Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf,Bora en New Beetle MK IV (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=61229)

Yoan 24-10-2009 17:42

Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI - auto stuk p16
 
Ik wil jullie graag op de hoogte brengen van het project 'Mijn BlueMotion' dat ik kortgeleden heb opgezet.

De doelstelling is om met mijn Golf IV 1.9 TDI 81kW een gemiddeld verbruik van 1 op 25 te halen. Ik heb er een echt project van gemaakt met een speciale site:

www.mijnbluemotion.nl

Ik ga echt tot de limiet; de vorderingen kun je volgen op de site en die zal ik ook hier posten.

Alle opmerkingen en tips over dit project en de site zijn welkom!





De aanpassingen tot nu toe:

- Michelin Energy Saver 205/55R16 banden
- Bandenspanning 2,8 bar
- Verlaagd 70 mm
- Reservewiel verwijderd

More to come!

Het project wordt gesponsord door Vagtechniek uit Nuenen. Zij gaan de software optimaliseren om zo nog meer uit iedere druppel brandstof te halen.

Niles 24-10-2009 18:02

mooi project! Waarom ga je je spoorbreedte achter kleiner maken? Succes ermee ben benieuwd wat je verdere plannen zijn en of je je doelstelling gaat halen. nog wat gekke ideeen van mij: 6 bak van een 150pk TDI. 175er bandjes, egr dicht, kat leeg, links een engelse spiegel. Dunnere Olie erin :confused:

ben zine 24-10-2009 18:04

Dat wordt op tijd opstaan zodat je niet hoeft te jakkeren. En wat doe je met file's ? Want dat kan je gemiddelde behoorlijk onderuit halen.

Yoan 24-10-2009 18:41

Quote:
Originally Posted by Niles
mooi project! Waarom ga je je spoorbreedte achter kleiner maken? Succes ermee ben benieuwd wat je verdere plannen zijn en of je je doelstelling gaat halen. nog wat gekke ideeen van mij: 6 bak van een 150pk TDI. 175er bandjes, egr dicht, kat leeg, links een engelse spiegel. Dunnere Olie erin :confused:

Er zitten nu nog 20mm spacers tussen. Deze kreeg ik niet los met de hand bij het wielen wisselen. Dus de spoorbreedte is straks weer 40mm minder, dus standaard.
De bak is een jaar geleden vervangen en toen heb ik al geïnformeerd naar een 6-bak maar dat ging toch teveel kosten (zijn nog behoorlijk wat aanpassingen voor nodig). De EGR is dicht en links heb ik al een kleine spiegel. De rechter gaat eraf. De 205 banden zijn nog lang niet versleten, dus die ga ik nog niet vervangen. Met olie ga ik niet experimenteren, daar is het blok en de turbo te gevoelig voor. Ik gebruik altijd 5W-40 Castrol Edge Turbo Diesel.
Maar bedankt voor het meedenken! De kat gaat leeg of er vanonder.

Quote:
Originally Posted by ben zine
En wat doe je met file's ?

Heel simpel: in een gebied wonen waar geen files zijn :) Ik rijd dagelijks van Tholen (Zeeland) naar Goeree-Overflakkee (Zuid-Holland). Geen snelweg, geen file. Rust en ruimte ;)

Bedankt voor de reacties!

Arnaud 24-10-2009 19:00

Cool project! Weer eens een andere doelstelling dan het maximale aan vermogen uit een TDI halen, ik kan dit wel waarderen.
Misschien is het een optie om een set lichte LM-wielen te scoren, ik weet niet wat er standaard onder een Polo 9N Bluemotion zit qua gewichtsbesparend lichtmetaal??
Zou de rechterspiegel gewoon laten zitten... als je het daar van moet hebben trek het ding dan kaal van isolatie en bitumenmatten ed. daar win je meer mee. Dat beetje luchtweerstand wat die rechterspiegel pakt...

Richard 24-10-2009 19:12

kzou een lupo 3l kopen...;) (straks ook nog wegenbelastingsvrij)

Yoan 25-10-2009 12:48

Quote:
Originally Posted by Arnaud
Misschien is het een optie om een set lichte LM-wielen te scoren, ik weet niet wat er standaard onder een Polo 9N Bluemotion zit qua gewichtsbesparend lichtmetaal??
Zou de rechterspiegel gewoon laten zitten... als je het daar van moet hebben trek het ding dan kaal van isolatie en bitumenmatten ed. daar win je meer mee. Dat beetje luchtweerstand wat die rechterspiegel pakt...

De velgen en banden kunnen inderdaad nog beter, maar de basis is niet verkeerd: 16 inch lichtmetaal en de Michelin banden die speciaal gemaakt zijn om zuinig te rijden. Vorig jaar had ik ze er al onder zitten; ik vind het nu nog geen tijd om andere wielen te kopen. Eerst het resultaat van de andere aanpassingen bekijken.
Over de spiegel: alle kleine beetjes helpen. Als je een aantal kleine beetjes doet zal dat zeker resultaat opleveren :)

Quote:
Originally Posted by Richard
kzou een lupo 3l kopen... (straks ook nog wegenbelastingsvrij)

Een kant en klare auto kopen is niet leuk. Van een luxe Golf naar een Lupootje zal zwaar vallen. :redface:

stefanebg 25-10-2009 16:59

Nette site heb je Suc6!

