Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Extreem veel olieverbruik (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=116789)

Scirocco_1600 22-07-2013 08:08

Extreem veel olieverbruik
 
Hoi .


Ik heb last van olie verbruikt maar wel in de extreme vorm .

Elke 100/150km(afhankelijk van hoe veel toeren ik maak ) moet ik 1 tot 1,5L motorolie bij gieten ( motorolie is 10w60 motul 300v maar ik heb er gisteren Castrol edge bij gedaan motul is op )

Wat ik zelf heb opgemerkt als de wagen stil staat en ik maakt wat toeren (+- 4000rpm ) dan rookt de wagen extreem veel , vooral blauwgrijze rook . Ook tijden het rijden wanneer ik boven de 4000rpm kom begint de rook op te komen . :screwy: :screwy:

Mijn motor .

2.1 8v (2e met diesel krukas ,nieuwe oliepomp , nieuwe lagerschalen , nieuwe dichtingen , nieuwe zuigerveren ( echter heb ik 1 zuigerveer gebroken tijdens de montage en daar heb ik dan een oude in gestoken ( een niet al te beste zet maar dacht dat geen kwaad kon . ) dit alles heeft ongeveer 400km gelopen .

Cilinderkop ( afkomstig van een jh motor , echter geen revisie op uit gevoerd en volledig standaard )

Vroeger ( 2 maand terug ) lag er nog een gereviseerde en bewerkte dx kop op . Maar deze heeft nu zijn plaats gevonden op een ander blokje .

Of dat de motor toen oook zoveel olieverbruik had en zoveel rookte kan ik niet meer zeggen maar ik dacht van niet .


Nu zou ik graag willen weten vanwaar mijn olieverbruik komt ( onderblok of cilinderkop ) en als het van mijn cilinderkop komt is het dan mogelijk klepseals te vervangen terwijl de blok samen blijft ?


Oohja voor ik vergeet , toen de dx cilinderkop er op lag had ik 16bar compressie gemeten en dit was overal gelijk .

HB24 22-07-2013 08:15

Quote:
Originally Posted by Scirocco_1600
Hoi .


Ik heb last van olie verbruikt maar wel in de extreme vorm .

Elke 100/150km(afhankelijk van hoe veel toeren ik maak ) moet ik 1 tot 1,5L motorolie bij gieten

Wat ik zelf heb opgemerkt als de wagen stil staat en ik maakt wat toeren (+- 4000rpm ) dan rookt de wagen extreem veel , vooral blauwgrijze rook . Ook tijden het rijden wanneer ik boven de 4000rpm kom begint de rook op te komen . :screwy: :screwy:

Mijn motor .

2.1 8v (2e met diesel krukas ,nieuwe oliepomp , nieuwe lagerschalen , nieuwe dichtingen , nieuwe zuigerveren ( echter heb ik zuigerveren gebroken tijdens de montage en daar heb ik dan een oud in gestoken ( een niet al te beste zet maar dacht dat geen kwaad kon . )

Cilinderkop ( afkomstig van een jh motor , echter geen revisie op uit gevoerd en volledig standaard )

Vroeger ( 2 maand terug ) lag er nog een gereviseerde en bewerkte dx kop op . Maar deze heeft nu zijn plaats gevonden op een ander blokje .

Of dat de motor toen op zoveel olieverbruik had en zoveel rookte kan ik niet meer zeggen maar ik dacht van niet .


Nu zou ik graag willen weten vanwaar mijn olieverbruik komt ( onderblok of cilinderkop ) en als het van mijn cilinderkop komt is het dan mogelijk klepseals te vervangen terwijl de blok samen blijft ?

Versleten klep seals/geleider, versleten segment zorgt voor compressieverlies

Scirocco_1600 22-07-2013 08:23

Quote:
Originally Posted by HB24
Versleten klep seals/geleider, versleten segment zorgt voor compressieverlies

Dus best nog een compressie testen . Maar dan kan het nog van onderblok of cilinderkop komen ... ( zou het kunnen komen van die 1 oude zuigerveer?)

