![]() |
Porsche 944 naar LS2 V8 en 6-bak enz
Ben al een poosje bezig met een Porsche 944-project. Ik was hier voor 2 jaar geleden al aan begonnen, maar heb in tussentijd even afstand moeten nemen omdat mijn bedrijfje ook al mijn vrije avonden en zaterdagen in beslag nam.
Ik probeer nu mijn avonden te besteden aan mijn VW Golf mk2 Time Attack Racer en aan mijn Porsche 944. Van mijn VW Golf is er al een project-thread en wilde deze 944 daar niet in verwikkelen omdat het anders erg verwarrend is voor de meeste die het Golf-project volgen. Voor een jaar of 5 geleden heb ik een 944 gekocht om gewoon lekker mee te gaan rijden. Naar een jaartje plezier is deze motor veel te heet geweest op een moment dat mijn vrouwtje hier mee reed, en was niet meer te redden. Na een poosje denken, was ik er al wel over uit dat de originele 944-motoren niet snel genoeg waren naar mijn en zin en wilde wat anders. Ik kwam uit op de keuze tussen een Audi S2 (2,3L 5-cilinder turbo) motor of een Amerikaanse V8. Die laatste lijkt een vreemde keuze, maar kan er ingebouwd worden zonder enige karosserie-aanpassingen en weegt minder dan de S2-motor. Het blok wat ik gekocht heb is een Chevrolet LS2-motor met een cilinderinhoud van 6L. Deze is afkomstig uit de 2010 Cammaro en is origineel al goed voor 370pk met een koppel van 375NM. Deze motor is erg makkelijk sneller te maken, maar komt in een later stadium ;) Paar pics van hoe ik hem eerst gekocht en mee gereden heb: ![]() ![]() Met een nogal bruin en niet mooi interieur: De originele 2.5L-motor met 163pk: ![]() Het demonteren van de auto: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Na heel lang wachten en veel moeite eindelijk de motor die ik uit de US heb laten komen, en is fabrieks-nieuw: ![]() ![]() ![]() Bokjes in elkaar gelast met zwenkwielen om hem makkelijk te kunnen verplaatsen: ![]() De voorkant uit elkaar en kwam helaas wat roest voor de dag: ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dat is toch mooi machtig spul, kwijl kwijl :spankit:
Zal wel lekker gaan lopen en klinken die porsche |
leuk project :thumbup: super ga deze zeker volgen ;)
de 944 is een heerlijke auto ,maar ja een beetje tdi is rapper :D leuke optie dit |
Ook het laswerk was el even geleden klaargemaakt:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Omdat er een meetinkje bij mij georginiseerd was van het 944-Forum, had ik alles even netjes opgesteld zodat iedereen duidelijk kon zien wat de bedoeling was: ![]() Een nieuwe frontplaat van een 924 Turbo voor extra koeling/lucht: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Had deze frontplaat er nog niet ingelast en ben begonnen aan het verwijderen van alle rubber en teer: ![]() ![]() ![]() Even een paar wielen gepast omdat ik nog niet goed wist wat ik eigenlijk met deze auto doen wilde en hoe hij er uit zou moeten komen te zien: ![]() ![]() |
Ik was er hier toch al wel over uit dat ik er iets speciaals van wilde maken. Heb hier al een deel van de kooi gebogen en wist alleen nog niet welke of wat voor een body-kit ik er op wilde hebben omdat er veel soorten zijn, maar de meeste voor het 2e type bedoeld zijn ipv het eerste type zoals ik hem heb.
Toch maar helemaal kaal maken dan: ![]() ![]() ![]() Ik ben er nu uit hoe hij moet gaan worden, en zal hier spoedig wat van laten zien. |
Erg gaaf! en het zal zeker goed gaan komen met deze :thumbup:
benieuwd naar die LS2 in het vooronder! |
Wat een dik project weer! Ben wel benieuwd naar het eindresultaat. Bovenstaande stappen zien er al weer zeer veelbelovend uit...
|
Ah, dus dat is em.
Had niet verwacht dat het een Amerikaanse V8 zou zijn. Maar het is wat je zegt die dingen komt naar verhouding met het aantal liter standaard maar "weinig" uit en zit veel meer potentie in :D. Ben erg benieuwd hoe hij uiteindelijk word. Kijk eens een keertje op onze site, wij hebben er 1 voor op het circuit gebouwd. Maar dan een type 2 met een 968 blok. www.dutchrennsport.com |
leuk leuk, maatje van me heeft een small block camaro blok gekocht in de vs, komt in een W108:)
weer leuk project om te volgen deze 944:D |
Nice! Ben heel benieuwd naar t resultaat :D
|
Dit is ook weer een heel gaaf project zeg, had hem al een keer op je site zien staan tussen de projecten en toen dacht ik waarom nou een GM V8? Maar eigenlijk zijn het gewoon gruwlijk dikke motoren ook :)
|
Haha hier ook te zien, had hem op je site al eens doorgebladerd en vroeg me af wanneer je verder zou gaan :D
|
interessant project
ga hem zeker volgen ziet er veel belovend uit succes |
mooi project!! ziet er goed uit..
