Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   JasonNL Golf MKI Swallowtail '76 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=116489)

jasonnl 15-08-2013 17:17

Thx GTI-er en DokterD

En als ik voor een schroefset ga kijken maakt dat nog uit? of van 74 tot 83 gewoon hetzelfde?

Barn171 15-08-2013 17:27

Gewoon gelijk, toplagers vóór zijn anders t/m 77 en de rubbers in de kas bovenaan de achterdempers hebben een andere vorm. Maar de dempers zelf zijn allemaal gelijk en schroef je zo in-wissel je zo uit.

durneet 16-08-2013 18:34

schroefset past dus, goed dat ik dit ook weet,

verder heb je die mercedes velgen te koop zien staan? ik vind ze wel vet,
ikzelf ben ook bezig om zelf een 3delig setje te maken en heb bbs e40 opknappers liggen die mss wel weg mogen, ik ben er nog niet uit,

Barn171 16-08-2013 18:38

Quote:
Originally Posted by durneet
heb bbs e40 opknappers liggen die mss wel weg mogen, ik ben er nog niet uit,


Oei, daar heb ik ook wel interesse in.

swallowtail1975 16-08-2013 19:46

Hier ook e40'ers zu kauf.

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=117631

Barn171 16-08-2013 20:35

zijn die altijd 13"?? da's wel weinig...

Style 16-08-2013 20:43

Vroeg ik me ook af 13Inch gaat hem niet worden

durneet 17-08-2013 11:35

Mijne zijn 14ers, met 13 moet je idd goed plat gaan om een mooi gevulde wielkas te hebben

jasonnl 17-08-2013 15:56

Quote:
Originally Posted by durneet
schroefset past dus, goed dat ik dit ook weet,

verder heb je die mercedes velgen te koop zien staan? ik vind ze wel vet,
ikzelf ben ook bezig om zelf een 3delig setje te maken en heb bbs e40 opknappers liggen die mss wel weg mogen, ik ben er nog niet uit,


Heey, die Mercedes velgen toevallig tegen gekomen. Weet niet of die costum zijn of die ook zo geproduceerd zijn.



En wat zou een geschikte 5-bak zijn voor zo'n 1600 tje? van een 8v GTI ofzo? of is dat te zwaar?

jasonnl 18-08-2013 18:32

Voordat de deurpaneeltjes er weer opgingen de stijlen gekleid, gepoest en gewaxt.

De rest van de wagen ook gelijk 3de laagje meguiars wax gegeven. Tijdens indrogen alles weer inelkaar gezet en 40km gereden met dakje open :D

Paar foto'tjes








swallowtail1975 18-08-2013 18:40

Hmm, dat is balen, daar had ik tot voor kort nog een setje van liggen voor je.
Zijn nog wel te krijgen, daar niet van.

Wat betreft een D2 schroefset, lees dit ff:

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=77230

Is wel al van een paar jaar terug, dus hoe het nu is.....

jasonnl 18-08-2013 19:07

ja weet het ook niet wisselende berichte maar echt recente niet gevonde. Ik zelf had nog nooit van het merk gehoord maar collega wel en schijnt dat drifters enzo ook die setjes gebruiken. maar die foto die daar staat is wel ontmoedigend. al vraag ik me af wat daar gebeurt is want een boutgat is ook open gescheurd zal niet vanzelf gebeurt zijn.
En dit is ook geen circuit racer

Barn171 20-08-2013 10:26

Quote:
Originally Posted by Barn171
zijn die altijd 13"?? da's wel weinig...


Dat was wel een domme vraag zeg. E30/40/50. 13, 14 en 15 inch misschien?? :redface:

Qua 5-bak, je hebt er gewoon voor de latere 1.5 JB's. Zijn 4+E bakken en die lopen als een trein. Ik heb er een liggen, misschien nog een op overschot, zal het voor je nakijken, heb je iig de code.

jasonnl 21-08-2013 14:59

Oke, is goed hoor het wel.

Morge misschien voor een 76er GTI interieur kijken. Zal alleen wel opgeknapt moeten worden.

jasonnl 25-08-2013 11:07

Updateje heb een nederlands instructieboekje gekocht en tijdens het leze zag ik dit staan.


Dus dacht ga eens kijken of er bij mij de klemband met kogeltje er nog opzit en ook het rubbertje om hem in te klikken :D

In winterstand







Spucknapf stuurtje ook binnen :D :D beetje opgepoetst en gaat er zo gelijk in!


Barn171 25-08-2013 15:37

Zier er weer goed uit. :thumbup:

Die veer is idd voor de schoenen terug te zetten, oh, en ik zal je pb nog antwoorden. Dat boekje, dat zat toch in een mapje? Was dat nog iets van een vw garage of gewoon een mapje?

jasonnl 25-08-2013 16:39

zat in een mapje ja, van Hoogenboom Rotterdam AUDI VW NSU, porsche dealer

Oke zie PB wel verschijnen. Stuurtje heb ik er ook net in gezet

jasonnl 26-08-2013 16:35

Foto'tje met spucknapf erin :D wel beetje wazig staat binnen.


jasonnl 30-08-2013 10:53

Golfje nu paar dage als daily gebruikt en rijdt heerlijk. ook even langs het werk gereden om eens van onderen goed te kunnen kijken. maar niks mis meer overal zit een dikke laag dinol op. Alleen is dit nu ook al weer 30 jaar oud misschien wel ouder dus moet eigenlijk wel weer 'vervangen' worden.

