![]() |
Polo 6n2: nokkenashuis demonteren
Uw handigste sleutelaar is na het vastlopen van zijn motorblok op onderzoek uitgegaan.
Dus even het afdekkapje eraf, bougies eruit en alles losgedraaid waar ik bij kon (nou ja, bij wijze van spreken dan). Op het eerste gezicht lijkt de distributieriem redelijk in orde: Vervolgens wilde ik het aluminium nokkenashuis/klepdeksel demonteren. Het is wel los, maar het gaat er nog niet van af. Ik heb alle boutjes losgehaald, het deksel is ook los, kan het er dan zo vanaf? |
.
|
Boutjes in het midden van het kleppendeksel zijn nu los (na deze foto). Hoe krijg ik de distributieriem fatsoenlijk gedemonteerd? Zoals te zien is het bovenste plastic kapje los, maar dan?
Re: psst: is aangepast ;) |
Quote:
Door beide spanrollen los te schroeven waardoor de spanning op de riem weg valt. Hiervoor moet je waarschijnlijk wel even de motorsteun loshalen Voordat je dit doet wel even de motor op tijd zetten . |
Quote:
Ik zou het laten doen door iemand die er verstand van heeft ;) |
Quote:
Mee eens, maar zoveel (meer) kan ik ook niet meer kapotmaken :rolleyes: |
Ik hoop het voor je ;)
|
.
|
Sjon, bedankt voor de goede raad. Vandaag voor het eerst weer tijd om verder te gaan. Nokkenashuis losgekregen:
![]() De rechter nokkenas op de foto zit helemaal vast, geen beweging in te krijgen. Vervolgens het rechtervoorwiel gedemonteerd en een plastic kapje, zodat ik aan de krukas kon draaien. Eerst uiteraard de bougies verwijderd. De krukas kan ik vrij eenvoudig ronddraaien. Zonder een definitieve conclusie te trekken zou het goed kunnen dat alleen de nokkenas is vastgelopen? Er zijn geen beschadigingen te zien aan de distributieriem, dus mogelijk zijn er geen kleppen tegen de zuigers gekomen. Wat denken jullie? |
Quote:
Zou kijken of alle kleppen even ver uitgeveerd zijn, als er een klep krom is zal deze minder ver uitveren, dus lager zitten. Zou me zelf meer druk maken of er meer kapot is gegaan door gebrek aan smering ;) |
Hier kun je het goed zien, middelste lager:
![]() |
.
|
Kwestie van een bevroren carterontluchting, de oliedruk valt weg omdat je vacuumpomp vacuum zuigt.
Wat dan als eerste vast loopt zijn idd je nokkenassen. Volgende stap> Krukaslagers controleren! |
Quote:
Kon ik niet goed controleren, ik kon de distributie niet meer verdraaien tot de markeringen, het zat te vast. De motor is vastgelopen bij stationair toerental, eigenlijk ben ik van plan de gok te wagen met alleen een nieuw nokkenashuis, inlaatnokkenas, een distributieriem en nieuwe olie+filter. |
Quote:
Waarom ook niet even de carterpan demonteren en drijfstang en krukaslagerschalen controleren op schade door geen oliedruk ? |
.
|
ik zou een compleet ruilblok monteren zo te zien is die helemaal gaar je hebt door je hele blok schade door deeltjes metaal dat gaat nooit lang goed 200 euro heb je een ruilblok
|
Voor het controleren van de kromme klepjes, ik heb er een winkelhaak overheen gehouden, er zit miniem verschil in. Als een klep krom is ('t zijn er dan meteen 2 lijkt me), hoeveel minder komt deze dan omhoog? 't is nu iets van 0,2-0,3mm.
Dat ruilblok voor €200 is natuurlijk ook prima, waar zou ik dat moeten vinden? Heb je een tel.nr. ofzo? |
Als een klep krom is staan ze vaak minimaal een paar mm lager, waarschijnlijk hebben ze de kleppen niet geraakt.
|
Quote:
Nou, er zitten nergens metaaldeeltjes, behalve dat aluminiumslijpsel bij het lager van het nokkenashuis wat je op de foto ziet. Voor het verspreiden van de metaaldeeltjes had er natuurlijk ook olie rond moeten lopen, maar dat was nou net het probleem. |
Quote:
Dat is goed nieuws! :) Zoals gezegd, de motor is vastgelopen bij stationair toerental, dus die stond meteen stil. |
Het is even stil geweest, even andere prioriteiten gehad.
