Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Kabelgeschakelde bak bedienen met stangen. (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=124777)

riendert 10-03-2014 13:15

Kabelgeschakelde bak bedienen met stangen.
 
Ik kwam het volgende tegen en is misschien wel handig voor sommige.

http://www.clausvonessen.de/pi69/pi38/pd1332.html

Betreft een set om je kabelgeschakelde bak met stangen te bedienen. Zo kan alles origineel blijven in/onder de auto. Ik kwam dit tegen omdat ik op zoek was naar hoe mensen de kabels laten lopen wanneer ze kabaleschakeling toepassen. Ik vind het namelijk nogal beroerd dat de kabels zo lang zijn en dat deze onder grote spanningingebouwd worden ( mk3 schakeltoren ). Volgens mij zijn de kabels van een MK4 toren al een stukje korter en kan dus ook een oplossing zijn. Ook is de toren van een MK4 een stuk lager wat veel mooier uitkomt in de auto.

Weet iemand zo te zeggen of de kabels van een MK4 op de bak van een ABF of een O2a bak passend zijn te maken en hoe?

Iemand ervaring met het toepassen van een MK4 toren en kabels of de ombouwset?

rondekker1983 10-03-2014 13:26

Ja dat kan wel. Ik heb op vw-vortex een how-to gezien. Maar zag er niet zo heel moeilijk uit.

riendert 10-03-2014 14:35

Het lijkt me vooral makkelijk, plug en play zeg maar.

yuli 10-03-2014 16:18

Ik heb zo'n set van Claus maar dan op mijn g60 bak. Het is makkelijk inbouwen maar niet makkelijk afstellen! Dus vergis je daar niet in, ik ben er zeker een volle dag mee bezig geweest. De handleiding is goed maar wel in het Duits en in de wiki stond nog betere info:
http://www.golf1wiki.de/index.php/S..._Getriebe_Umbau

Ook zitten 12 - 34 -5x kort naast elkaar dat kan wel opgelost worden maar is een hoop gepruts.

Ik ben er uiteindelijk wel tevreden over maar kabel is wel beter.

riendert 10-03-2014 18:06

Quote:
Originally Posted by yuli
Ik heb zo'n set van Claus maar dan op mijn g60 bak. Het is makkelijk inbouwen maar niet makkelijk afstellen! Dus vergis je daar niet in, ik ben er zeker een volle dag mee bezig geweest. De handleiding is goed maar wel in het Duits en in de wiki stond nog betere info:
http://www.golf1wiki.de/index.php/S..._Getriebe_Umbau

Ook zitten 12 - 34 -5x kort naast elkaar dat kan wel opgelost worden maar is een hoop gepruts.

Ik ben er uiteindelijk wel tevreden over maar kabel is wel beter.


Bedankt voor het delen van je ervaring. Het afstellen van het originelesysteem is al een hele klus dus kan me voorstellen dat het nog een hele klus is.

Bedoel je met kort op elkaar dat de voor en achtergaande slag heel kort is of zijwaards?

robertoal 10-03-2014 22:58

Ik heb nu zo'n soort setje erin zitten. Hoewel het leuk is dat het origineel is.. moesten toch nog een en ander buigen om het netjes te krijgen. De hevel die ik heb kan je op 2 standen zetten: kort en normale slag. Ik zou je adviseren om normale slag te doen, ik heb het nu kort zitten en hoewel het leuk snel schakelt is het toch erg wennen, en wat minder 'precies'.

Moest ik het overnieuw doen? kabelschakeling. sowieso.

yuli 11-03-2014 09:56

Ik bedoel zijwaarts is kort

Ik deel je ervaring robertoal. Makkelijk in te bouwen, moeilijk precies te krijgen.

Marcski 11-03-2014 11:35

Je bent inderdaad wel even bezig om het af te stellen, maar ik vind het wel veel directer schakelen dan kabels

riendert 11-03-2014 13:10

Okee, ik proef toch wel voorkeur voor kabelschakeling.

Het gene wat ik over kabelschakeling nog wil weten is de aansluiting op de bak. En dan bedoel ik het MK4 machanisme. Dit is anders als MK3, kun je hiervoor de MK3
aansluiting aanpassen of het torentje bovenop de bak verwisselen voor een MK4 exemplaar?

Kootje74 11-03-2014 14:00

Als je de kabelschakeling van de mk4 neemt dan moet je ook de schakeltoren in de bak wisselen

Pewi Vwteam 11-03-2014 14:07

Andere Schakeltoren in de bak zelf is niet nodig!

Kootje74 11-03-2014 14:53

Quote:
Originally Posted by Pewi Vwteam
Andere Schakeltoren in de bak zelf is niet nodig!


Niet? :confused:
De mk4 is toch een 02J bak en de mk3 een 02A.
Ik meen dat je de kabels en de toren van de bak samen moest houden.
De aansluiting op de toren is toch ook anders?

riendert 11-03-2014 15:03

De aansluiting is inderdaad wel iets anders.

@ Pewi, de MK4 kabels 'gewoon' pasmaken op de bestaande toren? Kogeltjes eraf en de kabels erop bouten zeg maar?

Pewi Vwteam 11-03-2014 19:57

Mk4 is geleverd met 2 soorten kabels de eerste tdi en 20vt hebben zelfde aansluiting als van een 02a bak. Dus oogje bout bevestiging. Plug and play op een 02a toren.

robertoal 12-03-2014 08:46

Op zich wel. Zou hem dan wel op normale slag houden. Ik heb nu 'short throw' en dat vergt toch wel gewenning :tongue:

riendert 12-03-2014 17:41

Quote:
Originally Posted by Pewi Vwteam
Mk4 is geleverd met 2 soorten kabels de eerste tdi en 20vt hebben zelfde aansluiting als van een 02a bak. Dus oogje bout bevestiging. Plug and play op een 02a toren.
.
Super, duidelijk verhaal. Dank je.

indewarre 14-03-2014 09:53

Kun je de Kabels niet inkorten? Ik loop met dit idee namelijk aangezien ik weinig ruimte heb voor de stangen ivm. de cardanas die bij mij in de weg zit.

riendert 14-03-2014 13:00

Kabels inkorten is naar mijn idee niet mogelijk.

JerryGT 14-03-2014 18:36

Remcaflex in alkmaar maakt je kabels zoals je wil, heb zelf al paar keer een setje laten verlengen

riendert 14-03-2014 19:56

Quote:
Originally Posted by JerryGT
Remcaflex in alkmaar maakt je kabels zoals je wil, heb zelf al paar keer een setje laten verlengen


Misschien is dat wel wat. Ik wil het gewoon super hebben. Ik heb de afgelopen tijd al veel voorbeelden.gezien die ik gewoon niet top genoeg vind. Of een lange lus in de auto of in de motorruimte waardoor de kabel dicht bij het spruitstuk komt.


All times are GMT +1. The time now is 10:59.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.