Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Polo 6N, 6N2, 9N en 6R (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=23)
-   -   Vw Polo 6kv 1.6 1998 vragen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=108285)

Coen72 13-12-2012 13:26

Vw Polo 6kv 1.6 1998 vragen
 
Beste medeforummers,

Voor mijn vriendin ben ik op zoek naar een andere auto, en natuurlijk moet dat een Volkswagen zijn :thumbup: . Ze heeft nu een bescheiden Polootje 1.3 coupé uit 94, en hoewel deze nog prima rijdt, wil ze graag wat meer ruimte. Dus is mijn oog gevallen op een Polo Variant 1.6 uit 1998 met 170.000 op de teller en een vraagprijs van €900,- van een particuliere verkoper. Ik zou uit economisch perspectief liever voor een 1.4 motor gaan, maar ik hoorde vandaag van iemand dat de zuigers van deze blokken nogal eens gaan 'kantelen'. Ik heb daar verder geen ervaringen mee. Klopt het dat dit een kwaal is bij die motoren?
Kunnen jullie mij vertellen waar ik op moet letten bij de aanschaf van een Polo Variant uit 1998, en wat de evt. zwakke plekken zijn?
Deze vraag geldt zowel voor de 1.4 als de 1.6 uitvoering.

Groet Coen

The_Maxx 13-12-2012 15:18

vooral de versnellingsbak is een struikelpunt, let daar goed op!
1.4 is trouwens ondergeschikt voor een variant. Dat is juist onzuiniger dus uit economisch perspectief is het beter om een 1.6 te kiezen. Let wel op dat er 2 verschillende 1.6 blokken geleverd zijn ;)

Coen72 13-12-2012 16:33

Hoi Maxx

Dank voor je reactie. Versnellingsbakprobleem dus. Synchromesh? Of iets anders? Wat zijn de symptomen? En wat betreft de motor: maakt het dan nog uit welke variant van de 1.6 motor er in ligt? Is de één beter dan de ander?

Groet Coen

matt202 13-12-2012 17:50

ik heb een cordoba vario (precies hetzelfde eigenlijk) met een 1.6 ALM motor erin. ben er zeer te spreken over. zuinig en vrij pittig met zijn 75pk voor het dagelijkse verkeer. maar dat komt mede door zijn lage gewicht voor een variant.

enige wat ik tot nu toe gemerkt heb is dat de ontsteking gevoelig is.
maar met een nieuw rotortje en verdeelkap was dat probleem opgelost. :thumbup:

Coen72 14-12-2012 16:11

Ok. Verder nog mensen ervaringen of info?

mk2d 14-12-2012 17:53

Ik zou idd ook voor een 1600 gaan, de 1400 motoren hebben een vrij korte versnellingsbak omdat ze eigenlijk ad lichte kant is voor de auto, loopt bij 120 km/h al bijna 4000 tpm en dat komt het verbruik en slijtage niet ten goede.

Het beste is nog de 1600 met motorcode 1f deze is gebaseerd op de 1800 golf 2/3/vento motoren en is super betrouwbaar, de 1600 aee/abu motoren gaan op hogere km standen nog wel een een beetje olie gebruiken en rammelen.
Deze motoren zie je ook in de korte polo 6n vaak liggen.

Coen72 14-12-2012 19:22

Jongens

Bedankt voor de info! Weet iemand ook in welke jaren die 1f motoren geleverd zijn in de variant?

matt202 15-12-2012 09:51

heb je hier wat aan?

http://www.onderdelenlijn.nl/wiki/m...&model=polo


All times are GMT +1. The time now is 02:15.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.