Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   TD eventjes zonder turbo rijden? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=65937)

Turbo-Variant 09-02-2010 01:30

TD eventjes zonder turbo rijden?
 
Wellicht een lompe vraag, maar kan ik mijn 1.6TD ook tijdelijk rijden met een bypass om de turbo heen?

Was zojuist namelijk op weg naar huis toen mij de turbo om de oren vloog. (best een gaaf effect overigens) De motor zou ergens begin maart eruit gaan voor een TDI-swap. Tot die tijd wil ik indien mogelijk de auto nog rijden, en wel door de olietoevoer af te doppen en een open filter op het inlaatspruitstuk aan te sluiten.

Zie ik iets over het hoofd of kan dit kwaad? Want dan laat ik hem liever staan natuurlijk. (blokje wordt binnenkort ergens in mijn Golf 1 geswapt dus moet heel blijven)

jettaracing 09-02-2010 06:46

Kan in principe wel ,maar denk wel dat je gek gaat worden van het lawaai van je inlaat ........

Turbo-Variant 09-02-2010 07:39

Leek mij ook al. Wellicht gewoon de intercooler ertussen laten hangen. ;)

Straks maar eens kijken wat er precies gebeurd is. Kon na het voorval nog naar huis reden nadat ik hem even heb laten af koelen. Bij zeer rustig rijden niets aan de hand, bij iets teveel gas geven wordt het carter in de uitlaat leeggepompt zie ik in mijn spiegels. :D

Turbo-Variant 09-02-2010 16:31

Zo. Zojuist in de sneeuw maar even gauw gekeken. (fijn, een ander project + een donorauto in de garage. :screwy: )
Turbine asje zit zo vast als een huis. Verder olietoevoer losgekoppeld en luchtfilterhuis kortgesloten met de intercooler.

Eventjes zitten denken hoe ik de aansluiting op het oliefilterhuis ging afdoppen, maar na een tijdje denken viel mij in dat een wielbout dezelfde diameter en draad heeft. (M12x1,5) Daarmee dus even de boel afgedicht.

Zodadelijk maar eens de boel starten en kijken of het nog een beetje lopen wil.

Ben benieuwd wat er precies is gebeurd in de turbo dat deze zo vast zit. Inlaatturbine zag er zo op het eerste oog goed uit, probleem zal dus in de uitlaat zitten. In ieder geval een hele prestatie om een Garett T3 naar de eeuwige jachtvelden te helpen. :rolleyes:

sjampoo 09-02-2010 17:21

Probleem van de áánvoer van olie zal het dus ook niet zijn geweest :)

Turbo-Variant 09-02-2010 17:46

Dat is een ding wat zeker is. :D

sjampoo 09-02-2010 17:51

btw: als je met milde aanpassingen een turbo knoopt op een non-turbo diesel ( of een compressor :) ) dan zal het vice-versa ook redelijk ongestraft kunnen: De pomp heeft waarschijnlijk een LDA regeling? Zonder druk zal de pomp dan ook minder diesel inspuiten. Beetje geluk rij je zonder problemen tot Maart door. Maar wel rustig aan he!

IIT benzinemotoren, draait een diesel juist heet als het mengsel te rijk wordt.

Turbo-Variant 09-02-2010 17:56

Ja ik was inderdaad aan het denken om hem iets krapper af te stellen. Denk dat het verder ook wel redelijk probleemloos moet kunnen.

Heb alleen nogal wat tegendruk in de uitlaat denk ik. Zal het dadelijk wel merken. ;)

Als hij redelijk loopt verder, maar eens verder gaan met de donor slopen en voorbereidingen treffen voor mijn ombouw. Maar eerst de ombouw van een maatje van me aan het lopen krijgen. ;)

ronaroot 10-02-2010 16:00

Zo maken we allebei hetzelfde mee he
zodra de "ombouw datum" in zicht komt, houdt de auto ermee op :D

Maar zoals je al zei, nog een aantal dingen aan de mijne doen en hopen dat die start en dan snel aan de jouwe beginnen.
Zodat Team-TDI samen aan de See staat :dance:

Renegade 10-02-2010 17:05

Zal wel moeten lopen, alleen krijg je dan het sd (slome-diesel) effect maar dan met nog een s ervoor van super :D

Turbo-Variant 10-02-2010 17:55

Quote:
Originally Posted by ronaroot
Zo maken we allebei hetzelfde mee he
zodra de "ombouw datum" in zicht komt, houdt de auto ermee op :D

Maar zoals je al zei, nog een aantal dingen aan de mijne doen en hopen dat die start en dan snel aan de jouwe beginnen.
Zodat Team-TDI samen aan de See staat :dance:


Inderdaad. Gelukkig rijdt mijne alweer vrolijk rond.

Alleen de accu of dynamo laat me weer lichtelijk in de steek. :shake:

Vanavond dus maar weer met alternatief vervoer richting jou. ;)


All times are GMT +1. The time now is 22:55.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.