt.

Pro FM 16-01-2012 16:54

Heren (en dames) na een paar maanden hard (en minder hard vanwege gezondheids perikelen) werk en de nodige euro's armer kan ik het eindelijk roepen:

IT'S ALIVE

Het kostte wat moeite en het ging zeker weer niet zoals verwacht maar het blokje loopt!
Nadat we vorige week net niet genoeg tijd hadden voor het oplossen van de problemen gingen we vandaag verder. Wat later dan verwacht van start.
Om een lang verhaal wat korter te maken, er klopten een paar dingen niet. We hadden redelijk snel brandstof in het blok maar aanslaan wilde hij nog niet.
Zoals we al dachten klopte de nokkeas stand niet dus dit was de volgende stap. Kleppendeksel er weer af en even zeker weten of de stand nu wel klopt


Hierna de onsteking bekeken en die ook niet goed stond dus dit ook verholpen. Starten..starten en starten en...accu bijna leeg...hij is fijn.
Accu bijladen, weer proberen en ...rook....rook? Euh er komt rook uit de startmotor? !@#$%^! Kuut! Startmotor overleden...euh, is dat misschien ook de reden waarom de boel niet aanslaat? Tsja wat te doen...waar haal je op zaterdagmiddag om 17:00 nog een startmotor vandaan? Rondje bellen met forum leden leverde niets op.
Marktplaats dan maar? Waarempel, in Dordrecht bood iemand een splinternieuwe aan voor een zeer redelijke prijs. Op naar Dordrecht dan maar !
Op de terugweg nog een flinke kiezel op het raam van mijn caddy dus een dikke ster in mijn ruit...tuurlijk,kan er ook nog wel weer bij!
De startmotor was in in elk geval smettelooos.



Eerst maar eten en daarna vol goede moed verder dus om een uur of 21:00 weer richting de hal. Inmiddels had de accu weer een paar uur kunnen bijladen.
De nieuwe startmotor was snel gemonteerd. Dus snel proberen....starten...startmotor gaat als een speer...maar nog niet aanslaan ...hmmm.
Nadat we alles nog eens controleerden drukte martin de bougiekabels wat dieper in de verdeelkap (ook dit is allemaal vervangen). Dat bleek het laatste duwtje..na een korte nieuwe start poging sprong de motor eindelijk weer aan en kwam het blok uit de kunstmatige coma...wat een opluchting !
Alle ellende even vergeten en wat ben je dan toch weer blij met het feit dan een dood stuk metaal ineens weer transformeerd in een bijna rijdende auto.
EN wat een lekker soundje uit het EPS systeem...lekkere diepe brom en niet zo'n enorm brulijzer.
Hierna hebben we nog wat fouten opgelost, we hadden bv nog geen toerenteller, mfa, dynamo lampje bleef branden even als het koelvloeistof ledje, nog geen binnenverlichting en dash/cockpitverlichting. Al zoekend in de schema's kwamen we op een gegeven moment tot de conclusie dat het goed moest zitten...zou het oude cockpitje dan niet half dood zijn? Enige maanden geleden had ik een andere "gerefurbished" aangeschaft dus de nieuwe proberen dan maar.
Na het omruilen van het cockpitje bleek inderdaad het oude niet geheel zonder defecten..mfa-verlichting, toerenteller het werkte allemaal weer.
Na een tip van een ander forumlid werkte ook de dynamo weer prima na de montage van een nieuwe sensor werkt het koelvloeistof ledje straks ook weer.

We hebben helaas nog wel wat olie lekkage, dit lijkt de carterpan pakking te zijn. DUs deze week maar weer even shoppen voor wat nieuwe onderdelen dan vervangen we die komende week en kunnen we meteen de extra oliekoeler monteren die inmiddels ook binnen is.



Als laatste vanavond de remmen ontlucht en toen vonden we het wel weer welletjes en besloten we het voor gezien te houden.
Komend weekend dus de puntjes op de I zetten waarna ik nog enige weken/maanden de tijd heb om de auto verder af te bouwen qwa interieur, alarm, audio etc. Dit heeft geen haast en moet ruim voor het nieuwe seizoen klaar zijn. Ik heb nog een kort filmpje gemaakt van de eerste echte start voor de liefhebbers (gefilmd met de telefoon dus de kwaliteit laat wat te wensen over).Het geeft in elk geval een idee.

Youtube link

riendert 16-01-2012 17:11

Mooi project! heerlijk verhaaltje erbij!

Dub-Detail 16-01-2012 17:24

Quote:
Originally Posted by Pro FM
Dat klopt, mijn caddy is ook niet echt ""standaard " inderdaad.


Hoe heet het bedrijf van je oom dan?


Jupiter Benelux, Vloerverwarming.

