Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Luchtgekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=34)
-   -   Project Racelook (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=16104)

Racelook 19-12-2005 23:27

Project Racelook
 
Na een reactie van Luuk.. zal ik hier op volksforum ook eens mijn resto-tje neervlammen.

Ik zal het even kort samenvatten;
Ik heb de kever (een 1303S uit 1974) 4 jaar geleden gekocht. Het is mijn eerste kever (en luchtgekoelde). Heb er in totaal een uurtje of 4 mee gereden en savonds is hij meteen de schuur in gegaan om te beginnen aan de restauratie. Ik ben nu al dus een jaar of 4 bezig met de restauratie/ombouw van mijn kevertje. De volgende dingen zijn al gedaan en moeten nog gedaan worden:
-Chassis
Gedaan-2 nieuwe bpdemplaten en diverse andere plekken in de chassiskop gelast.
-Alles is gestraald (door mijzelf)Stralen


-Vrijwel alles staat in de EpoxyIn de EP


-Mid-mount gemaakt (extra steun voor het versnellingsbakneusstuk)MIdmount


-Zwaardere bakrubbers geplaatst
-Versnellingsbaksteun gemaakt zodat de rubbers en Cup-strebe gemonteerd kon worden


-Cup-strebe gemaaktCup-Strebe


-Bestaande remleidingen vervangen voor RVS 6mm ODRemleiding


-Bestaande Benzineleiding (6mm) vervangen voor 2 maal 12mm OD (voor eventuele latere injectie)Benzineleiding


-Verstevigingen gelast bij de bevestiging voor de voorste draagarmen (waren helemaal krom getordeerd)


-Voorste draagarmen verstevigdDraagarmen


-Hydraulische handrem gemaaktHydraulische handrem


Moet nog gebeuren:
-Nieuwe napoleonhoed + onderplaat erop lassen.. bleken afgelopen zondag toch heel wat rotter dan ik dacht.
-In de lak zetten
-En alles weer opbouwen


Jasper Ovaal 19-12-2005 23:33

he, leuk dat je hier ook ff langs komt met je project, ziet er nog steeds geweldug, top, lekker doorgaan.
succes en hou ons op de hoogte.. :woowoo:

Racelook 19-12-2005 23:52

Sorry voor de grote fotos.. het blijft niet echt meer leesbaar.. Maar ach ja de meeste "snelle kijkers" op deze site letten toch eerder op fotos dan tekst.. dus misschien heeft het toch zijn voordelen :D

Zou voor degene die dachten dat die flapdrol alleen op zun chassis gaat rijden hed ut mis. Er kom toch nog een carosserie-tje op.
Carosserie:
Gedaan:
-HEEEEEEEEEEEEEEL veel rotte plekken gelast.. :mad: :chair:
-Remmele(style) luchthappers in de achterste zijschermen gemaakt. Luchthappers


-10 punts (geboute) rolkooi gemaakt met alles erop en eraan. (naar Heigo-stijl.. de beste en mooiste kooienbouwer die er tot nu toe bestaat (gebouten kooien)) Rolkooi


Is ook meteen het totaal plaatje van mijn karretje.
-Steunen aan de achterzijde gelast zodat straks mijn aluminium highwing geplaatst kan worden.


Hmmzz merk nu pas dat ik geen foto heb met de afgelaste exemplaren maja.
-Sparco tankinlaat erin gemaakt. Sparco tankinlaat


-Klinken verwijderd


-Achterpantser aangepast voor 1 uitlaat.


-Gestraald


-In de EP



Nog gedaan worden:
-Steun maken voor Eberspacher
-Steunen voor vleugel laten laseren
-Achterlichten verzinken in Kerscher (verbrede) spatborden
-Nog diverse meters lasnaden nalopen.
-Paar goede deuken eruit halen
-Vertinnen
-Remmele luchthappers erin lijmen
-Strak maken
-In de lak laten zetten
-Kabelboom maken
-En nog wat kleine dingerkes

Uiteindelijk moet het dus een soort racewagen worden alleen dan eentje die zo op de weg mag rijden in mijn eigen stijl.

Bij vragen of opmerkingen geef maar een gil.

Wiebrand

Racelook 19-12-2005 23:58

Quote:
Originally Posted by skywalker
Hey Wiebrand!
Jammer dat je napoleonshoed verrot is. Was dat nog niet te zien na het stralen?

