Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   TDI start niet meer na onderhoud (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=119882)

Zollie 18-10-2013 19:46

TDI start niet meer na onderhoud
 
Probleempje, mijn fijne TDI in mn 1981 Passat doet het niet meer...

Heb vandaag het blok uitgebouwd, koppeling vervangen en nog wat werk, en weer terug ingebouwd.
Alles aangesloten, geen schroefjes overgehouden, mooi... zou je zeggen..

Hij start nu niet, gaat goed rond en kwakt wat grijzige rook eruit. Heb al geprogbeerd om direct 12V op de brandstofklep te zetten, helaas zonder resultaat.

Morgen neem ik mn laptop mee, dan kan ik eens uitlezen wat niet goed is, hopelijk met duidelijk resultaat. Maar voor nu, wie heeft een idee wat het zou kunnen zijn?

Heb alle stekkertjes veelvuldig nagelopen, echt alles zit vast. De computer en bedrading krijgen 12V. Bij het starten zie je brandstof door de leidingen lopen, ook heb ik met de fietspomp de boel al wat ontlucht.

Maar nu? Wanneer start een TDI niet? Als er een sensor kapot is of een slecht contact ergens? Of start ie dan wel maar in noodloop?

Wie heeft er een ideetje wat ik nog kan proberen morgen??

Polo1w 18-10-2013 20:16

Heb je toevallig niet een bdp sensor beschadigd met de bak erachter knallen?

ewcaddymk1 18-10-2013 20:39

krukas sensor zit in het onderblok dus kom je nooit bij met de koppelling

EelcoB 19-10-2013 01:41

Brandstofleidingen ontluchten? Slag los draaien dan starten.

Of miss brandstoffilter aanvoer/retour omgedraait? Heb ik zelf meegemaakt :shake:

Goodluck :thumbup:

Zollie 19-10-2013 09:15

Kruksensor zal ik niet geraakt hebben idd...

Leidigen zijn ontlucht en zitten zeker niet verkeerdom! Starten met slang los? Welke bedoel je dan, de retour?? Waarom?

Zollie 19-10-2013 11:40

Ok, geen foutcodes die terugkomen...

Alle 4 de hogedrukleidingen een slagje los gehad en ze worden nat bij een startpoging, diesel loopt dus!


En nu? :/

MK2-VRT 19-10-2013 12:13

Als je hem op contact zet, brand dan ter controle heel ff je gloeilampje ? Zo nee, vervang of wissel relai 109 even..

Zollie 19-10-2013 13:06

Heb aangepaste draadboom, geen relais 109 meer. Ecu krijgt stroom de hele tijd, kan uitlezen en hij blijft contact houden met ecu tijdens starten.

MK2-VRT 19-10-2013 16:20

Ja dan ga maar zoeken..

Normaal moet hij dan ook lopen als de bedrading goed is en hij brandstof krijgt.

Je kunt de timing nog eens controleren, merkteken op vliegwiel goed zetten en kijken of hij op de poulie ook goed staat, zo nee, dan uitgeslagen tandwiel = verlopen distributie..

Loopt hij ook niet met wat remreiniger in de inlaat tijdens het starten ?

Toerenteller komt uit de hoek tijdens het starten ?

Zollie 19-10-2013 16:37

Verlopen riem precies wanneer je het blok even eruit hebt gehad... zou echt stom toeval zijn...ik ga dat zo eens onderzoeken. Riem staat nog goed op spanning en ziet er met zijn 35000km nog als nieuw uit!

Ben nu in de zekeringkast aan het rommelen, wie weet wat ik daar tegenkom... relais van de ECU vervangen, zo nog het X-relais vervangen (als ik er nog eentje kan vinden). Dan weer kijken waar het schip strandt, als de accu weer wat prik heeft, daar nu op wachten

Erik Baas 19-10-2013 17:04

Werken de gloeipluggen goed? En, kan de motor inmiddels - na al je startpogingen - misschien verzopen zijn?

MK2-VRT 19-10-2013 17:17

Gloeiers werken alleen bij 5 graden en kouder en zal het probleem niet veroorzaken.

Als je kabelboom goed gemaakt is zou je het daar al niet hoeven zoeken.

En eerst zeg je dat alles rechtstreeks spanning krijgt, en nu vertel je dat je het relai van de ecu vervangen hebt ??? Dat is namelijk relai 109! Een ander ecu relai heb je niet, dus volg je even niet meer of je weet niet precies hoe het zit ?

En dat je distributie nog strak staat zegt geen ruk! Als het tandwiel uitgeslagen is dan verloopt de timing..Is zeker sterk dat het na de wissel gekomen is, maar alles is mogelijk.

Zollie 19-10-2013 17:43

Heb geen 109 in zekeringkast. Gewoon een vermogensrelais in mn zelfgemaakte boom. Die werkt, is verwisseld, en geeft tijdens het starten nog steeds 13V door.

Ben alvast begonnen met het in elkaar draaien van mn AHU, denk dat die er dan toch maar eens in moet :D

Erik Baas 19-10-2013 18:04

Quote:
Originally Posted by MK2-VRT
Gloeiers werken alleen bij 5 graden en kouder en zal het probleem niet veroorzaken.
Ik weet niet hoe het bij deze motor is, maar mijn '84-er 1.6D (JP) wil ook 's zomers voorgegloeid worden, anders start 'ie moeizaam of helemaal niet.

Zollie 19-10-2013 20:09

Ik gloei alleen in de winter, maar nu ook tijdje gegloeid, helpt niets.

Morgen eens kijken of de timing nog hetzlefde is, anders mn AHU erin frommelen... ik blijf blokken sjouwen

MK2-VRT 19-10-2013 23:48

Een 1.6 is een oude diesel, een TDI gloeit niet bij genoemde temperaturen..

@Zwollie..

Denk dat je binnen een uur de oorzaak wel moet kunnen achterhalen hoor..

Als je een andere motor erin hangt, dan ook de ecu gebruiken die erbij hoort.

casss 20-10-2013 09:24

wat heb je nog meer gedaan behalve koppeling verwisselen?
Ik zou in eerste instantie ook denken aan brandstof. Je kunt proberen om wat remmenreiniger in de luchtinlaat te spuiten en daarna starten. Dan zou hij het heel snel even op moeten doen.

Dokter D 20-10-2013 13:03

Je moet iets vergeten zijn, wanneer je een goedlopend blok demonteert en weer monteert moet ie lopen. De ecu mist ergens een signaal of de pomp krijgt geen brandstof.

Polo1w 20-10-2013 13:57

9vd10 keer toch een of ander lullig massadraadje wat ergens tussen gefrommeld zit, is mij al aantal x overkomen.
Zoals eerder gezegd, als ie lopend gedemonteerd is, en je alleen de koppeling hebt vervangen, dan zal ie nu ook moeten lopen.

EelcoB 21-10-2013 08:28

Even weerstand meten tussen blok en - pool accu.

Verder bedoelde ik retourslang op filter verkeerd om, maar dan zou hij wel een plof moeten geven..

Er zit ook een klep op je pomp die de motor af doet slaan, controleer deze op spanning, met 12v zijn. (nummer II)



Verder zou ik ook kijken of hij loopt op wat remmenreiniger. En dan eigenlijk inspuiten tijdens het starten zelf, dan neemt hij ook wat damp mee. Als hij dan een loopt/bokt dan is het idd brandstof!


All times are GMT +1. The time now is 16:00.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.