En als ik er een 5bak ik ga hangen wil ik de remmen eigenlijk ook gelijk upgraden naar GTI. Passen golf 1 GTI of van een scirocco plug and play op de aandrijfassen en fuseekogel en stuurkogel of moet ik die dan ook gelijk omwisselen?

evilnyntje 30-08-2013 11:47

Quote:
Originally Posted by jasonnl
Golfje nu paar dage als daily gebruikt en rijdt heerlijk. ook even langs het werk gereden om eens van onderen goed te kunnen kijken. maar niks mis meer overal zit een dikke laag dinol op. Alleen is dit nu ook al weer 30 jaar oud misschien wel ouder dus moet eigenlijk wel weer 'vervangen' worden.

En als ik er een 5bak ik ga hangen wil ik de remmen eigenlijk ook gelijk upgraden naar GTI. Passen golf 1 GTI of van een scirocco plug and play op de aandrijfassen en fuseekogel en stuurkogel of moet ik die dan ook gelijk omwisselen?


Golf 1 GTI past. Heb ik ook op mijn swallow. Origineel uiteraard bewaard.

jasonnl 30-08-2013 12:29

oke, maar opzoek dan en je remcilinder moet je die ook veranderen of hoeft dat niet?

en alles wat eraf komt gaat bij mij ook ik het schap

evilnyntje 30-08-2013 12:49

Quote:
Originally Posted by jasonnl
oke, maar opzoek dan en je remcilinder moet je die ook veranderen of hoeft dat niet?

en alles wat eraf komt gaat bij mij ook ik het schap


Ik heb nog geen hoofdrem cilinder, dat komt nog, maar ik merk nu al een heftig verschil :)

Barn171 30-08-2013 13:03

Quote:
Originally Posted by evilnyntje
Ik heb nog geen hoofdrem cilinder, dat komt nog, maar ik merk nu al een heftig verschil :)


Ja, maar jij had trommels voor en geen bekrachtiger. Jason heeft al schijven en een bekrachtiger. Alleen de remmerij zelf van een GTI moet volstaan.

Verschil van trommels naar schijven en van zonder- naar met bekrachtiging merk je echt, maar van gewone schijven naar GTI schijven is geen wereld van verschil. Ze zitten ook onder mijn diesel automaat, dat is toen gedaan omdat die een "entkupplungs" functie hebben die de bak hydrolisch van het blok loskoppelt zodra je gas terug neemt. Dat wil dus zeggen geen motorrem meer en extreem veel rollen in de bochten. Om dat wat te compenseren zitten er de geventileerde GTI remmen onder, maar echt, je merkt er vrijwel niks van.

durneet 30-08-2013 15:13

vooral het verschil van met en zonder bekrachtiging is wel goed te merken,

dat van schijven en trommels valt eigenlijk nog mee als de trommels goed af geregelt zijn,

Barn171 30-08-2013 15:16

Trommels-schijven kan ik vooralsnog niet aan meespreken, daar heb ik geen ervaring mee, maar heb toch al wel vaker gehoord dat het niet denderend remt... Idd de bekrachtiging is wel wat je mist. Mijn '79er GL heeft het ook niet, en de eerste keer remmen was wel goed schrikken. Je moet gewoon heel veel harder stampen.

swallowtail1975 30-08-2013 22:16

Trommels aan de voorzijde zonder bekrachtiger is inderdaad vreemd.
Het hele pedaal gevoel is anders, het geeft niet mee zeg maar.
Net alsof je op een steen aan het trappen bent, als je dan niet genoeg vertraagt naar je zin en je trapt iets harder dan remt het nog best aardig.
Afstand houden is wel een pré.

durneet 31-08-2013 11:28

prachtig :)

ik ga het niet veranderen, mijne blijven op trommels staan, en mijne 76 had schijven maar ook zonder bekrachtiger en daar kon je ook niet met de tippen van je tenen remmen, afstand houden is wel een must :)

jasonnl 31-08-2013 14:42

wil er gti schijven en klauwen eigenlijk vooral opzetten omdat de originele remmen waarschijnlijk tegen de velgen zullen gaan lopen. Dus licht er nog beetje aan wat voor velgen eronder gaan komen.
Als ik een set tegenkom al vast maar op voorraad leggen. en als ik setje velgen heb gevonden kan ik altijd nog zien.

En hebbe GTI schijven grotere diameter? anders hoef ik geen fuseelichamen te hebbe alleen klauwen en setje schijven.