Audi1981 22-07-2013 17:13

Alles gehoond / geboord of gewoon nieuwe veren gemonteerd en gaan rijden?

Scirocco_1600 22-07-2013 17:32

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Alles gehoond / geboord of gewoon nieuwe veren gemonteerd en gaan rijden?


Idd gewoon zuigerveren gemonteerd . Blok had ongeveer 20.000km . Afkomstig uit schadewagen maar toen was er een lagerschaal stuk gegaan . De clinderwanden hadden geen optische schade .

Spierings 22-07-2013 17:42

Mij lijkt dat er iets serieus mis is met de zuigers/veren, is gewoon simpelweg een veel te groot verbruik om langs de kleprubbers te lekken.


Heb je toen de slotspeling en cilinders wel op ovaliteit gecontroleerd.

Scirocco_1600 22-07-2013 19:09

Quote:
Originally Posted by Spierings
Mij lijkt dat er iets serieus mis is met de zuigers/veren, is gewoon simpelweg een veel te groot verbruik om langs de kleprubbers te lekken.


Heb je toen de slotspeling en cilinders wel op ovaliteit gecontroleerd.


heb ik niet gedaan .
wat ik wel heb vergeten te vermelden ( de cilinderkop komt van een motor die is warm gelopen heeft ( meer als 100° geruime tijd , met gevolg dat de onderblok het heeft begeven , lagerschalen lager er uit )

Johan1982MK1 22-07-2013 19:25

Het probleem zit m denk ik in het feit dat de wanden niet gehoond zijn. Dan lopen de veren niet op de wand in en dit zou kunnen zorgen voor het olieverbruik. Er is onlangs nog een topic hierover voorbijgekomen.

Audi1981 22-07-2013 19:58

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Het probleem zit m denk ik in het feit dat de wanden niet gehoond zijn. Dan lopen de veren niet op de wand in en dit zou kunnen zorgen voor het olieverbruik. Er is onlangs nog een topic hierover voorbijgekomen.


Jup :rolleyes:
Boel uit elkaar, laten hohnen, nieuwe veren en gaan :thumbup:

Scirocco_1600 22-07-2013 20:59

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Jup :rolleyes:
Boel uit elkaar, laten hohnen, nieuwe veren en gaan :thumbup:


heb je dan geen last van compressie verlies ? want mijn compressie is wel oké .

MK2-VRT 23-07-2013 10:20

Heb je de zuigerveren ook 120 graden onderling verdraait ?

Geen olieschraapveer gebroken ?

Nieuwe veren zonder te hohnen gaat nooit goed, je bent zo weer terug bij af.

Ook een cilinderkop monteren die lange tijd flink heet is geweest is vragen om moeilijkheden!

Meet de compressie nog eens bij warme motor en volle accu, noteer de waarde, giet nu in elke cilinder een scheut olie en meet de compressie opnieuw, als deze nu duidelijk hoger word zit het probleem in het onderblok ( zuigers / veren / slijtage cilinder ), merk je met de olie niks, dan zit het meestal in de kop / klep o.i.d.

Seals kun je zo vervangen zonder de boel uit elkaar te halen, de geleiders natuurlijk niet, maar bespaar je je de moeite maar om alleen de klepsteelrubbers te vervangen, want je gaat van de regen de drup in met wat pech.

Edit,

Ik las verkeerd, maar als je zegt 1 liter op 100km zit dat echt niet in de kop, maar gegarandeerd in het onderblok of montage fout.

sciroccoGTII 23-07-2013 10:50

En hoe zit het met je carterdruk? Gooit die daar niet veel van uit? Hebben deze motoren zoals jij hem gebouwd hebt veel last van.