|
Dat gaat er gaaf uitzien als hij klaar is, en een v8 op gaskleppen zal ook wel erg lekker gaan klinken.
|
ls2 is zeker geen mietje motor mannen..dik dik dik project
was zelf altijd dol op darius zijn datsun 240z met ls1 en suercharger http://www.youtube.com/watch?v=M4UmvhC3TqM |
Van Zweeden Middelburg? Leuk :thumbup:
|
Wat een dikke motor en velgen zeg! Is die motor gereviseerd of nieuw? Ziet er erg mooi uit moet ik zeggen, zal vast flink wat gekost hebben. :D Succes verder, ga dit ook volgen hehe :thumbup:
Edit: Dank Richard, ik zie het inderdaad staan, even overheen gelezen. :screwy: |
Na heel lang wachten en veel moeite eindelijk de motor die ik uit de US heb laten komen, en is fabrieks-nieuw:
|
Quote:
klassieker:) heerlijk dat stationair geluid :D |
<3... v8 :) toekomst twin turbo?
|
Motor is een nieuwe krat-motor. Een krat-motor is best wel populair in de US en wordt daar veel verkocht voor hotrods etc. De aftermarket is dan ook een belangrijk onderdeel van merken zoals Chevrolet en Ford etc. Het is zelfs zo dat je zelf een nieuwe V8 kan samenstellen bij Chevrolet zelf. Er zijn zelfs speciaal ontwikkelde motoren met 6 kopbouten per cilinder en CNC-gefreezde cilinderkoppen voor sportdoeleinden die niet terug te vinden zijn in de productie-auto's. Zo is er zelfs een LSX blok met een fabrieksopgave van 2300bhp :D
Ik denk dat dit momenteel toch wel 1 van de beste motoren-serie (LS + LSX) is die op dit moment gebouwd wordt. Iedereen is druk bezig met hightech dingetjes met zo veel mogelijk kleppen enz, maar deze motor blinkt uit in zeer goed gebouwde eenvoud. Door zijn eenvoud is hij ook erg ligt en heeft veel minder massa in beweging te zetten en klimt daardoor dan ook snel in toeren. Er wordt veel mee geracet en is ook in veel kit-cars terug te vinden zoals de Ultima GTR, die officieel snelste straatauto is. Filmpje van baanrecord uit Top Gear ![]() Er zijn zelfs vliegtuigen met deze motor wat wel wat zegt over de betrouwbaarheid ;) ![]() Mijn Motor is een LS2 en heeft origineel 367pk met een koppel van 508NM Met wat aanpassingen zoals waar ik mee bezig ben kan er zo'n 500pk uitgehaald worden, maar is voor mij echt niet nodig en ben blij met zo'n 450pk. Zoals je in het grafiekje zien kan ligt het koppel ook erg vlak ;) ![]() Zo kreeg ik hem binnen: ![]() Prijs leek erg mee te vallen, maar koste maar liefst 1500 Euro extra alvorens ik hem thuis had staan. Hij heeft mij dan ook 5700 Euro gekost wat op zich meevalt voor een nieuwe motor als deze. Delen zoals throttle bodies zijn erg prijzig als je weet dat zo'n complete set ongeveer 2700 Euro kost. Daarna moeten er nog delen op zoals de dynamo enz. De ombouwset voor het inbouwen voor in de 944 heb ik zo kunnen kopen en ben ik zelf in Las Vegas op wezen halen :giggle: Even een voorbeeld van hoe je crat-engines kopen kan ;) Linkie naar mooie Crat-engines Nog zo'n linkie met veel mooie motoren |
echt een super topic! heerlijke motor en die uitbouw is ook heerlijk oldskool :cool:
|
Aluminium motor,veel plezier.
|
Quote:
Hoe bedoel je? klinkt een beetje als sarcastisch zoals je het brengt :confused: |
Beslist niet,daarom is de motor zo gewild in Amerika,eenvoudig en licht.
Krijg zelf ook een aluminium motor in mijn Scirocco mk1. |
Quote:
Ik twijfelde aan jouw mening omdat je het op 2 manieren kan opvatten, mijn excusses :) Dit was voornamelijk omdat ik weet dat er ook de stalen LSX variant is die veel meer vermogen aan kan. Ik ben normaal gesproken niet zo'n grote fan van aluminium, maar is voornamelijk bij de geblazen motoren. Bij atmosferisch motor gelden andere regels en gaat het perfect en weegt veel minder idd. Ik houd hem ook redelijk origineel omdat ik een betrouwbare auto wil voor veel rijplezier. Het gewicht is zodanig laag van deze motor dat hij straks niet zwaarder is dan de 944 turbo, maar wel veel betrouwbaarder, beter klinkt, goedkoper is in onderhoud en nieuw is ipv oud/gereviseerd, maar blijft natuurlijk wel heilschennis voor velen wat ik wel kan begrijpen. Wil na de bouwvak doorwerken aan deze 944 in de hoop dat ik hem mee kan nemen naar Wortersee volgend jaar. Ik heb al bijna alles al liggen voor deze auto en om deze reden geef ik wat voorrang aan deze auto tov mijn golf die ik ook aan het bouwen ben. Mijn Golf gaat langer duren omdat we nog veel nieuwe delen willen ontwikkelen op deze auto en omdat deze Time Attack Golf erg veel geld gaat kosten en ik volgend jaar toch weer met een andere auto naar de meets etc wil gaan ;) |
Er komen steeds meer aluminium motoren,juist om het gewicht.
