![]() |
Golf1 1.5 aut naar1.9d
Beste allen,
Het is vast al eens vaker besproken, maar ik ben van plan een 1.9d van een golf3 in mijn golf11.5 aut van 1980 te hangen. Mijn plan is om een donor golf aan te schaffen om zo alles wat nodig is over tebouwen. Waar zal ik tegenaan lopen? Ik moet iig de pendalen en het schakelmechanisme over zetten. Is dat goed te doen? Past het op mijn remsysteem? Hoe zit het met de aandrijfassen? Passen die nog? Tank? Alvast dank voor de reacties Daniel |
waarom een 1.9d? neem meteen een 1.6td motorcode jr of sb meteen genoeg power.
|
Is dat net zo makkelijk/makkelijker? De 1.9d ken ik goed heb een golf gehad met dit blok. 1.9 lijkt mij ook beter te vinden.
|
Golf 2 Td ..
Is Net Zoveel Werk Maakt Niks Uit . Eventuweel Wel Een Goed Blok Liggen 180.000 Km ..1,9 Uit Schade Auto ..teab Vrgr Gooigolf |
Heb al wel gezien dat een golf 3 beter verkrijgbaar is als een golf 2. Alleen het blok is niet genoeg denk ik. Ik heb de bak pendalen en schakelmech. ook nodig.
|
Kun je dan niet beter meteen een 1.9 tdi nemen uit een golf 3?
|
Jawel maar dat is lastiger met intercooler en elektronica ed. Wil het simpel houden.
Heeft iemand ervaring? |
Quote:
tdi is ook we te doen hoor .. idd elec zit wat tijd en werk aan maar heb je wel wat . pedalenbox bak blok alles is eventuwel aanwezig ..kun je zo in je golf knallen . vrgr gooigolf . |
Quote:
Is het niet makelijker om een diesel automaat te vinden en deze aan een 1.9TD van een golf 3 te koppelen? Hoef je alleen motorsteun aan distributiezijde te verplaatsen en gloeirelais met bekabeling erbij. |
Kan ook. Het hoeft niet perse een automaat te blijven. Het belangrijkst is in mijn ogen de aandrijfassen. De rest is wel te maken (steunen, pedalen, schakelmechanisme, uitlaat) ik voel er niet veel voor om aandrijfassen te moeten maken. Ik vraag me ook af of je hem ooit nog door een keuring krijgt met verlaste aandrijfassen.
|
Quote:
aandrijfassen gewoon orgineel kopen .. de rest is wel te doen .. matriaal is er genoeg te krijgen .. dan is er met rdw niks aan de hand .. :thumbup: |
Ok, dat klinkt goed. Wat voor aandrijfassen moet ik hebben dan? Wat past er?
De RDW doet verder niet moeilijk omdat deze motor nooit in deze auto is geleverd? |
aandrijfassen is wel het laatste waar ik me zorgen over zou maken ;)
zijn er genoeg. |
Ok maar van welke zijn er genoeg? :)
Moet ik die van de mk3 diesel gebruiken of van de mk1? of een combinatie? |
Die van een mk1, golf 3 assen zijn te lang.
|
Dus ik kan mijn eigen golf1 assen gebruiken?
|
vanaf de 1.5 en hoger heb je ze in 90mm flens en 100mm flens. dus compleet afhankelijk van welke bak je gaat gebruiken straks.
|
Het plan was om de bak van de mk3 te houden. (die heeft 100mm dacht ik)
Het zou dus kunnen dat het zonder iets aan te passen past, of als ik 90mm assen heb dat ik alleen de binnenste homokineet over hoef te zetten? |
nee dat gaat niet, spiebaan is anders van een 90mm as. Je hebt dus gewoon 100mm assen van een cabrio mk1 of een scirocco 16V type 2 of een GT2 uitvoering. Zijn wel te vinden. Zou ook gelijk voor de 1.9 TD gaan simpel en toch stuk sneller als de kale 1.9D. Werk is evenveel daar ligt het niet aan.
|
Kijk dat is duidelijk. Ik ga denk ik toch voor de 1.9d. De TD is wat minder betrouwbaar (oa krukas poelie) terwijl de 1.9 super betrouwbaar is. Ze zijn ook niet te vinden met een fatsoenlijke km-stand. Het gaat me ook niet om de power, wil gewoon lekker tokkelen.
