Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   '86 Golf Dailydriver --> TDI (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=128730)

remie 25-08-2014 20:22

'86 Golf Dailydriver --> TDI
 
Dag Allen,

Even kort voorstellen. Mijn naam is Remie ik ben 23 jaar en woon in 's-Gravendeel (Hoeksche Waard). Zoals aan mijn account te zien is lees ik al enige tijd mee op het forum. Ik ben 4 jaar geleden begonnen met een Golf 2 TD uit 1985, nadat ik deze behoorlijk had opgereden ben ik iets te enthousiast begonnen aan een restauratie project. Ik kwam er al snel achter dat deze klus niet voor mij weggelegd was (finacieel, tijd, ect.). Helaas het nodige leergeld betaald zal ik maar zeggen.

Ik ben toen opzoek gegaan naar een andere knappe Golf 2. En ik heb toen deze Mk2 GL 1.8 gekocht in het hoge noorden.








Ik rij met mijn Golf dagelijks naar mijn werk in Den Haag. Wat al gauw een retour maakt van 110KM. Ik doe dit nu zo'n 2,5 jaar (voorheen met de TD), maar ik stap nog steeds iedere dag met een lach in de auto :). Het feit dat het een 1.8 benzine is maakt het in financieel oogpunt wat minder aantrekkelijk. Daarnaast heeft diesel toch wel een beetje mijn hart veroverd de afgelopen jaren. Ik heb toen ook besloten opzoek te gaan naar een AFN.

Ik heb eerder dit jaar voor een leuke prijs deze mk3 weten te bemachtigen.





Omdat de motor de nodige kilometers gereden had en niet bepaald droog was heb ik besloten deze compleet te demonteren en opnieuw op te bouwen.

Doel:

- Mooie motor om dagelijks mee te kachelen, sterk maar toch zuinig.

- Uiteindelijk laten chippen (richting 140pk?)

- Cruise Control


Nu zal ik geen originaliteitsprijs winnen met dit topic, maar ik vond het toch leuk dit proces met jullie te delen en mochten mensen nog de nodige tips hebben hoor ik het natuurlijk graag!

Verdere foto's volgen snel!

remie 25-08-2014 20:40



Motorblok demonteren met Tim aka tim_j.



Georganiseerde chaos



Kleppen eruit



Tja..



Onderblok gehoond



En gevlakt..



Net als de kop. En de kleppen sluiten weer mooi 100%

KennyH 26-08-2014 09:46

Je pakt het goed en grondig aan zo te zien!

Ga deze volgen

remie 26-08-2014 20:52

Turbo geschoon gemaakt :thumbup:










EDIT

Ook de krukas is weer gemonteerd met verse lagers.



Audi1981 27-08-2014 00:08

Mooi werk!

martinus83 27-08-2014 11:23

Mooi projectje. Eigelijk vind ik het ook wel een beetje jammer van de goed-als-tweede-auto-te-rijden 1.8 benzine

addyVW 30-08-2014 12:30

gevonden :thumbup:
hier ook even mee kijken wat je ervan maakt
suc6 met de onderdelen :thumbup:

remie 31-08-2014 21:25

Quote:
Originally Posted by addyVW
gevonden :thumbup:
hier ook even mee kijken wat je ervan maakt
suc6 met de onderdelen :thumbup:


Dankje Addy! Erg mee geholpen! Vliegwiel is ook binnen, deze week volgt er meer!

nacmlamerikx 08-11-2014 20:54

Ik ga deze ook nog volgen, kan er allicht iets van leren :D

tim_j 08-11-2014 23:05

Ik kan je vertellen dat de auto al rijd. :D

remie 13-03-2015 22:12

Niets erger dan een project topic dat ineens stopt. Tijdens dit project kwam er ineens een ander project op mijn pad. Mijn vriendin en ik hadden ons oog laten vallen op een huisje. Onder het mom van. ''van uitstel komt afstel'' (ik ken mezelf goed genoeg) heb ik de ombouw z.s.m. afgerond. Ook de plek waar ik bouwde leende zich er niet voor om het project stil te leggen. Nu alles weer een beetje geland is wil ik toch nog het proces met jullie delen.

We hebben het blok weer inelkaar gezet, voorzien van nieuwe lagers, zuigerveren, pakkingen, ect. En vervolgens in de Golf 2 binnen gezet en heb ik een maandje een auto van het werk mogen lenen. Begin december is de auto omgekeurd naar TDI op kenteken.

Foto's zeggen meer dan 1000 woorden:

Motor aan het opbouwen, op de achtergrond mijn oom. Hij heeft me aangestoken met zijn dieselkoorts. Hij had zelf in de jaren '90 een Goflje 2 met AAZ motor van een Golf 3. De TDI ombouw vond hij wel een mooi idee!



De kop laten reviseren.



Alles weer monteren.


remie 13-03-2015 22:21

Inlaat was extreem dicht geslibt, na wasbeurt z.g.a.n.



Gelijk de EGR dicht!



Was een mooie puzzle



Turbo schoongemaakt



Uiteraard helemaal uit elkaar geweest en weer fris in elkaar.



Vast vliegwiel i.c.m. Sachs koppeling


remie 13-03-2015 22:35

Subframe, voorbalk en draagarmen ontroest en in de Hammerite. Subframe van binnen ook behandeld met ML. Draagarmen voorzien van nieuwe rubbers, waaronder de stuggere TT rubbers.



De Golf naar binnen en motor uitgebouwd



TDI erin!



Tim_J bezig met de spaghetti (engelen geduld die jongen)



Lekker Tim!



Iedereen hielp mee, she's a keeper..



Einde in zicht



Toen was het weer een auto


remie 13-03-2015 22:40

Hier net terug van de RDW-keuring. TDI op kenteken!!



De auto tevens voorzien van nieuwe remmen. Geventileerd voor met nieuwe blokken en achter nieuwe cilinders en voeringen. Bij de RDW waren ze erg te spreken over de remprestaties :thumbup:



Ondertussen zijn we alweer een kleine 8000km verder. Het was nog even een klus met storingen en bekende noodloop ellende. Het is wel mooi om te ervaren dat de motor steeds mooier gaat lopen naar mate hij meer kilometers maakt. Alles krijgt een beetje z'n plek. Het rijd echt heerlijk, in de loop van het jaar zou ik de motor nog graag willen laten chippen.

KennyH 13-03-2015 23:16

Echt een hele mooie ombouw!! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

René 13-03-2015 23:47

Gaaf idd :)

LRR 14-03-2015 00:04

Netjes hoor

bobbob 14-03-2015 08:16

Mooi hoor! Nu lekker rijden? :)
Die vriendin moet je idd zuinig op zijn :tongue: :D

remie 14-03-2015 11:12

Hier nog een aantal filmpjes.

De eerste start. Het starten liet ik over aan de ervaringsdeskundigen,voordat heel de boel in de soep zou lopen :tongue:
http://youtu.be/ZiybCETtB90

De eerste rit zonder uitlaat. de kabelschakeling was nog niet helemaal soepel afgesteld. Vandaar mijn moeilijke gezicht. Hart in me keel :D
http://youtu.be/CcrbrVGVc2Y

En een dag nadat hij af was en de eerste kilometers erop zaten.
http://youtu.be/sCYgvGr-APw

Dopue 05-07-2015 19:22

mooi ding man :thumbup:

klink echt netjes. welk vliegwiel heb je eigelijk gebruikt? 1z/g60/abf?


All times are GMT +1. The time now is 23:37.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.