Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Transporter (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=24)
-   -   Ombouw naar AEY (SDI) (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=119591)

Hylkeanne 10-10-2013 18:32

Ombouw naar AEY (SDI)
 
Dag,

Na twee jaar gereden te hebben met een gereviseerde originele dieselmotor en daar veel gezeur mee te hebben gehad, vandaag begonnen aan de ombouw naar SDI.

Ik heb voor 100,- euro een AEY motor gekocht met ECU en kabelboom, een koopje. Aangezien ik geen vertrouwen had in deze motor heb ik contact gezocht met Van Vught Tuning uit Marum. Voor een nette prijs hebben zij een AEY motor gekocht, getest, en voorzien van een nieuwe distributie en waterpomp met multiriem. Ook is de startblokkering van de ECU verwijderd.

Ik ben vandaag begonnen met het klaarmaken van de motor zodat deze ingebouwd kan worden. Ik heb de motorsteunen verwijderd en mijn eigen steunen geplaatst. De waterpomp van een juiste flens voorzien zodat de motorsteun past, mijn eigen vliegwiel overgezet en een nieuwe koppeling gemonteerd. De versnellingsbak zit eraan, en heb ook meteen de koppelijngscilinder geplaatst. (kom je achteraf lastig bij)

Omdat ik eerst een turbodiesel had heb ik op Marktplaats een uitlaatspruitstuk van de gewone 1600 diesel gekocht, deze ook gemonteerd. Ik heb een nieuwe oliepomp gemonteerd, met de juiste aanzuigbuis + een geschikt carter.

Foto's volgen!


Groeten,

Hylke Anne

Polo1w 10-10-2013 20:27

Waarom een sdi??
Is voor t eerst dat ik hoor dat bij een ombouw een sdi erin komt te hangen.
Bijzonder..
Succes!

arnus71 10-10-2013 20:44

Vergeet de vbak niet - tdi/sdi's zijn niet gek op hoge toeren

Hylkeanne 11-10-2013 10:50

Dag,

Ik ben van 1600 turbodiesel overgestapt naar 1700 met turbo. Vermogenswinst minimaal. Beide motoren zijn eigenlijk niet geschikt voor zo'n zware bus. Al heeft de originele motor het wel 25 jaar vol weten te houden.

Waarom SDI? Na drie turbo's te hebben versleten in krap twee jaar wist ik één ding zeker, er komt geen turbo meer in. Na een proefrit met een 'gewone' 1900 diesel (1Y) viel mij deze motor erg tegen. In toeren beperkt, maar onderin ook niet bijzonder krachtig. Bij Dieselservice Olst de mogelijkheid gehad proef te rijden met een mechanische SDI, een wereld van verschil. Zonder problemen 1500 toeren in z'n 5, reageert vlot op het gas en de motor loopt erg mooi. Ik kies zelf voor een elektronisch gestuurde SDI.

Voordelen SDI:
Geen koelingsproblemen, wat de 1Y (wervelkamerdiesel..) wel heeft.
Lager brandstofverbruik, bij een rustige rijstijl tot max. 80 km/u gemiddeld 1:16.
Elektronisch geregelde inspuiting, motor reageert soepeler bij gas geven en loslaten.
Snelheidsregelaar via de ECU, met een sensor achter de snelheidsmeter sluit je eenvoudig de snelheidsregelaar aan.
Diagnose uitlezen via ECU bij eventuele problemen.
Up te graden naar (S)TDI, Van Vught heeft dit al eens gedaan.

Quote:
Originally Posted by arnus71
Vergeet de vbak niet - tdi/sdi's zijn niet gek op hoge toeren

Ik heb een relatief lange overbrengingsverhouding omdat ik eerst een turbodiesel had. De motor loopt bij 97 km/u 3000 toeren. Dat is een acceptabele kruissnelheid, bij de meeste voertuigen 100 op de teller.


Als het nog droog wordt ga ik zo de motor inbouwen. :)


Groeten,

Hylke Anne

Zollie 11-10-2013 11:25

Mijn ervaring met TDI ombouw is dat 3250 turbodieseltoeren heel anders voelt dan 3250 TDI-toeren... Ik heb mijn versnellingsbak laten ombouwen en ben daar erg blij mee.

Maargoed, dit kan je altijd nog laten doen, eerst maar eens zorgen dat t blokje loopt, zal je een hoop plezier van hebben! :D

arnus71 11-10-2013 11:36

Zo te horen is het een wel-overwogen besluit. Ik kan je gedachten goed volgen, ik heb nu een Lupo sdi en dat rijdt echt prima, geen snelheidsmonster, maar erg zuinig en door de eenvoud ook nooit problemen. Hiervoor had ik een T3 1.6 td en bij Delta om laten bouwen naar 1.9 td (aaz). Uiteindelijk niet echt zorgeloos rijden hoor. Er moest een oliekoeler bij, brandstofpomp liep niet echt lekker, turbo moest ook vervangen, en nog niet super lopen. Als ik het weer zou doen zou het ook een niet-turbo motor worden, maar dan een 1y.

Hylkeanne 11-10-2013 13:49

Dag,

Ik ben bang dat de SDI niet genoeg koppel heeft om een grotere overbrengingsverhouding aan te kunnen. 80 - 90 is voor zo'n oude bus een prima snelheid.


Groeten,

Hylke Anne

huinkroese 11-10-2013 15:01

Ik ben wel benieuwd, hoop dat je een paar foto's van de inbouw maakt!

Hylkeanne 11-10-2013 19:21

Dag,

Inbouw ging niet zonder problemen. Inlaatspruitstuk zat in de weg, motor kwam klem te zitten. Na veel moeite het spruitstuk los kunnen halen, motor zit nu op z'n plek maar zonder inlaatspruitstuk. De dynamo steekt net iets te hoog uit waardoor het motorluik net niet dicht kan. Inmiddels al contact gehad met van Vught en zoeken naar een oplossing.

Geen foto's gemaakt in verband met de stromende regen. Komende dagen de rest afbouwen.


Groeten,

Hylke Anne

MK2-VRT 12-10-2013 15:34

Startblokkering moet je ook uit de ecu laten schrijven anders loopt hij niet..

Hylkeanne 12-10-2013 18:03

Quote:
Originally Posted by MK2-VRT
Startblokkering moet je ook uit de ecu laten schrijven anders loopt hij niet..


Zie eerste bericht, tweede alinea.

Hylkeanne 15-10-2013 17:39

Dag,

Probleem met de dynamo nog altijd niet opgelost, deze steekt te hoog uit. Ik kan nergens informatie vinden over de dynamo bij de ombouw naar sdi/tdi. Ik lees dan ook nergens dat mensen problemen ondervinden bij de ombouw. Hij steekt ongeveer 1,5 cm te hoog uit. Aangezien je ook enige speling wilt hebben moet de dynamo nog zeker 3 centimeter zakken.

Iemand?

EDIT: Dit is blijkbaar de oplossing:


http://www.vw-winkler.de/Bilder-TDI-Umbau


Groeten,

Hylke Anne

Hylkeanne 18-10-2013 19:48

Dag,

Gisteren wat pech, kapotte accu. Vandaag een nieuwe binnengekregen, startmotor heeft moeite met rondkomen. Startmotor eruit, getest = OK. Dacht dat de SDI een lagere compressie had dan mijn vorige motor.

Anyway, motor loopt, nog wel zonder uitlaat: http://youtu.be/nFODrT1tQF8


Groeten,

Hylke Anne


PS: Foto's en video volgt zodra het project af is


All times are GMT +1. The time now is 01:29.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.