Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Vanonder het stof; scirocco TS '76 [27-MK-74] (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=116378)

Barn171 09-07-2013 20:48

Vanonder het stof; scirocco TS '76 [27-MK-74]
 
Morgen gaan we hieraan beginnen:




Tot morgen...

Style 09-07-2013 20:54

Ben benieuwd Rik :D

feffe 09-07-2013 21:51

mooie paarse bumpert

Ralph 10-07-2013 07:02

Leuke auto. heb ooit een gele '74-er gehad. Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
Succes !!

superbeast 10-07-2013 10:51

succes, hopelijk valt de roest mee.
:thumbup:

bobbob 10-07-2013 13:59

Een Scirocco MK1! Vind ik zo'n mooie auto!
Ben dus benieuwd wat je ervan gaat maken! :thumbup:

Barn171 10-07-2013 21:24

Vandaag al flink opgeschoten, vanochtend begonnen met het maken van een aantal foto's. Dat met het idee, om deze post mee te beginnen. Mijn telefoon kreeg hierover echter hele andere ideeën en weigert. Dus helaas, nog geen foto's, morgen misschien meer geluk.

In ieder geval, over de auto:
Het is dus een rocco 1, uitvoering TS van 16 juni 1976. De kleur is laguneblauw, toch wel redelijk schaars en je moet er aan wennen, maar ook wel heel gaaf. De wagen komt van de derde eigenaar, uit de Achterhoek. Hij had de wagen sinds 3 maart 1983. In '87 heeft hij de wagen stil gezet en is 'ie door de jaren van schuur naar schuur verhuisd. Hierdoor heeft de roestduivel er nauwelijks vat op gehad, maar de muizen en ander ongedierte helaas wel. Het interieur is dus degelijk opgevreten, net zoals wat papier delen in het motorruim. Aan de enorme hoeveelheid omhoog gespetterd zand en modder aan de onderzijde van de wagen, denk ik dat er wel nog een keertje mee door het weiland is gecrost voordat hij in zijn schuur mocht. Alle originele kenteken papieren en nummerborden zijn erbij, maar omdat hij al is stilgezet voordat het fenomeen "de schorsing" bestond, heeft hij nu een slapend kenteken en mag ik straks alleen het kentekennummer houden, helaas.

De staat van de wagen is dus zeer hard, vrijwel geen laswerk. Toen hij is weg gezet ontbrak de olievuldop op het kleppendeksel waardoor de motor nu ram vast zit. Interieur ziet er niet uit, alle stof is kapot gegeten alsook delen van de vulling van de achterbank. (voor zover het die naam mag hebben...)

De plannen:
Motor aan de gang krijgen, APK erop en rijden! Mensen noemen het "rat", een term die ik vanaf nu niet meer gebruik voor mijn wagen. Ik vind dat echt een verschrikkelijk woord, ik wil niet die "look" bereiken door de lak blank te schuren, te verlagen tot waar het eigenlijk niet meer kan en dan een set veel te grote wielen eronder, maar gewoon de wagen rijden zoals hij uit de schuur kwam.

Er zullen maar een paar kleine dingetjes worden aangepast/-pakt. Natuurlijk wordt de motor als eerste in orde gezet, zodra die loopt gaan we verder met de rest.
- Remmerij reviseren
- "Paarse bumpert", zoals feffe pakkend schreef, die gaan er voor en achter af en worden vervangen door een set originele, gebruikte chromen exemplaren.
- Koplampen zijn ook niet direct APK-waardig meer en dienen vervangen te worden. Ik ben nog niet helemaal uit door welke. Ik heb nette gebruikte liggen, nieuwe witte, maar ook een set nieuwe gele. Denk dat het de laatste worden (in het kader van "omdat het kan" :D).
- Ik heb nog een setje origineel lichtmetaal liggen van toen, dat zijn gewoon leuke velgen en die gaan er ook op.

Wat ik vandaag gedaan heb:
Uitlaat eronderuit (wat een hels karwei was dat zeg!). Dan de kop eraf gedraaid en de schade bekeken. De cilinderwanden zijn zoals te verwachten viel aangeroest. Gelukkig geen ingeroeste pitten, dus morgen een poging wagen om de cilinders eruit te krijgen. Dan alles polijsten, terug in elkaar en we zien wel waar het schip strand...

Nu kwam mijn vader ook even kijken toen de kop eraf lag. "Wacht even", zei hij. Komt daarna terug met een houten klos en een grote rubberen hamer. "Tikken we ze wel ff los", heb hem duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling was. Het plan is om morgen vanonder de drijfstangen los te maken en dan de zuigers naar boven eruit. Van tevoren de cilinderwanden al zo goed als kan polijsten. Iemand hier al ervaring mee en/of tips?