Richard 25-10-2009 17:08

Quote:
Originally Posted by Yoan

Een kant en klare auto kopen is niet leuk. Van een luxe Golf naar een Lupootje zal zwaar vallen. :redface:


ehm wel eens in een lupo gereden? heb beide gehad, maar de keuze ook met hoofdruimte gaat echt naar de lupo.
maar succes met je project

Gijs 25-10-2009 17:21

Leuk project! Zelf heb ik ook een 81kW diesel, dus ik ga dit eens in de gaten houden. Nu rij ik gemiddeld 1:15 / 1:16 met een 1340kg wegende Passat. Hoe is dat bij jou nu?

Scheeld het afdoppen van de EGR veel in het gebruik? Ik ben dit zowiezo van plan, maar ik dacht dat het alleen je vermogen ten goede kwam :)

Yoan 25-10-2009 17:47

Quote:
Originally Posted by Gijs
Nu rij ik gemiddeld 1:15 / 1:16 met een 1340kg wegende Passat. Hoe is dat bij jou nu?

Scheeld het afdoppen van de EGR veel in het gebruik? Ik ben dit zowiezo van plan, maar ik dacht dat het alleen je vermogen ten goede kwam :)

Ik reed gemiddeld 1 op 18,3 met 1180kg, hij was al gechipt en de EGR afgedopt toen ik hem kocht. Ik weet dat het zuiniger is, maar niet hoeveel ten opzichte van normaal.

Yoan 26-10-2009 18:51

Met deze tank heb ik nu al 1037 km gereden en de wijzer tikt het rode gebied aan. Ik ga dus zeker de 1100 km halen. Overmorgen zal ik moeten tanken en dan weet ik hoe zuinig ik kan rijden met aangepaste rijstijl.

Arne 27-10-2009 08:10

Ik zie dat je altijd met BP Ultimate rijdt, heb je ook al geexperimenteerd met andere 'premium' brandstoffen?

Pedaalemmer 27-10-2009 09:46

Een project wat past bij de huidige crisis :D succes ben benieuwd wat er nog gata komen waar heel dit forum nog niet aan heeft gedacht.

Zweiter 27-10-2009 10:06

wat een stoer project zeg. ik begrijp dat je niet zo ver wil gaan om de hele binnenkant te strippen? Ik zie namelijk ook een zwaar leren interieur zitten ;)

Ik kan weinig bedenken waar je iets mee op zou schieten. Alleen kleine dingetjes waar je zelf waarschijnlijk ook wel aan hebt gedacht. Airco (er) uit, Vochtvanger in de auto (minder kachelaanjager/achterruitverwarming gebruik), overdag verlichting uitschakelen, etc.

Interessant project, ik blijf dit volgen... (Maar als dit echt je streven is, zou ik aan de binnenzijde eens gaan strippen...)

edit: trouwens een dikke pluim voor je website. helemaal vw/blue motion team, erg mooi! Zit je in de grafische business of is dit puur hobby?

Yoan 27-10-2009 20:10

@Arne: Nee, heb niet met andere brandstoffen geëxperimenteerd. Bij BP heb ik een goed gevoel, de uitstraling van het merk e.d. Bij Shell totaal niet. Kan het niet goed uitleggen, maar ik blijf bij BP :)

@Zweiter: de binnenkant komt zeker aan de beurt. Ik heb er zelf ook al aan gedacht om radicaal te gaan strippen. De stoelen wegen echt heel zwaar, maar ik weet niet hoe radicaal ik te werk wil gaan. Maar de auto moet zeker op dieet.
Ik zit idd zelf in de 'webwereld'. Sites bouwen is mijn dagelijkse werk ;)
Thanks voor het compliment!

Yoan 27-10-2009 20:11

Update:

Vanochtend ging bij de 1040 km het brandstoflampje branden en heb daarom vanmiddag getankt. Toen had ik 1103 km afgelegd.




Check het verbruiksresultaat op de site! (link naar http://www.mijnbluemotion.nl)

Yoan 28-10-2009 19:22

Aanstaande zaterdag ga ik de auto van wat gewicht ontdoen en probeer ik een aantal (kleine) aanpassingen te doen om de luchtweerstand te verminderen.

Zaterdag 7 november gaat de auto naar Vagtechniek voor een kleine onderhoudsbeurt. Daarna maak ik een afspraak voor het aanpassen van de software.

Zweiter 29-10-2009 10:53

al een mooi resultaat. van 18,3 naar 22,8. Hoe probeer je nou al rijdende het verbruik zo laag mogelijk te houden?

Gerrit G60 29-10-2009 10:56

Cool project!
Weer eens wat anders...

Succes ermee, ik blijf dit volgen, wel leuk:D

Groet, Gerrit


All times are GMT +1. The time now is 22:28.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.