Heb ergens gezien hoe BMW aluminium/magnesium motoren maakt,dit slaat op jouw motor- http://www.autospeed.com/A_111283/cms/article.html |
Quote:
Leuk en duidelijk artikel idd. Ik heb wel wat met de manier hoe de Amerikanen denken en bouwen maar op de afwerking na dan :) Alles is gebouwd op levensduur en betrouwbaarheid terwijl de rest zo goedkoop mogelijk een zo luxe mogelijke auto willen verkopen om vervolgend winst te genereren uit de onderdelen/onderhoud ;) Mooie van deze aluminium motoren is dat de cilinders zijn voorzien van stalen-cilinderbussen ipv de nikasil wanden zoals bij VW/Audi waar ik absoluut geen fan van ben en ook vaak problemen geeft, vooral met drukvulling. Ben dan ook benieuwd welke aluminium motor jij wilt gaan gebruiken voor in de Jetta? Denk zelf meteen aan de ALT, maar is een forse motor foor in een Jetta 1. Heb zelf ook een Dodge Ram 2500 Cummins 24V Diesel gekocht als daily :D Zo'n auto koop je ook om de motor en niet voor zijn afwerking. Een Cummins is 1 van de beste diesel die gebouwd worden en is een industrie-motor net als de Catterpillar en Detroit diesels en gaat dan ook een miljoen probleemloze kilometers mee. Ik heb deze gekocht zodat ik volgend jaar wat vaker naar een meeting en race kan omdat deze goed geschikt is voor een zware kar (tot 2800kg geremd). Ik kan met dit project een mooie combi maken van de Duitse wegligging en afwerking met de oersterke en de zo mooie US-motor. |
ALT Wilko,maar die 20 klepper is er niet bij.
Het is een bijna nieuw onderblok met alleen een krukas,er moet een 16v kop op. Dodge Ram 2500 Cummins 24V Diesel,enkele of dubbele cabine? Doe je ook nog iets met de uitlaatspruitstukken van de v8? |
Wat een beestig project!
|
Er is in tussentijd wel weer wat gebeurd al gaat het rustig aan :)
Bij het monteren van de inlaatspruitstukken kwam ik er achter dat de gaten van de kanalen niet overeen kwamen. Die van mijn motor waren 6mm breder en rechthoekig ipv dat ze aan de bovenzijde iets taps toe lopen. Na wat malen en tekeningen uitwisselen met Jenvey kwamen we er achter dat mijn motor eigenlijk een LS3 is met de cilinderinhoud van 6.0L wat eigenlijk voor de LS2 bedoeld is. Na veel uitzoeken blijkt dat er van de LS2-motor maar liefst 4 varianten zijn waarvan de variant 4 (L76) dus al de LS3 cilinderkoppen heeft die een veel betere doorstroming hebben en groter zijn in doorsnede, wat klinkt als meer vermogen :rolleyes: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ik heb alvast de voorste remschijven gekocht en laten verzinken: ![]() ![]() ![]() De brackets met bouten van een Audi RS2 die 1 op 1 op de 944 Turbo fusees passen voor de grote Brembo remklauwen ;) ![]() Ik had al 1 zijpaneel gekocht bij v.Sweeden die je op de volgende foto kan zien en ga zondagnacht naar Oostenrijk om het zijpaneel voor de andere kant op te halen. Wel balen dat ik er ruim 2000km voor rijden moet :screwy: ![]() ![]() |
lijkt zo op de foto een 924 paneel?
waarom ga je ze eigenlijk vervangen,rot? |
Quote:
Klopt als een bus Het zijn idd de zijpanelen van een 924 die ik op mijn 944 ga lassen. Dit omdat ik mijn 944 terug ga bouwen naar een 924 Turbo zodat de uitbouw van de 924 GTR gaat passen zoals je op de eerste pagina kan zien :) Soms moet je even een stapje terug om vervolgens verder te komen ;) De 924GTR uitbouw staat mijn auto veel beter dan de wat meer recente omdat ik nog een 944 type 1 heb in plaats van het latere model. Op deze manier houd ik alles een beetje kloppend denk ik :rolleyes: |
Quote:
je laat ook niet echt wat aan het toeval over op die manier;) supergaaf project,ben zelf ook zwaar liefhebber van de 924/44,mooiste porsches ever imo. |
:thumbup: Dik project weer!
Petje af! |
Dik project! Ik ga morgen een 944 voor mijn moeder bekijken en zo ben ik toevallig op dit topic gekomen.
Ik ga hem zeker volgen. Kan niet wachten deze porsche op een meeting te zien grommen!!! |
Ik ben benieuwd of hier al een update van is...
|
All times are GMT +1. The time now is 20:38. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.