Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Eigen dashbord + electronica, wat zijn de regels? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=105700)

Henk_Pigo 13-10-2012 21:00

Eigen dashbord + electronica, wat zijn de regels?
 
Vraag!

Ik wil binnenkort een project beginnen met een rat-racer jetta 1.
Het oude dashbord gaat eruit en ik wil een zelfgemaakt dashbord maken met de daarbij behorende elektronica.

De bedoeling is om in het midden, boven de pook, een paneel te maken met daarop alle schakelaars en indicaties. De stuurhendels komen dus te vervallen.
De elektronica wil ik opbouwen met behulp van een microcontroller de alle in- en uitgangen regelt. De motor komt op een losse ECU, maar alle overige elektronica komt dus op een eigen gemaakt systeem.

Wat zijn de regels van de RDW en de APK als het hierop aankomt?
Mag ik mijn dashbord 'zo' weglaten? Moet er ook elektronica werken als de auto uit staat (Remlicht / toeter / verlichting)?
Mag ik zo de originele km-teller vervangen? En de km-stand? Moet dat met het originele telwerk? Of mag ik dat zo vervangen door wat anders?

Johan1982MK1 13-10-2012 21:52

Voor apk moet je een kilometerstand kunnen aflezen. Moet je je voorraam kunnen ontwazemen dmv een werkende ventilator. Voorheen moest je km teller werken en verlicht zijn. Dat hoeft volgens mij niet meer. Voor de rest moet de verlichting e.d naar behoren werken hetzij op contact of van contsct. dat is wat ik weet. Misschien zijn er meer mensen die een mooie aanvulling hebben?

De Pul 13-10-2012 23:56

volgens mij is het niet toegestaan de stuurhendels weg te laten,omdat dit weer met de veiligheid te maken heeft.voor de rest zijn er geen regels aan verbonden,zolang alles werkt zoals het origineel deed.

The_Maxx 14-10-2012 16:28

Quote:
Originally Posted by De Pul
volgens mij is het niet toegestaan de stuurhendels weg te laten,omdat dit weer met de veiligheid te maken heeft.voor de rest zijn er geen regels aan verbonden,zolang alles werkt zoals het origineel deed.


Er rijden genoeg autos rond waarbij er geen stuurhendels zitten maar gewoon een schakelaar op het dash binnen handbereik. Dit werd bij oudere autos veel gedaan. Ook kitcars zijn bijna nooit voorzien van stuurhendels.

Leg je vraag eens bij een rdw keurstation neer. APK is niet zo veeleisend eigenlijk.

Wat betreft je verlichting: hetzelfde als origineel: remlichten moeten altijd werken, net zoals de alarmlichten. Voor de rest mag het allemaal geschakeld zijn. parkeerlicht mag ook als je dat wilt.

Henk_Pigo 15-10-2012 16:31

Ja, het beste is gewoon om het eens bij een keurmeester oid na te vragen... Maar misschien dat er hier mensen zijn die zich er al eens eerder mee bezig hebben gehouden.

Dat van de ontbrekende stuurschakelaars ken ik. Ik heb het in een oude legerjeep gezien, een 2-standen schakelaar in het dashbord.

Rick 15-10-2012 17:00

Quote:
Originally Posted by De Pul
volgens mij is het niet toegestaan de stuurhendels weg te laten,omdat dit weer met de veiligheid te maken heeft.voor de rest zijn er geen regels aan verbonden,zolang alles werkt zoals het origineel deed.


De Ferrari 458 Italia heeft geen stuurhendels:




Daar zit alles op het stuur zelf:



ids 21-10-2012 20:33

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Voor apk moet je een kilometerstand kunnen aflezen. Moet je je voorraam kunnen ontwazemen dmv een werkende ventilator. Voorheen moest je km teller werken en verlicht zijn. Dat hoeft volgens mij niet meer. Voor de rest moet de verlichting e.d naar behoren werken hetzij op contact of van contsct. dat is wat ik weet. Misschien zijn er meer mensen die een mooie aanvulling hebben?


km stand hoef niet afleesbaar te zijn
ontwazemen kan ook met een losse ventilater met een zuignap ofzo.

De Pul 21-10-2012 20:38

er zullen idd gerust auto's zijn zonder stuurhendels,ik doelde meer op het feit dat de typegoedkeuring is afgegeven voor bediening aan het stuur.maar nogmaals,ik weet het niet zeker,beste even aan de rdw zelf vragen denk ik.


All times are GMT +1. The time now is 09:06.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.