1e slechte nieuws: de spie is van de inlaatnokkenas geslagen 2e slechte nieuws: vanavond compressie gemeten, 1e cilinder 0 bar, 2e 10 bar, 3e 5 bar en de 4e 8 bar. Zo goed als nieuw dus.... :( Het heeft geen zin om deze motor op te knappen, als er nog iemand een AUA motor heeft liggen dan stuur svp een PM! |
Hoe heb je dan de compressie gemeten? Toch wel met een nieuwe spie?
|
zonder spie, zonder nokkenassen, als het goed is staan de kleppen dan dicht en zou er compressie moeten zijn. Of heb ik het verkeerd?
|
Zonder kleppen komt er ook geen lucht binnen; geen lucht = geen compressie :thumbup:
De cilinders de wel wat gaven stonden waarschijnlijk gedeeltelijk of helemaal beneden :thumbup: |
Dat klinkt verdomde logisch. Bij een inlaatslag is het natuurlijk niet de bedoeling dat de gemaakte onderdruk de kleppen opentrekt...
Maar dan heeft een compressie meting op deze manier ook geen zin, ik heb geen nokkenashuis met draaiende nokkenassen en als ik niet zeker weet dat de motor gemaakt kan worden ga ik dat ook niet kopen... De cilinders afpersen is dus de enige methode denk ik dan? |
Demontage bedrijf bellen voor een ander blok is de snelste en goedkoopste oplossing denk ik... :thumbup:
|
Momenteel zijn er weinig tot geen blokken voorhanden en de prijs is erg hoog. Waarschijnlijk ga ik de Polo schorsen en wachten tot er een goedkoop blokje langskomt.
Onder tussen hebben we een andere auto gekocht, een golf variant. |
Wat voor Golf variant? Ik denk dat als je een ander bok hebt voor de polo dat je die de deur uit doet en de variant houd :D
|
Morgen, na het poetsen, zal ik eens een fotootje plaatsen. Het is verder weinig bijzonders hoor, gewoon een 1.6 16v (nee inderdaad, hier komt er geen 1.4 16v meer in). Wel airco, nu nog een warme zomer ;)
|
Dit is 'm dan:
![]() |
Hoppa! Topic openen bij de mk4's :thumbup:
Hoe meer stations, hoe beter :thumbup: |
.
|
Nou ja, lijkt er best veel op, maar deze zouden geen problemen mogen hebben...niet dat ik van de winter de motor ooit nog kan starten zonder angst voor problemen. Ik weet wel waar ik nu op moet letten (de kleppen tikten harder dan normaal), maar dat geldt natuurlijk niet voor vrouwlief.
Vrijdag arriveert een ander motorblok, ik ben nu op zoek naar hulp en een plek omgeving Arnhem om 'm in te bouwen. |
Ik geloof dat de 1.6 16V redelijk probleemloos is....:thumbup:
|
.
|
Meer de inhoud van die verpakking ben ik bang :thumbup:
|
Quote:
Tja, je moet het ook niet aan mij vragen, maar het probleem zou zich beperken tot de 1.0 en de 1.4 blokjes. Zie bijvoorbeeld hier: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,3899018 Als ik zou moeten speculeren dan zit er wellicht een verschil in de cilinderkop en/of de oliekanaaltjes naar de nokkenassen. De oliepomp is geen onderdeel van het probleem. |
Quote:
Bingo :thumbup: inderdaad exact hetzelfde blok, onderblok enkel iets hoger, kurkas iets meer slag -> 1.4 => 1.6 |
Quote:
Wat wil je precies zeggen? Dat een 1.6 16v precies hetzelfde probleem heeft? Kun je dat ook onderbouwen met bronvermelding? Lees het artikel in de link die ik meer naar boven geplaatst heb graag even door, staat daar ergens 1.6? Hier nog wat meer leesvoer, ook niks over de 1.6: http://www.autobild.de/artikel/moto...-eis-40069.html |
All times are GMT +1. The time now is 03:03. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.