Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Aankoop twijfels (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=9868)

Frieser 18-04-2005 13:47

Aankoop twijfels
 
Hallo beste T2 freaks!
Ik sta op het punt om een T2b '78 bus te kopen, maar heb toch nog wat twijfels. Misschien kunnen jullie mij ermee helpen. De betreffende bus is een buitenlander. Motor (andere) is er los bij, oude was kapot en is er niet meer bij... waar ik over twijfel is deze motor, het betreft een 2liter motor waarvan ik niet weet of alles compleet is. Volgens mij missen de motorplaten en een koeler die boven de motor hangt. Hoe ernstig is dit? zijn deze onderdelen makkelijk te vinden? Is het vinden van eventueel een andere, betaalbare, motor moeilijk?

Alvast bedankt! ;)

Fahrvergnugen 18-04-2005 14:21

Quote:
Originally Posted by Frieser
Hallo beste T2 freaks!
Ik sta op het punt om een T2b '78 bus te kopen, maar heb toch nog wat twijfels. Misschien kunnen jullie mij ermee helpen. De betreffende bus is een buitenlander. Motor (andere) is er los bij, oude was kapot en is er niet meer bij... waar ik over twijfel is deze motor, het betreft een 2liter motor waarvan ik niet weet of alles compleet is. Volgens mij missen de motorplaten en een koeler die boven de motor hangt. Hoe ernstig is dit? zijn deze onderdelen makkelijk te vinden? Is het vinden van eventueel een andere, betaalbare, motor moeilijk?

Alvast bedankt! ;)


Motor beplating is wel aan te komen (heb ik evt. nog wel liggen), de koeler boven op de motor zegt me even niets.

als je de ventilator bedoelt, deze zit bij een 2ltr. bus (type 4) voor op de motor rechtstreeks op de krukas gemonteerd.

Heb je geen foto?

Rico 18-04-2005 14:36

Quote:
Originally Posted by Frieser
Hallo beste T2 freaks!
Ik sta op het punt om een T2b '78 bus te kopen, maar heb toch nog wat twijfels. Misschien kunnen jullie mij ermee helpen. De betreffende bus is een buitenlander. Motor (andere) is er los bij, oude was kapot en is er niet meer bij... waar ik over twijfel is deze motor, het betreft een 2liter motor waarvan ik niet weet of alles compleet is. Volgens mij missen de motorplaten en een koeler die boven de motor hangt. Hoe ernstig is dit? zijn deze onderdelen makkelijk te vinden? Is het vinden van eventueel een andere, betaalbare, motor moeilijk?

Alvast bedankt! ;)


Tja, dit is altijd lastig maar ik heb gemerkt dat er vele onderdelen, vooral voor de motoren goed verkrijgbaar zijn. maar ik praat uit ervaring wat een 1600 betreft, ik weet dus niet zeker of dat ook voor een 2l geldt.

succes met je beslissing ene... heb je foto's

Groet

Frieser 18-04-2005 14:38

Ok, dus als ik het goed begrijp is deze motor wel compleet qua grote onderdelen... (excl. platen, heb ik wel belang bij als ik besluit hem te kopen!)

Motor: (wat hoort er op de ovale opening rechts van het blok?)





Motorruimte:




Fahrvergnugen 18-04-2005 14:48

[QUOTE=Frieser]Ok, dus als ik het goed begrijp is deze motor wel compleet qua grote onderdelen... (excl. platen, heb ik wel belang bij als ik besluit hem te kopen!)

ik zie zo snel even niet wat er zou missen, ook wat betreft de beplating lijkt hij compleet.

:rolleyes:

Frieser 18-04-2005 14:51

Oh ok, ik dacht dat er rondom de motor nog een beplating hoort die de motorruimte afsluit? ik heb helaas nog geen goede foto's kunnen vinden van een ingebouwde 2liter motor vandaar. Daarnaast ben ik nog geen superkenner en ben ik bang iets te kopen waarvan onderdelen missen die niet meer of moeilijk te krijgen zijn... (wat vind je overigens van de roest op de foto's? carroserie is behoorlijk goed, enige roest die te zien is is die op de foto's)

SplitBien 18-04-2005 14:53

Ik zou zeggen: DOEN!! Niks mis mee! Geen foto's van de totale bus?

