Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Golf 1.6 Automaat ombouw naar handgeschakeld! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=108906)

JaapL. 30-12-2012 02:53

Golf 1.6 Automaat ombouw naar handgeschakeld!
 
Hallo,

Ik ben Jaap, ben 23 jaar woon in Dronten en bezit een Golf 2 met een 1.6 automaat.
Van de winter op het briljante idee gekomen om mijn 3-traps automaat bak, om te bouwen naar 5 versnellingen handgeschakeld.

Afgelopen maandagnachtom half 4 :screwy: kwam er een advertentie online van juist de bak voor achter m'n 1.6 met alle aanbouwdelen erbij!
Gelijk gereageerd en er carburateur van Weber erbij gekocht met luchtfilter.

Vrijdag in mijn enthousiasme naar Bierum gereden om de spullen op te halen, bleek ik een week te vroeg te zijn, verkeerd gelezen.. Kan iedereen overkomen! :D

Aankomende vrijdag nog maar een keer proberen dan!

Wat ik tot zover gedaan heb:

- Oude motor en versnellingsbak uitgebouwd
- Dashboard eruit gehaald
- Kabelboom uit de motorruimte gehaald en los gekoppeld van de zekerkast
- Rest van de motorruimte leeg gehaald
- Subframe compleet met draagarmen,schokbrekers en stuurhuis eronderuit gehaald

Wat zijn de plannen voor de motor:
- Alles demonteren op het onderblok na
- Alles netjes mat zwart spuiten
- RVS boutjes gebruiken waar mogelijk
- Cilinderkop reviseren
- Spaghetti spruitstuk monteren
- Vliegwiel afdraaien
- Misschien andere nokkenas

Wat betreft de motorruimte, die ga ik eerst helemaal schoonmaken, daarna schuren en dan wordt de motorruimte mat zwart gespoten.

De kabelboom ga ik zelf opnieuw maken, met nieuwe frisse draden, en ga dit ook allemaal ze netjes mogelijk wegwerken.

Subframe wil ik netjes schoonmaken, stuurhoezen vervangen en weer terug monteren, maar voor het schoonmaken is het makkelijker als hij er onder weg is.

Ik zal morgen eens even foto's maken van hoe het er nu bij staat!

Gegroet! :cool:

René 30-12-2012 03:01

Quote:
Originally Posted by JaapL.
Afgelopen maandagnachtom half 4 :screwy: kwam er een advertentie online van juist de bak voor achter m'n 1.6 met alle aanbouwdelen erbij!
Gelijk gereageerd en er carburateur van Weber erbij gekocht met luchtfilter.

Vrijdag in mijn enthousiasme naar Bierum gereden om de spullen op te halen, bleek ik een week te vroeg te zijn, verkeerd gelezen.. Kan iedereen overkomen! :D


Tsja.....ik hoop dat het kopje koffie nog wel gesmaakt heeft. :D

Je krijgt er ook de motorsteun aan bijrijderskant aan de achterzijde erbij Jaap! Schoot me net binnen dat de automaat-Golfjes een ander exemplaar daar hebben!

Tot vrijdag!

JaapL. 30-12-2012 03:17

Top!
De startmotor die nu achterop m'n motorblok zit, kan ik die straks zo in de handbak monteren?

René 30-12-2012 12:28

Nein, dat is een ander exemplaar! Maar die krijg je er ook bij hè :)

Jeroen64 30-12-2012 12:35

Deze ga ik volgen :thumbup: heb zelf een Jetta met 1.8+automaat en ik word dr kneiter gek van :screwy:
Dus hier een beetje afkijken en dan ga ik ook maar eens een handbakkie dr achter knuppen :D

Style 30-12-2012 12:43

Daar heb je een mooi setje mee te pakken :thumbup:
Completer setje voor de ombouw ga je niet krijgen ;)
Plus een mooie bonus de Weber carburateur !

JaapL. 30-12-2012 18:40

Idd Syle! Zo dacht ik er ook over! Was er gelukkig ook snel bij! ;-)

Hier wat foto's van vandaag!









CleanedCordoba 02-01-2013 22:44

Succes kerel! Maar dacht dat je een G60 ging inbouwen?
Verder zal ik deze zeker in de gaten gaan houden.

JaapL. 02-01-2013 23:45

Daar waren wel de plannen voor idd en het blok ligt ook in de schuur, maar aangezien het vermogen wat ik wil rijden en de kosten omdat dat met een G60 te doen haast onmogelijk is, heb ik besloten om eerst de auto om te bouwen naar een 5 versnellingsbak met wat leuke aanpassingen..

