Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Derby, Polo MK 1,2 en 3 (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=22)
-   -   jankend / gierend geluid bij terugschakelen / afremmen op de motor (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=132364)

86C 08-03-2015 08:00

schavend geluid bij terugschakelen / afremmen op de motor
 
Zie topictitel. Is dit het einde van het druklager? Of is het wat anders?

Johan1982MK1 08-03-2015 08:20

Klinkt als een lager geluid in de bak. Doet hij dit in elke versnelling?
Wat voor auto en wat voor bak gaat het om?

86C 08-03-2015 08:28

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Klinkt als een lager geluid in de bak. Doet hij dit in elke versnelling?
Wat voor auto en wat voor bak gaat het om?


Geluid is meer schavend. Best hoorbaar bij terugschakelen en afremmen op motor in 2e versnelling. Ook hoorbaar bij terug naar 1e en 3e versnelling. Bij terug van 5 naar 4 is het minder hoorbaar. Het is een 085 bak van vw met bakcode AHD. Zit onder een VW Polo uit 1990. Betreft een dieselbak, vandaar de 5 versnellingen.

Terug van 3 naar 2: koppeling in en geluid treedt op, koppeling opkomen en geluid nog steeds aanwezig, snel even in z'n vrij, geluid is direct weg. Koppeling ingetrapt of koppeling op laten komen maakt dus niet echt uit, uit de versnelling halen dus wel. Bij continue op bepaalde snelheid rijden niet of nauwelijks hoorbaar. Auto schakelt en koppelt overigens soepel en direct.

86C 17-03-2015 19:33

Wellicht het pion as lager?

Sonic_striker 20-03-2015 09:22

Dit heb ik bij mijn auto ook, als ik in de 2 op de motor afrem, hier je een zachte gier.

Maar, dit heeft mijn auto al 3 jaar, en tis nooit erger geworden.

Dus tenzij vandaag of morgen je bak uit elkaar knalt, niks aan doen

86C 20-03-2015 21:15

Ik wou het toch maar repareren. Een kapot lager kan mogelijk voor veel meer schade gaan zorgen in de bak. Dit wil ik liever voor zijn.

86C 21-03-2015 10:22

Quote:
Originally Posted by 86C
Ik wou het toch maar repareren. Een kapot lager kan mogelijk voor veel meer schade gaan zorgen in de bak. Dit wil ik liever voor zijn.



Na wikken en wegen maar besloten om koppeling, drukgroep en druklager te gaan vervangen. Hopelijk lost dit het probleem op

punk3000 23-03-2015 02:37

ahd bak is geen diesel bak, die bak zit achter het 3f blok met 75 pk (dit is een korte bak)
De 8p, die veel achter de aav motor zit, heeft ook een 5 (iets langer)
en dan heb je nog de g40 bak, ook uiteraard met een 5. ( nog ietsjes langer)
en dan nog de diesel bak, maar daar weet ik niks van.

Johan1982MK1 23-03-2015 07:14

Zet er dan gelijk een gebruikt bakje achter die goed is. Anders kun je strak 2x.

Sjon 23-03-2015 08:33

.

86C 23-03-2015 13:55

Ik kan voordelig aan een goede golf 3 bak komen met bakcode CWM. Dit is een 085 bak dus dat zou moeten passen op een polo 86c. Is deze zo 1 op 1 uit te wisselen met de Ahd bak die er nu onder hangt? En als ik nu tegelijk koppeling, drukgroep en druklager vervang, moet ik dan een koppelingsset voor polo 86c aanschaffen of een set voor de golf 3? Of zijn deze gelijk?

The_Maxx 26-03-2015 20:15

Quote:
Originally Posted by 86C
Ik kan voordelig aan een goede golf 3 bak komen met bakcode CWM. Dit is een 085 bak dus dat zou moeten passen op een polo 86c. Is deze zo 1 op 1 uit te wisselen met de Ahd bak die er nu onder hangt? En als ik nu tegelijk koppeling, drukgroep en druklager vervang, moet ik dan een koppelingsset voor polo 86c aanschaffen of een set voor de golf 3? Of zijn deze gelijk?


Je zit met de flenzen voor de aandrijfassen die anders zijn, is bij bakken uit een 6n ook zo. (zelfs late 2fjes hebben andere flenzen)

86C 27-03-2015 05:03

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Je zit met de flenzen voor de aandrijfassen die anders zijn, is bij bakken uit een 6n ook zo. (zelfs late 2fjes hebben andere flenzen)


Volgens mij is bakcode CWM (afkomstig uit golf 3 1.4i met motorcode ABD) 99% gelijk aan een 8P bak. Dan moeten de flenzen van de aandrijfassen haast wel gelijk zijn. Bij de 1.6 motoren is dit wel anders..

Oudelut 27-03-2015 09:18

Flenzen kunnen wel degelijk anders zijn, en dan mis je opeens 2 cm ruimte bij je aandrijfas. Maarrrr, de flenzen zijn in principe ook uitwisselbaar, dus je zou de flenzen van je AHD dan over kunnen zetten. Ik durf echter niet te garanderen dat dit in 100% van de gevallen kan.

86C 28-03-2015 14:45

De rechteraandrijfas bleek wat te lang voor de CWM bak, maar het overzetten van de flens van de AHD did the job

Redhead01 05-04-2015 08:43

Quote:
Originally Posted by 86C
Na wikken en wegen maar besloten om koppeling, drukgroep en druklager te gaan vervangen. Hopelijk lost dit het probleem op


En is het probleem na vervangen van deze onderdelen opgelost??

Polo1w 05-04-2015 12:39

Volgens mij ook de bak vervangen toch?

86C 09-04-2015 19:44

Ja, bak vervangen. Baklagers bleken gaar. Druklager was nog oke.


All times are GMT +1. The time now is 16:33.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.