Fahrvergnugen 18-04-2005 15:03

Quote:
Originally Posted by Frieser
Oh ok, ik dacht dat er rondom de motor nog een beplating hoort die de motorruimte afsluit? ik heb helaas nog geen goede foto's kunnen vinden van een ingebouwde 2liter motor vandaar. Daarnaast ben ik nog geen superkenner en ben ik bang iets te kopen waarvan onderdelen missen die niet meer of moeilijk te krijgen zijn... (wat vind je overigens van de roest op de foto's? carroserie is behoorlijk goed, enige roest die te zien is is die op de foto's)


Volgens mij is de beplating compleet en heb je tussen hetgeen dat nu op de motor zit en de bus alleen een rubber nodig.

Als de roest die op deze 2 motorruimtefotos te zien is de enigste roest is dan kun je wel zeggen dat hij in goede staat is.

Als jij het eens bent met de vraagprijs moet je het zeker doen.

Frieser 18-04-2005 15:04

Komt 'ie!



Frieser 18-04-2005 15:05

Steunt de motor dan volledig op dit rubber en de bak? zijn er geen balken o.i.d. die aan de motor vast horen ofzo (klinkt wat dom misschien, heb wel technische kennis alleen niet echt super van deze bus :( )

SplitBien 18-04-2005 15:06

Ziet er nog gaaf uit zo op de foto... Geen plakaten roest zo te zien!
En als je het inderdaad eens bent met de prijs; gewoon doen. Leuk ding!
Succes ermee en we horen wel hoe het afloopt!

Rico 18-04-2005 15:09

Quote:
Originally Posted by Frieser
Komt 'ie!




leuk busje! ziete er inderdaad goed uit.
Ook de motor ziet er nog heel compleet uit.
zijn daar gegevens van? hoeveel heeft ie gelopen bv

SplitBien 18-04-2005 15:11

De motor zit ook bij een pano volgens mij alleen maar met 4 bouten vast aan de bak.
Net als bij kever.

Fahrvergnugen 18-04-2005 15:14

Quote:
Originally Posted by Frieser
Steunt de motor dan volledig op dit rubber en de bak? zijn er geen balken o.i.d. die aan de motor vast horen ofzo (klinkt wat dom misschien, heb wel technische kennis alleen niet echt super van deze bus :( )


Ziet er goed uit, let op evt. plamuur e.d. en kijk onder de vloer matten.

de motor hangt aan de bak, en links en rechts achter in de bus. op de motor foto kun je een ophangstang zien zitten, deze zit achter het koelhuis aan de motot vast en de uiteindes zijn de ophangpunten aan de bus.(als ik me niet vergis!)

Frieser 18-04-2005 15:25

Van de motor zijn helemaal geen gegevens bekend... alleen dat deze als goed zijnde erbij wordt geleverd (geen garantie o.i.d. gok is voor mij)..is deze motor te starten los van de auto? heb gehoord dat een kevermotor dat wel kan...

Ik ga ervanuit dat die motor vrij eenvoudig erin te hangen is. Heb ik daar nog speciaal gereedschap voor nodig?

Wat betreft roest: accubak is niet zo netjes meer en de bestuurdersinstap kon beter, verder netjes...

Fahrvergnugen 18-04-2005 15:32

Quote:
Originally Posted by Frieser
Van de motor zijn helemaal geen gegevens bekend... alleen dat deze als goed zijnde erbij wordt geleverd (geen garantie o.i.d. gok is voor mij)..is deze motor te starten los van de auto? heb gehoord dat een kevermotor dat wel kan...


Kan natuurlijk altijd,

je moet hem wel even aan een v-bak monteren ivm je startmotor en goed vast zetten.

Fahrvergnugen 18-04-2005 15:36

Quote:
Originally Posted by Frieser
Van de motor zijn helemaal geen gegevens bekend... alleen dat deze als goed zijnde erbij wordt geleverd (geen garantie o.i.d. gok is voor mij)..is deze motor te starten los van de auto? heb gehoord dat een kevermotor dat wel kan...

Ik ga ervanuit dat die motor vrij eenvoudig erin te hangen is. Heb ik daar nog speciaal gereedschap voor nodig?

Wat betreft roest: accubak is niet zo netjes meer en de bestuurdersinstap kon beter, verder netjes...


een goede krik en je hangt hem er zo in, je hebt overigens wel een druklager nodig zag ik op de foto.