En nog even een updatetje auto staat ff aan de kant ashoes is kapot dus ga daar morgen eerst een nieuwe opzette. hopelijk wil de fuseekogel beetje mee werken... maar als het allemaal gaat zoals het zou moeten gaan volgende week nog lekker touren naar stage enzo met dakje open want ze geven goed weer op! :tongue:

Style 31-08-2013 16:38

De GTI klauwen en schijven passen er gewoon op zonder aanpassingen.
Dat zijn de VWII klauwen met geventileerde remschijven.

swallowtail1975 31-08-2013 22:21

Quote:
Originally Posted by durneet
prachtig :)

ik ga het niet veranderen, mijne blijven op trommels staan, en mijne 76 had schijven maar ook zonder bekrachtiger en daar kon je ook niet met de tippen van je tenen remmen, afstand houden is wel een must :)


Wel onthouden Davy dat je met trommels aan de voorzijde niet zomaar dikke velgen kan voeren, aangezien de buitenste rand van de trommel uitsteekt waardoor het hart van menig licht metalen velg niet strak tegen de naaf komt maar alleen tegen de buitenste rand van de trommel komt.
Niet echt ideaal als je het mij vraagt.



jellehier 01-09-2013 06:19

Spacertje erop?

heinz74 01-09-2013 08:44

GTI 1 en de GTI 8v type 2 hebben gewoon de 239mm inwendig geventileerde schijven..
het zal een heel eind beter remmen i.p.v trommels .maar je hebt op zijn minst een bekrachtigde HRC nodig..anders is het nog maar behelpen..
ik zou die trommels er sowieso afslopen..die bocht remt echt niet..en is toch zeker in hedendaags verkeer bijna gevaarlijk, over remdruk verschil bij de Apk nog maar te zwijgen
je kunt dat spul beter gewoon bewaren mocht het allemaal weer teruggebouwd worden voor originaliteitssake..
ik heb met mijn laatste 83er GTI nooit anders gereden als met 256mm Tarox schijven en blokken voorop, en schijven achterop. in combinatie met een laatste type cabrio HRC en stalen remleidingen remt dat heeel goed ..meer dan dat zelfs..
origineel GTI is zelfs met 110/12 pk eigenlijk al te weinig vertraging ..pedaal is altijd sponzig en pas bij 2x trappen remt het een beetje..
je ziet ook wel eens gasten met Porsche 4 pots op de vooras etc ..gaat ook niet werken...bij echt hard remmen breekt meestal het balpendikke fuseekogeltje spontaan af..

jellehier 01-09-2013 09:06

Als je twee keer moet pompen is er er iets niet goed!



Trommels zouden ook gewoon goed moeten remmen, ze hebben alleen wat meer moeite met warmte afvoer, maar mits goed ontlucht en gesteld is een trommel een prima rem die vaak onderschat wordt
Reden dat er ook geen bekrachtigen op zit is omdat trommels zelf bekrachtigend werken, hoe harder je remt hoe meer ze grijpen.

Goed ontluchten en afstellen is wel een must, en omdat men vaak wat sportiever wil kunnen rijden zijn schrijven beter omdat die beter de warmte afvoeren. In gewoon dagelijks vervoer zou je met goed afgestelde trommel remmen in princiepe gewoon een golfje 1 makkelijk op tijd tot stilstand moeten krijgen.

Daarbij vind ik altijd dat als je zon oude auto rijd, met of zonder schijfremmen je gewoon voldoende afstand moet houden, en relaxed moet rijden.

Style 01-09-2013 09:21

Ik zou ze ook zeker bewaren maar als het net zo remt als een kever met trommel voor zou ik het er ook afhalen ;)

heinz74 01-09-2013 09:26

Quote:
Originally Posted by jellehier
Als je twee keer moet pompen is er er iets niet goed!


dat zal dan best wel ja..ik dacht ook al dat het exemplarisch was..echter al mijn type 1 GTI's hadden het in mindere of meerdere mate...

tsja trommels..een B kadettje had ze ook ...een kever ook..Fiat 500 ook..
en het zal voor die tijd best hebben voldaan..
ik persoonlijk zou met hedendaagse alternatieven het gerust ombouwen..
het staat mischien leuk op een meeting als ze eronder zitten..maar op hooguit een handvol mensen die dat weten.. laat maar lekker weg ..

maar dat ben ik he...ik vind een Golf 1 met een small block en 4 bak ook mooi om buiten te zetten en naar te kijken ..maar niet om in te rijden...
kwestie van smaak...

jasonnl 01-09-2013 17:00

vandaag nog iets verontrustends gevonden:



Barn171 01-09-2013 18:09

Oei, da's wel ernstig ja. :screwy: Moet je nog een originele hebben?

jasonnl 01-09-2013 20:34

Ja vreselijk! zijn al 2 dingetjes die niet origineel zijn...

En als je er eentje hebt graag! zet maar bij me bestelling. :tongue:

hoor wel wanneer je alles klaar hebt voor foto en verzending :thumbup:

Markus 07-09-2013 15:23

ik zou er ook wel een willen zon swallowtail maar waar te vinden :confused:

jasonnl 08-09-2013 12:33

bij iemand in zijn garage of schuur. Goed zoeken. en buurlanden ook in de gaten houden als het niet perse origineel NL hoeft te zijn.

Heb er ook 2 jaar naar gezocht


All times are GMT +1. The time now is 06:51.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.