Pro FM 16-01-2012 18:45

Das inderdaad in de buurt (maar niet op het hofje waar ik zit)
Dat zit 1 straat achter me

Dokter D 16-01-2012 19:40

Wat een heerlijk draadje om te lezen!
Je had schrijver moeten worden :thumbup:

Een erg mooie cabrio heb je er van gemaakt!
Het kost wat tijd en euro's maar het resultaat mag er wezen :own:

golf1bart 16-01-2012 21:00

dikke golf man :thumbup: iid ook heel leuk geschreven.
nu de laatste loodjes,ga zo door :thumbup:

Dub-Detail 17-01-2012 19:29

Klopt klopt, hij had veel spullen opgeslagen bij die koeriersdient bij jullie op het hofje. Toen ik nog voor hem werkte moest ik daar wel eens zijn. Vandaar.

Mvg, Pim Bonne

Quote:
Originally Posted by Pro FM
Das inderdaad in de buurt (maar niet op het hofje waar ik zit)
Dat zit 1 straat achter me

Tjaap 17-01-2012 19:34

Ik vind hem super Gert, zeker op de RSL's gewoon de open versie van je oude klassieker zo.

Shon 17-01-2012 20:12

Mooi project ! Ik ga alles nog eens goed doorlezen. Het kan mij nog goed vanpas komen.

Nog succes !

Christiaan 17-01-2012 21:21

Quote:
Originally Posted by Tjaap
Ik vind hem super Gert, zeker op de RSL's gewoon de open versie van je oude klassieker zo.


Inderdaad.

Ben eigenlijk wel benieuwd of er nu nog meer leuke verhalen bijkomen, of dat het laatste stuk de huidige stand van zaken is.

Pro FM 17-01-2012 23:36

Quote:
Originally Posted by Dub-Detail
Klopt klopt, hij had veel spullen opgeslagen bij die koeriersdient bij jullie op het hofje. Toen ik nog voor hem werkte moest ik daar wel eens zijn. Vandaar.

Mvg, Pim Bonne


Hehehe dat waren de buren inderdaad (inmiddels zijn die weer een jaar of twee geleden een straat verder verhuist.)
De wereld is klein!

@ Tjaap : exact....dat was ook een beetje de bedoeling..:) De GTI is trouwens naar een ander forum lid gegeaan die hem in ere gaat herstellen. Hij blijft dus "in de scene"

Pro FM 19-01-2012 00:51

Zo weer een updateje. Niet zo heel veel gedaan dit keer maar lekker relaxt aan de klus.
De carterpakking was wel binnen, de nieuwe carterpan helaas nog niet dus dat klusje schuiven we dan maar door.
Veel kleine klusjes gedaan die toch wat tijd kosten. Afmonteren kabelboom (het laatst geplaatste aangepaste 2H stuk) Boompje netjes afgetaped.
Kniebalk terug gemonteerd.
Vooral de bekabeling binnen aangepakt. Kabel getrokken voor de bediening van het achterklep slot en audio. Scheidingsfilters voor het audio geplaatst achter op de kniebalk en afgemonteerd.Alarm leds in de deuren (op de plaats van de deurpinnen)
Zekeringkast teruggeplaatst en bekabeling netjes gemaakt.





Als laatste de vloerbedekking achter teruggeplaatst. Het stuk voor wordt door Gerda nog even voorzien van nieuwe stukjes (waarmee het voorstuk vast zit onder de instaplijsten bij de deur zeg maar)die moeten zorgen dat we het niet meteen weer lostrappen. Dit stuk kan komend weekend ook weer terug denk ik.


Ook martin was vandaag weer eens "creatief met kunstof" met als resultaat een op maat gemaakt setje meters in een paneeltje op de plaats van de asbak.
(beetje donker,maar you get the picture)



Voor de verandering eens gestopt om 22:30 .

Korte update dit keer. Martin kon vandaags onverwachts niet en alleen had ik niet zoveel zin. Toch een paar uurtjes naar de hal om wat kleine klusjes te doen.
Eerst maar eens de nieuwe carterpan en pakking geplaatst. Hopelijk nu af van de lekkage daar. De nieuwe pan is versterkt (2,5 mm staal ipv 1,5) dus ik kan nog eens wat raken zonder in de stress te raken..;)


Na dit vette klusje (en na het handen wassen..;) ) op mijn gemak verder gegaan met het interieur.
De vloerbedekking was inmiddels door mijn vrouw Gerda gerepareerd zodat je hem niet steeds lostrapt. De afgelopen zomer hadden we het al grondig gereinigd met een paar liter dasty en de brandslang.. :D


DIrect ook de zijkappen en panelen terug geplaatst.
Het eindresultaat:




De komende weken is nog niet helemaal duidelijk wanneer we weer verder gaan maar ik meld me wel weer. Het is nu echt afbouwen en afwerken, geen haast..:)

Het project heeft nu 4 weken stil gelegen, met deze post ben ik weer bij en synchroon met het andere draadje op het cabrio forum.

