Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Wielen en banden (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Oude winterbanden (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=121606)

Robbbert 03-12-2013 12:10

Oude winterbanden
 
Dag Volksforum,

Ik heb een paar jaar geleden tweedehands winterbanden op stalen velgen gekocht. Nu heb ik recent ontdekt dat deze ondertussen 10 jaar oud zijn en het rubber waarschijnlijk veel van zijn typische winterbandenzachtheid heeft verloren. Ze hebben echter wel nog meer dan 6mm profiel (dat meer is dan op mijn zomerbanden).
Nu vroeg ik me af, hoe kan ik zien/voelen/proeven of het rubber nog winterbandwaardig is, indien de winterbanden hun werk niet meer doen, ben ik dan beter af met de zomerbanden of is een harde winterband nog beter dan een zomerband?
Ik dacht zelf dat ik beter met de winterbanden kon blijven rondrijden (aangezien ik ze toch heb en de andere banden dan niet verslijten).

Met zonnige groeten uit België,

Robbert

René 03-12-2013 14:04

na 5 a 6 jaar moet je banden gewoon weggooien....vergrote kans op klapband.

Robbbert 03-12-2013 14:30

Pfffffffff, al een geluk dat ik niet veel autostrade hoef te doen dan. Mijn broer zou er graag mee op skiverlof gaan in januari, tegen dan komen er sowieso nieuwe banden op.

dutchblade 03-12-2013 21:27

is ook makkelijk te merken dat de banden (te) hard worden.. naa een stukkie rijden met stevige bochten verliezen ze lucht..

Robbbert 03-12-2013 21:47

Ik heb ze nu toevallig vandaag opgeblazen, ik zal één van de dagen eens zien of ze lucht hebben verloren.

Robbbert 13-12-2013 11:23

Quote:
Originally Posted by Robbbert
Ik heb ze nu toevallig vandaag opgeblazen, ik zal één van de dagen eens zien of ze lucht hebben verloren.


Tot gisteren hadden ze geen lucht verloren. Als ik vandaag aankwam op m'n werk zag ik dat de band linksachter het had begeven (30km over gladde wegen gereden met een platte band, oeps).

Dan zal ik maandag maar eens een bezoekje brengen aan een bandencentrale.
Iemand aanbevelingen voor een nieuwe winterband? Welke merken zijn waardeloos? Welke zijn gewoonweg te duur?

René 13-12-2013 12:35

Quote:
Originally Posted by Robbbert
Als ik vandaag aankwam op m'n werk zag ik dat de band linksachter het had begeven (30km over gladde wegen gereden met een platte band, oeps).


En dat voel je niet ofzo? :shake:

En wat betreft de banden; Fulda, Vredestein en Pirelli bevallen mij tot nu toe prima.

Ronin 13-12-2013 13:37

Vredestein Snowtrac 3 vind ik persoonlijk een uber winterband. :thumbup:

Robbbert 13-12-2013 15:17

Quote:
Originally Posted by René
En dat voel je niet ofzo? :shake:

En wat betreft de banden; Fulda, Vredestein en Pirelli bevallen mij tot nu toe prima.


Vreemd genoeg niet neen. De vorige keer dat 1 van mijn banden plat was had ik het door voor ik de garage was uitgereden. Nu hoorde ik iets raars, ben ik uitgestapt en eens rond de auto gewandeld en niets gezien (ochtendblindheid of zo?).

En bedankt al voor de bandenmerken, René en Ronin!

Robbbert 13-12-2013 19:03

Bij de bandencentrale hadden ze maar drie merken banden meer en 1 daarvan was Fulda. Maandag om vijf uur kan ik ze laten monteren.

Bedankt voor de hulp allemaal!


All times are GMT +1. The time now is 17:25.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.