Zal nog even mijn best doen op de foto's, want zo is het nog niet gek interessant, ik weet het ;)

remo06 10-07-2013 23:16

Ga m volgen.. blijft zo dik een rocco mk1. Nu ik die foto zie ben ik blij dat ik dat stadium voorbij ben haha

meijer1972 11-07-2013 09:10

Misschien flink inspuiten en een nachtje laten staan?

Barn171 11-07-2013 09:36

Quote:
Originally Posted by meijer1972
Misschien flink inspuiten en een nachtje laten staan?


Dat heb ik toen meteen gedaan (toen ik hem kocht). Wanneer de kop er gisteren af lag, zaten de cilinders nog altijd vol met olie en nog weet ik niet hoeveel andere smeermiddelen.

Ik heb al iets bedacht, ga het dadelijk uitproberen, en krijgen jullie straks verslag! :thumbup:

staande golf 11-07-2013 14:29

even een hoonsteen aanschaffen denk ik! Succes!

Maarten 11-07-2013 17:51

Nice barnfind!

evilnyntje 11-07-2013 18:17

Cool project! Heb je meer foto's van de kleur?

Barn171 11-07-2013 19:39

Foto's genoeg, krijg ze alleen niet van m'n telefoon naar m'n pc, ga het straks nog eens proberen.

Ondertussen: heb tot nog toe drie cilinders proberen los te krijgen, één daarvan is ook daadwerkelijk los. Eerst geprobeerd iets met een hefboom te versieren, naar een machtige faal :redface: ben ik daarmee opgehouden en gewoon met een houten latje vanonder de cilinders naar boven gaan slaan. (natuurlijk wel op een dragend deel). Daarmee is er dus één los, maar de rest nog niet. Nu is het probleem met de losse, als ik bij de stootrand in de cilinderwand kom (die overigens niet voelbaar aanwezig is), stropt hij. Wat zeggen jullie, door slaan of niet? Hij gaat op zich ook wel soepel op en af, maar zou de cilinders er eigenlijk wel graag een keer uit hebben gehad, zodat er geen vieze verassingen zitten, waar ik nu niet kan zien. Of is dat niet eens nodig als ze soepel op en af gaan?

Style 11-07-2013 19:44

Geen idee hoe zwaar het gaat maar ik zou ook zeker even willen kijken.
Ligt nu toch los wordt weer vervelend als alles dadelijk weer in elkaar zit en er komt toch een verassing ;)

Hoop dat je het snel voor elkaar krijg met je telefoon Rik ben ook wel benieuwd naar meer :thumbup:

Melvin 11-07-2013 20:42

Als ik het zo lees, zou ik niet te bang zijn. Het moet er toch uit en de kans dat je deze delen nog kunt hergebruiken lijkt me klein (tenminste, ik zou me er niet prettig bij voelen). Persoonlijk zou ik dus je zuigers eruit slaan/tikken/duwen net wat werkt, daarna je cilinders opboren/honen en overmaat zuigers erin.

Ik denk dat je pas met een goed gevoel er mee gaat rijden als je zeker weet dat het goed is. Een beetje polijsten lijkt me niet afdoende. Succes :)

Barn171 11-07-2013 21:21

Inmiddels nog een zuiger los gekregen, dat ze er niet uit gingen had te maken met de stand van de krukas, niet met de stootrand, dat was toevallig. Dus als alle zuigers morgen los zijn, gaan de zuigers er ook uit.

Dan de foto's, want daarmee hebben we ook meer succes:.

Het karretje:

























Lagunenblau:




Work in progress:













Het zwarte is roet en vuil, gelukkig geen roest:




En dit bruin, ook geen roest, je veegt het er zo vanaf, ik denk dus gewoon oude olie die aangekoekt zit.




Morgen met en beetje geluk liggen de zuigers eruit, en dan zullen we verder zien. Ik wil aan het blok eigenlijk niks reviseren. Ik draai hem straks in elkaar, nadat ik alle roest heb weg gepoetst/gepolijst. Reviseren kan altijd nog. Ik wil er deze vakantie eiegenlijk toch nog wel mee rijden, moet lukken als het met het blok niet te erg tegen zit (en dat is tot nu toe nog niet, afkloppen).

ewcaddymk1 11-07-2013 21:32

mooie oldskool stoelen :thumbup: schapevelletje erover en klaar

Barn171 11-07-2013 21:36

nou, niet alleen die stoelen, haha! Zie je hem al voorbij komen op de snelweg? Ik wel...

ewcaddymk1 11-07-2013 21:40

Quote:
Originally Posted by Barn171
nou, niet alleen die stoelen, haha! Zie je hem al voorbij komen op de snelweg? Ik wel...

:thumbup: gwoon gaan met dat ding met stof en al :D


All times are GMT +1. The time now is 22:39.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.