Motorruimte helemaal netjes kan gaan maken, kabelboom van de verlichting helemaal weg kan werken.

Zodat ik eerst nog even een jaartje of 2 jaartjes geld bij elkaar werk, en dan iets serieus erin kan gaan bouwen..

Zou namelijk graag rond de 400PK willen gaan rijden. ;)

De Pul 03-01-2013 00:11

400pk uit een g60? ik ben eens benieuwd;)

weberombouw + 5bak is een goede zet iig.

JaapL. 03-01-2013 09:24

G60 wordt het dus niet meer.. Aangezien dat haast onbetaalbaar is om 400Pk mee te rijden.

Moet dus een 1.8T worden of iets anders..

Sorry voor de onduidelijkheid!

JaapL. 04-01-2013 12:16

Vandaag is het dan zover!

Spaghetti spruitstuk is besteld, dynamo ligt bij de revisieboer, vandaag de handbak ophalen inclusief de aanbouwdelen!

Zaterdag worden de losse delen van m'n motor opgehaald, die worden dan gewassen en de cilinderkop wordt even gereviseerd.

Daarna moeten we ff 2 weken afzien in Algerije maar als ik terug kom zal er als goed is het 1 en ander klaar zijn!

René 04-01-2013 12:21

Tot straks Jaap! Heb net alles losgesleuteld en ik ga de motor er nu uit halen :thumbup:

JaapL. 04-01-2013 12:59

Succes! :D

JaapL. 05-01-2013 01:19

Zojuist de onderdelen opgehaald bij Rene.

Vliegwiel wordt afgedraaid en Cilinderkop wordt gereviseerd!
Met een beetje geluk over twee weken weer voorzichtig aan beginnen met opbouwen!

JaapL. 13-01-2013 21:30

Nokkenas vraag!

Ik ben dus bezig met deze ombouw, en wil eigenlijk nog wel een nokkenas aanschaffen als ik dat voor leuk geld kan bemachtigen..

Nu weet ik alleen niet hoeveel graden nokkenas ik moet hebben voor mijn Golf.

Motor is verder gewoon standaard, alleen gereviseerde Cilinderkop, afgedraaid vliegwiel en Weber 32/34 carburateur..

Iemand die mij kan vertellen hoeveel graden nokkenas ik het beste kan nemen?

Style 13-01-2013 21:57

Ik had eens een 276Gr nokkenas in mijn 1500JB maar ik had ook een automaat en de stationair in vrij stand ging redelijk maar als ik hem in versnelling liet staan bv bij het stoplicht ging hij wel heel laag lopen.
Dit heb jij natuurlijk niet meer met je 5 bak maar op zich reed het perfect en dat was dan zonder een weber zo als jij.
Maar met een beetje geluk kan Rene je dit vast wel het beste vertellen :D

sciroccoGTII 13-01-2013 22:12

276 graden gaat wel goed met zo`n setup, meer duratie zou ik niet aanbevelen zeker als je er ook gewoon dagelijks mee gaat rijden. Eigenlijk heeft een snelle nok niet direct grote invloed op je std astmatische kop, maar geluid is wel goed als het je daarom gaat. Beter investeer je eerst in een goede geflowde kop, daarna komt de as wel.

JaapL. 14-01-2013 22:51

Ten eerste is het zeker niet voor dagelijks gebruik, meer recreatief. :D

Daarnaast heb ik zelf even op internet gekeken, en kom ik uit op het feit dat ik een stompe nokkenas moet hebben wil ik er meer koppel uithalen en puur voor acceleratie gaan.

De "Lope idle" vind ik gewoon gaaf wat betreft geluid.

(*Lope Idle = onregelmatig stationair lopen van de motor zoals bij dragracers etc.*)

JaapL. 21-01-2013 17:43

Vandaag dagje vrij:

Heb ondertussen mijn spruitstuk ontvangen:




Vandaag nieuwe dynamo opgehaald en uit elkaar gehaald.
De dynamo helften moeten nog matzwart gespoten worden.




Ook is mijn Cilinderkop gereviseerd en mijn vliegwiel afgedraaid.
Nu nog wat beter weer en dan kunnen we het blok weer gaan opbouwen.

Morgen komt er een aantal meter aan kabels binnen voor het nieuwe maken van m'n verlichtingskabelboom.


All times are GMT +1. The time now is 22:03.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.