Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf,Bora en New Beetle MK IV (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Bora 1.6 -> 1.8 20vt project. (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=133482)

W-Bora 10-05-2015 20:08

Bora 1.6 -> 1.8 20vt project.
 
Goede avond allen,

Zo'n 2 weken geleden van start gegaan met een ombouw project van een vw bora 1.6sr naar 1.8 20vt.

(bora 1999 - Seat leon 1.8 20vt , 2002)

Motor erin gelepeld wat overigens 1 op 1 past.
Uitlaat, elektronisch gaspedaal, en heel wat andere kleine aanpassingen.

Wegrijblokkering uit de ECU laten schrijven.

En toen... starten.
Motor start, loopt (2 a 3 seconden en valt terug stil).

telkens weer opnieuw.. Vanalles nagekeken, van contact relais tot brandstof pomp.. en dat is allemaal in orde (Krijgt brandstof, injectoren werken, elek. gaspedaal.)

Sterker nog.. in de 2 a 3 seconden dat de motor loopt werkt deze perfect en reageerd goed op het gaspedaal.

Uitlezen was niet mogelijk vanwege bouwjaar.. Dus de 2 canbus kabels van de OBD stekker naar het klokkenpaneel gelegd en voila.. motormanagement uitlezen.

Nu kwam ik op een hele boel foutcodes die begint bij :

Botsing signaal van Airbag regelaar : ongeloofwaardig Signaal.
Brandstof pomp relais : Kortgesloten naar positief.
EVAP zuiveringsklep : kortgesloten naar massa.

Zuurstof sensor, secundaire lucht injectie, brandstof injector 1 t/m 4, turbodruk regel klep, secundaire lucht pomp relais, nokkenas tijdstip aanpassing, turbodruk aansturing klep. allemaal kortgesloten naar massa?

Zit nu dus voor een raadsel.. motor komt uit een rijdende seat (Schade)

Kan het probleem zijn dat de Airbag module van de bora geen canbus ondersteund?
Ben ik mogelijk ergens massa of + vergeten/ verkeerd aangesloten?
Brandstofpomp relais niet juist aangestuurd?

Heb zelf de witte stekker in de waterkast aan moeten passen (deze was in de bora groen en de seat wit)

Ik sta dus voor een raadsel.. en weet even niet meer hoe of wat.
Misschien dat iemand hier een idee heeft wat mij op weg kan helpen?

Met vriendelijke groeten,

wopitop 10-05-2015 22:24

Ik zou het wel in die richting zoeken voor wat betreft de storingen. De voedingen van het MRA zijn wel allemaal aangesloten? Dat zijn er meerdere als ik me niet vergis.


De symptomen van een werkende startonderbreking is twee seconden lopen en dan stilvallen.....

KennyH 10-05-2015 22:52

Dit klinkt me als een werkende startblokkering.

Gertjan 11-05-2015 06:27

De startblokkering bij een Bora zit in je ECU én in je teller. Die in je teller zou je ook nog eruit moeten schrijven, of je ECU dezelfde geven als in je teller zit. (dan heb je ook weer een werkende startblokkering)

W-Bora 11-05-2015 06:37

hallo allen,

bedankt voor de reacties,

startblokkering lijkt mij onwaarschijnlijk.
uit de ecu is deze uitgeschreven en ik gebruik de klok wat bij de motor hoort (dus klok, sleutel en vrije ecu.)

vandaar dat ik begon te denken aan.. veiligheid.. airbags.. er loopt een kabel volgens schema van airbag module naar brandstof relais.

Het is een pittige.. maar een uitdaging..

Met vriendelijke groeten,

Pewi Vwteam 11-05-2015 06:47

Start blokkering uit is uit. Maar 2 a 3 seconden lopen klinkt als startblokkering. Als hij uit is gezet doet je teller er ook niks meer mee.

Pewi Vwteam 11-05-2015 08:10

10-adaptation
Groep Ch91
even kijken wat er staat , een 1 is immo off, een 4 is immo on kun je hier wat mee?

W-Bora 11-05-2015 11:18

ga ik vanavond even checken.

Nooit iemand meegemaakt? oude airbag module die niet kan communiceren met nieuwe ecu?
stond namelijk op de site van gerrit: foutcode 17831.

bedankt wederom voor het meedenken!

met vriendelijke groeten,

Pewi Vwteam 11-05-2015 11:57

Alle pin positie s na gelopen en om gestekkerd. Waar nodig? Of gewoon stekkers in je waterbak er gewoon ingedrukt? Want je k - line is ook gewoon werkend te krijgen namelijk. En je t14 ook om gestekkerd?

W-Bora 11-05-2015 16:41

die t14 is omgestekkerd, was eerst t10.

4 kabels blijven ongebruikt van de 12, deze zijn volgens schema n.v.t. bij motorcode AUQ (secundaire koelvloeistof pomp staat er o.a. bij.

die t6 en t10 (oranje en wit/groen heb ik nagekeken.)

was allemaal hetzelfde behalve dat de 1.6 carterverwarming had.

ik denk dat de fout tussen brandstof relais/airbag module/ecu zit.

namelijk de dunne lila witte kabel, deze is bij 1.8 in de T6 bruin en bij bora T10 oranje.

vanavond even verder klooien.

bedankt!

met vriendelijke groet,

Pewi Vwteam 11-05-2015 21:45

Lila witte aansturing brandstofpomp relais massa sturing.

GJ007 11-05-2015 22:20

Ik lees mee, binnenkort ga ik hetzelfde doen. Ik kan geschikt aan een AQU komen met reeds JD chip naar 225.

Je probleem klinkt mij ook al de immo die de brandstofpomp afsluit...

W-Bora 28-05-2015 22:36

heren,

bedankt voor het meedenken, ondertussen na nog heel wat andere euveltjes.. toch alles netjes aan het werken gekregen.

het was de lila witte kabel, dit heeft te maken met het botsingssignaal van de airbag.
deze heeft via het relais een signaal naar de ecu.

krijgt de ecu geen signaal van de airbagmodule.. dan gaat deze van het ergste uit.

nog geklooit met de E30 kabellas blauw geel, deze bleek niet juist aangesloten in de kabelboom.. met als gevolg uitschakelen van SAI pomp, EVAP klep, 2 breedband lambda's, LMM en een verbruik van heb ik jou daar. motor continu in open loop. CO uitstoot van 4,2%

aiai

verder alles gelukt


All times are GMT +1. The time now is 15:49.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.