Is het trouwens eenvoudig om het schakelmechanisme over te zetten in mijn mk1? Mijn idee is (omdat het nu een automaat is) de bak en het volledige mechanisme over te zetten inclusief de pook. Dit lijkt me vrij eenvoudig? Misschien dat de stang naar voren te lang is?? En de motorsteunen van een automaat, zitten die op dezelfde plek bevestigd als een handgeschakelde? Waardoor ik dus de steun aan de distributiekant kan houden van de benzine motor en de rest van de diesel motor? |
Quote:
Of de assen van een latere serie cabrio. Het schijnt dat je de flensen van de bak ook om kunt zetten maar of dat klopt weet ik niet. Edit: dat past dus niet |
Quote:
Bij het gebruiken van de originele 1.9d bak, moet je de originele schakelstangen van een mk1 gebruiken. De motorsteun van een mk1 diesel is zo te monteren op de 1.9d. de pook, pedalenbox en stuurstang moet je ook van een mk1 gebruiken. (de stuurstang, omdat hier de bevestiging opzit voor je koppelingspedaal) |
Quote:
het stuurhuis moet je ook hebben denk ik,al ben ik daar niet zeker van omdat ik niet exact weet hoe de automaat in versnelling word gezet. |
Quote:
Sorry, dit bedoelde ik ja.. het stuurhuis, niet de stuurstang. De automaat word door een staalkabel bediend. De pook drukt doormiddel van de staalkabel een hendel op de automaatbak in de juiste stand. |
Het schakelen gebeurd inderdaad met een kabel. Dit zal ik dus moeten vervangen, maar wat heeft het stuurhuis hier mee te maken? Of snap ik het verkeerd en zit alleen het koppelingspedaal er aan vast?
Ik had eigenlijk gedacht het schakelmechanisme van de mk3 aan te passen zodat deze in de mk1 past, dit geld ook voor de pedalenbox. De pedalen ben ik wel een beetje van aan het terug komen want het zal vast niet op de hoofdremcilinder passen. Ik zal eens kijken hoe mijn stuurhuis eruit ziet, of er voorbereiding is voor een koppelingspedaal. Ga ik gelijk de diameter even bekijken van mijn homokineten aan de bak. Hopelijk zijn deze 100mm zodat deze niet vervangen hoeven te worden. Bedankt voor al jullie reacties. Ik wil de wissel zo goed mogelijk voorbereiden zodat ik niet tegen al te veel dingen aan loop (zal altijd wel wat zijn) Het is niet dat ik de auto nodig heb maar wel de ruimte om het uit te kunnen voeren. De bedoeling is dat ik het bij iemand ga doen maar daar wil hem daar ook niet te lang laten staan (als iemand nog een sleutel ruimte weet in de omgeving Amersfoort houd ik me aanbevolen) |
Quote:
Op het stuurhuis zit de bevestiging voor het koppelingspedaal inderdaad, maar deze heeft een automaat niet ;) Dus zul je opzoek moeten naar een stuurhuis van een handgeschakelde mk1. Ik zou niet beginnen aan het ombouwen van een mk3 pedalenbox, schakelmechanisme etc. Daarmee maak je voor jezelf alleen maar een hoop werk, problemen en narigheid. Alles van een mk1 past gewoon, en is goed te verkrijgen voor relatief weinig geld. |
Ik ben nu ook bezig om een golf 1 1.5 automaat om te bouwen tot 1.9 tdi.
Lastigste is de kabelboom, maar er zijn wel jongens die hem compleet omsolderen voor wat euro's. Verder is het vooral sleutelwerk en tijd. |
All times are GMT +1. The time now is 23:30. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.