Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   gx blok tunen, iemand ideeen low budget? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=117593)

pascal76 14-08-2013 18:07

gx blok tunen, iemand ideeen low budget?
 
Wie heeft er enig idee wat een goede en goedkope manier is om mijn GX blok wat meer vermogen te geven en eventueel snellere acceleratie?
Kan ik zomaar een kop van een gti erop zetten zodat ik 110pk heb?
Hoor graag als jullie optie's hebben.


jorg-maashees 14-08-2013 18:47

Spaghetti spruitstuk, sport nokkenas, kop vlakken en flowen, vliegwiel afdraaien, dikker uitlaatsysteem. Echt low budget gaat niet....

Je zou een gti 8v nokkenas kunnen gebruiken, niet duur, maar zal ook geen schrikbarende winst geven....

Niles 14-08-2013 18:58

Sommige gxen hebben een kat. Deze verwijderen. Verder zoals jorg zegt: als je de compressie omhoog brengt een een gti nokstok er zet en de ontsteking iets vroeger. Dan heb je praktisch een gti blok. Verder kun je misschien nog een k&n inleg filter plaatsen. En het co iets omhoog draaien. Een warmdraai regelaar van een audi/16v met vacuum pakken, deze verstelbaar maken (google). Groot gasklephuis. En goed afstellen!

Scirocco_1600 14-08-2013 19:04

goedkoop vermogen bij steken ? .... afblijven , het is zijn geld niet waard .

koopt u een turbo motor ( g60 , 16vg60 , 20vt ) daar heb je low budget al meer vermogen dan de gx

jorg-maashees 14-08-2013 19:33

Ik had op mijn vorige mk2 1600 een 16v uitlaat van voor tot achter ( met maar 2 dempers ) en een licht vliegwiel. Hierdoor voelde de motor al een stuk gretiger aan! Als je daar eens mee begint i.c.m. een gti nokkenas. Kost niet zoveel....

MK2-VRT 14-08-2013 21:17

Je merkt er haast niks van, wint er amper vermogen mee, het meeste zit hem tussen de oren..

Kevert 14-08-2013 22:33

Hou het bij een nokkenasje met een spaghettie spruitstuk incl een knappe diameter uitlaat, dan rijd het best wel leuk. Je zou later ook nog een paar carburateurs erop kunnen zetten.
Nokkenas kost +- 300 eu, spaghetti +- 150, uitlaat 450 en setje carbs 350 eu (incl inlaat 450 eu wel te vinden?).
Je hoeft niet alles in 1x te doen toch, ik koop ook elke maand een ding ipv alles in 1x willen. Ik ben een 8 klepper aan het opvoeren en ben al 1,5 jaar bezig met onderdelen zoeken. Heb veel ook 2e hands via mp gevonden, met een beetje geduld en mp incl het forum in de gaten houden kun je de onderdelen vrij goed betaalbaar houden.
Maar wat vind jij duur? Als je al een beetje knappe spullen wilt ben je gauw duur uit.
Me uitlaat koste al 500eu bijv. maar die heb ik ook in delen gekocht zodat het niet meteen een rib uit me lijf was :rolleyes:

Jeff 15-08-2013 05:42

Een 139 pk 1.8 16v kost ongeveer 300 euro. Oude blok krijg je wel weer verkocht.

Dokter D 15-08-2013 07:25

:goodpost:

jellehier 15-08-2013 09:07

Kop vlakken (hogere compressie) is niet al te duur als je zelf handig bent

Andere nokkenas (8v gti as van de sloop?)

Dan heb je zeker op low budget wel winst

Maar zoals eerder gepost voor weinig budget heb je ook een sneller blok
(Al is een 139 PK 16v Ã* €300 wellicht niet zo betrouwbaar meer en zal je daar ook nog een paar honderd aan lagers en pakkingen tegenaan willen gooien)

Lesley 15-08-2013 09:17

Quote:
Originally Posted by Jeff
Een 139 pk 1.8 16v kost ongeveer 300 euro. Oude blok krijg je wel weer verkocht.


+1

tim_j 15-08-2013 13:25

is het blok goed onderhouden?
nog efffectiever is, gewicht lozen :D

pascal76 16-08-2013 20:16

Quote:
Originally Posted by Jeff
Een 139 pk 1.8 16v kost ongeveer 300 euro. Oude blok krijg je wel weer verkocht.