Frieser 18-04-2005 15:38

Ah, bedoel je met een V-bak een accu of een versnellingsbak :frown: ? (zit nog niet zo into-the-vwbus-talk ) :D

Je bedoelt een druklager in de versnellingsbak?

Fahrvergnugen 18-04-2005 15:45

Quote:
Originally Posted by Frieser
Ah, bedoel je met een V-bak een accu of een versnellingsbak :frown: ? (zit nog niet zo into-the-vwbus-talk ) :D

Je bedoelt een druklager in de versnellingsbak?


Sorry, ik bedoel een versnellingsbak.

natuurlijk heb je ook een accu en tijdelijke tank e.d. nodig, even de achterkant van die bus demonteren en het blokie erin hangen kost net zoveel tijd.

en ja, het druklager moet in de versnellingsbak, hij zit tussen de bedienings hefboom en de drukgroep in (als alles gemonteerd is) het is wel verstandig nu de motor er toch uit ligt om de koppeling te kontroleren en evt. te vervangen.

de kosten vallen reuze mee en in jou omgeving zit meestal wel een kever of bus specialist, zo niet dan kunnen ze dit wel opsturen.

Frieser 18-04-2005 15:50

Ah okee! ik denk dat het moeilijk voor me wordt om die motor daar even aan te zwengelen als ik dit zo hoor. Eigenlijk zou dat wel het beste zijn, dan weet ik meteen of ie het doet... Een ander motor bijkopen maakt het geheel wel wat duurder :( zijn deze 2liters wel wat makkelijk te krijgen?

Ik wil ook meteen de remmen en remleidingen gaan vervangen voor nieuwe.

Bedankt voor je snelle reacties trouwens!

Fahrvergnugen 18-04-2005 16:07

Quote:
Originally Posted by Frieser
Ah okee! ik denk dat het moeilijk voor me wordt om die motor daar even aan te zwengelen als ik dit zo hoor. Eigenlijk zou dat wel het beste zijn, dan weet ik meteen of ie het doet... Een ander motor bijkopen maakt het geheel wel wat duurder :( zijn deze 2liters wel wat makkelijk te krijgen?

Ik wil ook meteen de remmen en remleidingen gaan vervangen voor nieuwe.

Bedankt voor je snelle reacties trouwens!


aan een motor is wel aan te komen, maar je hebt natuurlijk altijd het zelfde probleem dat het een gebruikte motor is en dat je er niet in kunt kijken.

er zijn veel adresjes door nederland die je de onderdelen kunnen leveren die je nodig hebt, ik heb ook net een remrevisie achter de rug en heb alles bij paruzzi gekocht. kijk daar maar eens www.paruzzi.nl

Frieser 18-04-2005 16:11

Precies, die onzekerheid blijft. Die gok moet ik maar nemen. Weet je toevallig nog wat je kwijt was voor je remrevisie? Heb al even gekeken op Paruzzi, een druklager bijv. kon ik niet echt vinden maar daar ga ik tegen die tijd wel even voor bellen.

Rico 18-04-2005 16:52

Quote:
Originally Posted by Frieser
Ah okee! ik denk dat het moeilijk voor me wordt om die motor daar even aan te zwengelen als ik dit zo hoor. Eigenlijk zou dat wel het beste zijn, dan weet ik meteen of ie het doet... Een ander motor bijkopen maakt het geheel wel wat duurder :( zijn deze 2liters wel wat makkelijk te krijgen?

Ik wil ook meteen de remmen en remleidingen gaan vervangen voor nieuwe.

Bedankt voor je snelle reacties trouwens!


Waar kom je vandaan? misschien zijn er lui bij jou in de buurt die je willen helpen!

Frieser 18-04-2005 18:43

Ja das een goeie! ik woon in Drachten, Friesland :D Heb bij nader inzien jou bus daar ook zien staan zondag :cool:

Fahrvergnugen 18-04-2005 18:44

Quote:
Originally Posted by Frieser
Precies, die onzekerheid blijft. Die gok moet ik maar nemen. Weet je toevallig nog wat je kwijt was voor je remrevisie? Heb al even gekeken op Paruzzi, een druklager bijv. kon ik niet echt vinden maar daar ga ik tegen die tijd wel even voor bellen.



Ik heb een T2a met trommels en 4 remcilinders op de vooras, dus dit is niet hetzelfde als bij jou. ik weet niet meer wat ik betaald heb.

voor de hoofdremcilinder betaalde ik E125,--

koperenremleidingen heb ik bij een lokale autoonderdelenshop laten maken, kost ook 2 keer niets.

