Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Krukas tandwiel vervangen. Hoe? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=130493)

tim_j 26-11-2014 19:49

Krukas tandwiel vervangen. Hoe?
 
Ok wil de krukastandwiel vervangen omdat 1 imbusboutje is afgebroken van de poelie. Het losdraaien kan ik doen met de slagmoer sleutel.
Vastzetten zie ik niet zo voor me. :confused: distributieriem ligt er dan af dus krukas verdraaien is uit ten boze. Hoe blokkeer ik dat ding op een veilige manier? (Officiele manier?)
Schroevendraaier in de bak vind ik beun en onveilig.

Gaat om een golf 2 bigblock

René 26-11-2014 20:05

Toch wordt een dikke schroevendraaier op de starterkrans regelmatig gedaan. Wat je ook zou kunnen doen is een tooltje fabriceren die de krukastandwiel blokkeert.











Kan je niet met een scherp beiteltje een groefje slaan in het afgebroken boutje en deze dan met een platte schroevendraaier losdraaien?

Of een klein gaatje erin boren en vervolgens met een linkse tap deze eruit draaien

Style 26-11-2014 20:11

Ik heb het ook altijd op het vliegwiel gedaan.

ar1g3 26-11-2014 22:12

Ik zou ook opteren op het boutje uit te boren. een 3mm of 4mm gaatje en dan met een linkse tap erin draaien. Tenzij de bout vastgeroest is krijg je daarmee afgebroken bouten er bijna altijd uit. Als je zo een setje linkse tappen niet hebt, ze kosten niet veel en zijn echt een must. Ik had die van mij ergens op amazon gevonden voor 14€.

Als je toch dat tandwiel er per se af wilt, weet dan dat je de krukasbout moet vervangen voor een nieuwe, en je het tandwiel echt wel met de juiste tool moet blokkeren. Of die nu van VW zelf is of je hem namaakt, zie gewoon dat het de krachten aankan van de momenten waarop je die bout moet vastzetten.

Kevert 28-11-2014 14:16

Het is niet zo enorm spannend hoor , trouwens als het je het spul wilt vervangen kun je net zo goed even alles demonteren en weer netjes terug monteren met nette spullen.
Dat je dan je krukas draait is niet zo erg toch , je moet alles toch weer op tijd zetten want ik zou er niet van uit gaan dat alles nog goed staat omdat je niets hebt verdraait.
Trouwens kun je als je de boutjes vast gaat zetten prima eerst de boutjes rondom kort met de luchtratel (2 tikjes en laagste stand) vast zetten , alles op tijd zetten , riem erom en spannen.
Het tandwiel wordt namelijk toch tegen gehouden door een nokje die tussen de boutjes zit dus dit kan niet meer van plek verspringen.
Daarna kan iemand bijvoorbeeld van boven de nokkenastandwiel tegen houden met de hand en jij kunt ze dan op het gewenste moment aandraaien.
Het is niet enorm veel wat erop moet dus dit gaat makkelijk, heb het al meerdere malen zo gedaan en tot nu toe nog geen probleem ondervonden naderhand.

ar1g3 28-11-2014 15:53

Quote:
Originally Posted by Kevert
Het is niet zo enorm spannend hoor , trouwens als het je het spul wilt vervangen kun je net zo goed even alles demonteren en weer netjes terug monteren met nette spullen.
Dat je dan je krukas draait is niet zo erg toch , je moet alles toch weer op tijd zetten want ik zou er niet van uit gaan dat alles nog goed staat omdat je niets hebt verdraait.
Trouwens kun je als je de boutjes vast gaat zetten prima eerst de boutjes rondom kort met de luchtratel (2 tikjes en laagste stand) vast zetten , alles op tijd zetten , riem erom en spannen.
Het tandwiel wordt namelijk toch tegen gehouden door een nokje die tussen de boutjes zit dus dit kan niet meer van plek verspringen.
Daarna kan iemand bijvoorbeeld van boven de nokkenastandwiel tegen houden met de hand en jij kunt ze dan op het gewenste moment aandraaien.
Het is niet enorm veel wat erop moet dus dit gaat makkelijk, heb het al meerdere malen zo gedaan en tot nu toe nog geen probleem ondervonden naderhand.

Maar die inbusboutjes houden het tandwiel niet op de krukas, enkel de poelie op het tandwiel. Je moet het tandwiel toch echt blokkeren met een tool, ik spreek uit ervaring. Ik weet niet wat voor motor tim_j in zijn auto heeft, maar in de mijne zit een AAZ motor en daarbij moet je die centrale bout op 90Nm + 90° draaien, dat hou je niet zomaar even met de hand tegen.


All times are GMT +1. The time now is 03:47.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.