Scirocco_1600 23-07-2013 16:46

carterdruk lijkt me nog oke , is er wel carterdruk maar niet overdreven veel ( wel bij hoog toerental zou het het durven uitgooien .

collega op het werk vertelde mij dat ik een lektest moet doen ( zo kan ik zien of het m'n onderblok is .

Scirocco_1600 23-07-2013 16:49

Quote:
Originally Posted by MK2-VRT
Heb je de zuigerveren ook 120 graden onderling verdraait ?

Geen olieschraapveer gebroken ?

Nieuwe veren zonder te hohnen gaat nooit goed, je bent zo weer terug bij af.

Ook een cilinderkop monteren die lange tijd flink heet is geweest is vragen om moeilijkheden!

Meet de compressie nog eens bij warme motor en volle accu, noteer de waarde, giet nu in elke cilinder een scheut olie en meet de compressie opnieuw, als deze nu duidelijk hoger word zit het probleem in het onderblok ( zuigers / veren / slijtage cilinder ), merk je met de olie niks, dan zit het meestal in de kop / klep o.i.d.

Seals kun je zo vervangen zonder de boel uit elkaar te halen, de geleiders natuurlijk niet, maar bespaar je je de moeite maar om alleen de klepsteelrubbers te vervangen, want je gaat van de regen de drup in met wat pech.

Edit,

Ik las verkeerd, maar als je zegt 1 liter op 100km zit dat echt niet in de kop, maar gegarandeerd in het onderblok of montage fout.




wat ik dan niet snap ( ik werk bij IVECO ) paar jaar terug is er een serieuse terugroepactie geweest op de Stralis ( slechte zuigers ) daar moesten alle zuigers vervangen worden , nieuwe zuigerveren en klaar . niks hoonen , gewoon nieuwe pistons en nieuwe zuigerveren .
geen enkele vrachtwagen die bij ons buiten gereden is heeft last van meer olieverbruik dan voordien .

dit is niet m'n eerste blok die ik samen stel , ik heb nog nooit een blok laten hoonen en nog nooit problemen gehad met het olieverbruik . dit is m'n 1ste maal

sander_beer 23-07-2013 17:39

Voor alles is er een eerste keer he , is wel stom als je net zo veel vernieuwd hebt maar ik gok ook op het onderblok

Scirocco_1600 23-07-2013 17:43

Quote:
Originally Posted by sander_beer
Voor alles is er een eerste keer he , is wel stom als je net zo veel vernieuwd hebt maar ik gok ook op het onderblok


het is echt balen , het blokje heeft met veel te veel gekost ( als het echt aan het onderblok ligt dan gaat de hele auto van de hand ) vermoedelijk naar het schroot of autocross . de scirocco heeft me al een fortuin gekost en er komt altijd anders bij . :screwy: :shake:

Dub-Detail 23-07-2013 20:03

Als je voor jou idee al zo ver bent. Zou ik toch overwegen om het af te maken.
Op de sloop wordt het niks meer waard en in de cross al helemaal niet.

sciroccoGTII 23-07-2013 20:35

Hoezo in de cross niet?

Scirocco_1600 23-07-2013 20:40

Quote:
Originally Posted by Dub-Detail
Als je voor jou idee al zo ver bent. Zou ik toch overwegen om het af te maken.
Op de sloop wordt het niks meer waard en in de cross al helemaal niet.


het is nu al 2 jaar aan stuk dat ik problemen met met die wagen ( lijkt wel behekst ) . door al dit werk aan deze wagen blijft m'n restauratie project langs de kant staan .

Spierings 23-07-2013 20:52

Quote:
Originally Posted by sciroccoGTII
Hoezo in de cross niet?

Waarom zou het voor de cross meer waard zijn ?? Die kopen ze liever ook voor weinig ;)

Brengt zowel in de sloop als cross erg weinig op. Wie gaat er tenslotte veel uit geven aan een sloper met een slecht blok....


All times are GMT +1. The time now is 09:22.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.