Frieser 18-04-2005 19:06

ok, ik heb ooit eens zelf staal omvlochten remleidingen gemaakt, maar dat vond ik niet bere-betrouwbaar, dan kan je beter van die geperste hebben. Is inderdaad wel een tip om die gewoon bij een autotoko te halen i.p.v. een originele set. Hoofdremcilinder is wel een prijzig dingetje...

wat heb ik nog meer nodig rondom dat druklager? (wordt tijd voor een werkplaatshandboek :)

Fahrvergnugen 18-04-2005 19:17

Quote:
Originally Posted by Frieser
ok, ik heb ooit eens zelf staal omvlochten remleidingen gemaakt, maar dat vond ik niet bere-betrouwbaar, dan kan je beter van die geperste hebben. Is inderdaad wel een tip om die gewoon bij een autotoko te halen i.p.v. een originele set. Hoofdremcilinder is wel een prijzig dingetje...

wat heb ik nog meer nodig rondom dat druklager? (wordt tijd voor een werkplaatshandboek :)


Ik zou de koppelingsplaat, drukgroep,toplager,vliegwiel en krukaskeering (laten)controleren, het zou nl. heel lullig zijn dat er iets niet goed is als je het blok er net in hebt hangen (kun je weer opnieuw beginnen)

of je kunt de gok wagen en alles (incl.drulager) monteren, hopen dat alles werkt (is wel het goedkoopste)

als je hier op het forum eens rondvraagt is er altijd wel iemand in de buurt die langs wil komen om eea voor je te bekijken.

sjef 18-04-2005 19:52

Het ovale gat dat je ziet daar hoort een slang op die naar de losse aanjager gaat die de warme lucht naar voren van je bus blaast. Deze ven zit dus los van de motor en word tegen het boven paneel van je bus gemonteerd.
Zelf rij ik ook met een 2 liter een t3 motor welliswaar maar die motor die je op het oog hebt kan je zo inbouwen. Wat je wel in de gaten moet houden is dat je je oude luchtfilter steun weg moet halen anders past de nieuwe motor niet.
Het schijnt zelfs mogelijk te zijn de 2 liter aan je 1600 bak te hangen wat je wel hebt is dat zijn 1e 2e en 3e versnelling kort gaan worden maar zijn 4e is de zelfde overbrenging.

En losse ven heb ik hier nog wel liggen als je die zoekt.

Sjef

erwin 944 18-04-2005 19:56

motor ziet er vrij kompleet uit, op de voorste beplating na (die komt net boven de uitlaat), dichting rond motor en de voorste motor steunen (links en rechts van de kleppendeksels)


wat op die ovalen opening komt; dat is de aansluiting van een extra ventilator die de verwarming bijstaat (helpt), zit op bijna alle t2b met 2 liter motor

aan onderdelen kom je vrij makkelijk, al zijn ze wel iets duurder dan een 1600 motor


erwin

VWrijder 18-04-2005 20:53

Quote:
Originally Posted by Frieser
...ik heb helaas nog geen goede foto's kunnen vinden van een ingebouwde 2liter motor...


Zoiets? Volgens mij zie ik ook geen kachelpotten op je foto trouwens.



Rico 18-04-2005 22:07

Quote:
Originally Posted by Frieser
Ja das een goeie! ik woon in Drachten, Friesland :D Heb bij nader inzien jou bus daar ook zien staan zondag :cool:


Ok, ik heb staan praten met de eigenaar van de rooie panelbus, de T2a/b en die woont zelf ook in Drachten, ik weet alleen niet of hij ook op het forum komt.

Misschien dat hij je wil helpen?

Weet iemand wij hij is?

Frieser 19-04-2005 09:03

Wow, wat een hulp, te gek!

Ik zal proberen alle punten bij langs te lopen:

Quote:
Ik zou de koppelingsplaat, drukgroep,toplager,vliegwiel en krukaskeering (laten)controleren, het zou nl. heel lullig zijn dat er iets niet goed is als je het blok er net in hebt hangen (kun je weer opnieuw beginnen)
Ik ga ik als het geheel thuis heb eerst maar die motor lichtelijk uit elkaar trekken. Alles controleren, schoonmaken en waar nodig dingen vervangen. Is ook leuk om te doen :)

Quote:
Het ovale gat dat je ziet daar hoort een slang op die naar de losse aanjager gaat die de warme lucht naar voren van je bus blaast. Deze ven zit dus los van de motor en word tegen het boven paneel van je bus gemonteerd.

