Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Tikken in de bak bij achteruit rijden? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=27213)

J_Fix 20-12-2006 01:48

Tikken in de bak bij achteruit rijden?
 
Ik heb even een vraagje. Ik heb nu de nieuwe daily in gebruik ('88 1.8 GTI 16v, KR blok, 020 bak) maar nu zit er een vreemde tik in.

Bij vooruit rijden is er nix aan de hand (ongeacht welke snelheid) maar rij ik achteruit dan komt er een tikkend geluid uit de bak, tenminste daar lijkt het wel op, je hoort het links voor en hoe sneller achteruit hoe vlotter de tikken achter elkaar te horen zijn.

In eerste instantie dacht ik namelijk dat er iets in het wiel aanliep maar trap ik de koppeling in dan is het geluid weer weg, idem als ik hem op bokken zet en het wiel handmatig achteruit draai.
Er zit ook geen steentje in het profiel v/d band o.i.d.

Iemand een idee waar ik dat moet zoeken? O ja, ik zag dat hij "ergens" (kan het nog niet exact lokaliseren) bij de bak ook versnellingsbak olie lekt. Niet ernstig maar na een nachtje staan liggen er toch wat druppels onder. Heeft er misschien mee te maken? Hij staat bij lange na niet droog (gecheckt via de tellerkabel opening).
Ik dacht eerst dat het motorolie was maar zag dat het plekje op straat wit optrok toen er regen op kwam en dan zit je toch bij bak olie of remolie maar omdat er dus af en toe druppels aan de bak hangen verwacht ik dat het daarvan is.

Dat lek vind ik wel en daar maak ik me ook niet echt bezorgt over omdat het maar zo gering is maar dat tikken klinkt echt niet goed.

Alvast bedankt voor tips/hints.

vwgoco 20-12-2006 04:12

klinkt naar 'druklager/groep'

J_Fix 20-12-2006 11:07

Quote:
Originally Posted by vwgoco
klinkt naar 'druklager/groep'


Maar dan zou je het toch ook in de andere versnellingen moeten horen? De druklager draait toch altijd dezelfde kant op? Of bedoel je een ander als de koppelings drukgroep?

FGizmoS 20-12-2006 12:43

de drukgroup draait altijd op de premiere as van de motor ( de as in het verlengde van de krukas) dus die draait altijd zezelvde kant op
ik reed vroeger met een nissan 100nx en als ik achteruit moest hoorde ik ook iets tikken en na veel zoeken heb ik een wiellager moeten vervangen en het probleem was opgelost misschien heb je hier iets aan

J-9A-N 20-12-2006 12:48

Is voor 99% zeker je tussentandwiel van de achteruit.
Deze heeft nog wel eens teveel speling door slijtage waardoor hij tegen
een ander tandwiel aanloopt bij het achteruit rijden.
Is eventueel wel op te lossen met een vulring,maar hiervoor moet de bak wel uit elkaar.
Groeten Jan.
P.S. niet te lang mee doorrijden,de tanden van het tussentandwiel kunnen afbreken waardoor ze meer schade veroorzaken.

74mk1 20-12-2006 12:49

:iamwithst

vwleusden 20-12-2006 14:22

Heeft Jan gelijk in, was bij mij ook het geval. Tandwiel van mijn achteruit was echt niet meer fris... beetje pech loopt de bak in de soep.

J_Fix 20-12-2006 16:08

Quote:
Originally Posted by FGizmoS
de drukgroup draait altijd op de premiere as van de motor ( de as in het verlengde van de krukas) dus die draait altijd zezelvde kant op
ik reed vroeger met een nissan 100nx en als ik achteruit moest hoorde ik ook iets tikken en na veel zoeken heb ik een wiellager moeten vervangen en het probleem was opgelost misschien heb je hier iets aan


Precies, dacht ik ook al m.b.t. de drukgroep. Wiellager verwacht ik niet omdat het geluid weg is als ik de koppeling in trap of handmatig het wiel achteruit draai.

J_Fix 20-12-2006 16:15

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
Is voor 99% zeker je tussentandwiel van de achteruit.
Deze heeft nog wel eens teveel speling door slijtage waardoor hij tegen
een ander tandwiel aanloopt bij het achteruit rijden.
Is eventueel wel op te lossen met een vulring,maar hiervoor moet de bak wel uit elkaar.
Groeten Jan.
P.S. niet te lang mee doorrijden,de tanden van het tussentandwiel kunnen afbreken waardoor ze meer schade veroorzaken.


Aha, oke. Dank je (de anderen ook natuurlijk). Moet ik dus vlot bij zijn. Wat zou het kosten om iets dergelijks te laten doen? En tips voor bij wie ik dan moet wezen? Bakrevisies heb ik zelf nog nooit gedaan namelijk.

Zal bij de dealert wel een aardige stuiver kosten denk ik? Daar gaat ie morgen namelijk heen voor vervangen van de onderste kogel plus bijbehorende kom van de versnellingspook. Kost 't revisie setje maar 17 Euri maar kost ze wel dik twee uur :( zal dus wel tig euri's worden en dan zal ik dus geheid ook wel vragen krijgen m.b.t. dat tikken.