Ha Luuk

Nou er was wel een klein gaatje te zien aan de zijkant van de napoleonhoed. Dus ik wilde zondag ff leuk dat plaatje eruit slijpen en een plaatje erin lassen. Alleen toen ik ging slijpen werd ik al niet blij. Tja als er alleen bruine stof omhoog waait en je alleen de eerste 10-de mm vonken ziet dan weet ik onderhand hoe ver t is. Aan de binnenzijde zit dus een dikke 2 mm roestplakaten op de hoed. Tja 1 voordeel is wel dat ik nu kan zeggen dat ik met 3mm dikke napoleonhoed rond rij ;) .. majaa als ik nu toch bezig ben dan maar meteen goed.. Dus komt een nieuwe onder. Het jammere is wel dat de bodemplaten er wel al nieuw in zitten (maar heb al een oplossing gevonden hoe ik het klaar ga maken).

Achja we blijven aan de gang.

Wiebrand

Racelook 20-12-2005 00:03

Owja ik vergeet nog een onderdeel voor mijn "snel" project. Tja t is niet voor niets dat ik het vergeten was.

Motor:..
Tja wat moet ik erover vertellen.. eigenlijk niet veel. Is en blijft voorlopig een standaard 1600 op volledige spagetti en grotere sproeiers na.
Helaas ginne geld voor (altijd weer die arme studenten :rolleyes: )

Owja en deze pijp komt er bij straatgebruik onder


Roundup 20-12-2005 14:52

Mooi projectje. En nog veel succes ermee. Ik zie het helemaal goed komen :)

DeNB3rt 20-12-2005 16:10

ziet er letterlijk,wel vet uit :D

alextromp55 20-12-2005 16:51

echt super goed bezig!

evilnyntje 21-12-2005 02:50

Is hij inmiddels ver, ik heb hem al op veel sites voorbij zien komen. Maar komt er ooit een serieuze motor in?

Racelook 21-12-2005 12:26

Quote:
Originally Posted by evilnyntje
Is hij inmiddels ver, ik heb hem al op veel sites voorbij zien komen. Maar komt er ooit een serieuze motor in?

Dat zkrs.. maar tja vooral t geld is de bepalende factor hier.
Eerst wil ik een 1600-tje zoeken en deze opbouwen met turbo of roots. En erna (in de toekomst) een 2 liter bi-turbo of roots+turbo.
In ieder geval turbo.. maar hoe het precies gaat lopen in de toekomst is niet te zeggen.

RenéDub 21-12-2005 20:01

vet project! maar je wilt er dus mee op de weg rijden.. dan ga je wel gezeur krijgen met je aluminium wing.. mag niet van de coppers.

Racelook 23-12-2005 00:33

Tja.. vloeken mag ook niet :tongue: ... Tja oom agent zal ik wel een keertje tegen komen. Maarja dat nemen we dan maar voor goed.

Gisteren rond 12 uur napoleonhoed en onderplaat van de chassiskop besteld bij Paruzzi. En wat ligt er VANDAAG (nu gister) rond 10 uur op de "deurmat",..... inderdaad.
Echt een topservice.. niet te geloven. Een duitse onderdelen"winkel" probeer ik al 3 dagen (via fax en mail) te bereiken maar geen gehoor. Dus we hebben het nog niet zo slecht getroffen.

Vanavond door de motorombouw van de astra (uuh kuchte ik nou ;) ?) geen tijd gehad. Maar morgen zal ik weer eens gaan beginnen met de roestauratie.

LAterzzzzzzzz

Racelook 29-12-2005 00:33

Zo, mijn eerste update-je op deze site.

Heb op 2e kerstdag toch nog ff (voor de familie"festiviteiten") tijd gevonden om wat te doen.

Om 10 uur smorgens de boormachine en slijptol weer in de aanslag gezet en onderstaande is het resultaat:

Als eerste begonnen met het blank maken van de lasnaden rondom de napoleonhoed en de chassiskop en het aftekenen van diverse maten.



Erna de diverse puntlassen doorboord, en de napoleonhoed losgeslepen.



Daarna de diverse overgebleven stukken weg geslepen en dat geeft het volgende resultaat.



Na nog wat slijpen blijft er dit van over.


De onderplaat heb ik hierbij tijdelijk laten zitten als "mal" voor de te lassen napoleonhoed. Indien deze vast gehecht is, wordt de gehele onderplaat vervangen.