Pro FM 23-01-2012 01:05

Zo na een paar weken weer eens tijd voor een update. Rond de feestdagen heeft alles stil gelegen maar een week of twee geleden ben ik er weer eens ingedoken.
Met , natuurlijk , weer de nodige ellende. Het begon met het aanbod van een ander forumlid die voorstelde om de CV in te komen bouwen.
Nadat we hier op zondag mee waren begonnen zouden we dit de maandag erna afmaken. Het is best een klusje en we wilden de boel netjes afwerken door alle bekabeling netjes in een aparte boom te knopen. Zo gezegd , zo gedaan. Direct die avond ook een draadboompje voor de extra meters gemaakt en afgewerkt.
Aan het eind van de vanavond (het zal zo tegen twaalven geweest zijn, wil Alex naar huis en zegt: start hem eens want ik wil hem nog wel even horen lopen.
Afijn, hij draait de sleutel om en de motor slaat aan. De motor loopt een seconde of 30-40 waarop hij zegt "hij loopt netjes" en ik zeg: Ja best wel he?
Op dat moment valt de motor uit....we doen een beetje lacherig en starten nog eens....maar niets meer??? Startmotor draait maar hij slaat niet aan.
Het lijkt erop dat er geen brandstof komt? Ik loop naar de zijkant van de auto en luister op ik de pomp hoor lopen. Dat gaat goed...probeer het nog een keer maar niets gebeurd. Tot ik naar de voorkant van de auto loop en onder de auto een enorme plas met olie zie.... :shock:
Niet een beetje olie, maar echt wel 1/2-1 liter schat ik zo....de schrik slaat me om het hart en ook alex trekt wit weg..
We gaan opzoek nar wat er mis is...In eerste instantie lijkt de olie uit de bak te komen??? Daar druppelt het nog flink na (bij de aanhechting van de bak bij het blok)
Dat is wel heel vreemd. Maar als ik een flinke lamp pak en boven in de motorruimte zie ik een oliespoor aan de bovenkant lopen en als ik dit volg dan kom ik uit bij de olie sensor aan de zijkant van het blok. Bij nadere inspectie blijkt hier het e.e.a los te zitten. Geen probleem denken we, dan draaien we dit vast.
Helaas blijkt dan het schroefdraad hiervan (in het blok) dool te zijn en hebben we ineens wel een uitdaging. Allerlei doemscenario's vliegen door mijn hoofd...immers hierop zit ook een leiding die loopt naar de G-Lader...als die ook geen olie krijgt? pfff we krijgen het er spaans benauwd van...
Inmiddels is het half 2 en met de wetenschap dat we eigenlijk niets meer kunnen doen gaan we naar huis.
Thuis heb ik wat uit te leggen en daar gaat iemand ook door het lint als ik zeg dat we misschien rekening moeten houden met een andere kop en G-lader...

Na een slechte nacht besluit ik in de middag met Golfcabrio.com forumlid Edwin te bellen die ook een G60 heeft. Na uitleg van het gebeuren stelt hij met enigszins gerust door te zeggen dat de G-lader maar weinig olie krijgt door deze leiding en dat 30-40 seconden lopen zonder grote belasting (alleen stationair) niet meteen hoeft te betekenen dat de lader sneuvelt. Hij zegt toe om s'avonds te komen om te kijken of het schroefdraad nog te redden is. S'avonds tapt hij nieuw schroefdraad M10 x1 in het blok maar helaas blijkt dit te dun te zijn geworden om de boel daar weer vast te draaien.....erg frustrerend als je bijna klaar bent en zoiets gebeurd dan.
Na onderzoek op internet besluiten we dan maar groter te tappen naar M12x1.5 en te zoeken naar een verloopbusje die ik eerst bij autostyle dacht te vinden (maar die onbruikbaar blijkt bij binnenkomst) maar later bij een e.e.a marine groothandel tegenkomt. Dinsdag moet die binnen zijn en is dat probleem hoop ik opgelost.

Er gaan gelukkig ook dingen wel goed. Een greep van het verdere werK: Nieuwe schakel stangen gemonteerd. Gordels gewisseld (oude setje was nog al verkleurd en ik had nog een set) Zekering kast gewisseld (er bleek 1 zekeringhouder behoorlijk gesmolten) Pompjes van de CV gemonteerd in de deuren en alles afgemonteerd.


Kabelboompje gemaakt en alles netjes gemonteerd achter de metalen kniebalk samen met de scheidingsfilters van het audio.
De zaterdag erna kwam Martin en hebben we ons bezig gehouden met het terug monteren van het dashboard en het werkend maken van de meters.





Binnenkort weer meer...

Shon 23-01-2012 16:52

Mss heb je hier iets aan.. ik gebruikt het dikwijls als er binnendraad dol is.
Het is heel simpel en in mijn ogen sterker als ervoor.

http://www.groneman.nl/verbindingst...draadbus_typen/

Succes nog !

Pro FM 23-01-2012 20:37

Dat ziet er inderdaad bruikbaar uit..dank!

Jelle-Mk1G60 23-01-2012 22:55

Netjes, wel al enkele tegenslagen gehad lees ik.

Mss lees ik er over maar ga je de g)lader en kleppendeksel ook nog polieren? Vind het er namelijk maar raar uit zien om enkel de alternatie te zien blinken. :)

Verder zeer net werk en hele knappe wagen!


All times are GMT +1. The time now is 10:08.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.