Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   stalen koppakking (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=111054)

sciroccoGTII 19-02-2013 22:23

stalen koppakking
 
Wie weet de dikte die ingedrukt wordt bij een stalen koppakking? Dus wie heeft er misschien nog een oude liggen? De dikte van de nieuwe stalen is 1.60mm, heb gehoord dat ze met 0.10mm ingedrukt worden maar kan dit niet met zekerheid bevestigen. Weet dat een normale pakking van 1.70mm naar 1.30mm gedrukt wordt na montage, maar heb geen oud stalen exemplaar meer liggen om op te meten helaas. Gaat hier om een 1.8 8V pakking, 16V mag ook. (zelfde) Heb het nodig omdat ik een motor aan het uitliteren ben en de compressie verhoog. Alvast dank.

Sven-GTI 19-02-2013 22:27

Ik heb nog wel 2 oude van een 16v liggen (stalen)

Je bedoelt die meerlaags stalen neem ik aan? dikke plaat in het midden en aan de buitenkanten een dunne stalen?

Sven-GTI 19-02-2013 22:30

Ik ben toen voor mijn compressie ook aan het rekenen geweest etc voor zulke gegevens. Helaas staan die op mijn 'garage-computer' dus ik kan die gegevens en pas over 2 dagen ofzo bij halen.

Uit m'n hoofd klopt het wel wat je zegt, zo'n 0,10mm drukt hij extra in. Maar ik kan dit nog voor je nakijken ;)

sciroccoGTII 19-02-2013 22:31

Ja klopt die bedoel ik, ben je misschien in de mogelijkheid om de dikte voor me op te meten?

sciroccoGTII 19-02-2013 22:34

Oke ja wist dat ze veel minder in drukten dan een normale pakking maar vond het zelf ietwat weinig 0.10mm. Heb de boel al uitgerekend (muv de koppakkinginhoud) maar moet enkelt de zuigers nog afdraaien. Hiervoor heb ik dus de koppakkinginhoud nog nodig om tot een juiste compressie te komen. Ga tot een 12,5:1.

picasso_16v 19-02-2013 22:57

Gebruik je gesmede zuigers? std zuigers is tot ongeveer 11,5:1 een veilige compressie verhouding. 12.5:1 verhoogt de betrouwbaarheid niet op een std zuiger, kan i scheuren. Teminste dat is mij verteld door een engelse tuner die motoren bouwt voor hillclimb.

Deel het ff mee, dan ben je er van bewust :P Zelf nog geen ervaring met gescheurde zuigers dus ja haha

sciroccoGTII 20-02-2013 21:24

Nee gewone std 16v zuigers. Dit is in eerste instantie een probeersel, zuigers verwacht ik niet gelijk grote problemen mee doordat de zuiger nog steeds ruim dikker is als het dunste punt daar waar de klepuitsparing zit. Weet dat de motor door de hogere compressie zwaarder thermisch belast wordt, daarom heb ik ook een dry-sump systeem. Injectie is vrij programeerbaar. Ga het gewoon proberen tot 12:1 en dan zien we het wel..ga deze zomer een 2l wel juist opbouwen met de goede spullen, maar dit heb ik op dit moment liggen en daar moet ik het even mee doen, moet allemaal wel op tijd klaar zijn en gefinancierd worden. Spullen voor de 2l heb ik nog niet helemaal compleet.

Sven-GTI 20-02-2013 21:28

Is het voor straatgebruik nog? Of puur hobby?

sciroccoGTII 20-02-2013 22:02

Hobby, autocross. Vandaar ook geen megahoge compressie ivm thermische belasting is die helemaal niet meer op temperatuur te houden wat nu soms al moeilijk was.

Sven-GTI 21-02-2013 10:57

Is het geen optie om dan op bio-ethanol te gaan rijden ;)

sciroccoGTII 21-02-2013 15:11

Dat mag helaas niet, benzine van de pomp mag (octaan breng ik zelf omhoog dmv octaanbooster)

Sven-GTI 21-02-2013 17:13

Even wat gegevens van een meerlaags stalen ABF koppakking.
Die ging bij mij van 1.65 naar 1.5mm in platgedrukte toestand :thumbup:

sciroccoGTII 21-02-2013 19:43

Bedankt Sven! Hier kan ik weer mee verder!


All times are GMT +1. The time now is 22:17.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.