J_Fix 20-12-2006 16:18

duh.. vergeet ik t nog. Zal het ook kwaad kunnen of schade aanrichten bij vooruit rijden?
Ik moet namelijk even kijken wanneer ik ergens terecht kan en nu met de feestdagen zal dat niet vlot lukken ben ik bang en het is m'n daily, vandaar.

J-9A-N 20-12-2006 16:58

Bij het vooruit rijden kan het geen kwaad,probeer je achteruit wel zo weinig mogelijk te gebruiken/belasten.
Gr.Jan.

Fred 20-12-2006 17:29

Zoals jij het beschrijft zou IK denken aan een Homo............kineet :tongue:

De boel slijt vaak in in de meest gebruikte draairichting, en das bij een auto over het algemeen vooruit :D

Als dan de slijtage ver is gevorderd krijg je vreemde geluiden in andere richtingen.....dus check OOK je homokineten

vwleusden 20-12-2006 17:41

Ik heb het nummer niet maar je Hille de Graaf in Bunschoten-Spakenburg doet bakrevisie en aanpassing, dus bouten erin en de klinknagels eruit.

J_Fix 20-12-2006 23:37

oke, thanks allemaal :thumbup: Ik zal de heren kineten :D ook even checken.

Moest zojuist nog weg maar ben met parkeren maar even over het grasveld (een soort middenberm) gereden, moest anders zo'n eind achteruit en dat klinkt echt niet fijn.

Dennis, wat kost zoiets bij Hille? Ik las dat je zelf je bak er ook al eens hebt gehad en binnen dag terug klinkt ook niet gek :rolleyes:

Net nog even gegoogled maar ik kom meerdere Hille de Graaf's tegen op verschillende adressen in Bunschoten-Spakenburg. Of misschien is het wel allemaal dezelfde :D

Is dat deze Hille? Vishandel Hille De Graaf, Garnalenweg 7, 3751 BH Bunschoten Spakenburg Telefoon: 033-2994075

of deze? Vishandel Hille de Graaf, Ansjovisweg 2 3751 BL Bunschoten Spakenburg

Of misschien toch een andere?

vwleusden 20-12-2006 23:43

Geen idee welke het is, zal ff het telefoonnummer vragen aan een vriend van me.

Ik was 275E kwijt voor revisie en bouten. Bij mij zijn er dus enkele onderdelen vervangen als tandwiel 1 en R en wat synchromesringen.

edit: plaats anders een bericht op www.autocross.nl :thumbup:

J_Fix 20-12-2006 23:47

Quote:
Originally Posted by vwleusden
Geen idee welke het is, zal ff het telefoonnummer vragen aan een vriend van me.


Oke, top :thumbup:

Quote:
Originally Posted by vwleusden
Ik was 275E kwijt voor revisie en bouten. Bij mij zijn er dus enkele onderdelen vervangen als tandwiel 1 en R en wat synchromesringen.


Hmm.. dat is een nette prijs, ik had het veel duurder verwacht. Zeker interessant. Ik zal morgen ook 's bij de dealert vragen wat het daar zou kosten maar denk dat ik het antwoord niet eens wil horen :D

J_Fix 03-01-2007 00:30

Zou ik nog even melden en had ik nog vergeten :) Ik had bij de dealer gecheckt... prijs voor een revisiebak (repareren doen ze niet) zat incl. btw op ruim 2200,- Euri :eek:

Wordt dus toch revisie maar niet bij de dealert :D Thnx Dennis :thumbup:

Moet nu alleen eerst nog even wat ander werk eerst doen ("standaard" laswerk onderaan de voorruit) :(

golf mkII 16v 03-01-2007 08:30

Zlf doen
Dan bespaar je het meest:D

Alberto 03-01-2007 12:01

ik heb wel een 16 v bak liggen die goed is 100 euro en de schakel kom had ik ook wel liggen kan je zelf ook wel 25 euro ( met inruil oude )
is het 1 rit in combinatie met de klep :D

J_Fix 03-01-2007 12:28

Zelf doen zou wel het goedkoopste zijn inderdaad maar zit met gescheurde pezen in m'n linkerarm, kan er nog geen pak suiker mee optillen :(

Schakel kom plus stangen e.d. om dezelfde reden "even" laten doen, kostte 280 euri :( Zou hem hooguit dagje kwijt zijn volgens de dealer maar bracht 'm weekje voor de kerst en kon 'm net voor oud en nieuw ophalen.

Klep komt goed Alberto :) ik ga vandaag eerst even achter het laswerk aan. Ruit er uit, lassen, spuiten en dan ruit er weer in moet ik nu helaas ook laten doen. Normaal makkelijk zelf te doen maar wordt nu zo langzaam aan dure gein door die arm.


All times are GMT +1. The time now is 23:41.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.