Volgens mij is die fan er niet bij, das dan al 1 onderdeel wat mist (heb ik wel belang bij straks Sjef, wat kost 'ie?).

Quote:
motor ziet er vrij kompleet uit, op de voorste beplating na (die komt net boven de uitlaat), dichting rond motor en de voorste motor steunen (links en rechts van de kleppendeksels)
Deze beplating is er volgens mij ook niet bij. Is dit de beplating die de motor afdicht? zijn deze beplating en de steunen eenvoudig te krijgen/vinden?

Quote:
Zelf rij ik ook met een 2 liter een t3 motor welliswaar maar die motor die je op het oog hebt kan je zo inbouwen. Wat je wel in de gaten moet houden is dat je je oude luchtfilter steun weg moet halen anders past de nieuwe motor niet.
Dit is toch wel een T2 motor? of is een luchtgekoelde T3 motor gelijk aan deze? (is interessanter met het vinden van onderdelen, toch?)

Quote:
Zoiets? Volgens mij zie ik ook geen kachelpotten op je foto trouwens.

Hee, bedankt voor de foto, zo krijg ik er al een betere indruk van. De kachelpotten hangen toch aan de zijkanten onder het blok achter de uitlaten? (die zwaar verotte dingen die ik waarschijnlijk moet vervangen, waarvan ik inmiddels weet dat ze flink duur zijn... :frown: )

Quote:
Ok, ik heb staan praten met de eigenaar van de rooie panelbus, de T2a/b en die woont zelf ook in Drachten, ik weet alleen niet of hij ook op het forum komt.

Ik heb zondag ook nog even met hem gepraat, heb al even contact met hem gehad. Hij heeft echt een mega-strakke bus. Punt is alleen even dat hij geen 2liter blok erin heeft. Maar hij kent z'n bus wel van onder tot boven (en terug ) :D

vwspijlbus 19-04-2005 11:22

leuke bus. Kopen!

Frieser 21-04-2005 14:38

Nou goed nieuws: heb hem gekocht! nu snel naar huis transporteren en klussen maar...

Oh ja, en op zoek naar een werkplaatshandboek :D

SplitBien 21-04-2005 14:39

Zodra je hem hebt: FOTO'S!! :p

Heel veel plezier er alvast mee!!

Fahrvergnugen 21-04-2005 14:43

Quote:
Originally Posted by Frieser
Nou goed nieuws: heb hem gekocht! nu snel naar huis transporteren en klussen maar...

Oh ja, en op zoek naar een werkplaatshandboek :D


proficiat en succes met je bus, laat eens een paar plaatjes zien.

Frieser 21-04-2005 14:45

Ja, ga ik doen! Er komt ook een website waar ik alle perikelen even zal neerzetten ;) misschien ook wel leuk voor andere VW/T2-freaks...

krukab 21-04-2005 14:46

kom anders vrijdag,zaterdag of zondag ff hier naartoe ... kun je je vast inleven in het hebben en rijden van een bus ;)

Frieser 21-04-2005 14:56

Op zich lijkt het me wel leuk die meeting, probleem is dat ik daar nogal wat kilometertjes voor moet gaan rijden (met de avond ervoor een feestje :eek: )

Ik heb niet zoveel foto's nog...



THW-bulli 21-04-2005 15:01

Quote:
Originally Posted by Sabine_Bug
De motor zit ook bij een pano volgens mij alleen maar met 4 bouten vast aan de bak.
Net als bij kever.


Da's niet helemaal waar. De motor is idd met 4 bouten bevestigd aan de bak maar aan de achterzijde van de motor (waar de koeltunnel zit) zit een drager. Deze drager is middels 2 rubberen blokken aan de motor bevestigd. Aan de uiteinden is de drager bevestigd aan het onderstel van de bus.

Je kunt namelijk ook niet elk kever blok in een bus bouwen......

Sjef vertelde nog iets over het weghalen van de luchtfilter steun... Het kan zijn dat dit niet nodig is. Als in de bus eerder ook 2 liter motor lag, dan moet het passen.


All times are GMT +1. The time now is 18:14.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.