Dat is wellicht een idee, maar dan moet ik ook de kabelboom en computer enz. omzetten toch?
(incl. de uitlaat?)

pascal76 16-08-2013 20:18

Quote:
Originally Posted by tim_j
is het blok goed onderhouden?
nog efffectiever is, gewicht lozen :D


Blok is perfect onderhouden...vanaf km 0-nu (173500) is de gehele historie bekend en hij heeft maar 1 eigenaar gehad (gestorven met 86jaar) dus dat zit wel goed.
Spinnekop is nieuw, radiator en alle slangen.
Hij heeft elke keer zijn beurtjes gehad.
Wilde er misschien gewoon een gti kop opzetten gereviseerd...?

jorg-maashees 17-08-2013 05:42

Als je dan een bewerkte kop met een 276gr nokker pakt, dan pak je een leuke winst :thumbup:

jellehier 17-08-2013 07:04

Quote:
Originally Posted by Jeff
Een 139 pk 1.8 16v kost ongeveer 300 euro. Oude blok krijg je wel weer verkocht.



Zoals ik eerder ook al zei


Dit is echt niet zo leuk als dat het hier staat


Wat voor blok koop je voor €300?
Waarschijnlijk een afgetrapt blok waar een revisie van aan te raden is.

Dan is het inderdaad ook zo dat je niet alleen het blok nodig hebt maar ook de uitlaat kabelboom etc.

Al met al, als je zon 16v betrouwbaar wilt inbouwen ben je zeker net zo duur uit als gewoon deze 8v lekker opleuken.


Ik zou zelf trouwens altijd een 8klepper boven een 16klepper verkiezen, ik vind ze lekkerder rijden, ik heb tot twee keer toe een 'standaard' gti 8v gehad de gewoon vlotter was dan een 16v, alleen op top snelheid legde ik het af, maar wie rijd er de hele dag op top? Ik heb liever schik tussen de bochten in en bij de stoplichten

pascal76 17-08-2013 12:05

Quote:
Originally Posted by jorg-maashees
Als je dan een bewerkte kop met een 276gr nokker pakt, dan pak je een leuke winst :thumbup:


Ik ga eens kijken of ik ergens een goede gti kop (eventueel al bewerkt) uitkan halen.
Eerst binnenkort maar eens de riem vervangen want die is het laatst in 1994 geweest geloof ik....is wel pas 48000km mee gereden, maar toch!!!
Iemand die me daarbij kan helpen :thumbup: in limburg?

Polo1w 17-08-2013 14:37

Naar mijn id is een 16v voor 300€ vragen om ellende. Volgens mij kan ene wouter hier van t forum er wel over meepraten. Je hebt bij een ombouw nog zoveel meer nodig, wordt al gauw een prijzig verhaal.
Een degelijk onderhouden 8v is oersterk, en zou er ook voor kiezen om deze wat op te leuken.
Ik heb altijd enorm veel lol gehad van mijn dx, ondanks dat het 'maar' een 8v is.
Je zou natuurlijk ook kunnen zorgen dat je een heel goed onderstel maakt, en gewoon loeihard bochten gaat pakken haha... Ook leuk.

pascal76 17-08-2013 16:35

Quote:
Originally Posted by Polo1w
Naar mijn id is een 16v voor 300€ vragen om ellende. Volgens mij kan ene wouter hier van t forum er wel over meepraten. Je hebt bij een ombouw nog zoveel meer nodig, wordt al gauw een prijzig verhaal.
Een degelijk onderhouden 8v is oersterk, en zou er ook voor kiezen om deze wat op te leuken.
Ik heb altijd enorm veel lol gehad van mijn dx, ondanks dat het 'maar' een 8v is.
Je zou natuurlijk ook kunnen zorgen dat je een heel goed onderstel maakt, en gewoon loeihard bochten gaat pakken haha... Ook leuk.



Ombouwen naar 16v gaat hem al niet worden, daar was ik al uit want dat is me teveel ombouwen...
Ga kijken voor een nette gti kop die al gereviseerd is en misschien iets opgeboord en dan eventueel in combi met een snellere nokkenas.
Als het goed is hoop ik dan op meer koppel en rond de 110pk uit te komen en kan ik mijn uitlaat enz. laten zitten.

Joris_MK1 18-08-2013 09:29

Als je de 110 pk wilt halen moet je een hogere compressie hebben... Voor zover ik weet is de uitsparing van een GTI kop niet kleiner, dus aan compressie win je niet. Eventueel wat grotere kanalen, maar zonder knappe nokkenas wordt dat ook weinig :)


All times are GMT +1. The time now is 09:49.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.