De busjes aan de uiteindes extra vast gelast en alles aan de binnenzijde blank gemaakt en voorzien van zinkspray.



En snel nog ff proef gepast (past nog niet correct door de diverse "bramen")


http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/22043.jpg

Tevens de onderplaat aan de binnenzijde blank gemaakt, de moeren extra vastgelast (na het controleren van de draad) en voorzien van zinkspray.



Dit alles in een luttele tijd van 5 uur en 24 minuten :wink:

Nog snel een overzichtsfototje van de 2 soorten napoleonhoeden:


Bovenste: De weggeslepen variant
Middelste: Napoleonhoed voor "oudere" type kever
Onderste: Napoleonhoed voor 1303

Ruud 29-12-2005 00:55

goed bezig
zeer mooi project
ik hou het bij (ook volgend jaar)
suc6
gr ruud

Racelook 03-01-2006 00:43

Dank je!!

Het is weer eens tijdje om wat fototjes er tegenaan te knallen :D

Vrijdag morgen had ik nog wat resten verwijderd zodat de nieuwe napoleonhoed goed pasten. Ietsie bij buigen, daar wat rechtslaan en het pasten.

Vanmiddag rond een uurtje of 2 (door omstandigheden............... Maar wij hebben Dommelsch :roll: :twisted: ) begonnen. Als eerste gaten in de rand van de napoleonhoed geboord om hem goed vast te kunnen lassen. Erna de hoed na meten, nog wat verschuiven en weer meten, de hoed vastgelast op het chassis.






Erna begonnen met de onderplaat van de chassiskop. De puntlassen ingeslagen met de centerpons en doorgeboord met de puntlasfrees.


http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/22366.jpg

Tegen een uurke of half 6 was ik zover.


Met dit als verwijderde roestblik.



Vanavond vanaf kwart voor 9 tot kwart voor 11 nog ff doorgeslepen en zo staat het er nu bij.



pfff was is dat blik van mij toch rot.. ik schrik er elke keer van. Van de buitenkant zie je niks.. maar heel de binnenkant is gewoon 3mm dikker geworden. :twisted:

Wiebrand

Bussie komt zo 03-01-2006 08:41

Lekker aan de gang geweest iig..
Gaat super zo..

VWrijder 03-01-2006 12:45

Geen half werk zie ik. Ben benieuwd hoe dit verhaaltje verdergaat! :thumbup:

klaas 03-01-2006 15:03

onlangs ook bezig geweest met de bodem van een 1302 en eigenlijk ben je net te laat met deze mooie foto's, ik had er een hoop van kunnen leren, echt zeer mmoi werk!!
ik heb er wel een nieuwe voorkant op gezet, maar dan ook van onder af, en dat werkt een stuk lastiger dan dit :eek:

Racelook 05-01-2006 01:19

Update-je
 
Dankje heren!!

Zo vandaag (nu onderhand al weer gister :rolleyes: ) maar ff een dagje er doorheen geramt van 'smorgens half 10 tot savonds kwart over 10. En 't is eigenlijk best opgeschoten maar helaas nog niet gelukt om de onderplaat vast te lassen.

Als eerste afgetekend waar het overgebleven deel van de onderplaat weg geslepen moest worden. Ik heb het op deze manier gedaan zodat er geen wijzigingen in de montagepunten van de voorste draagarmen kan ontstaan.



Erna de binnenzijde van de chassiskop kaal geborsteld met een staalborstel op een slijptol, enkele kleine stukjes gestraald en de "pijpjes" voor de bevstiging van de stabilisatorstang weg geslepen.


http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/22474.jpg

Toen de nieuwe onderplaat op maat gemaakt.


http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/22476.jpg

Binnenzijde chassiskop in de zinkspray


http://www.keversite.nl/fotoalbum/fotos/22478.jpg

Als laatste 's avonds de busjes aan de voorzijde gemaakt en een extra verstevigingsplaatje tpv de bevestiging van de stabilisatorstang erin gelast.



Ik heb geen extra verstevigingen in de kop gelast.. omdat me dit weinig nut leek en de montage van de schakelstang wel erg lastig maakt.

vwmk2driver 05-01-2006 18:12

zo dit aat volgens mij een zeer mans project worden... blijf hem zeker volgen


All times are GMT +1. The time now is 15:57.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.