Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Kapotte koppakking? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=100331)

jorg-maashees 26-05-2012 20:48

Kapotte koppakking?
 
Beste mede vw fanaten,

Ik ben al sinds ik mijn huidige mk2 heb aan het kloten met de koelwater tempratuur, en koelwater lekkages. Het betreft dus een 1.3i nz motor. De motor komt naar mijn idee wel op tempratuur ( de fan gaat aan bij lange stilstand ), echter geeft de meter maar 1/3 van de tempratuur die hij moet hebben aan.

Het thermostaathuis heb ik al meerdere keren vervangen inclusief de koelvloeistof. Echter blijft bij elk thermostaat huis hetzelfde probleem: hij lekt bij de flens waarachter de thermostaat zit. Dit kan geen toeval meer zijn, dus vroeg ik mij af:

Zou dit te wijten kunnen zijn aan een kapotte koppakking, waardoor hij overdruk in het systeem opbouwt en daardoor water op het zwakste punt eruit perst?

Echter loopt de motor verder prima, en verbuikt geen olie. Heb ook geen olie in het koelwater, of water in de olie. Hij kwalmt ook niet....

Help, ik ben radeloos :mad: :confused:

fcapri 26-05-2012 20:58

alles eens vlak geschuurd, nieuwe pakking, vloeibare pakking er extra bijdoen. op correct koppel aantrekken?
komen de boutjes niet los ofzo (schroefdraad binnenin eens kuisen en loctite aandoen).
zoveel overdruk kan die niet maken, je dop van je expansiereservoir zou overdruk moeten aflaten

jorg-maashees 26-05-2012 21:09

Alles vlak geschuurd, vloeibare pakking gebruikt. Boutjes gewoon 'aan is aan' getrokken. De laatste keer dat ik hem vervangen heb heb ik het huis compleet inclusief thermostaat + flens overgezet van een ander blok wat ik heb liggen. De keer daarvoor alles nieuw van Febi ( immi dus ). Ik snap het gewoon niet meer, dit kan toch geen toeval zijn :confused: En daarvoor heb ik al eens een andere flens + nieuwe rubber en thermostaat gemonteerd.....

Spierings 26-05-2012 22:51

Als het pasvlak op de kop goed vlak (dus geen pitting) is en je gebruikt een nieuwe koelflens met nieuwe afdichting zou ik hem zonder vloeibare pakking monteren.

Hoeveel druk heb je in het koelsysteem, staan de slangen naar de radiateur zo strak dat je ze amper in kunt knijpen ??

jorg-maashees 27-05-2012 10:04

Zou ik even moeten kijken of er echt heel veel druk op staat. Hij lekt ook niet tegen de kop aan, maar bij die kunstof flens waar de thermostaat achter zit :thumbup:

golf mkII 16v 27-05-2012 11:14

Op het koelsysteem staat 1 tot 1.5 druk
Daarboven moet het koelwater er via de dop uit komen
Het zit niet met bouten vast
Fabriekaf zit het met tapeinden [m6] en dan een moer

jorg-maashees 27-05-2012 22:36

Ik ga aankomende week testen of ik uitlaatgas bij mijn koelwater heb. Heeft mijn kameraad een speciale tester voor. Ik houd jullie op de hoogte :thumbup:

Johan1982MK1 28-05-2012 08:45

Geen koelslangen dicht geslibt? Heb ik ook al eens gezien doorday er van die anti lek of wonderweld in het koelsysteem was gegooid.

jorg-maashees 28-05-2012 11:40

Heb hem laatst geflusht met radiator flush, dus dat zou dan ook opgelost moeten zijn lijkt me :thumbup:

casss 28-05-2012 12:29

misschien zijn je boutjes te lang.

tim_j 28-05-2012 13:25

Inprencipe moet het met de bijgeleverde spullen werken.

thermostaat goed om erin gedaan?
rubber seal ligt goed?
bouten niet te strak zodat de boel krom trekt?

JohanV 28-05-2012 18:43

Ik heb ook gehad dat de vorige eigenaar die boutjes aan de flens te strak had vastgezet waardoor er een piepklein scheurtje tegen het busje aan zat. Alleen maar te zien als er echt druk op kwam. En dan liep het er onderaan uit.

Later de flens vervangen, en toen bleek de koelvloeistof al wat in de kop ingevreten te zijn. Daar wat vloeibare pakking ertussen en al bijna 3 jaar geen druppel lekkage meer.

RamonR 28-05-2012 22:29

zit er per ongeluk niet nog een oude rubber in het gat die plat gedraaid is ?
Dat had ik :)

jorg-maashees 30-05-2012 20:29

Heb net gekeken, na een stuk rijden kan ik de slangen naar en van de radiateur niet of nouwelijks inknijpen, er staat veel druk op. Betekend dit dat de koppakking eruit ligt? Tevens komt de motor niet op tempratuur ( als ik de meter moet geloven )

Spierings 30-05-2012 20:43

Dat je de slangen niet of nauwelijks in kan knijpen wil zeggen dat de druk in het systeem te hoog is, mogelijke oorzaak kan de koppakking zijn (maar hoeft natuurlijk niet). Mijn 1300 (10 jaar geleden inmiddels) bouwde ook druk op, bij mij was dat de koppakking i.c.m. pitting in de kop.

Meter moet je niet altijd geloven, deze wijken wel vaker af. Eventueel controleren met een externe meter.

jorg-maashees 30-05-2012 21:40

we gaan morgen testen of er uitlaatgas in het koelwater zit met
een speciale tester. ik houd jullie op de hoogte. :thumbup:

jorg-maashees 31-05-2012 20:48

We hebben zojuist gemeten, en er zitten GEEN uitlaatgassen bij het koelwater.Dit is opzich natuurlijk alleen maar positief. Mijn kameraad ( vw monteur ) vermoed dat de dop van het reservoir niet goed is, en hij dus de overdruk niet kwijt kan. Eerst maar eens de dop vernieuwen dus, en kijken wat er dan gebeurt :thumbup:

golfje_295.000 31-05-2012 20:56

dat zou ideaal zijn natuurlijk

golf mkII 16v 01-06-2012 17:54

Het dunne retoerslangetje op het expansievat,komt daar bij stationaair lopen van de motor koelwater uit?

jorg-maashees 01-06-2012 20:03

Jazeker :thumbup:


All times are GMT +1. The time now is 07:46.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.